دیجیتالی شدن صنایع و کسبوکارها، پدیدهای است که راه خود را به حوزه پزشکی و مراقبتهای بهداشتی نیز باز کرده است و در سالهای اخیر شاهد استفاده فعالان این حوزه از ابزارهای دیجیتال بودهایم.
ابزارهای دیجیتال در تمام جنبههای کسبوکارهای مراقبت بهداشتی از فرآیندهای پرداخت گرفته تا نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر تاثیر گذاشته است و به عبارتی میتوان تحول دیجیتال ایجادشده را نوعی تحول فرهنگی دانست که موجب بهبود بهرهوری کارکنان و بهبود تجربه بیماران شده است.
در این مقاله همراه ما باشید تا به مناسبت روز جهانی بهداشت با چالشها و ترندهای تحول دیجیتال در حوزه سلامت آشنا شویم.
چگونگی اثربخشی تحول دیجیتال در حوزه سلامت
بهطور کلی تحول دیجیتال با هدف ایجاد تاثیرات مثبت بر سلامت و کیفیت زندگی مردم، روزبهروز در حال پیشرفت است. از جمله اثرات مثبت این تحول در حوزه سلامت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایجاد تجربه بهتر برای مشتری با شخصیسازی کردن مراقبتهای بهداشت شخصی
- شکلگیری نتایج شفاف و مقرونبهصرفه بودن
- امکان تجزیه، تحلیل و تشخیص فوری و دقیق با دسترسی سریع به اطلاعات بیماران
- گسترش جامعه پزشکی با حفظ و جلب اعتماد بیماران و پزشکان
ترندهای اصلی تحول دیجیتال در حوزه سلامت
یکی از مهمترین فناوریها که هم در حوزه سلامت و هم در سایر حوزهها نقش پررنگی دارد، اینترنت اشیا است. تکنولوژی اینترنت اشیا با فرآهم کردن امکان نظارت بر سلامت بیماران از راه دور، احتمال بروز خطر را کاهش میدهد. از انواع ابزارهای این تکنولوژی میتوان به ابزارهای پوشیدنی اشاره کرد که بهکمک ردیابی لحظهای، آمار حیاتی و اطلاعات پزشکی بیماران را کنترل میکند. مورد دیگر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنعت پزشکی است که امکان مدیریت و کنترل آمبولانسها و ناوگان خودرویی بیمارستانها را فرآهم میکند.
بیشتر بخوانید:
اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت های پزشکی
کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنایع امدادی و عملیاتی
اکثر ذینفعان برای بهروزرسانی پلتفرم قدیمی و تحقق اهداف خود ناچار به استفاده از زیرساختهای ابری یا به اصطلاح مهاجرت ابری هستند. استفاده از زیرساخت ابری بهدلیل ذخیره دادههای مراقبتهای بهداشتی، امری ضروری برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی محافظتشده یا PHI پزشکان و بیماران است.
هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و تجزیه و تحلیل داده مواردی هستند که موجب سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن صنعت بهداشت و پزشکی شدهاند. تکنولوژیهای نامبردهشده به انجام تجزیهوتحلیل پیشبینیکننده، درمان و پزشکی از راه دور، تجزیهوتحلیل سلامت جمعیت و… کمک میکنند و این صنعت را بهسمت مراقبتهای پیشگیرانه هدایت میکنند.
بیمارستانهای هوشمند را میتوان دستاوردی دیگر از تحول دیجیتال دانست که قابلیتهایی نظیر کاهش زمان انتظار در اتاق اورژانس، پیگیری و کنترل در دسترس بودن امکانات بیمارستانی را در اختیار میگذارد. بهعنوان مثال میتوان سرویس موبایل سازمانی را نمونهای از راهکارهای هوشمندسازی بیمارستانها دانست، که گزینه بسیار مناسبی برای تسهیل برقراری ارتباط کارکنان بیمارستانهای بزرگ با یکدیگر است.
بیشتر بخوانید:
تجربه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در استفاده از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل (MVPN)
هلدینگ دارویی اکتوورکو چرا سرویس موبایل سازمانی ایرانسل را انتخاب کرده است؟
چالشهای تحول دیجیتال در حوزه سلامت
در پروسه تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن صنایع، مانند هر فرآیند دیگری، چالشها و مشکلاتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم:
- مقررات و انطباق قانونی: وجود مقررات و قوانین، در حوزههایی مانند بهداشت و مراقبت که بهشدت تحت نظارت هستند، موضوعی است که پیشرفت فناوری را محدود میکند و باید توجه داشت که هرچه مقررات محدودتر باشند، بهرهگیری از پیشرفتهای فناوری دشوارتر میشود.
- پیچیدگیهای حوزه بهداشت و مراقبت: حوزه بهداشت و مراقبت، در مقایسه با صنایع دیگر پیچیدگیهای بیشتری دارد که شامل انواع دپارتمانها، خواستههای مشتریان، حریم خصوصی دادهها، نیازهای کارکنان، هزینهها و… میشود.
- انتظارات مشتری: در بازار دیجیتالی امروز، انتظارات کاربران روزبهروز بیشتر میشود و مشتریان خواهان سادگی هرچه بیشتر و کنترل بر مراقبتهای بهداشتی و حریم خصوصی خود هستند؛ ازاینرو جلب اعتماد آنها برای استفاده از فناوری در این صنعت ممکن است با چالش مواجه شود.
- مجموعه مهارتها: یکی از نکات حائز اهمیت در پروسه دیجیتالی شدن کسبوکارها، توجه به آموزش مهارتهای مرتبط با تحول دیجیتال به کارکنان است؛ چراکه دیجیتالی شدن حوزه بهداشت و مراقبت بدون مهارتهای دیجیتال تخصصی امکانپذیر نیست.
- فرهنگ سازمانی: برای بقا در عصر دیجیتال، لازم است تا فرهنگهای سازمانی دیجیتالیتر، نوآورانهتر و در برابر تغییرات منعطف شوند.
بیشتر بخوانید:
کلام آخر
در آخر و با توجه به تمام معایب و مزایای گفتهشده از دیجیتالی شدن حوزه بهداشت و مراقبت، باید این نکته را در نظر داشته باشید که تحول دیجیتال نیز مانند هر پروژه دیگری، ممکن است که پیچیدگیهایی داشته باشد، بنابراین بهتر است آن را پروژهای بلندمدت درنظر گرفته و برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود صبور باشید.
درخواست کمک و مشاوره از شرکتهای متخصص در این زمینه، راهکاری است که مسیر رسیدن شما به تحول دیجیتال را کوتاه میکند. راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از سازمانهای پیشرو در این زمینه است که با ارائه راهکارهای متنوعی نظیر سرویس موبایل سازمانی (MVPN)، سیستم بی سیم واکه و VPN سازمانی میتواند همراه خوبی برای دیجیتالی شدن کسبوکار شما باشد.
لازم به ذکر است که اگر یکی از مشترکین ایرانسل هستید، شمارهگیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#3*)، راهی سریع و آسان برای آشنایی شما با انواع راهکارهای نامبردهشده و دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب راهکار مناسب است. همچنین توجه داشته باشید که اگر از مشترکین ایرانسل نیستید، این امکان را دارید تا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.
منبع:
https://www.hcltech.com/technology-qa/digital-transformation-healthcare-industry
نظرات و پیشنهادات