post image

درس‌هایی که شهرهای هوشمند به یک بازاریاب B2B یاد می‌دهند!

آشنایی با ویژگی‌های شهرهای هوشمند و استفاده از راهکارهای آن‌ها در بازاریابی B2B


شهرهای هوشمند در واقع توسط یکی از اصطلاحات پُرتکرار در حرف‌ها و نوشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات یعنی «کلان داده‌ یا Big Data »، کنترل می‌شوند که شنیدن آن برای افرادی که با این واژه ناآشنا هستند، باعث ایجاد ترس و دلهره می‌شود. اما شاید اگر با شهر هوشمند بیشتر آشنا شویم، متوجه شویم که این اضطراب چندان هم بد نیست!

/wp-content/uploads/2023/02/12-e1675688211809.jpg

برای مثال، یک ابزار کاربردی در مدیریت و راه‌اندازی شهر هوشمند، اینترنت اشیا است. این فناوری امکان جمع‌آوری داده‌ها را در تمام زمینه‌های زندگی ما فراهم می‌کند. همچنین از آن در ساخت‌وساز نیز برای کمک به کاهش هزینه‌ها، استفاده می‌شود. نظارت بر مصرف انرژی، حوزه دیگری است که با استفاده از اینترنت اشیا قابل مدیریت است. به‌طور مثال  میزان استفاده از اتاق‌ها را می‌توان کنترل کرد و با استفاده از فناوری اینترنت اشیا مصرف انرژی در فضاهای خالی را مدیریت کرد. استفاده دیگر از فناوری اینترنت اشیا، تخلیه سطل‌های زباله است. سطل‌ها را می‌توان زمانی که به اندازه کافی پر شده‌اند، خالی کرد؛ نه زمانی که سرریز شده یا خالی هستند. در اصل، اتفاقی که در شهرهای هوشمند رخ می‌دهد، ارائه خدمات موثر و به‌موقع است.

در شهرهای هوشمند همه چیز در مورد مدیریت داده‌ها، بر اساس تجربه یا نیازهای کاربر است. فکرش را بکنید چرا باید شهرداری تصمیم بگیرد که سطل های زباله را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه جمع‌آوری کند، در صورتی‌که در شهر هوشمند با داده‌هایی که از سطل به آن‌ها داده می‌شود، علاوه‌بر آسایش شهروندان، هزینه جمع‌آوری زباله نیز کاهش می‌یابد.

حال که با شهر هوشمند آشنا شدیم، بد نیست تا به سراغ موضوع اصلی این مقاله یعنی ارتباط شهرهای هوشمند به بازاریابی B2B (تجارت به تجارت) برویم. همراه ما باشید.

 

استفاده از کلان داده‌ها در شهرهای هوشمند

ما با کلان داده‌ها و همچنین استفاده از آن‌ها آشنا شدیم. بهتر است بدانید که حتی امروز از آن‌ها در زندگی خود نیز استفاده می‌کنیم. برای مثال نرم‌افزارهای مسیریابی روی تلفن‌های همراه با استفاده از داده‌های فوری  به ما کمک می‌کنند تا از ترافیک یا راه‌بندان‌های ناگهانی فرار کنیم. به طور مثال رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند سفارشات شما را هنگامی‌ که در مجاورت‌شان هستید، به دست‌تان برسانند. احتمالا تبلیغات مبتنی بر مکان را نیز تا به حال مشاهده کرده باشید. اکثر این اتفاقات بر بستر داده‌ها، به‌خصوص کلان داده‌ها رخ می‌دهند.

فارغ از اهمیت کلان داده‌ها در شهرهای هوشمند که تقریبا برای استفاده افراد معمولی بیش‌ازحد پیچیده هستند، آنچه که تقریبا مشابه کلان داده است ولی برعکس آن، مردم معمولی نیز می‌توانند جزو آن باشند، «داده‌های مشترک» یا «داده‌های به‌اشتراک گذاشته شده» هستند.

/wp-content/uploads/2023/02/1223-e1675688275646.jpg

داده‌های مشترک، داده‌هایی هستند که افراد مایل به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها هستند تا زندگی خود را کمی بهتر کنند. آن‌ها اطلاعاتی را با بقیه افراد به‌اشتراک می‌گذارند، چراکه می‌خواهند مردم به آن عمل کنند، چه از طریق حل یک مشکل، چه با ارائه یک خواسته یا برآورده کردن یک نیاز. مثلا دنیایی را تصور کنید که در آن  چاله‌های وسط خیابان تعمیر می‌شوند اما نه به دلیل اینکه یک کارگر شهرداری دور آن را خط سفید کشیده است، بلکه به این دلیل که مردم آن را گزارش کرده‌اند.

به این پدیده، شهروندان هوشمند می‌گویند، زیرا این افراد هستند که داده‌ها و اطلاعات را به‌اشتراک می‌گذارند تا زندگی خود را بهبود ببخشند. این نقطه دقیقاً همان اشتراک شهر هوشمند با بازاریابی است. به‌خصوص بازاریابی B2B که اغلب از همه چیز عقب‌تر به نظر می‌رسد. شباهت آن‌ها نیز از این منظر است که بازاریابان نیز باید بر مفهوم داده‌های مشترک تمرکز کنند و به آن اهمیت بدهند.

بیشتر بخوانید:

 

ویژگی‌های شهرهای هوشمند در بازارایابی B2B

در بازاریابی B2B، این داده‌های مشترک همان اطلاعاتی هستند که مشتریان‌تان با شما به‌اشتراک می‌گذارند و اگر خوب به آن‌ها گوش کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها چیزهای بسیار مفیدی را به شما منتقل می‌کنند. برخی از داده‌ها، چالش‌های پیش روی آن‌ها و برخی ناامیدی‌های آن‌ها را برجسته می‌کنند. نحوه استفاده و پاسخ شما به این اطلاعات، بازاریابی واقعی است، زیرا ارتباطات شما با آن‌ها باید در چارچوب چیزی باشد که آن‌ها با شما به‌اشتراک می‌گذارند.

/wp-content/uploads/2023/02/123333-e1675688332195.jpg

تصور کنید در شهر هوشمند، می‌خواهید به تئاتر بروید، اما بلیت یک بازی فوتبال برایتان فرستاده می‌شود. این اتفاق چقدر شما را خسته و ناراحت می‌کند؟ این نکته دقیقا در بازاریابی B2B نیز صدق می‌کند. اگر به مشکل و درخواست شما رسیدگی نشود، اما در عوض اطلاعات عمومی در مورد چیزی که نمی‌خواهید به شما ارسال شود، در بهترین حالت از تعامل خارج و احتمالاً ناراحت نیز می‌شوید.

شما زندگی خود را در چارچوب خود می‌گذرانید، به هر چیز و هر کسی که برای شما مهم است، اهمیت می‌دهید و می‌پذیرید که اتفاقات با گذشت زمان تغییر می‌کنند. بازاریابان B2B نیز باید این نکته را بپذیرند. از لیست‌های خریدی که می‌توانند برای بمباران افراد استفاده شوند، دست بردارید. بازاریابان باید با در نظر گرفتن مشتری، به‌خاطر داشته باشند که برای ارسال اطلاعات به آن‌ها اجازه بخواهند و اگر داده‌ها با آن‌ها به‌اشتراک گذاشته شد، تنها در آن زمینه ارتباط برقرار کنند، تا زمانی‌که از آن‌ها خواسته شود اطلاعات بیشتری را به‌اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید:

۵ مهارت‌ مهم مدیران ارشد بازاریابی، امسال ماهرانه مدیریت کنید!

 

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی برای تحول دیجیتال در کسب و کارهای ‌B2B مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارد اما برای پیش‌رو بودن شما در ورود به دنیای دیجیتال و استفاده از فناوری‌های روز دنیا، فقط بازاریابی کافی نیست.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، با معرفی و ارائه محصولات دیجیتال و سازمانی خود به شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون، به شما کمک می‌کند تا شاهد رشد و پیشرفت کسب‌وکار خود باشید. سامانه مدریت هوشمند ناوگان (FMS)، سرویس موبایل سازمانی، سرویس VPN سازمانی و غیره بخش کوچکی از این محصولات هستند.

برای آشنایی با این راهکارها، از کد دستوری ستاره ۳ مربع (*۳#) استفاده کنید. اگر از مشترکان ایرانسل نیستید نیز می‌توانید از طریق آدرس ایمیل  EB@mtnirancell.irسوال یا درخواست خود را ارسال کنید.

 

منبع:

https://www.purplefrog.co.uk/blog/smart-cities-what-can-they-teach-todays-b2b-marketers

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5861

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4747

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4622