صنعت خودروسازی همانند بسیاری از صنایع دیگر در آستانه یک تغییر بزرگ است. چراکه وسایل نقلیه در حال مجهز شدن به مجموعهای از حسگرها هستند که دادههای ارزشمندی را در مورد همه چیز به ما میدهند؛ از عادات رانندگی گرفته تا وضعیت فنی خودرو.
این اطلاعات برای تولیدکنندگان، واردکنندگان و فروشندگانی که میتوانند از آنها برای بهبود تجربه مشتری خود در این حوزه استفاده کنند، بسیار مناسب است. با این حال، تغییر اصلی بازی زمانی است که این دادهها توسط بازاریابان و در راستای ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان استفاده شود.
در این مقاله، تلاش میکنیم تا نحوه استفاده از دادههای خودروهای متصل و مزایای این اطلاعات برای بازاریابان را بررسی کنیم. پس تا پایان، همراه ما باشید.
کاربرد استفاده از دادههای خودروهای متصل
احتمالا یکی از سوالات ابتدایی که باید در این مقاله به آن پاسخ داد، این باشد که خودرو متصل چیست؟
طبق تعریف، میتوان گفت که خودروی متصل ارتباط نزدیک و یکپارچهای با «اینترنت اشیا» دارد. خودروی متصل، وسیله نقلیهای است که امکان اتصال به اینترنت دارد و میتواند با سایر خودروها در جاده ارتباط برقرار کند. این فناوری پتانسیل ایجاد انقلابی بزرگ در شیوه بازاریابی و تعامل خودروسازان با مشتریان را دارد. اما چطور و چگونه؟!
خودروسازها با جمعآوری دادههایی مانند دادههایی مرتبط با رفتار راننده، میتوانند بینشهایی در مورد ترجیحات و رفتار مصرفکننده، بهدست آورند و با شیوهی تازهای از مشتریمداری در بازار رقابت حضور یابند. برای مثال، تیمهای بازاریابی خودروسازان میتوانند با استفاده از دادههای خودروهای متصل، مؤثرترین و پربازدهترین کمپینهای تبلیغاتی را طراحی و اجرا کنند. آنها همچنین میتوانند با استفاده از این اطلاعات و با ارائه دادههایی فوری درباره شرایط ترافیک، مسیرهای انحرافی و موارد دیگر، به بهبود تجربه مشتری برند خود کمک کنند.
صحبت کردن از این احتمالات بیپایان هستند، اما یک موضوع حتمی است؛ استفاده از دادههای خودروهای متصل، صنعت خودروسازی را دگرگون خواهد کرد!
بیشتر بخوانید:
مزایای استفاده از دادههای خودروهای متصل برای بازاریابان
حجم زیادی از اطلاعات خودروهای مشتریها توسط برندهای مطرح خودروسازی برای ایجاد کمپینهای بازاریابی موفقتر استفاده میشود. بهعنوان مثال، شرکت آئودی برای افزایش فروش، تمرکز زیادی بر روی شخصیسازی و دیجیتالسازی محصولات خود دارد.
با این حال، استفاده از دادههای خودروهای متصل یک امکان دست کم گرفته شده در صنعت تبلیغات و بازاریابی است. یک خودرو متصل، بهصورت متوسط حدود ۳۰ تا ۵۰ ترابایت اطلاعات ضبط میکند که میتواند این عدد تا ۱۵۰ ترابایت نیز افزایش یابد. با چنین حجمی از این دادهها، میتوان تبلیغات هدفمند گسترده و شگفتانگیزی را اجرا کرد. در ادامه سه مورد از مزایای استفاده از داده های خودروهای متصل را بررسی میکنیم:
۱. افزایش درک مشتری: این اطلاعات میتواند به بازاریابان کمک کند تا رفتار مشتری را بهتر درک کنند. با ردیابی نحوه استفاده مشتریان از وسایل نقلیه خود، بازاریابان میتوانند بینش ارزشمندی در مورد عادات و ترجیحات آنها بهدست آورند. علاوهبر این، این دادهها می توانند به کارخانهها اجازه دهند تا ارتباط نزدیکتری با صاحبان خودرو برقرار کنند تا در تعمیر و نگهداری خودروها فعالتر شوند.
۲. دسترسی بیشتر به مشتری: استفاده از دادههای خودروهای متصل میتواند به بازاریابان کمک کند تا از طریق روشهای جدیدی به مشتریانشان دسترسی پیدا کنند. کانالهای بازاریابی، با توجه بیشتر مصرفکنندگان و افزایش پراکندگی رسانهها، کارآمدتر میشوند و خودروهای متصل یک پلتفرم منحصربهفرد برای دسترسی به مشتریانی که زمان بیشتری را در وسایل نقلیه خود صرف میکنند، ارائه میدهند.
۳. بهرهبرداری بیمه و بانکها: بازاریابان با استفاده از اطلاعات استخراج شده از خودروهای متصل، میتوانند تجربیات شخصیسازیشدهتری برای مشتریان ایجاد کنند. علاوهبر این، شرکتهای بیمه، بانکها، یا بخشهای حقوقی و فروش نیز میتوانند از دادههای انتخابشده مشتریان بهره ببرند.
نمونه موفق استفاده از دادههای خودروهای متصل برای بازاریابی
در همین راستا، یکی از شرکتهای فعال در حوزه خودرو متصل پلتفرمی بهنام Connected Workshop را طراحی کرده و در اختیار کارخانههای خودروسازی قرار داده است. کاربرانی که در این برنامه بهعنوان مدیران کمپین منصوب میشوند، میتوانند با استفاده از دادههای خودروهای متصل، کمپینهایی را برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنند تا روابط خود با مشتری را بهبود ببخشند و فروش خود را نیز افزایش دهند.
این کمپین ها میتوانند بهصورت پیشنهادات فصلی باشند، مانند سرویس دورهای خودرو یا هر امکان اضافی دیگری که یک خودروساز میتواند ارائه دهد. با ماژول این پلتفرم، کانال بازاریابی مستقیماً از طریق همان نرمافزار به سراغ مشتریان میرود و میتواند مجموعه ای از اطلاعات خاص مشتری مانند سن خودرو، برند خودروسازی و غیره را مورد هدف بازاریابی قرار داد.
بیشتر بخوانید:
تکنولوژی خودروهای متصل در ایران
راهاندازی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و رونمایی از «شاهین متصل» سرآغاز داستان همکاری راهکارهای سازمانی ایرانسل با تکنولوژی خودروهای متصل در ایران است. دغدغه پیشرفت و توسعه صنعت خودروسازی و حملونقل در کنار استفاده از فناوری اینترنت اشیا، خودرو متصل را به لیست برنامهها و پروژهای مهم راهکارهای سازمانی ایرانسل اضافه کرده است.
علاوهبر این، امکان خرید سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان نیز در فروشگاه سازمانی ایرانسل فراهم شده است تا افراد علاقهمند به استفاده از فناوری اینترنت اشیا بتوانند بهسادگی و با چند کلیک، وسیله نقلیه خود را به یک خودرو متصل تبدیل کنند.
بیشتر بخوانید:
خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند میشود؟
کلام آخر
همانطور که استفاده از فناوری خودرو متصل روزبهروز در حال افزایش است، اطلاعات تولید شده توسط آنها نیز افزایش مییابد و میتواند صنعت تبلیغات و بازاریابی را متحول کند. با استفاده از دادههای خودروهای متصل، شرکتهای خودروسازی میتوانند بینشی در مورد رفتار مشتری بهدست آورند و فرآیند بازاریابی کارآمدتر و موثرتر را ایجاد کنند. در نهایت این اتفاقات نیز، مشتریان راضیتر خواهند بود و موجب درآمدزایی بیشتر خودروسازان میشوند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره فناوری خودرو متصل و سایر سرویسهای راهکارهای سازمانی ایرانسل مانند سامانه مدیریت هوشمند ناوگان که بر پایه این تکنولوژی ارائه میشوند، میتوانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید و تمام جزئیات موردنیاز خود را بر روی تلفن همراه خود دریافت کنید. ایمیل EB@mtnirancell.ir نیز همچنان راه ارتباطی ما با شما برای دریافت مشاوره و اطلاعات محصولات پابرجا است.
منبع:
https://blog.connectedcars.io/connected-car-data-for-marketing/
نظرات و پیشنهادات