در مقاله قبلی به پایش استارتاپها و کسب و کارهای آنلاین در ایران پرداختیم همچنین عوامل توسعه تجارت الکترونیکی ایران را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفتیم در دهه 80 شاهد شکلگیری هسته اولیه کسب و کارهای آنلاین در ایران بودیم با این حال.در سالهای گذشته، اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین و استارتاپها در ایران، تغییرات زیادی را شاهد بوده است. این اکوسیستم، در دهه 90، با ورود رقبای جدی و بر اثر روندهایی که به وجود آمد، با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه داد و در حوزههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تکنولوژی خبرساز شد.
در این مقاله نقشه جامع اکوسیستم استارتاپها، کسب و کارهای آنلاین و اتفاقات مهم اکوسیستم استارتاپی سال 98 را بررسی خواهیم کرد:
شکست استارتاپ این روزها به یک کابوس برای صاحبین کسب و کار تبدیل شده است.
حتما نام استارتاپهای زیادی از جمله بامیلو،چیلیوری، ریحون، تخفیفان، آلونک، آی هوم، زورق و غیره را شنیدهاید یا شاید از آنها خدمات گرفته باشید. جالب اینجاست که برخی از این برندها دیگر وجود ندارند و با استارتاپ دیگری ادغام شده اند.
در اکثر مواقع ادغام این استارتاپها در راستای ارائه سرویس باکیفیتتر و مبارزه با شرایط خاص اقتصادی جامعه بوده است.
در تصویر زیر روند سرمایهگذاری و شروع کسب و کارهای جدید، ادغام و همکاریها، چالشها و فیلترینگ و در نهایت پایان فعالیت و تعدیل نیرو استارتاپها را در سال 98 مشاهده میکنید .
با ما همراه باشید، در بلاگ بعدی به افزایش روند تعداد مشترکین اینترنت در ایران و تاثیر آن در تراکنشهای آنلاین خواهیم پرداخت.
منبع:
نظرات و پیشنهادات