post image

تجربه شرکت توزیع برق آذربایجان غربی در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

راهکارهای سازمانی ایرانسل چگونه فرایندهای شرکت توزیع برق آذربایجان غربی را تسهیل کرده است؟


آشنایی با شرکت توزیع برق آذربایجان غربی

/wp-content/uploads/2021/05/R55555555-e1621667908265.jpg

«شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی» وظیفه انتقال نیروی برق به مناطق مسکونی، روستایی، واحدهای تجاری، صنعتی و… این استان را برعهده دارد. همان‌طور که می‌دانید استان آذربایجان غربی بسیار پهناور است. از این رو در سال‌های گذشته، رفع خرابی‌ها، ایرادات و همچنین قرائت کنتورها به‌صورت حضوری، به صرف زمان بسیاری نیاز داشت. این موضوع باعث شد تا بهینه‌سازی سیستم‌ها، روش‌های قرائت و سنجش مصارف مشترکین در زمره استراتژی‌های کلان این شرکت قرار بگیرد. استفاده از طرح کنتورهای هوشمند فهام، اولین گام برای رفع این چالش‌ها بود.

در ادامه با جزئیات تجربه این شرکت در زمینه استفاده از  راهکارهای سازمانی ایرانسل برای تأمین نیازها و بهبود سیستم‌ها آشنا می‌شوید.

استفاده از سیم‌کارت سازمانی ایرانسل در کنتورهای هوشمند

یکی از کارشناسان واحد نرم‌افزار شرکت توزیع برق آذربایجان غربی در این رابطه می‌گوید:

«ما نیاز داریم که به داده‌های دستگاه‌های پراکنده در سطح استان و مناطق صعب العبور (بالای تیرها و دکل‌های برق)، دسترسی داشته باشیم. در سال‌های گذشته این کار از طریق مراجعه حضوری انجام می‌شد. این در حالی است که رسیدگی حضوری به شمال تا جنوب استان ما حدود ۸ ساعت زمان می‌برد. بنابراین زمان سرویس‌دهی و رسیدگی به خرابی‌ها طولانی‌تر می‌شد و با ساعات خاموشی به مراتب بیشتری مواجه بودیم.

/wp-content/uploads/2021/05/R3-e1621666947752.jpg

ما در طی سال‌های گذشته برای رفع این مشکل، رفته‌رفته کنتورهای قدیمی را با کنتورهای هوشمند طرح فهام جایگزین کرده‌ایم. در این طرح، روی هر یک از کنتورهای برق، یک مودم وجود دارد که یک سیم‌کارت درون آن قرار می‌گیرد تا ارتباط ما را با سرور داخل شرکت برقرار کند. بنابراین می‌توانیم به صورت ریموت و از راه دور تمامی کنتورها را کنترل کرده و در لحظه و بدون نیاز به مراجعه حضوری ماموران، ‌چندین کنتور را قرائت کنیم و بار آن را بسنجیم. در این سیستم قادریم گزارش‌های مورد نیاز خود را به صورت آنی تهیه کنیم. برای این کار از سیم‌ کارت‌های سازمانی ایرانسل استفاده می‌کنیم که از آن راضی هستیم. همچنین، با استفاده از سرویس حساب چندکاربره یا Shared Account  بسته‌ها را مدیریت می‌کنیم.

با توسعه این پروژه تعداد این سیم‌کارت‌ها رو به افزایش است. در حال حاضر حدود ۲۲۰۰۰ سیم‌کارت سازمانی در اختیار داریم که بیش از ۱۵۰۰۰ عدد آن روی کنتورهای هوشمند نصب شده و از تعداد باقی‌مانده آن در تبلت‌های مأمورین بازدید استفاده می‌شود.»

تامین امنیت؛ مهم‌ترین دلیل استفاده از راهکار شبکه امن ایرانسل

/wp-content/uploads/2021/05/R4-e1621667002653.jpg

این شرکت برای تبادل اطلاعات داخلی بر روی شبکه از سرویس APN که یکی از راهکارهای شبکه امن همراه ایرانسل است، استفاده می‌کند. این سرویس توانسته نگرانی‌های شرکت برق آذربایجان غربی را از بابت مسائل امنیتی رفع کند. از آنجا که این راهکار هیچ‌گونه وابستگی به اینترنت عمومی ندارد، حتی در صورت بروز هرگونه مشکل برای سرویس‌های اینترنتی، سرویس APN  بسیار پایدار است.

کارشناس این شرکت در این زمینه افزود:

«ما در کنار طرح ملی کنتورهای هوشمند فهام، از سرویس APN استفاده می‌کنیم. اکنون قطع و وصل بسیاری از تجهیزات سیستم‌های قدرت ما به صورت ریموت، با کمک سیم‌کارت‌های ایرانسل و بر بستر APN  انجام می‌شود. این سرویس توانسته امنیت داده‌های رد و بدل شده سازمان را از طریق ایجاد یک شبکه امن و اختصاصی که به اینترنت عمومی وابسته نیست، تامین کند. برای مثال، ماموران ما از طریق تبلت‌ها به همه اطلاعات مربوط به مشترکین دسترسی دارند. از آن‌جا که سیم‌کارت ایرانسل موجود در این تبلت‌ها به شبکه APN متصل است، هر گونه اطلاعاتی که توسط آن‌ها در سیستم قید شود، به صورت آنلاین و با امنیت کامل روی سرور شرکت ثبت خواهد شد. همچنین، پوشش بسیار گسترده و پهنای باند مناسب این سرویس باعث شده تا بتوانیم در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور نیز به راحتی از آن استفاده کنیم.»

 

دلایل رضایت شرکت توزیع برق آذربایجان غربی از راهکارهای سازمانی ایرانسل

در حال حاضر ۹۵ درصد از بار شبکه شرکت توزیع برق آذربایجان غربی به عهده اپراتور ایرانسل است. طبق تجربه قبلی این شرکت از خدمات اپراتورهای دیگر، قطع و وصل کردن سیم‌کارت‌های سازمانی بسیار زمان‌بر و طولانی بوده است. به گفته کارشناس بخش IT این شرکت، پنل مدیریتی ایرانسل، یکی از عواملی است که سبب شد مدیران این شرکت به سمت استفاده از راهکارهای سازمانی روی آورند.

وی افزود: «در حال حاضر این پنل بسیار پیشرفته است و اکثر کارهای مدیریتی سیم‌کارت‌ها را از طریق آن انجام می‌دهیم. با یک جستجوی ساده در پنل مدیریتی تمام مشخصات سیم‌کارت قابل مشاهده است.  برای مثال، امکان مشاهده تاریخ شروع فعالیت، کارکردها، مشاهده موجودی، وضعیت مسدود یا فعال بودن، بررسی شبکه APN  موجود بر روی هر سیم‌کارت، ردگیری مالکیت و امکانات دیگری مثل قطع و وصل کردن یا شارژ گروهی سیم‌کارت‌ها در این پنل وجود دارد. همچنین، پاسخگویی و پشتیبانی شرکت ایرانسل نیز بسیار سریع و باکیفیت بوده، کوچکترین مشکلات را در اسرع وقت پیگیری می‌کنند و همواره همراه ما هستند.»

اکنون که تمام کارها از طریق اتوماسیون و به شکل ریموت انجام می‌شود، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی توانسته در منابع مالی، زمان و نیروی انسانی خود صرفه جویی بسیاری کند.

این شرکت قصد دارد از این پس برای استفاده ازIP  های ثابت، از سرویسVPN Lite  نیز به‌صورت موازی با سرویسAPN  استفاده کند.

 

جمع‌بندی

شرکت توزیع برق آذربایجان غربی به منظور تسهیل فرآیند گردآوری داده‌های مربوط به شبکه توزیع و قرائت کنتورها از راه دور، از طرح کنتورهای هوشمند فهام استفاده می‌کند. هر یک از این کنتورها به یک مودم مجهز است که از طریق سیم‌کارت‌های سازمانی ایرانسل فعال شده است. همچنین، این شرکت به‌منظور تامین امنیت اطلاعات داخلی شبکه خود، از سرویس APN که یکی از راهکارهای شبکه امن همراه ایرانسل است، بهره می‌گیرد و رضایت نسبتاً بالایی از راهکارهای سازمانی ایرانسل داشته است.

برای آشنایی با راهکارهای سازمانی ایرانسل به بخش محصولات و راهکارها در صفحه اصلی مراجعه کنید و همچنین جهت دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما از طریق آدرس ایمیل EB@mtnirancell.ir  ارتباط برقرار کنید.

 

3.7 22 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 29535

blog image

۱۳۹۶/۰۳/۲۳

شبکه امن همراه (APN) چیست؟

با شبکه امن همراه (APN) می‌توانید از امنیت اطلاعات و ارتباطات خود مطمئن باشید.

بازدید: 25904

blog image

۱۴۰۰/۰۲/۱۸

تجربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

موبایل سازمانی و شبکه امن همراه ایرانسل چگونه باعث بهبود فرآیندهای فروشگاه افق کوروش شده است؟

بازدید: 8162