post image

قیمت‌گذاری هوشمند حق‌بیمه، با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) چگونه بر تعیین نرخ بیمه تاثیر گذار خواهد بود؟


حوادث جاده‌ای در ایران، علاوه‌بر تلفات جانی و همچنین اثرات زیان‌بار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، سالانه خسارت‌های اقتصادی سنگینی را نیز برای کشور به بار می‌آورد. در واقع ۴۳ درصد از پرداخت‌های شرکت‌های بیمه در سال گذشته به بیمه شخص ثالث اختصاص داشته است. برای این که به آمار جدیدی از خسارت جاده‌ای دسترسی داشته باشیم کافی است به گزارش سالانه بیمه مرکزی ایران رجوع کنیم. طبق این گزارش، شرکت‌های بیمه در سال ۹۵ حدود ۱۸ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده‌اند که ۴۳٫۴ درصد از خسارت‌های پرداختی، به بیمه شخص ثالث اختصاص داشته است. به‌عبارتی شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت تصادفات، نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان پول پرداخت کرده‌اند. در واقع، عملکرد رانندگان تاثیر مستقیم بر میزان تلفات جاده‌ای داشته است که خسارات شدیدی به صنعت بیمه وارد می‌کند.

چالش‌های مهم صنعت بیمه و راهکارهای آن‌ها

/wp-content/uploads/2020/04/1233-e1673424909427.jpg

از چالش‌های صنعت بیمه در ایران می‌توان به دخالت حاکمیت در قیمت‌گذاری بیمه شخص ثالث و تعیین سیاست‌ها به‌جای واگذاری این وظیفه به دستگاه‌های تخصصی، تعیین بیمه بر خودرو به‌جای راننده، عدم وجود رقابت و خلاقیت در قیمت‌گذاری بیمه، عدم طراحی طرح‌های بیمه‌گذاری با توجه به نیاز مشتریان و به روز نبودن قوانین پایه‌ای بیمه اشاره کرد. یکی دیگر از چالش‌های موجود در صنعت بیمه راستی آزمایی ادعای رانندگان و سرنشینان ناوگان خودرویی است. در این میان کشورهای اروپایی و آمریکایی علاوه‌بر جلوگیری از ادعای نادرست، با کمک مدیریت هوشمند ناوگان، محاسبه بیمه بر اساس کارکرد خودرو را فراهم کرده‌اند.در واقع هر خودرو با کارکرد پایین و راننده با ریسک کمتر میزان حق بیمه کمتری نیز پرداخت می‌کند. در مقابل رانندگان تهاجمی که ریسک رانندگی آن‌ها بیشتر است قطعا موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری خواهند بود.

از طریق سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و استفاده از آن در قیمت‌گذاری هوشمند، علاوه‌بر ثبت داده‌های مربوط به کارکرد خودرو و به صفر رساندن ادعاهای دروغین، هزینه‌های ناشی از رانندگی تهاجمی را کاهش داده و بیمه برای چنین تلفاتی موظف به پرداخت هزینه نخواهد بود. راهکاری که هزینه‌های هر بخش را کاهش داده و به جای راه‌حل درمانی، از صدمات و تلفات جلوگیری کند. پیشرفت تکنولوژی در مدیریت هوشمند ناوگان و هوشمندسازی حمل‌ونقل، فرآیند مدیریت حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌ها در هر ۴ چالش را امکان‌پذیر کرده است. همچنین مدیریت هوشمند ناوگان، با امکان ارائه راهکار برای مدیریت طرح‌های زوج و فرد در کلان شهرها مدیریت ترافیک شهری را سهولت بخشیده است و لازم به ذکر است که به کارگیری E-Call نیز در مدیریت هوشمند ناوگان با بهره‌وری و اثربخشی بیشتری پیش خواهد رفت.  اما مدیریت هوشمند ناوگان چه سامانه‌ای است؟

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) چیست؟

/wp-content/uploads/2020/04/123333-e1673425408921.jpg

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، راهکاری است که با استفاده از آن می‌توان تمام جزییات و اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این سامانه از فناوری‌های مهم حال حاضر دنیا مانند GPS و GSM بهره می‌برد تا به کمک آن‌ها بتواند بسیاری از اطلاعات فنی خودرو را دریافت کند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان با بررسی و تحلیل اطلاعات دریافتی، رفتار راننده، میزان مصرف سوخت، زمان سررسید چکاپ، اعلام ایرادات فنی، مسیر‌های رفت‌وآمد خودرو و… را در سامانه ثبت می‌کند و به مسئولان و مدیران مربوطه نمایش می‌دهد. برخی ماژول‌های این سامانه عبارتند از؛

  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • ارتباط با ECU و شبکه CAN
  • مدیریت زمان‌بندی پروژه
  • مدیریت خودروهای استیجاری
  • مدیریت ناوگان عملیاتی و امدادی (دیسپاچینگ)
  • مدیریت ایاب‌وذهاب

در ادامه به نقش مدیریت هوشمند ناوگان و استفاده از ماژول‌ها و مزیت‌های این سرویس در تعیین نرخ بیمه‌های خودرو می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت ارومیه شن ریز در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)

تعیین نرخ بیمه با استفاده از مدیریت هوشمند ناوگان

/wp-content/uploads/2020/04/1233-e1673424909427.jpg

شاخص اصلی در تعیین نرخ بيمه به روش جدید، رفتار راننده است. ماژول تحلیل رفتار راننده در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، این قابلیت را دارد تا با دریافت اطلاعات مورد نیاز خود از ردیاب نصب شده بر روی خودرو، پارامترهایی چون، سرعت، سرعت غیر مجاز، مدت زمان حرکت با سرعت غیر مجاز و موقعیت جغرافیایی حرکت با سرعت غیر مجاز، ترمزهای شدید و ناگهانی، گردش‌های شدید، حرکت با دور موتور غیر مجاز و مدت زمان حرکت با دور موتور غیر مجاز، را تعیین کرده و بر اساس این پارامترها پر خطر و کم خطر بودن رفتار راننده را تعیین کند. در این روش، رانندگان بر اساس عملکرد خود امتیازبندی می‌شوند. داده‌های این ماژول شرکت‌های بیمه را در تعیین تخفیفات یاری می‌رساند. ضمن اینکه نرخ گذاری بر اساس داده‌های پیشین، گزارشات کاغذی و خطاهای انسانی نیست. مستندات موجود و میزان دقت بالای آن‌ها مسیر هر گونه اعتراضی چه از سمت شرکت‌های بیمه و چه بیمه‌گذاران را مسدود می‌کند.

همچنین ابزارهایی چون iButton و نرم‌افزارهای موبایلی راننده را تشخیص داده و کلیه رفتار رانندگی در لحظه ثبت می‌گردد. با استفاده از این اطلاعات شرکت‌های بیمه می‌توانند کلیه رویدادهای ثبت شده به راننده مورد نظر اختصاص داده و حق بیمه را با دقت بالاتری تعیین کنند. علاوه‌بر رفتار راننده، بیمه بر اساس پیمایش یا میزان استفاده از خودرو معیاری است که اکنون در برخی ایالات آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. که ردیاب‌های با قابلیت ثبت داده‌های OBD و CANbus خودرو می‌تواند این نرخ گذاری را با دقت بیشتری پیش ببرد. ردیاب خودرو با قابلیت اتصال به OBD و شبکه CANbus خودرو کلیه داده‌های مورد نیاز شرکت‌های بیمه را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

اپلیکیشن موبایلی ردیابی خودرو، با اعلام هشدارهای مربوط به عملکرد، رانندگان را نسبت به عملکرد آن‌ها آگاه کرده و باعث کاهش هزینه‌های بیمه خواهد شد. این روند رانندگان را در مسیر بهبود روش‌های رانندگی قرار می‌دهد. این در حالی است که موبایل به عنوان ردیاب استفاده نمی‌شود بلکه یک رابط است که از طریق درگاه بلوتوث به ردیاب بلوتوث دار متصل شده است.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت بیمه

 

کلام آخر

راهکارهای سازمانی ایرانسل با طراحی و ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، علاوه‌بر تسهیل فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل، می‌تواند در صنعت بیمه نیز کارآمد ظاهر شود. استفاده از مدیریت هوشمند ناوگان باعث عادلانه‌سازی قیمت‌های بیمه خودرو می‌شود که قطعا اتفاق بسیار خوب و مثبتی برای صنعت بیمه به‌شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این سامانه یا سایر محصولات، می‌توانید از طریق آدرس ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران متخصص ما در ارتباط باشید.

3 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11932

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8395

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8366