post image

تامین امنیت ناوگان حمل‌ونقل با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان!

مدیریت هوشمند ناوگان چگونه در دوران بحران به کمک کسب‌وکارهای وابسته به صنعت حمل‌ونقل آمده است؟


  این روزها بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، دو وضعیت عمده دارند؛ یا به طور کامل در قرنطینه به سر می‌برند یا رفت‌وآمدهای خود را به شکل گسترده‌ای محدود کرده‌اند. هر چند این تدابیر برای حفظ سلامت شخصی و عمومی در راستای مقابله با بیماری کووید-۱۹ اتخاذ شده است، اما آیا تاثیر آن بر کسب‌وکارهای مختلف در نظر گرفته شده است؟ آیا به این نکته توجه شده است که شهروندان با اعلام وضعیت قرنطینه ناچار به تأمین مایحتاج خود برای مدت زمان طولانی هستند؟ آیا در کلیه مناطق کشور فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها ظرفیت تأمین ملزومات کلیه شهروندان را در یک زمان مشخص دارند؟

در شرایطی که تهیه مایحتاج اولیه زندگی، داروها و مواد ضدعفونی‌کننده، شهروندان را آنچنان نگران کرده است که عباراتی مانند قحطی، کمبود موادغذایی، خالی شدن فروشگاه‌ها و قفسه‌ها بین مردم دهان‌به‌دهان می‌چرخد، آیا تمهیداتی برای کنترل صحیح و بهینه شبکه توزیع، اقلام مصرفی و محموله‌های حیاتی و همچنین مدیریت ناوگان حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است؟ در این مقاله قصد داریم تا با مطرح کردن اهمیت ناوگان حمل‌ونقل، به جواب این سوال بپردازیم.

اهمیت حمل‌ونقل بار در شرایط همه‌گیری کرونا

هراس از ابتلا به ویروس کرونا علاوه‌بر آسیب‌های روحی و روانی، بسیاری از کسب‌وکارها را نیز با مشکل مواجه کرده است. اولین صنعتی که دراین روزهای قرنطینه با آسیب‌های جبران ناپذیری رو به رو شده، صنعت توزیع و پخش است؛ چرا که از معدود فعالیت‌هایی است که امکان انجام آن به صورت مجازی و اینترنتی وجود ندارد. از سویی با اعلام منع رفت‌وآمد برای شهروندان، توزیع مواد خوراکی، دارویی و بهداشتی بین محدوده‌های جغرافیایی مختلف کشور بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

/wp-content/uploads/2020/04/23-e1673350777410.jpg

بهتر است با یک مثال شروع کنیم : همه ما زلزله کرمانشاه و روستای سر پل ذهاب را به خاطر می‌آوریم. علاوه‌بر این روستا، بسیاری از روستاهای اطراف نیز با مشکل روبه‌رو شده بودند و نیاز به خدمات‌رسانی داشتند. کمک‌های مردمی از اقصی نقاط دنیا جمع‌آوری می‌شد و با استفاده از ناوگان خودرویی توزیع به سمت کرمانشاه روانه می‌شدند، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی، عدم کنترل و نادیده گرفتن تمهیدات امنیتی، ناوگان حمل‌ونقل اعزام شده معمولا در میانه مسیر و توسط دیگر روستاها با مشکلاتی مواجه می‌شدند. سرقت اموال یا به خطر افتاد جان رانندگان از جمله حوادث احتمالی بود. در نتیجه علی‌رغم حجم عظیم کمک‌های مردمی، بسیاری از آن‌ها به دست روستاهای آسیب دیده نمی‌رسید.

حال شرایط کنونی را در نظر بگیرید. اکنون صحبت از بحران یک استان، شهر یا روستا نیست. صحبت از یک بلای همه‌گیر جهانی است. مسیرهای خلوت و جاده‌های بین شهری که تنها ناوگان توزیع بار مواد خوراکی، دارویی و بهداشتی در آن رفت و آمد می‌کنند. آیا روشی برای حفظ سلامت رانندگان، جلوگیری از سرقت اموال و حفظ امنیت ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شده است؟

پیش از پاسخ به این سوال، نیاز به توضیح است که با اعلام منع رفت‌وآمد دیگر ناوگان خودرویی شخصی و غیرتجاری، خیابان‌ها و جاده‌ها شاهد کاهش ترافیک‌های همیشگی هستیم که می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری، از جمله موارد زیر  شود:

  • خلوت شدن مسیرها و عدم حضور پلیس‌ راهنمایی و رانندگی که باعث افزایش سرعت رانندگان شده و خود تصادفات جاده‌ای را سبب می‌شود.
  • نا امن شدن جاده‌ها و امکان سرقت ناوگان حمل‌ونقل.
  • در صورت خراب شدن خودرو، راننده باید برای کمک تا رسیدن خودروی بعدی منتظر بماند.

بیشتر بخوانید:

حل چالش های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

 

چالش‌های مدیریت ناوگان حمل‌ونقل در شرایط بحرانی

در وضعیت کنونی و همه گیری کرونا، از جمله مشکلاتی که شهروندان را با چالش رو به رو خواهد کرد، کمبود منابع است. خالی شدن فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها از اقلام خوراکی، بهداشتی و درمانی می‌تواند به نگرانی‌های شهروندان بیفزاید. اگر اقلام مصرفی به صورت عادلانه و با برنامه‌ریزی در مکان‌های مختلف توزیع نشود هر فرد مجبور است برای خرید مایحتاج خود از محل خود خارج شده و به فروشگاه‌ها و مراکز دورتر مراجعه کند. اگر به این شرایط در ابعاد وسیع‌تری نگاه کنیم می‌بینیم که عملا قرنطینه دیگر معنایی نخواهد داشت. همچنین عدم دستیابی شهروندان به مایحتاج‌شان نه‌تنها ممکن است شرایط افراد بیمار را وخیم‌تر کند بلکه آن‌ها را به افرادی ناراضی تبدیل می‌کند که ممکن است آثار جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

همانطور که گفتیم یکی از چالش‌های پیش روی توزیع کنندگان، حفظ امنیت ناوگان حمل و نقل است. وحشت، عدم اطمینان به آینده، ترس از مبتلا شدن در کنار کمبود منابع، شرایط را بغرنج کرده و احتمال سرقت محموله‌های خوراکی و درمانی را در مسیر رفت و آمد افزایش می‌دهد. همچنین این امکان وجود دارد که محموله‌های یاد شده به مقصد مورد نظر نرسیده و در جای دیگری توزیع شود.

بیشتر بخوانید:

نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در بهبود عملکرد سرویس‌های ایاب‌و‌ذهاب!

عبور از موانع مدیریت ناوگان حمل‌ونقل

/wp-content/uploads/2020/04/123-1-e1673350899372.jpg

افزایش ریسک در این صنعت، هزینه حمل بار را افزایش داده و به مشکلات صاحبان بار و مصرف‌کنندگان افزوده است. در نتیجه کنترل مسیر رفت‌وآمد ناوگان، جلوگیری از سرقت و آگاهی از عملکرد رانندگان می‌تواند چالش‌های توزیع را کاهش دهد. از طرفی رانندگان به‌عنوان مدافعان محموله‌های توزیع، جان خود را به خطر انداخته‌اند و نه‌تنها ریسک ابتلای به این ویروس را به جان خریده‌اند، بلکه امکان مورد هجوم قرار گرفتن توسط سارقان نیز برای آن‌ها وجود دارد و امنیت‌شان تهدید می‌شود. خانواده‌های رانندگان نیز، نیاز به آرامش خاطر داشته و آگاهی لحظه‌ای از موقعیت و وضعیت رانندگان می‌تواند آن‌ها را آرام کند.

حال برای حل کردن چنین مشکلاتی، این مدیران ناوگان هستند که دیگر با روش‌های سنتی کنترلی و برنامه‌ریزی نمی‌توانند بر مشکلات کنونی فائق آیند. به عبارتی امروزه دیگر روش‌های درمانی و آگاهی پس از رخداد، کارساز نخواهد بود. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان که یکی از محصولات مهم راهکارهای سازمانی ایرانسل است، امکانات جامع و کاملی را برای مدیریت ناوگان حمل‌ونقل در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا از آن برای حل چالش‌های خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

 

مزیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل به مدیران ناوگان کمک می‌کند تا با استفاده از ابزار مدرن این سامانه، کنترل ۲۴ ساعته بر ناوگان و رانندگان، امنیت آن‌ها را تامین کنند و با دریافت هشدارها و اطلاعات به‌موقع، از وقوع حوادث پیشگیری کنند. سایر ویژگی‌ها و مزیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان به شرح زیر است:

  • ردیابی خودرو و آگاهی از موقعیت لحظه‌ای آن
  • تعریف محدوده‌های جغرافیایی برای برنامه‌ریزی دقیق فرآیند توزیع (در صورتی که خودرو از محدوده موردنظر خارج شود پیام هشدار برای ناظر ارسال می‌گردد.)
  • تعیین مسیر و مقصد مشخص (مانند فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها)
  • بهره‌مندی از سنسور درب خودرو و هشدار خروج از محدوده برای به حداقل رساندن خطر سرقت
  • بهره‌مندی از سامانه E-call برای اعلام وضعیت اضطراری در صورت خرابی خودرو
  • ارسال هشدار سرعت غیرمجاز به سامانه نظارتی
  • تامین مدیریت هشدارها برای جلوگیری از سرقت خودرو و همچنین امنیت رانندگان

/wp-content/uploads/2020/04/12345-e1673350963443.png

کنترل رفتار رانندگان و ثبت پارامترهایی چون سرعت غیر مجاز، باعث می‌شود علاوه بر حفظ امنیت راننده، امنیت بار نیز تأمین شده و ناوگان حمل‌ونقل با سلامت کامل محموله را به مقصد برساند. همچنین مانیتورینگ لحظه‌ای خودرو وضعیت آن را در اختیار رانندگان، مدیران و صاحبان ناوگان قرار داده و در صورت سرقت خودرو می‌توان به سرعت اقدام به بازیابی کنند. در ادامه اگر خودرو در مسیر، دچار تصادف یا شرایط اضطراری شود می‌تواند با فشار دادن دکمه SOS کمک دریافت کند. این شرایط اضطراری می‌تواند تصادف، خراب شدن خودرو و سرقت بار باشد.

در صورتی که خودرو خراب شده باشد با کمک راهکار REMOTE DIAGNOSTIC می‌توان مشکل آن را از راه دور تشخیص داده و به راننده کمک کرد که یا خود مشکل خودرو را برطرف کند یا اینکه خود را به نزدیک‌ترین مرکز امدادرسانی برساند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، خودروسازها و شرکت‌های خدمات پس از فروش را در مسیر تازه‌ای قرار خواهد داد. در شرایط کنونی که تجمعات منع شده است، برای جلوگیری از حضور رانندگان در مراکز خدمات پس از فروش خودرویی می‌توان با این راهکار از تعداد مراجعات حضوری کم کرد.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت بیمه

 

کلام آخر

راهکارهای سازمانی ایرانسل با طراحی و تولید سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، مدیران و صاحبان ناوگان حمل‌ونقل را یاری می‌کند تا با مدیریت هشدارها بتوانند علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو، امنیت رانندگان خود را نیز تأمین کنند. همچنین با دریافت گزارشات مربوط به سرویس‌های تعمیرات و نگهداری، سنسورهای سوخت و همچنین درب خودرو، هزینه‌های سازمانی کاهش چشمگیری خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

3.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11936

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8399

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8370