post image

آینده‌ی یک کارخانه هوشمند فولاد، چگونه ترسیم می‌شود؟

بررسی مسیر تحول دیجیتال در صنعت فولاد و چگونگی شکل‌گیری یک کارخانه هوشمند فولاد


از زمانی‌که انسان‌های نخستین برای اولین‌بار ابزارهای فلزی را ساختند، تولید فلزات در قلب تمدن‌ها شکل گرفت. همان‌طور که عصر برنز و عصر آهن، شکار و کشاورزی را برای اجداد ما متحول کرد، یک تحول دیجیتال در حال رقم خوردن است که نحوه تولید فولاد و سایر فلزات را تغییر می‌دهد.

/wp-content/uploads/2023/09/123-1-e1694422345980.jpg

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و برای همه روشن است که انقلاب دیجیتال در صنعت معدن، محرک کلیدی برای تکامل این حوزه خواهد بود. علاوه‌بر تبدیل محیط‌های تولید سنتی به کارخانه‌ هوشمند، تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم نیز تغییرات اساسی در نحوه تعامل تولیدکنندگان فلزات با تأمین‌کنندگان و مشتریان خود به‌دنبال خواهد داشت.

در مقاله امروز تغییر و تحول صنعت فولاد پس از تحول دیجیتال را بررسی می‌کنیم و با مزایای یک کارخانه هوشمند فولاد در دنیای مدرن امروز، آشنا می‌شویم.

 

مقایسه یک گروه ارکستر با کارخانه هوشمند فولاد!

انقلاب دیجیتال در صنعت معدن از جهت هماهنگی کامل با جنبه‌های مختلف تولید فلزات را می‌توان با عملکرد یک گروه ارکستر مقایسه کرد.

همان‌طور که یک ارکستر متشکل از تعداد زیادی نوازنده است که سازهای خود را به‌صورت هماهنگ می‌نوازند، یک کارخانه هوشمند فولاد نیز شامل اجزای متعددی است که برای اجرای تمام پتانسیل خود باید با هم کار کنند.

ارکستر فلزات از داشتن یک رهبر با تکنولوژی بالا که بر عملکرد آن نظارت دارد، سود می‌برد. سیستم‌های مدیریت و نظارت در کارخانه‌ها از حسگرها، ابزارهای برنامه‌ریزی تولید دیجیتال و تشخیص مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد نحوه عملکرد هر بخش استفاده می‌کنند. سپس سیستم‌ها تغییراتی را برای بهینه‌سازی عملکرد کلی ایجاد می‌کنند. به‌عنوان بخشی از این فرآیند، هر فعالیتی در کارخانه به‌طور مداوم تجزیه‌وتحلیل و پالایش می‌شود.

این پیشرفت‌های تدریجی، یکی از مزایای کلیدی انقلاب دیجیتال در صنعت معدن و تبدیل کارخانه‌ سنتی به کارخانه هوشمند فولاد است.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال چگونه به بقای صنعت فولاد کمک می کند؟

تغییر فرآیند تولید، با انقلاب دیجیتال در صنعت فولاد

/wp-content/uploads/2023/09/1234-e1694422426985.jpg

همان‌طور که سیستم به‌طور مداوم در لحظه یاد می‌گیرد و خود را به‌روز می‌کند، سفارشات فولاد نسل آینده پردازش می‌شوند و سیستم، این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند. چنین فرآیندی، نه‌تنها عملکرد کلی را بهبود می‌بخشد بلکه اطمینان می‌دهد که همه اجزا با هماهنگی بیشتری با هم کار می کنند.

با گذشت زمان، سیستم‌ها از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا روش بهینه تولید فولاد با حداقل منابع را بیاموزند و در نتیجه کارایی را در کل فرآیند تولید بهبود ببخشند. این موارد شامل استفاده از مواد خام کمتر، کاهش انرژی مورد نیاز و کاهش هزینه‌های نیروی کار است.

کارخانه هوشمند فولاد، با شفافیت کامل کار می‌کند، بنابراین هر یک از اجزا می‌دانند که در بخش‌های دیگر فرآیند تولید چه اتفاقی می‌افتد. به‌عنوان مثال، اگر در مرحله ریخته‌گری خطا یا تاخیری رخ دهد، بخش نورد فلزی کارخانه می‌تواند به‌طور خودکار هشدار دریافت کند و پارامترهای آن را برای تغییر گردش کار تنظیم کند.

هدف نهایی تحول دیجیتال، ایجاد یک همزاد یا دوقلو دیجیتالی از دارایی‌های فیزیکی، فرآیندها و کنترل‌های خودکار کارخانه فولاد، با استفاده از حسگرها است.

یک سیستم تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده مجهز به هوش مصنوعی نیز به کارخانه هوشمند فولاد اجازه می‌دهد تا بررسی‌های بهداشتی را روی تجهیزات کارخانه انجام دهد. همان‌طور که سیستم به طور مداوم داده‌های تولید را جمع‌آوری می‌کند، امکان ارزیابی خودکار وضعیت ماشین آلات و فرآیندهای تولید برای شناسایی مشکلات احتمالی را خواهد داشت. این سیستم به‌طور خودکار کار سرویس و نگهداری را در زمان‌های کم مصرف برنامه‌ریزی می‌کند تا اختلال در تولید فولاد به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با سیر تکاملی تکنولوژی در صنعت فولاد !

مزایای ایجاد کارخانه هوشمند فولاد برای مشتریان

/wp-content/uploads/2023/09/1234567-1-e1694422595175.jpg

در حالی‌که افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها خبر خوبی برای آینده صنعت فولاد است، تولید فلزات با قابلیت دیجیتالی مزایای زیادی برای مشتریان فولاد نیز خواهد داشت.

کارخانه‌ هوشمند فولاد به تولیدکنندگان انعطاف پذیری خواهد داد تا سطح جدیدی از خدمات را به خریداران فولاد ارائه کنند. تولیدکنندگان می‌توانند با کاهش بهره‌وری، به نیازهای مشتری در حال تغییر بسیار انعطاف‌پذیرتر از قبل پاسخ دهند.

علاوه‌بر این، هر سفارش می‌تواند با تاریخچه کامل دیجیتال محصول همراه باشد تا اطمینان و رضایت مشتری و همچنین شفافیت و پاسخگویی تولیدکننده را افزایش دهد.

در کنار این پیشرفت‌های جدید، پیشرفت‌های فناوری بر مدل‌های کسب‌وکار سنتی نیز تأثیر می‌گذارد. برای مثال، پلتفرم‌های معاملات آنلاین جایگزین روابط سنتی‌تر میان تولیدکنندگان و مشتریان‌شان شده است. چنین تغییراتی دنیایی از امکانات جدید را برای صنعت باز می‌کند.

همان‌طور که تولید فولاد وارد مرحله بعدی توسعه خود می‌شود، صنعت باید دیجیتالی شدن را به عنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشد کسب‌و‌کار بپذیرد.

بیشتر بخوانید:

تجربه موفق شرکت فولاد هرمزگان در استفاده از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل

 

کلام آخر

یک کارخانه هوشمند فولاد با استفاده از راهکارها و فناوری‌های نوین، بهره‌وری را ارتقا داده و هزینه‌ها را در صنعت فولاد کاهش می‌دهند. این اقدام نه‌تنها به توسعه اقتصادی کمک می‌کند، بلکه موجب حفاظت از محیط زیست نیز می‌شود.

سرویس‌ها و محصولات ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل، همان چیزی هستند که صنعت فولاد برای ورود به دنیای دیجیتال به آن‌ها احتیاج دارد. محصولاتی مانند سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس بی‌سیم واکه، سرویس VPN سازمانی و… نمونه‌هایی از این راهکارهای کاربردی هستند.

از طریق شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) با تلفن همراه خود نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری از سرویس‌ها دریافت کنید. اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://spectra.mhi.com/preparing-for-change-how-digitalization-will-transform-the-steel-industry

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه