post image

خدمات ابری (بخش اول): ذخیره‌سازی ابری

با استفاده از خدمات ذخیره‌سازی ابری، می‌توانید داده‌ها را از طریق اینترنت روی سرور‌های ابری ذخیره کنید و همواره به آن دسترسی داشته باشید.


با ورود به عصر فناوری، سرعت تولید اطلاعات در جهان به شدت افزایش یافته است؛ تا اندازه‌ای که ۹۰% از کل اطلاعات موجود در دنیا، در دو سال گذشته تولید شده است. از سوی دیگر، پیشرفت‌‌ فناوری و حرکت به سمت تحول دیجیتال، بسیاری از کسب‌و‌کارها را به حفظ و استفاده بهینه از این اطلاعات واداشته است.

/wp-content/uploads/2016/03/45-1-e1611498885789.jpg

این در حالی است که روزانه اطلاعات زیادی بنابر دلایل گوناگون از دست می‌روند. به‌عنوان ‌مثال سالیانه ۷۰ میلیون تلفن همراه گم می‌شود که تنها ۷ % آن‌ها پیدا می‌شود. بر اساس گزارش‌های موجود، حدود ۵۸% افراد، از دست‌ دادن اطلاعات را تجربه کرده‌اند. میزان خسارت برآورد شده در اثر فقدان این اطلاعات مبلغی در حدود ۱.۷ تریلیون دلار برآورد شده است. اما چه راهکاری برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟

استفاده از خدمات ابری، راهکاری مناسب برای جلوگیری از خسارت‌های مالی و اطلاعاتی و همچنین افزایش توان رقابت، ،خصوصا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است

 خدمات ابری، راهکاری برای پیشرفت کسب‌و‌کار و تسهیل فرآیندها

خدمات ابری با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال مانند شبکه‌های دیجیتال، تحلیل‌های پیشرفته و  کلان‌داده‌ها (big data) ، در رشد و پیشرفت کسب‌وکار شما نقش مهمی دارد و به شما کمک می‌کند با سهولت بیشتری به اهداف استراتژیک سازمان خود دست پیدا کنید. امروزه استفاده از خدمات ابری در حوزه‌های مختلفی مورد استقبال کسب‌وکارها قرار گرفته است. یک پژوهش کلی در سال 2016 حاکی از آن است که از 100 میلیون دلاری که در آن سال برای استفاده از خدمات ابری هزینه شده است، بیشترین مقادیر به ترتیب مربوط به سازمان‌های مالی  (63%)، سازمان‌های تولیدی (61%)، سازمان‌های خدمات درمانی  (59%) و صنعت حمل‌ونقل (51%) بوده است. بنابراین اگر همچنان خدمات ابری را از کسب‌وکارتان مجزا می‌بینید، وقت آن رسیده است که دیدگاه‌تان را عوض کنید.

/wp-content/uploads/2016/03/57.jpg

فضاهای ابری به‌منظور ارائه خدمات مختلفی مانند فضای امن ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات، امکان تبادل داده‌ها، فراهم کردن بستری برای استفاده از نرم‌افزارهای مختلف (بدون نیاز به خریداری و نصب آن برنامه‌ها)  یا توسعه نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌های جدید ایجاد شده‌اند. به این ترتیب  کاربران می‌توانند از راه دور و به اندازه نیاز خود از این خدمات استفاده نمایند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که به‌طور کلی این خدمات به دو دسته خدمات ذخیره‌سازی ابری و خدمات پردازش ابری تقسیم می‌شوند. در ادامه این مطلب، به معرفی خدمات ذخیره‌سازی ابری پرداخته و در مقاله بعدی خدمات رایانش ابری را معرفی خواهیم کرد.

خدمات ذخیره‌سازی ابری

خدمات ذخیره‌سازی ابری بر بستر فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد.  به‌واسطه این خدمات، اطلاعات و داده‌ها از طریق اینترنت بر روی سرور‌های مخابراتی ذخیره شده و از راه دور فراخوانی، مدیریت و پشتیبانی می‌شود. با توجه به امکان دسترسی آنلاین به اطلاعات ذخیره شده، کاربران می‌توانند از طریق اینترنت، در هر نقطه از جهان به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و یا در صورت نیاز آن را به اشتراک‌ بگذارند.

 

مزایای ذخیره‌سازی ابری اطلاعات

  • کاهش پهنای باند: به‌جای ارسال یک فایل به چند نفر تنها لازم است لینک آن فایل را برای آن‌ها ارسال کنید.
  • دسترسی آسان: فایل‌های ذخیره ‌شده در بستر ابری، از هرجایی قابل ‌دسترسی هستند و شما می‌توانید اطلاعات و داده‌های موجود بر روی سرورها را به آسانی مدیریت کنید.
  • پشتیبانی از فایل‌ها: تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم، یکی از ملزومات شرکت‌ها است. این کار سبب می‌شود تا در صورتی که به هر علتی این اطلاعات از بین رفت با مشکلی مواجه نشوند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی میزان اطلاعات باارزش شرکت‌ها دو برابر شود. با بهره‌گیری از سرویس‌های ابری همیشه یک نسخه پشتیبانی از اطلاعات خود خواهید داشت.
  • کاهش هزینه‌ها: با استفاده از خدمات ابری دیگر نیازی به خرید سرور، تجهیزات سخت‌افزاری، نرم‌افزارها، پهنای باند بالا و … نیست. از طرفی دیگر هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز کاهش می‌یابد.

 

مهم‌ترین دلایل استفاده از خدمات ابری

طی نظرسنجی‌های انجام شده از مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، مهم‌ترین دلایل و انگیزه‌های آن‌ها برای استفاده از خدمات ابری به شرح زیر بوده است:

سیرنگ، عنوان خدمات ابری ایرانسل است. پلتفرم ابری ایرانسل شامل سرورها، کانتینرها، محیط‌های ذخیره‌سازی بر مبنای اشیاء و شبکه می‌باشد. به طوریکه علاوه بر پوشش تمام ویژگی‌های زیرساخت ابری فرآیندهای ارتباطی و یکپارچه‌سازی، ابزارهای توسعه، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده (DBMS) و خدمات هوش تجاری (BIS) را در خود جای داده است.

همچنین برای آشنایی با خدمات یارانش ابری، مقاله بعدی را از دست ندهید.

3.8 5 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4311

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4169

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3566