post image

با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) ردپای کربن کسب‌وکارتان را کاهش دهید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان چگونه به میزان دی‌اکسید کربن تولیدی ناوگان خودرویی کسب‌وکارها کمک می‌کند؟


شما می‌دانستید که هر وسیله نقلیه مسافربری سالانه حدود ۴.۶  تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند؟

حالا با آگاهی از این رقم  تصور کنید که دی‌اکسید کربن تولید‌شده توسط ناوگان خودرویی سازمان شما چه مقدار است و این مقدار چه تأثیری بر گرمایش کره زمین دارد!

/wp-content/uploads/2023/01/121-e1673965885590.jpg

با وجود سرعت بالای تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین، هرساله نیاز به حفاظت از محیط‌زیست و آگاهی از روش‌های آن توسط صنایع و کسب‌وکارهای مختلف افزایش می‌یابد. خوب است که بدانید این عمل علاوه‌بر تأثیر مثبت و مستقیم بر روی سلامت افراد جامعه و کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها، سبب بالا رفتن نرخ رشد کسب‌وکار شما نیز می‌شود.

۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک است و از آنجایی که تنفس هوای پاک در بسیاری از شهرهای بزرگ علی‌الخصوص پایتخت، روز‌به‌روز دست‌نیافتنی‌تر می‌شود در این مقاله به معرفی سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، که راهکاری برای کاهش گاز دی‌اکسید کربن تولیدشده توسط ناوگان خودرویی و بهبود عملکرد کسب‌وکارها است، می‌پردازیم.

 

معرفی سیستم مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)

مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS)، که کوتاه‌شده‌ عبارت Fleet Management System است، یکی از راهکارهایی است که با کمک فناوری‌ تلماتیک و ماژول‌های مختلف به کاهش آلودگی تولید‌شده توسط ناوگان خودرویی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. در ادامه به ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این سیستم اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

 

کنترل دی‌اکسید کربن تولیدی به‌کمک سیستم مدیریت هوشمند ناوگان

اولین گام برای کاهش مخاطرات زیست‌محیطی حاصل از ناوگان خودرویی، کنترل مقدار دی‌اکسید کربن تولیدشده توسط آن‌ها است. سیستم مدیریت هوشمند ناوگان یا FMS با ردیابی خودروها توسط فناوری GPS، به شما کمک می‌کند تا میزان کربن تولیدشده توسط هر خودرو و چگونگی تأثیر آن‌ها بر کیفیت هوا را بررسی کنید. علاوه‌بر این با داده‌های به‌دست‌آمده از رفتار رانندگان و ردیابی موقعیت مکانی آن‌ها می‌توانید به راهکاری جامع برای جلوگیری از آلودگی هوا دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

سیستم ردیابی(GPS TRACKER) چیست و چه جایگاهی در مدیریت هوشمند ناوگان دارد؟

نقش سیستم مدیریت هوشمند ناوگان در بهبود عملکرد رانندگان

/wp-content/uploads/2023/01/12122-e1673965981725.jpg

با ردیابی خودروها توسط فناوری FMS، شما این امکان را خواهید داشت تا بر رفتار راننده نظارت داشته باشید و با تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از ردیابی ناوگان، به راهکاری بهینه برای بهبود بهره‌وری کلی و کاهش آسیب‌های محیط‌زیستی برسید. از جمله عواملی که در آسیب رساندن به محیط‌زیست تأثیرگذار هستند می‌توان به سرعت بالا، چرخش شدید، ترمز ناگهانی و رانندگی کردن با فاصله کمی از اتومبیل جلویی اشاره کرد که همگی باعث هدر رفتن سوخت و افزایش تولید دی‌اکسید کربن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

خودروی متصل چه امکاناتی را برای رفع مشکلات رانندگی فراهم می ‌کند؟

 

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان در بهینه‌سازی مسیر‌ها

بهینه‌سازی مسیرها از نظر مالی و زیست‌محیطی تأثیر بسیار چشمگیری بر عملکرد سازمان شما خواهد داشت؛ چراکه رانندگان با استفاده از این فناوری به مسیر بهینه و کوتاه‌تری دسترسی دارند و مدت زمانی را که وسایل نقلیه در ترافیک می‌گذرانند کاهش می‌دهد و همین امر سبب کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های مضر در هوا خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کاهش ترافیک با استفاده از راهکارهای هوشمندانه!

کاهش مصرف سوخت به‌کمک سیستم مدیریت هوشمند ناوگان ( (FMS

/wp-content/uploads/2023/01/121111-e1673966058676.png

همان‌طور که در بخش قبل هم به آن اشاره شد، در نظر گرفتن اقداماتی برای کاهش کارکرد موتور و مصرف سوخت سبب کاهش دی‌اکسید کربن تولید‌شده و بالا رفتن کیفیت هوا می‌شود، به همین جهت از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجایی که تغییر تراکم ترافیک امکان‌پذیر نیست، استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ناوگان راهکاری برای شناسایی مسیرهای بهینه است. با استفاده از این سیستم می‌توانید پیش از شروع ماموریت مسیر بهینه و کم ترافیک را انتخاب و از تردد در ساعات اوج ترافیک جلوگیری کنید.

 

کلام آخر

در آخر باید بگوییم که توجه به کاهش آلاینده‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ناوگان یا FMS یک موقعیت برد-برد برای سازمان‌ها است، چراکه افزون‌بر کاهش مخاطرات زیست‌محیطی، سبب کاهش هزینه‌ها، بهبود امنیت جادهها، افزایش کارایی و عملکرد ناوگان خودرویی صنایع نیز می‌شود.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در زمینه ارائه محصولات پرکاربرد سازمانی، با ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان به کاهش اثرات زیست‌محیطی کسب‌وکارها کمک می‌کند. علاوه‌بر جلوگیری از آلودگی هوا، مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد که از انواع آن می‌توان به کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت بیمه، استفاده از سامانه FMS در صنعت توزیع مواد غذایی، بهداشتی و دارویی، نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنعت خودروسازی و… اشاره کرد.

در راستای دیجیتالی شدن سازمان‌ها و تسهیل دسترسی کاربران به محصولات، راهکارهای سازمانی ایرانسل این امکان را در اختیار مشترکین دائمی و اعتباری خود قرار داده است تا با شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) به تمامی اطلاعات و سرویس‌های ارائه شده راهکارهای سازمانی ارائه‌شده نظیر  موبایل سازمانی (MVPN)، واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، دانا پلاس، یلوهاب و… دسترسی داشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند برای ارسال سؤالات و نظرات خود از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با مشاوران و کارشناسان مربوطه در تماس باشند.

 

منبع:

https://www.karooooo.co.ke/blog/how-fleet-management-can-reduce-your-businesss-carbon-footprint

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۸/۰۸

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می‌شود؟

بررسی سوالات و ابهاماتی که در حوزه خودرو متصل وجود دارد.

بازدید: 14328

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 12469

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8892