با وجود اینکه بهره‌گیری از شیوه دورکاری در کل دنیا، اتفاق جدیدی نیست، اما شیوع ویروس کرونا سبب شده تا کسب‌وکارهای مختلف برای حفظ سلامتی، به این شیوه روی بیاورند. این موضوع ممکن است برای کسب‌وکارهایی که تا کنون تجربه کار کردن از راه دور را نداشته‌اند، اندکی چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، مدیران نقش مهمی را در برقراری تعادل میان گروه‌ها و مدیریت فرآیندهای کاری، بر عهده دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با ۹ نکته کاربردی در این زمینه آشنا کنیم. به کار گرفتن این نکات به مدیران کمک می‌کند تا علاوه‌بر حفظ انگیزه و روحیه پرسنل، از بروز چالش‌های احتمالی جلوگیری کنند.

۱. درنظر گرفتن تمهیدات دورکاری (اختیاری یا اجباری)

در برخی موارد ممکن است پرسنل تمایل چندانی به دورکاری نداشته باشند. اما اگر شرایط و ماهیت کار به نوعی است که امکان انجام کارها از منزل وجود دارد، لازم است در این شرایط بحرانی، آن‌ها را به دورکاری تشویق یا در موارد لزوم مجبور کنید.

۲. وضع سیاست‌ها و قوانین مشخص دورکاری

لازم است به عنوان مدیر، قوانین و مقرراتی در مورد ساعات کاری و نحوه ارتباطات در دوران دورکاری و شرایط اضطراری وضع کنید. برای مثال:

  • در این قوانین، لازم است آن دسته از موقعیت‌های شغلی را که واجد شرایط دورکاری هستند، به صورت دقیق قید کنید.
  • در صورت نیاز به درخواست دورکاری از سوی کارمندان، لازم است نحوه ارسال درخواست را، بسته به قوانین سازمان، معین نمایید.
  • تمامی دستورالعمل‌ها را در رابطه با شرایط برگشت به محل کار  و نحوه اطلاع‌رسانی به مدیر در این رابطه، از پیش تعیین کنید.
  • قوانین و مقررات مشخصی برای کنترل و نظارت بر فرآیندهای کاری وضع کنید تا پرسنل همچنان خود را در تحویل به موقع کارها، مسئول بدانند.