در مقالههای قبل بهطور مفصل درباره خدمات ابری صحبت کردهایم. رایانش ابری میتواند نقش مهمی در هموار کردن مسیر تحول دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ در صنایع مختف ایفا کند.
با وجود رواج بسیار زیاد استفاده از سرویسهای رایانش ابری در دو دهه اخیر و مزایایی همچون افزایش بهرهوری، صرفهجویی در هزینهها و ایجاد مزیت رقابتی، همچنان بسیاری از کسبوکارها از خدمات ابری بهرهمند نیستند. در پی تحقیقات انجام شده در این زمینه، حدود ۶۰٪ از کسبوکارها تنها یکی از انواع خدمات رایانش ابری را مورد استفاده قرار دادهاند. همچنین، کمتر از ۲۰٪ از شرکتهای مورد پژوهش در این تحقیقات، اظهار کردهاند که در آیندهای نزدیک، قصد بهکار گرفتن این خدمات را دارند.
از سویی دیگر، پژوهشهای شرکت Dell نشان میدهد که شرکتهایی که در زمینه استفاده از خدمات ابری، افزایش امنیت و استفاده از کلاندادهها سرمایهگذاری کردهاند، با رشدی در حدود ۵۳٪ در درآمدهای سالیانه خود مواجه شدهاند. بررسی دقیق این دادهها حاکی از آن است که شرکتهای پیشرو و رهبران بازار، روز به روز بیشتر به استفاده از خدمات رایانش ابری رو میآورند و از مزایای آن برای افزایش بهرهوری، خدمترسانی با کیفیت بالاتر و در نهایت افزایش سودآوری، بهره میگیرند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مزیتهای اساسی خدمات رایانش ابری برای کسبوکارها آشنا شوید.
۱۱مزیت اساسی استفاده از خدمات رایانش ابری برای کسبوکارها
۱.صرفهجویی در هزینهها
خرید و نگهداری سرور و تجهیزات شبکه و از سویی دیگر استخدام نیروی انسانی متخصص، هزینه بالایی را به شرکتها تحمیل میکند. با استفاده از خدمات ابری، دیگر نیازی به اختصاص بودجه برای این کار نیست. این در حالی است که برخی از شرکتها بر این باور هستند که استفاده از بستر ابری برای ذخیره یا پردازش دادهها، هزینه بالاتری در پی دارد. اما از آنجا که شیوه پرداخت در اکثر این سرویسها، همانند خدمات ابری ایرانسل، به شیوه pay as you go صورت میگیرد، نباید از این بابت نگران بود؛ چرا که در این مدل قیمتگذاری، تنها به میزان استفاده از منابع در ساعت، هزینه پرداخت میشود.
۲ . امنیت بالا
هنگامی که صحبت از Cloud به میان میآید، بسیاری از شرکتها بابت تامین امنیت دادههای سازمانی و اطلاعات محرمانه خود ابراز نگرانی میکنند. اما باید گفت یکی از اصلیترین وظایف شرکتهای تامینکننده خدمات ابری یا میزبانان Cloud، این است که امنیت را به صورت تمام وقت و با دقت بسیار بالا، تامین کنند. اما تامین امنیت، تنها بخشی از دغدغههای شرکتهایی است که از خدمات ابری استفاده نمیکنند؛ به همین دلیل ممکن است نتوانند آنچنان که باید از پس این موضوع بر بیایند. تحقیقات انجام شده نیز این موضوع را تایید میکند؛ ۹۴٪ از شرکتهایی که از خدمات ابری استفاده کردهاند، از کارایی و امنیت این سرویسها رضایت داشتند.
۳. انعطافپذیری
استفاده از سرویسهای ابری، شرکتها را قادر میسازد تا تمرکز و انرژی خود را صرف موضوعات مهم دیگر مانند رشد کسبوکار، بالا بردن رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار کنند. بهعلاوه، مقیاسپذیری این سرویس سبب میشود تا شرکتها بتوانند منابع پردازشی تخصیص داده شده به سرورهای مجازی را در هر زمان ، به میزان مورد نظر افزایش یا کاهش دهند. این قابلیت تا حد زیادی انعطافپذیری آنها را بالا برده و دغدغه افزایش ناگهانی حجم تراکنشها یا مسائلی از این دست را از بین میبرد. این موضوع به عنوان دلیل اصلی بیش از ۶۵٪ از شرکتها در روی آوردن به استفاده از خدمات ابری برآورد شده است.
۴. دسترسی آسان
از بارزترین ویژگیهای خدمات ابری، امکان دسترسی آسان به اطلاعات در هر مکان و هر زمان است. جالب است بدانید حدود نیمی از کارمندان، دسترسی آسان به اطلاعات بر بستر ابری را به عنوان یکی از عوامل افزایش رضایت خود از محیط کار بیان داشتهاند.
۵.افزایش قدرت تحلیل
در عصر تکنولوژی، کسبوکاری برنده میدان رقابت است که بتواند خود را با سرعت هرچه بیشتر با محیط در حال رشد تطبیق دهد. در این میان، توانایی تحلیل سریع و دقیق دادهها و تهیه گزارشهایی مفید و مبتنی بر اطلاعات صحیح، برگ برنده این رقابت است. این امر جز با دسترسی به یک راهکار پردازش ابری مناسب،محقق نمیشود. با استفاده از پلتفرم ذخیرهسازی ابری، میتوانید به امکانات متنوعی برای تهیه گزارشهای تحلیلی یکپارچه دسترسی پیدا کنید.
۶. بهبود ارتباطات درونسازمانی
استفاده از Cloud و دسترسی همه پرسنل به منابع اطلاعاتی، سبب بهبود ارتباطات درونسازمانی میشود. اعضای تیم میتوانند بهراحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در پلتفرم ابری مشاهده کرده و آن را به اشتراک بگذارند. بدیهی است که برقراری ارتباط و رد و بدل کردن اطلاعات، بدون وجود بستر ابری نیز امکانپذیر است اما به این میزان ساده و اثربخش نیست.
۷.کنترل کیفیت
کیفیت پایین خروجیها و نبود گزارشهای مستمر با استناد به دادههای بهروز، از جمله عوامل مهم در شکست کسبوکارهاست. از آنجا که در پلتفرمهای ابری، امکان دسترسی تمام افراد به اطلاعات وجود دارد، خطاها با سرعت بیشتری تشخیص داده شده و برای حل بهموقع آن، اقداماتی صورت خواهد گرفت. بهعلاوه، امکان ذخیرهسازی و تهیه فایلهای پشتیبان از نسخههای مختلف اسناد به ترتیب ویرایش یا بهروزرسانی آنها، سبب میشود تاهیچ اطلاعاتی به اشتباه حذف نشود؛ در حالی که بدون وجود این پلتفرم، این اتفاق بسیار محتمل است.
۸. امکان بازیابی اطلاعات
حوادث پیشبینی نشده همواره در کمین هستند و در صورتیکه از پیش، برای آن چارهای در نظر گرفته نشده باشد، خطرساز خواهد بود. اما در بسیاری از موارد، پیشبینی اتفاقات یا داشتن کنترل کامل روی تمام فرآیندها امکانپذیر نیست. در چنین شرایطی، خدمات ابری به کمک کسبوکارها میآید و بسیاری از خسارات تا حد زیادی جبران میشود. برای مثال، پلتفرم ابری ایرانسل نیز این قابلیت را دارد که در حوادث مختلف، از بلایای طبیعی تا قطعی برق، اطلاعات را در کمتر از چند ساعت بازیابی کند.
از طرفی، اگر تمام اطلاعات مهم سازمان، تنها در هارد دیسک کامپیوترهای شرکت ذخیره شده باشند، باید این ریسک را پذیرفت که همواره امکان پاک شدن و دستبرد به آن وجود دارد. با استفاده از خدمات ابری، علاوهبر حفظ امنیت اطلاعات، بهراحتی میتوان از فایلها پشتیبانگیری کرد یا به اصطلاح Backup گرفت.
۹. بهروز رسانی خودکار
اپلیکیشنهای برپایه Cloud میتوانند خود را بهصورت خودکار بهروزرسانی کنند. این ویژگی سبب میشود تا متخصصان IT مجبور نباشند زمان زیادی را به این کار اختصاص دهند. در نتیجه، نیاز به استخدام نیروهای متخصص در زمینه فناوری اطلاعات کمتر شده و این افراد میتوانند زمان خود را به انجام سایر کارها اختصاص دهند.
۱۰. مزیت رقابتی
پژوهشها نشان میدهد که 77% از شرکتهایی که از خدمات ابری استفاده میکنند، معتقداند که این تکنولوژی حکم یک مزیت رقابتی را برای آنها داشته است. شرکتهایی که از این خدمات بهره نمیگیرند، در مقابل رقبای خود معمولا منابع محدودتر و انعطافپذیری کمتری دارند.
۱۱. پایداری زیست محیطی
قدم برداشتن به سمت محافظت از محیط زیست و کاهش تولید دیاکسید کربن، تنها با انجام کارهایی مثل تفکیک زباله امکانپذیر نیست. استفاده از خدمات ابری، یکی از اقداماتی است که در بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانهای موثر است.
جمعبندی
در این مقاله تلاش کردیم تا به مزایای خدمات ابری، نگاهی جامع بیاندازیم. با توجه به این مزایا و همچنین مطالعات مختلف در این زمینه، میتوان گفت بسیاری از شرکتها از خدمات ابری رضایت بالایی داشته یا در آینده قصد دارند از مزایای این سرویسها بهرهمند شوند.
واحد کسبوکار سازمانی ایرانسل، با ارائه راهکار سیرنگ، شامل زیرساخت ابری، پلتفرم ابری و پست الکترونیکی سازمانی، به کسبوکارهای مختلف کمک میکند تا بتوانند از امکانات زیرساختی و بستر ذخیرهسازی نامحدود اطلاعات بهرهمند شوند.
برای دریافت مشاوره یا آگاهی از شرایط استفاده از خدمات ابری ایرانسل (سیرنگ)، به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات