post image

نقش اینترنت اشیا در زندگی افراد کم‌توان و معلول

اینترنت اشیا چگونه زندگی را برای افراد کم‌توان و معلول راحت‌تر کرده است؟


افراد کم‌توان و معلول با مشکلات و سختی‌های نسبتا زیادی مواجه هستند. بخش عظیمی از این مسائل به کمبود امکانات در محیط زندگی آنان باز می‌گردد. بسیاری از این افراد امکان استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها را ندارند؛ چرا که در طراحی آن‌ نیازهای این افراد در نظر گرفته نشده است. حتی در بیشتر مواقع، تجربه کاربری بسیاری از وب‌سایت‌ها یا محصولات فیزیکی، برای افراد کم‌توان چندان خوشایند نیست.

/wp-content/uploads/2021/01/777777777777777777777-e1611386972311.jpg

اکنون که صحبت از تکنولوژی اینترنت اشیا (Internet Of Things – IoT) بیش از پیش به میان آمده و صنایع مختلف اندک اندک در حال روی ‌آوردن به فرهنگ تحول دیجیتال هستند،  فرصت مناسبی برای فراهم کردن امکانات و تسهیلاتی فراهم شده که می‌تواند به‌طور مستقیم بر کیفیت سبک زندگی همه افراد جامعه، به‌خصوص قشر کم‌توان و معلول اثر مثبت بگذارد. برای مثال، اینترنت اشیا در حوزه سلامت و مراقبت‌های پزشکی تحولات  بسیار زیادی ایجاد کرده است.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با تاثیرات اینترنت اشیا در زمینه از میان برداشتن موانع زندگی افراد کم‌توان یا معلول بیشتر آشنا شوید.

اینترنت اشیا و رفع محدودیت‌های تردد در شهرها

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا، تولید ماشین‌های خودران با صدها سنسور هوشمند است که حتی در سفرهای کوتاه قادرند میلیون‌ها داده را رد و بدل ‌کنند.  اگرچه استفاده از این خودروها برای تمام افراد جذاب است اما توانسته محدودیت‌ها و مشکلات افراد کم‌توان و معلول را در زمینه حمل‌و‌نقل به طرز اعجاب‌انگیزی رفع کند و به آن‌ها امکان دهد تا  به‌صورت مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران، درست مانند دیگر افراد جامعه رانندگی کنند. این خودروها، رویای رانندگی را حتی برای نابینایان محقق کرده‌اند.

در مثالی دیگر، می‌توان از اپلیکیشنی با نام Crosswalk نام برد که هنگام عبور از چراغ قرمز، به معلولین کمک می‌کند تا با ارسال یک پیام به چراغ راهنمایی، زمان بیشتری برای عبور از خط عابر پیاده تقاضا کنند. این اپلیکیشن داده‌ها را از سیستم موقعیت‌یاب گوشی (GPS) و برنامه نصب شده در چراغ راهنمایی دریافت کرده و با تلفیق آن‌ها، زمان مجاز برای عبور را به کاربر اعلام می‌کند.

چنین پیشرفت‌هایی در زمینه تکنولوژی اینترنت اشیا، افراد کم‌توان یا ناتوان را قادر می‌سازد تا از موانع موجود در زمینه حمل‌ونقل عبور کنند و مانند دیگر شهروندان، از امکانات و خدمات بهره‌مند شوند.

 

اینترنت اشیا و آگاهی از محیط اطراف

فناوری هوش مصنوعی به کمک اینترنت اشیا آمده تا به افراد کم‌توان کمک کند که درک بیشتری از محیط اطراف خود داشته باشند. به عنوان مثال، ماکروسافت برنامه‌ای را ) با نام  (Seeing AI Appتوسعه داده که به افراد کم‌بینا یا نابینا کمک می‌کند که در لحظه از پیرامون خود آگاه شوند. هوش مصنوعی در این نرم‌افزار می‌تواند به آن‌ها در جهت‌یابی، عبور از چهارراه‌ها و  برخورد نکردن با دیگران در محیط‌های شلوغ یاری رساند.

همچنین، شرکت گوگل یک تکنولوژی مشابه را با نام  Cloud Vision API به بازار معرفی کرده که توسعه‌دهندگان بتوانند در این بستر، نرم‌افزارها و دستگاه‌های مختلفی را برای کمک به درک محیط اطراف و تشخیص موقعیت‌های مختلف خلق کنند. آگاهی بیشتر از محیط سبب می‌شود افراد کم‌توان بتوانند راحت‌تر بر موانع و مشکلات ارتباطی خود غلبه کنند و در عین احساس امنیت، استرس کمتری در  زمینه حضور در محیط‌های عمومی و تعامل با دیگران داشته باشند.

این تکنولوژی به ادراکات افرادی که در زمینه‌های مختلف از جمله بینایی، شنوایی یا شناختی دچار ناتوانی یا کم‌توانی هستند، کمک شایانی می‌کند.

خانه‌های هوشمند و افزایش استقلال

/wp-content/uploads/2021/01/7777.jpg

یکی از جذاب‌ترین و سودمندترین کاربردهای اینترنت اشیا یا IoT ساخت دستگاه‌های هوشمند متصل و همچنین خانه‌های هوشمند (Smart House) است. پیش از هر چیز لازم است به تعریفی مختصر از خانه هوشمند بپردازیم. همه اجزا و لوازم برقی در یک خانه هوشمند از طریق یک سیستم مرکزی، یکپارچه شده‌اند. تمام دستگاه‌ها و وسایل در این نوع خانه‌ها به‌راحتی از راه دور قابل نظارت هستند. همچنین امکان اجرای  برنامه‌ها و دستورات از پیش تعیین شده در زمان مقرر برای بخش‌های مختلف خانه وجود دارد. به‌طور خلاصه، خانه هوشمند مجموعه‌ای هوشمند و کنترل‌پذیر است که می‌توان اجزای آن را با عادات خود مطابقت داد.

از طرفی، زندگی در این خانه‌ها با روش سنتی فاصله زیادی دارد و بسیار ساده‌تر است. داشتن وسایل هوشمندی که در عین اتصال به یکدیگر، بتوان آن‌ها را به راحتی از راه دور کنترل کرد، افراد کم‌توان یا ناتوان را قادر می‌سازد تا امور روزمره زندگی خود را بهتر مدیریت کنند؛ چرا که می‌توانند به‌طور مستقل و بدون نیاز به کمک گرفتن از دیگران، بر اساس نیازهای شخصی خود به این دستگاه‌ها برنامه دهند و کارها را پیش ببرند. برای مثال، یک فرد نابینا می‌تواند با ارسال فرمان صوتی و بدون نیاز به فشردن دکمه‌های دستگاه کنترل از راه دور، به دستگاه گرمایشی دستور دهد تا دمای خانه را به اندازه دلخواهش تنظیم کند. به‌علاوه، ویژگی کنترل از راه دور دستگاه‌ها برای افرادی که ناتوانی‌های حرکتی دارند، بسیار مناسب است.

اینترنت اشیا و دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند

/wp-content/uploads/2021/01/777777-e1611387025134.png

علاوه‌بر خانه‌های هوشمند، فناوری‌های اینترنت اشیا در دستگاه‌های پوشیدنی (Wearable Devices) مانند ساعت‌های هوشمند نیز  با ترجمه محتوای متنی به خط بریل یا پیام صوتی، به افراد کم‌بینا یا نابینا کمک می‌کند تا بتوانند به‌تنهایی به ایمیل‌های خود پاسخ دهند یا مطالعه کنند.

به‌طور کلی می‌توان گفت فناوری اینترت اشیا با بهبود استقلال و توانمندسازی افراد کم‌توان، ناتوان یا معلول در سطح جامعه، به افزایش عزت نفس و بالا رفتن کیفیت زندگی این افراد کمک می‌کند.

سخن پایانی

افراد کم‌توان و ناتوان به‌لحاظ فیزیکی، با موانع جسمی و اجتماعی بسیاری روبرو هستند و به همین خاطر  رنج بسیاری را متحمل می‌شوند. از ترک اجباری تحصیل و آسیب‌های ناشی از  خشونت در دوران کودکی گرفته تا موانع استخدام و حقوق و مزایای نابرابر و همچنین برچسب ناتوانی، باعث سرخوردگی این افراد و از دست دادن فرصت‌های رشد و پیشرفت آنان می‌شود.

فناوری اینترنت اشیا به عنوان نمونه‌ای بارز از تحولات نوین در عصر دیجیتال، در تلاش است برخی از این موانع را از میان بردارد.  امیدواریم  این تکنولوژی بتواند روز به روز  به بهبود شرایط این افراد کمک کرده و فرصت‌های برابر بیشتری را در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند.

واحد کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل نیز با ارائه شبکه NB-IoT یا همان شبکه باند باریک، بستری ایده آل برای پیاده سازی راهکارهای اینترنت اشیا را فراهم کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به بخش محصولات و راهکارهای وب‌سایت ایرانسل سازمانی مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره  در خصوص خدمات سازمانی مورد نیاز کسب‌و‌کار خود به آدرس  EB@mtnirancell.ir  ایمیل بزنید.

 

 

منبع:

https://theiotmagazine.com/

https://channels.theinnovationenterprise.com/

4.8 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5485

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4261

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4241