post image

اهمیت فوق‌العاده دورکاری در شرکت‌ها

از دست دادن کارمندان مهم و ارزشمند برای یک شرکت خسارت جبران‌ناپذیری است، تحقیقات نشان داده است که این مسئله می‌تواند بین ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار برای یک شرکت هزینه داشته باشد.


/wp-content/uploads/2017/09/300-e1589020516569.jpg

جلسات مجازی و ارتباط سازمانی و به‌طور کلی بحث کار به‌صورت غیرحضوری، در چند سال اخیر با جدیت بیشتری نسبت به گذشته در دنیای کسب‌وکار مطرح شده است. مطالعات زیادی در این رابطه انجام‌شده که در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب دورکاری سازمانی را  بر اساس این مطالعات مشخص کنیم. این مطلب بر اساس ۴۰۰۰ مورد مطالعاتی، گزارش و مقالات مرتبط با سازمان‌هایی است که به کارکنان خود اجازه دورکاری می‌دهند.

در ادامه به‌طور مفصل مزایا و معایب دورکاری را بررسی خواهیم کرد:

افزایش رضایتمندی کارکنان:

تعادل برقرار کردن بین زندگی شخصی و کاری، اهمیت زیادی برای کارکنان دارد که نتایج مطالعات به‌طور خاص بر این مسئله تأکید می‌کند:

  • دوسوم کارکنان خواستار کار در منزل هستند و ۸۰ درصد کارکنان دورکاری را مزیت مهمی می‌دانند.
  • ۳۶ درصد کارکنان دورکاری را به افزایش حقوق و پاداش ترجیح می‌دهند.
  • در یک نظرسنجی که از کارکنان  ۱۵۰۰ شرکت پیشتاز در حوزه فنّاوری انجام شد، ۳۷ درصد از کارکنان این شرکت‌ها حاضر بودند به ازای دورکاری، ۱۰ درصد حقوق پایین‌تری دریافت کنند.
  • در این تحقیقات ۶۰ درصد شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که جذب کارکنانی که بین ۲۳ تا ۳۵ سال سن دارند، کار مشکلی است و راضی نگه‌داشتن و حفظ این کارکنان مأموریت مشکلی برای مدیران این شرکت‌هاست. طبق بررسی‌ها، برای افراد این بازه سنی دورکاری اهمیت بالایی دارد. به‌طور میانگین این افراد در فرم‌های استخدام اهمیت دورکاری را به‌طور نسبی ۸ از ۱۰ (۱۰ به معنی بالاترین اهمیت است) بیان کرده‌اند. بنابراین یکی از عوامل مؤثر در جلب رضایت کارکنان این رده سنی فراهم بودن امکان دورکاری است.

کنترل آسیب‌ها:

از دست دادن کارمند مهم و ارزشمند برای یک شرکت مسئله جبران‌ناپذیری است. تحقیقات نشان داده که این مسئله می‌تواند برای یک شرکت بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزاردلار هزینه داشته باشد. علاوه بر این، استخدام و آموزش نیروی جدید نیز هزینه بسیاری دارد. آمارهای بدست آمده از تحقیقات، نقش دورکاری در حفظ یا از دست دادن کارکنان را بیشتر مشخص می‌کند:

  • ۱۴ درصد کارکنان برای کاهش ارتباط مستقیم شغل خود را عوض کرده‌اند.
  • ۴۶ درصد از شرکت‌هایی که به کارکنان خود اجازه دورکاری داده‌اند، عنوان کرده‌اند که این مسئله نقش بزرگی در کاهش خروج کارمندان داشته است.
  • ۹۵ درصد کارکنان اعلام کرده‌اند که فعالیت به‌صورت دورکاری اهمیت زیادی در ادامه همکاری کارکنان با شرکت خواهد داشت.
  • هزینه‌های سوخت برای ۹۲ درصد کارکنان در رفت‌وآمد مسئله‌ساز است و ۸۰ درصد آن‌ها به‌طور مستقیم از این مسئله شکایت دارند و معتقدند شرکت باید برای رفع این مسئله اقدام کند.

کاهش غیبت‌های غیرضروری و خارج از برنامه:

در ادامه مطالعات صورت گرفته، اطلاعات قابل توجهی پیرامون دلایل غیبت‌های کارکنان بدست آمده که آنها را مرور می‌کنیم:

  • ۷۸ درصد کارکنانی که به علت مریضی در محل کار حاضر نشده‌اند، درواقع مریض نبوده‌اند و علت واقعی آن مسائل خانوادگی، نیازهای شخصی و استرس بوده است.

/wp-content/uploads/2017/09/301.jpg

  • غیبت‌های خارج از برنامه می‎‌تواند سالانه تا ۱۸۰۰ دلار به ازای هر شخص برای یک شرکت هزینه داشته باشد که به‌عنوان مثال برای شرکت‌های آمریکایی مجموعا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد.
  • یکی از شرکت‌هایی که دورکاری را در فرایندهای کاری خود پیاده‌سازی کرده موفق شده است غیبت‌های خارج از برنامه کارکنان خود را ۶۳ درصد کاهش دهد.
  • کارکنان بیمار در مواردی که غیبت آن‌ها به علت مسری بودن بیماری است، همچنان می‌توانند به‌صورت دورکاری به وظایف شغلی خود رسیدگی کنند .

کارکنانی که دورکاری می‌کنند بازگشت سریع‌تری بعد از عمل یا بیماری دارند.

/wp-content/uploads/2017/09/6-e1589020504291.jpg

افزایش بهره‌وری

اما از دیگر نتایج حاصل از تحلیل آمارها می‌توانیم به تاثیر دورکاری بر ارتقاء سطح بهره‌وری کارکنان اشاره کرد:

  • این تحقیقات به طرز چشمگیری نشان داده است که کارمندانی که دورکاری می‌کنند ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره‌وری بیشتری دارند.
  • شرکت‌ها سالیانه ۶۰۰ میلیارد دلار را به خاطر حواس‌پرتی کارکنان در محل کار از دست می‌دهند.
  • آن دسته  از کارکنان شرکت AT&T که در خانه فعالیت می‌کنند، ۵ ساعت بیشتر از کارکنان حاضر در شرکت کار می‌کنند.

صرفه‌جویی در هزینه‌های کارمندان

صرفه‌جویی‌های زیر در شرکت‌هایی که از دورکاری بهره برده‌اند، گزارش شده است:

  • شرکت IBM توانسته است با بهره‌گیری از دورکاری، هزینه‌های مربوط به تامین ساختمان‌های اداری خود را ۵۰ میلیون دلار کاهش دهد.
  • شرکت‌هایی که کارمندان فروش آنها اجازه دورکاری داشتند، ۳۰ درصد فروش بیشتری داشته و شکایات مشتریان آنها  ۹۰ درصد کمتر شده است.
  • شرکت مشاوره مکنزی اعلام کرده، سالانه ۲ میلیون دلار با استفاده از دورکاری صرفه‌جویی می‌کند.

کاهش تبعیض بین کارکنان

یکی دیگر از مزایای قابل توجه دورکاری، کاهش تبعیض‌های معمول است که مدایران و سرپرست‌ها بین کارکنان سازمان قائل می‌شوند. در سیستم فعالیت به‌صورت دورکاری، کارکنان سازمان‌ها تنها بر اساس کیفیت کار خروجی‌شان قضاوت خواهند شد و بنابراین تضادهای فرهنگی، اجتماعی، شخصیتی و سلیقه‌ای که در تعاملات رو در رو بسیار پر رنگ شده و عموما چالش‌هایی را به دنبال دارند تا حد زیادی برطرف می‌شوند و دیگر مبنایی برای قضاوت و امتیازدهی به کارکنان نخواهند بود.

ایجاد فرصت‌های استخدام جدید

۱۱ درصد از جمعیت ایران را معلولان جسمی تشکیل می‌دهند که با استفاده از فرایندهای دورکاری فرصت‌های شغلی برای این افراد به وجود خواهد آمد. همچنین با دورکاری دیگر محدودیت جغرافیایی وجود نخواهد داشت و استخدام افراد در مناطق دورافتاده نیز ممکن خواهد شد.

کاهش نرخ بازنشستگی

۷۵ درصد از افراد بعد از بازنشستگی همچنان به ادامه فعالیت‌های کاری خود تمایل دارند، ولی برای این کار به ساعت کاری منعطف و امکان دورکاری نیاز دارند. همچنین در آماری دیگر، ۳۸ درصد بازگشتگان، کار به‌صورت فصلی و دورکاری را انگیزه‌ای مناسب برای به تأخیر انداختن بازنشستگی اعلام کرده‌اند.

نتایج این تحقیقات بخوبی مزایای دورکاری و ایجاد شرایط کاری منعطف برای کارکنان را آشکار می‌سازد. بنابر آنچه ارائه شد، سازمان‌ها و کسب‌وکارها با ایجاد امکان دورکاری برای کارکنان خود می‌توانند از منافع مالی و غیرمالی بسیار خوبی بهره‌مند شوند. اما در عین حال، دورکاری در سازمان‌ها و کسب‌وکارها به شکل صحیح و کارآمد خود، نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی فراوانی مثل اینترنت پرسرعت، خطوط ارتباطی ارزان قیمت و قابل اطمینان، شبکه‌های امن انتقال و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و همچنین امکانات و نرم‌افزارهای برگزاری جلسات و ارتباطات مجازی خواهد بود.

از آنجا که دغدغه واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل ایجاد بستر لازم جهت ورود کسب‌و‌کارهای داخلی به دنیای جدید کسب‌وکار و بکارگیری فناوری‌های روز صنعت اطلاعات و ارتباطات است، در زمینه فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای دولت الکترونیک و دروکاری در سازمان‌ها، خدمات و محصولات جامع و متعددی به مشترکان سازمانی عرضه شده‌اند. سرویس‌هایی همچون اینترنت سازمانی، شبکه امن همراه، خدمات ابری، شبکه ارتباطی یکپارچه ایرانسل (شایا) و سیم‌کارت سازمانی ایرانسل از جمله محصولاتی هستند که به سازمان‌ها کمک خواهند کرد ارتباطات درون‌سازمانی خود را بهبود بخشیده و با فراهم‌سازی امکان دورکاری، منافع قابل توجهی را نصیب خود کنند.

منابع:

4 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۱۷

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!

بازدید: 3994

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۰۱

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟

بازدید: 3413

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۲۲

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.

بازدید: 2632