post image

پرداخت موبایلی در سیستم حمل‌ونقل عمومی

استفاده از بلیط الکترونیک همراه چگونه به سیستم حمل‌ونقل عمومی کمک کرده است؟


زندگی شهری به معنایی که امروز آن را درک می‌کنیم، با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد. سپری نمودن بخشی از زمان خود در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و البته ترافیک‌ های سنگین، نمونه‌ای از این تفاوت‎ها محسوب می‌شود. به همین دلیل، بهبود کیفیت و تسریع سفرهای درون شهری به یکی از چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است.

بهبود سیستم‌های پرداخت و به تبع آن فراهم ساختن آسایش و امنیت در استفاده از سیستم‌ های حمل‌و‌نقل عمومی  یکی از مواردی است که با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی روزمره، در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. استفاده از گوشی‌های هوشمند به‌عنوان بلیط الکترونیک، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود برای انجام این دست از پرداخت‌ها بوده است.

سیستم بلیط الکترونیک همراه، با به کارگیری سیم‌کارت و فناوری  NFC به کاربران این امکان را می‌دهد تا با نزدیک کردن تلفن همراه خود به گیرنده غیرتماسی(Contactless) ، هزینه سفرهای درون و برون شهری خود را به سریع‌ترین شکل ممکن پرداخت کنند. این سیستم با استفاده از اپلیکیشن کیف پول همراه، قابلیت مدیریت حساب‌ها را نیز به کاربران می‌دهد. کاربران می‌توانند حساب مربوط به اپلیکیشن کیف پول همراه را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ کنند، به آسانی پرداخت‌های خود را با گوشی همراه انجام دهند و همواره نظارت دقیقی بر موجودی حساب‌ها و پرداخت‌های خود داشته باشند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

/wp-content/uploads/2016/05/91911-e1614605081876.jpg

استفاده زیاد از تلفن همراه و همچنین سیستم حمل‌ونقل عمومی، از جمله عواملی هستند که یک راهکار پرداختی مبتنی بر سیم‌کارت NFC را مقرون‌به‌صرفه و مناسب می‌کنند.

صرفه جویی در چاپ بلیط و تولید کارت هوشمند و دیگری هزینه‌های تامین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات و شارژ کردن آنها از جمله مواردی است که این طرح را به راهکاری اقتصادی بدل کرده است.

شروع استفاده از بلیط الکترونیک همراه 

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، بلیط الکترونیک همراه به صورت وسیع مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. برای مثال در اروپا شهرهای بزرگی مانند فرانکفورت، اسلو، فلورانس و استراسبورگ از پیشگامان استفاده از این تکنولوژی بوده‌اند. آمریکا نیز استفاده از بلیط الکترونیک همراه را از شیکاگو، پورتلند، نیوجرسی و بوستون آغاز کرد. نیویورک به تازگی به دنبال پیاده‌سازی این سیستم برای 11 میلیون نفر از شهروندانی است که روزانه سفرهای درون شهری خود را با استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی انجام می‌دهند.

در آسیا، چین و ژاپن نیز اولین کشورهایی بودند که استفاده از سیستم بلیط الکترونیک همراه را در دستور کار خود قرار دادند.

طبق آمار منتشر شده توسط Statista انتظار می‌رود تعداد کاربرانی که تا پایان سال ۲۰۱۸ برای کلیه پرداخت‌های خود، از جمله سیستم حمل‌ونقل عمومی، از تلفن‌های هوشمند استفاده خواهند کرد به ۱۶۶ میلیون نفر برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم بازار جهانی کیف پول همراه، که سیستم “بلیط الکترونیک همراه” نیز از زیر مجموعه‌های آن محسوب می‌شود، تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۱۵۰میلیارد دلار برسد که این گمانه‌زنی‌ها بر پایه پیش‌بینی رشد ۳۲ درصدی این بازار در ۵ سال آینده صورت گرفته است.

گسترش روزافزون استفاده از تکنولوژی

/wp-content/uploads/2016/05/9191-e1614605282985.jpg

از دیگر اهداف مهم پیاده‌سازی بلیط الکترونیک همراه، ایده “جامعه بدون پول کاغذی” است. لندن به‌ عنوان یکی از مهم‎‌ترین شهر‌های اروپا با استفاده از این سیستم و استفاده از تکنولوژی پرداخت غیرتماسی در کارت‌های اعتباری،  بیش از ۵۰۰ میلیون سفر درون و برون شهری بدون اسکناس را تجربه کرده است. جالب است بدانید این عدد تنها حدود ۳۰ درصد از کل سفرهای شهری لندن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بوده است.

یکی از آخرین شهرهای بزرگی که به استفاده از سیستم بلیط الکترونیک همراه روی آورده است، مسکو پایتخت روسیه است. سیستم پرداخت مبتنی بر سیم‌کارت ‌ NFC و دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از آن‎، امکان استفاده از تلفن همراه برای پرداخت هزینه‌‍ سفرهای درون شهری در مسکو را به کاربران می‌دهد. در یک فرایند کاملا تسهیل شده، شهروندان این شهر با ثبت نام از طریق اس‌ام‌اس و پرداخت یک هزینه اولیه برای شارژ اولیه حساب، امکان استفاده از سرویس پرداخت موبایلی برای هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی در مسکو را خواهند داشت.

 

پرداخت همراه در سیستم حمل‌ونقل عمومی ایران

با توجه به جریان  رو به رشد استفاده از فناوری پرداخت مبتنی بر سیم‌کارت‌های NFC و نرم‌افزارهای کیف‌پول موبایلی در جهان، به زودی شاهد به‌کارگیری این فناوری در کشورمان نیز خواهیم بود. به‌عنوان اولین اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان به راه‌اندازی سامانه خدمات شهر هوشمند و خدمات شهروندی هوشمند ایرانسل در شهر اهواز و منطقه آزاد انزلی اشاره کنیم.

اولین فاز این طرح در شهر اهواز توسط واحد کسب‌ و کار سازمانی ایرانسل و با حضور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات عملیاتی شده و در ادامه، در نوروز امسال و با حضور رئیس جمهور، “سامانه شهر هوشمند” در منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. با رونمایی از اولین سامانه شهر هوشمند و پرداخت مبتنی بر فناوری NFC توسط واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل  انتظار می‌رود به زودی در سایر شهر‌های کشور نیز شاهد راه‌اندازی این سامانه در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی درون شهری به منظور تسهیل هرچه بیشتر پرداخت‌های الکترونیکی همراه باشیم.

 

منبع:

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 29586

blog image

۱۳۹۶/۰۳/۲۳

شبکه امن همراه (APN) چیست؟

با شبکه امن همراه (APN) می‌توانید از امنیت اطلاعات و ارتباطات خود مطمئن باشید.

بازدید: 26137

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

Y’elloAdwise راهکاری هوشمندانه برای تبلیغات

چگونه Y’elloAdwise به توسعه جایگاه کسب و کارها کمک می‌کند؟

بازدید: 15590