post image

در سال ۸ ۹ بر کسب و کارهای آنلاین چه گذشت؟ (قسمت سوم)

بررسی عواملی که در رشد یا شکست کسب و کارها موثر است.


در  قسمت اول این مقاله به پایش استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین در ایران پرداختیم همچنین عوامل توسعه تجارت الکترونیکی ایران را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفتیم در دهه ۰ ۸ شاهد شکل‌گیری هسته اولیه کسب و کارهای آنلاین در ایران بودیم با این حال در سال‌های گذشته، اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ‌ها در ایران، تغییرات زیادی را شاهد بوده است. این اکوسیستم، در دهه ۹۰ ، با ورود رقبای جدی و بر اثر روندهایی که به وجود آمد، با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه داد و در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تکنولوژی خبرساز شد.

در این مقاله دوم نقشه جامع اکوسیستم استارتاپ‌ها، کسب و کارهای آنلاین و اتفاقات مهم اکوسیستم استارتاپی سال ۸ ۹ را بررسی کردیم.

در مقاله پایانی به افزایش روند تعداد مشترکین اینترنت در ایران و تاثیر آن در تراکنش‌های آنلاین خواهیم پرداخت.

تعداد مشترکین اینترنت در ایران

برمبنای آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹۰.۷۸ درصد است. ضریب نفوذ اینترنت بر مبنای استفاده افراد از فناوری‌های دسترسی xDSL ، نسل ۳ و ۴ موبایل، اینترنت وای فای و TDLTE به دست آمده است.

آمارها نشان می‌دهد که ۸۶ درصد ضریب نفوذ اینترنت مربوط به دسترسی به فناوری نسل ۳ و ۴ موبایل، ۱۲ درصد مربوط به ADSL و ۲ درصد مربوط به TD-LTE است.

بر این اساس ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر در کشور از طریق سیم کارت و گوشی موبایل به اینترنت متصل می‌شوند و ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند. به بیان دیگر ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در کشور ۷۸.۱۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۲.۶۵ درصد است.

این بررسی‌ها حاکی از آن است که ضریب نفوذ اینترنت باندپهن ثابت از سال ۹۵ تاکنون رشد قابل توجهی نداشته است و ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده در منحنی رشد، سیر صعودی خود را طی می‌کند و در سال ۹۶ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده، در سال ۹۷ ضریب نفوذ ۷۰ درصد را رد کرده و در سال ۹۸ به ضریب نفوذ ۸۰ درصد نزدیک می‌شود.

در همین حال تعداد مشترکان اینترنت موبایل نیز که در سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیون نفر برآورد می‌شده، در سال ۹۶ به حدود ۵۰ میلیون نفر رسیده و با عبور از مرز ۶۰ میلیون نفر در سال ۹۷، در ۳ ماهه امسال به بیش از ۶۴ میلیون نفر رسیده است.

بررسی روند تعداد تراکنش‌های آنلاین

یکی از آمارهای قابل توجه ارائه شده توسط بانک مرکزی، میزان تغییرات در تعداد و ارزش تراکنش‌های آنلاین سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ است که حاکی از رشد در تعداد و ارزش تراکنش‌های آنلاین است. این فرآیند به طور واضح نشان از توسعه شبکه پرداخت و استفاده بیشتر از خدمات پرداخت الکترونیک دارد.

اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین در ایران همراه با توسعه خود سوالات بسیاری را ایجاد کرده است امیدواریم با سری بلاگ‌های بر کسب و کارهای آنلاین چه گذشت توانسته باشیم به برخی سئوالات شما پاسخ داده باشیم.

منبع:

3 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8732

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7565

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7042