post image

صنعت فولاد دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بررسی مزایا و چالش‌های ایجاد صنعت فولاد دیجیتال برای مدیران و کارکنان


با آغاز موج تحول دیجیتال، اغلب صنایع، ازجمله صنعت فولاد در حال تغییرات بزرگی هستند. این تحولات مزایای متنوعی برای کارخانه‌های صنعت فولاد دارند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • افزایش بهره‌وری عملیاتی، به‌ویژه در تعمیر و نگهداری
  • یکپارچگی و بینش بیشتر در زنجیره تامین و عملکردهای موجودی
  • دسترسی به هشدارهای عملکرد و کنترل تجهیزات از راه دور

/wp-content/uploads/2023/11/33-e1700482560295.jpg

این مزایا عامل ایجاد صنعت فولاد دیجیتال هستند و باعث ایجاد مزیت‌های رقابتی در برخی زمینه‌ها مانند کاهش هزینه، افزایش کیفیت تولیدات، بهبود کارایی تولید و افزایش رضایت کارکنان می‌شوند. پس اگر کسب‌وکار یا کارخانه‌ای قصد ماندن در صنعت و ادامه رقابت را دارد، باید با تحول دیجیتال همراه شود.

در ادامه به دلایل اهمیت پرداختن به صنعت فولاد دیجیتال می‌پردازیم و مزایایی که تغییرات تحول دیجیتال ایجاد می‌کنند را مطالعه می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

چگونگی ایجاد تحول دیجیتال در صنعت فولاد

تحول دیجیتال در صنعت فولاد به دلایل متعددی رخ می‌دهد. در میان این موارد، افزایش دسترسی به فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم و اینترنت اشیا صنعتی (حسگرها، زیرساخت‌های ارتباطی و ابزارهای دسترسی از راه دور) نقش به‌سزایی دارند. پس از سال‌ها وعده و انتظار، بالاخره پیاده‌سازی این فناوری‌ها در تقریباً هر تأسیسات صنعتی قابل اجرا و البته مقرون‌به‌صرفه است. همان‌طور که تاسیسات و کارخانه‌ها بیشتر و بیشتر این کار را انجام می‌دهند، همراهی با تحول دیجیتال برای همگام شدن با رقبا نیز ضروری می‌شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد صنعت فولاد دیجیتال، نیاز مداوم به بهبود حاشیه سود، به‌ویژه در مواجهه با افزایش زنجیره تامین و هزینه‌های حمل‌ونقل است. با به حداکثر رساندن کارایی در تاسیسات، کسب‌وکارها بهتر می‌توانند با نیروهای خارجی که تحت کنترل آن‌ها نیستند، مقابله کنند.

تحول دیجیتال همچنین به تولیدکنندگان صنعت فولاد کمک می‌کند تا با افزایش کار از راه دور و استفاده از ابزارهای دیجیتال برای کمک به پر کردن شکاف مهارت‌های فنی، چالش‌های چشم‌انداز کاری امروز خود را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در صنعت فولاد؛ مزیت تغییرات گسترده برای کارخانه ها چیست؟

کاربرد فناوری‌ها در صنعت فولاد دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/11/3333-e1700482620339.jpg
  •  پرینت سه بعدی در کارخانه‌های فولادی

نمونه‌سازی، جزو مراحل حیاتی در فرآیند ساخت فلزات و فولاد است که فناوری چاپ سه بعدی تقریباً تمام جنبه‌های این بخش از فرآیند را تغییر داده است.

در حالی‌که پیش از این، ساخت نمونه‌های اولیه معمولاً هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشید، پرینت سه بعدی این فرآیند را به چند روز یا حتی چند ساعت کاهش می‌دهد. این اتفاق، به این دلیل است که پرینت سه بعدی می‌تواند سطح لازم از کیفیت تولید را در کسری از زمان و همراه با افزایش عملکرد، تولید کند. همچنین، در حال حاضر برای کارخانه‌ها و تاسیسات به‌صرفه است تا این خدمات را در داخل خود نگه دارند. چراکه این فناوری باعث کاهش زمان تحویل، افزایش کارایی و امکان نوآوری و انعطاف بیشتری در طراحی می‌شود.

  • نظارت بر وضعیت کارخانه

حسگرهای صنعتی از بسیاری جهات، پایه و اساس تحول دیجیتال هستند که امکان نظارت بر تجهیزات و پاسخ‌های فعالانه به مسائل را فراهم می‌کنند. نظارت بر وضعیت، که توسط سنسورهای صنعتی تسهیل می‌شود، پیشرفت‌های گسترده‌ای را در بهره‌وری عملیاتی و تعمیر و نگهداری ممکن کرده است. با این فناوری‌ها، می‌توان خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده را تشخیص داد و کارایی تجهیزات را به حداکثر رساند.

بیشتر بخوانید:

• واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

/wp-content/uploads/2023/11/3333333-e1700482740624.jpg

استفاده از واقعیت افزوده در حوزه تعمیر و نگهداری، یکی از مفیدترین و پیشرفته‌ترین عملکردهای فناوری در کاربردهای صنعت فولاد است. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توانند مزایای زیادی در تعمیر و نگهداری، آموزش، عملیات، طراحی و همکاری داشته باشند که موجب صرفه‌جویی خوبی در هزینه می‌شود. برخی از کاربردهای این فناوری‌ها عبارتند از:

  • نمایش در لحظه داده‌های مربوط به عملکرد تجهیزات، از طریق نمایشگرهای هدآپ (Heads-up)
  • دستورالعمل فرآیندهای نگهداری، با قابلیت نظارت بر فرآیندها و اطمینان از انجام صحیح آن‌ها
  • همکاری مجازی با دوقلوهای دیجیتالی قطعات برای اطمینان از تناسب و تعامل مناسب
  • نمونه‌سازی مجازی

 

  • افزایش کیفیت تولیدات

تحول دیجیتال، امیدوارکننده‌ترین پیشرفت‌های فناوری در کاهش یا حذف زمان خرابی تجهیزات را با خود وارد صنعت می‌کند که مدت زمان فعالیت و کارایی تجهیزات را به حداکثر می‌رسانند. این نکات باعث تقویت تولید ناب (Lean manufacturing) می‌شوند و تضمین می‌کنند که فرآیندها و منابع تا حد امکان برای ارائه ارزش به کاربر نهایی استفاده شوند.

بیشتر بخوانید:

۴ روش برای تسریع حرکت صنعت فولاد در مسیر تحول دیجیتال!

 

کلام آخر

تحول دیجیتال هنوز می‌تواند یک سرمایه‌گذاری غیرضروری به‌نظر برسد، یا سرمایه‌ای که هنوز به بلوغ و ارزش کامل نرسیده است اما باید این نکته را نیز قبول کرد که فناوری‌های امروز مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر از هر زمان دیگری هستند و کار کردن با آن‌ها برای نسل جدید کارگران صنعتی راحت‌تر است. در واقع، تأسیساتی که تحول دیجیتال را پذیرفته‌اند، احتمالاً می‌توانند نیروی کار ماهرتری را برای پر کردن موقعیت‌های خالی جذب کنند.

به‌همین دلایل است که ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل برای تشویق کسب‌وکارهای صنایع مختلف به همراهی با تحول دیجیتال تلاش می‌کنیم و سرویس‌های نوینی را ارائه می‌کنیم. برای مثال سرویس موبایل سازمانی، سیستم بی‌سیم واکه، سرویس VPN سازمانی و… برخی از محصولات پرکاربرد ما در تاسیسات و کارخانه‌های تولید فولاد و فلز است.

اگر به موضوع صنعت فولاد دیجیتال علاقه‌مند هستید و قصد دارید تا بیشتر درباره تغییرات گسترده این صنعت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم، به صفحه اختصاصی صنعت فولاد حتما مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با محصولات ما نیز می‌توانید از کد کوتاه دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده و تمام اطلاعات را در گوشی موبایل خود دریافت کنید. اگر از مشترکان ایرانسل نیستید نیز می‌توانید همچنان از طریق راه ارتباطی سابق، یعنی ارسال ایمیل به آدرس  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.advancedtech.com/blog/digital-transformation-of-metals-and-steel-fabrication/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه