post image

هر آنچه که باید از مزایا و معایب خودرو متصل بدانید!

خودرو متصل، به‌عنوان یک فناوری نوظهور در صنعت خودروسازی چه مزایا و معایبی دارد؟


نفوذ فناوری و تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف به مرحله‌ای  رسیده است که در سال‌های اخیر جهش بزرگی در صنعت خودروسازی داشته‌ایم. وسعت این جهش به اندازه‌ای است که ابزارها و موجودیت‌های کاملا مکانیکی به سیستم‌های الکترومکانیکی تبدیل شدند و امروزه نیز شاهد اتصال اینترنت و سایر فناوری‌های مرتبط به خودروها هستیم.

خودروهای متصل اگرچه هنوز هم در باور بسیاری از مردم یک فانتزی و آرزو به نظر می‌رسند، اما در حال حاضر در بسیاری از موقعیت‌ها نجات‌دهنده هستند و برای بسیاری از افراد در مواقع اضطراری یک موهبت به‌شمار می‌روند.

گفتنی است که این فناوری در حال حاضر در کشور ما ایران نیز به مراحل تولید رسیده است و به تحول دیجیتال بسیاری از کسب‌وکارها کمک کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا در مقاله امروز به معرفی مزایا و معایب خودرو متصل و نمونه بومی‌سازی شده آن در ایران بپردازیم.

فواید فناوری خودروهای متصل

/wp-content/uploads/2023/04/12-2-e1682499693480.jpg

خودروهای متصل مزایای زیادی دارند و به‌طور کلی توسط چندین تولیدکننده خودرو ارائه شده‌اند و ویژگی‌هایی مانند کمک‌رسانی کنار جاده، ردیابی وسایل نقلیه، پشتیبانی از سیستم SOS، ثبت گزارش و اشتراک‌گذاری‌های آن نمونه‌ای از این مزایا هستند. گذشته از موارد گفته‌شده فواید این فناوری را می‌توان به چند مورد تقسیم کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تحولی نو در صنعت خودروسازی

ایمنی بالا در خودروهای متصل: میزان پیشرفت و توسعه این فناوری به گونه‌ای است که چگونگی تشخیص حوادث مختلف بر اساس خودداده‌هایی که کاربر و سازنده به آن وارد می‌کند، سفارشی شده است و به اصطلاح به‌کمک تکنولوژی اینترنت اشیا، تبادل داده را انجام می‌دهد.

همچنین پیشرفت‌های فناوری به شناسایی خودکار حوادث با کمک داده‌هایی که برروی سرورها آپلود می‌شوند کمک کرده است و این بدان معنی است که اگر با یک حادثه ناگوار در جاده روبرو شوید، وسیله نقلیه شما به‌طور خودکار سیگنال‌هایی را برای دریافت نیروهای کمکی ارسال می‌کند.

عیب‌یابی و تشخیص از راه دور خودروهای متصل: در تکنولوژی مدرن وسایل نقلیه یا خودروهای متصل، دیگر نیازی به مراجعه حضوری شما به مرکز خدمات و تعمیرگاه نیست و تمامی مراحل از راه دور انجام می‌شوند. عملکرد این سیستم به این صورت است که تمام گزارش‌های خطا و گزارش‌های تشخیصی با شماره VIN وسیله نقلیه شما در سوابق مسیر ذخیره و در سرورها آپلود می‌شوند و از این طریق به تشخیص از راه دور کمک می‌کنند. در حال حاضر این فناوری در چند خودرو در ایران در حال استفاده است و امیدواریم در آینده در خودروهای بیشتری نیز معرفی شود.

بیشتر بخوانید:

خدمات پس از فروش از راه دور، موجی جدید در صنعت خودروسازی

/wp-content/uploads/2023/04/122-e1682442354979.jpg

خودروهای متصل و کنترل آلاینده‌ها: وسایل نقلیه مجهز به موتور احتراق داخلی برای حرکت در جاده‌ها به یک سیستم کنترل آلایندگی مناسب نیاز دارند که با مقررات آلایندگی در یک منطقه یا کشور خاص مطابقت داشته باشند. از آنجایی که همه سیستم‌ها مانند EGR (بازچرخانی گاز خروجی)، مبدل‌های کاتالیزوری، فیلترهای ذرات و… با استفاده از الکترونیک و نرم‌افزار پیچیده کار می‌کنند، این قطعات را می‌توان توسط سازندگان مربوطه کنترل کرد تا از آلودگی جلوگیری شود.

نکته مثبت و قابل‌ تامل فناوری‌های جدید خودروهای متصل این است که با دریافت و ارسال اطلاعات فنی موتور خودروها به‌صورت خودکار، به سازمان‌های زیست‌محیطی این امکان را می‌دهند تا به میزان آلاینده‌های تولیدی خودروها دسترسی داشته باشند. بنابراین، به یقین می‌توان گفت که فناوری خودروهای متصل به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند!

/wp-content/uploads/2023/04/12222-e1682442422348.jpg

خودروی متصل و به‌روزرسانی بی‌سیم: در سالیان گذشته، ما به ناچار مبالغ هنگفتی برای ارتقا وسایل نقلیه خود خرج می‌کردیم، این مبالغ گاها برای موتور و یا نرم‌افزار واحد کنترل انتقال و یا حتی برای به‌روزرسانی سیستم سرگرمی و… صرف می‌شد، اما خوشبختانه امروزه، به پشتوانه فناوری خودروهای متصل، تقریباً تمام خودروها با سیستم به‌روزرسانی‌های بی‌سیم یا Over The Air (OTA) ارائه می‌شوند تا خودرو را به ‌روز نگه دارند.

ادغام سیستم GPS:  اکثر ما با سیستم‌ GPS  آشنا هستیم، چراکه همه ما ناچاریم از نقشه‌های گوگل و یا نقشه‌های مشابه برای سفر از یک مکان به مکان دیگر استفاده کنیم. گفتنی است که در سیستم خودروهای متصل نیز یک ماژول GPS ارائه می‌شود که به تشخیص مکان وسیله نقلیه کمک می‌کند و آن را در سرورهای مختلف به روز نگه می‌دارد. خودروهای متصل این فناوری زمینه را برای مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل و معرفی سیستم‌های مدیریت ترافیک در شهرهای پیشرفته که چراغ‌های راهنمایی بر اساس بازخورد ترافیک از این سیستم‌ها کنترل می‌شوند، ایجاد کرده است.

نکته جالب در مورد این سیستم را می‌توان این دانست که اگر خودروی شما متصل نیست، به‌کمک آن می‌توانید خودرویی متصل داشته باشید. این محصول در ایران نیز با نام سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان قابل دسترسی است و شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی راهکارهای سازمانی ایرانسل آن را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

سیستم ردیابی (GPS TRACKER) چیست و چه جایگاهی در مدیریت هوشمند ناوگان دارد؟

/wp-content/uploads/2023/04/122222-e1682442489243.jpg

ردیابی و حصار الکتریکی (Geofencing) در خودروهای متصل: از آنجایی که وسایل نقلیه به فناوری خودروی متصل مجهز هستند، جزئیات وسیله نقلیه را می‌توان با استفاده از تلفن همراه کنترل کرد. این ویژگی با بسیاری از ویژگی‌های مفید مانند روشن کردن ماشین از راه دور و کنترل AC ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند خود را از گرمای سوزان محیط نجات دهید.

علاوه بر این، خودروهای متصل سیستم حصار الکتریکی (Geofencing) و ردیابی (Tracking) را هم معرفی کرده‌اند که در آن می‌توانید هشدارهایی را برای مکان زنده وسیله نقلیه خود تنظیم کنید. این قابلیت به جلوگیری از سرقت در بسیاری از مراحل کمک کرده است، زیرا مالک از مکان وسیله نقلیه خود آگاه است و در صورت هرگونه حرکت مشکوک و ناشناسی از مکان آن مطلع می‌شود.

تحقیق و توسعه: تولیدکنندگان خودرو مراحل توسعه محصولات را به‌کمک تحقیقات قابل‌توجه و وسیعی پیش می‌برند. از سوی دیگر نیز ، آن‌ها برای هدایت نتایج نهایی تحقیقات به‌سمت کمال و افزایش دقت در مراحل بعدی توسعه محصول، به مجموعه خاصی از داده‌ها نیاز دارند که فناوری خودروهای متصل به افزایش این مجموعه داده تا حد زیادی کمک می‌کند.

معایب فناوری خودروهای متصل

فناوری خودروهای متصل مزایای خود را دارد، اما بسیاری از ویژگی‌های آن برای جاده‌هایی توسعه‌نیافته مانند کشور هند، به‌دلیل فقدان قوانین راهنمایی و رانندگی و نبود زیرساخت‌های جاده‌ای توسعه‌یافته، تقریباً بی‌فایده هستند.  علاوه بر این مساله، این فناوری معایب دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

نبود امنیت کافی در خودروهای متصل: از آنجایی که وسایل نقلیه اکنون با اینترنت دیجیتالی شده‌اند، تمام داده‌ها روی سرورها آپلود می‌شوند. این داده‌ها و اطلاعات حیاتی شامل الگوهای رانندگی، آمار، مکان‌ها و موارد دیگر است و نکته مورد توجه این است که این اطلاعات مبتنی بر سرور می‌توانند به‌دلیل امنیت ناکافی هک شوند و هکرها کنترل خودرو را در اختیار بگیرند و برای کاربر نهایی مشکل ایجاد کنند.

چالش استفاده از خودروهای متصل در افراد مسن: با روی کار آمدن فناوری خودروهای متصل، آن روزهایی که می توانستید وسیله نقلیه خود را بدون هیچ نگرانی به یک فرد مسن تحویل دهید، گذشته است. اکنون، آن‌ها باید درمورد هر یک از قابلیت‌های این خودروها آموزش ببینند، زیرا اگر به اشتباه روی چیزی کلیک کنند، ممکن است ایجاد مشکل کند و در وسط راه آن‌ها را گرفتار کند.

بیشتر بخوانید:

خودروی متصل چه امکاناتی را برای رفع مشکلات رانندگی فراهم می‌کند؟

/wp-content/uploads/2023/04/12222222-e1682442577925.jpg

هزینه بالای خودروهای متصل: از آنجایی که پیشرفت‌های فناورانه هزینه دارد، این کالا در کشورهای مختلف به‌عنوان یک کالای لوکس و با هزینه اضافی تلقی می‌شود و به همین دلیل تهیه و خرید آن برای قشر زیادی از جامعه ممکن نیست.

شبکه داده تلفن همراه:

تمامی ابزارهای متصل به اینترنت نیاز به شبکه اینترنتی با سرعت مناسب دارند. بنابراین، اگر در منطقه‌ای با اتصال شبکه داده تلفن همراه ضعیف هستید، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که نتوانید به ویژگی‌های خاصی از این فناوری دسترسی پیدا کنید.

زمان توسعه: به‌روزرسانی‌های بی‌سیم یا OTA که بسیاری از تولیدکنندگان به داشتن آن افتخار می‌کنند، نیاز به توسعه، آزمایش و انتشار دارد. در بسیاری از مواقع، سازندگان خودرو به‌روزرسانی‌هایی را ارائه می‌کنند، در حالی که سیستم عامل موجود در خودروها قابلیت سازگاری با آن را ندارد و در این زمان این پروسه مشکل‌ساز می‌شود، چراکه یک ایراد کوچک در نرم‌افزار موجب بروز تفاوت‌های زیادی در عملکرد خودروها و اتفاقات ناگوار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فناوری خودرو متصل چیست و با چه موانعی در ایران روبرو است؟

توسعه فناوری خودرو متصل در ایران به‌کمک راهکارهای سازمانی ایرانسل

/wp-content/uploads/2023/04/122222222-e1682442636664.jpg

تکنولوژی خودروی متصل هم‌زمان با رشد روزافزون خود در سراسر جهان، در ایران نیز در حال توسعه است. راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از پیشگامان در این زمینه است که در سال گذشته برای اولین بار و با همکاری سازندگان خودرو، از راهکار خودروی متصل بومی‌سازی‌شده در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب رونمایی کرد.

«رویداد فناورانه خودروهای آینده» رویداد موفق دیگری است که در سال گذشته و با هدف رفع نیازهای فناورانه در زمینه خودروهای برقی، هیبریدی و متصل برگزار شد. در این رویداد راهکارهای سازمانی ایرانسل به‌طور رسمی از خودرو «شاهین متصل»، جدیدترین محصول مشترک خود با شرکت خودروسازی سایپا، با ویژگی‌هایی مانند ارسال اطلاعات مکان‌یابی، ارتباط با مراکز خدماتی، ارسال گزارش دیاگ خودرو به سرور و…، رونمایی کرد.

 

کلام آخر

با وجود تمام مزایا و معایب گفته‌شده از فناوری خودروهای متصل، همه خودروسازان در تلاش هستند تا هرگونه مشکل ناشی از این فناوری را از بین ببرند، چراکه پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی تا چند سال آینده به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی کاربران تبدیل شود.

خوشبختانه در ایران نیز به پشتوانه راهکارهای سازمانی ایرانسل، فناوری خودروهای متصل در حال توسعه و بهره‌برداری هستند و تاکنون در مسیر تحول دیجیتال صنعت خودرو پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. تجهیز خودرو شاهین (سایپا) یکی از این دستاوردها است که شامل امکاناتی نظیر اتصال به خودروهای دیگر، مشاهده مشکلات فنی، امکان ثبت سفارشات و… است.

گذشته از این فناوری، این واحد سرویس‌های پیشرفته دیگری نظیر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، سیستم بی‌سیم واکه، موبایل سازمانی (MVPN) و… را نیز به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد که شما می‌توانید با شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#3*) به توضیح تمامی آن‌ها دسترسی داشته باشید و در صورت تمایل به استفاده درخواست مشاوره رایگان از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.91wheels.com/news/pros-and-cons-of-connected-car-technology#openpopup

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11963

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8412

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8400