post image

اینترنت اشیا (IoT) و هشدار پیش از وقوع زلزله

چگونه فناوری اینترنت اشیا به پیش بینی وقوع زلزله و کاهش خسارات ناشی از آن کمک می‌کند؟


همه ما می‌دانیم که زلزله بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی رخ می‌دهد و به همین دلیل همواره یکی از بدترین حوادث طبیعی برای بشر بوده است. اما تصور کنید که فقط چند ثانیه قبل از وقوع آن به ساکنین منطقه هشدار داده شود، در این صورت تا حد زیادی از خسارات جانی این پدیده‌ طبیعی کاسته می‌شود. اما آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ برای دانستن پاسخ این سوال ادامه مطلب را از دست ندهید.

اینترنت اشیا و سیستم‌های هشدار قبل از وقوع زلزله

یکی از جدیدترین شرکت‌هایی که در این زمینه شروع به کار کرده، استارتاپ Zizmos است. این شرکت با استفاده از اینترنت اشیا بر روی سیستم‌های هشدار قبل از وقوع زلزله کار می‌کند. سیستم طراحی‌شده توسط این شرکت، با کمک تعداد زیادی سنسور، حرکت زمین را با دقت خوبی اندازه‌گیری می‌کند. سپس اطلاعات این سنسورها به مرکز کنترل اصلی فرستاده می‌شود.

شرکت Zizmos تحقیقات ۸ ساله خود را از دانشگاه استنفورد شروع کرد و فناوری پیش‌بینی زلزله را به‌جایی رساند تا هزاران سنسور به یک سرور متصل شوند. هر سنسور مجهز به یک شتاب سنج است که می‌تواند حرکات غیرعادی زمین را شناسایی کند. این داده‌ها درنهایت به سرورهای ابری منتقل می‌شوند تا با تحلیل آن در صورت نیاز به ساکنان مناطقی که در معرض زلزله هستند، هشدار داده شود. همچنین تحلیل این اطلاعات کمک می‌کند تا میزان خسارت وارد شده به مناطق زلزله‌زده تا حد خوبی برآورد شده و راهنمایی‌های لازم بر روی نقشه به مراکز امدادرسانی ارسال شود. این کار فرآیند امداد‌رسانی را تا اندازه زیادی تسهیل می‌کند. این شبکه می‌تواند تا ۹۰ ثانیه پیش از وقوع زلزله به ساکنین هشدار دهد. این مدت‌زمان به فاصله مرکز زلزله تا مناطق مسکونی بستگی دارد.

موج زلزله با سرعت تقریبی ۳.۲ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند حال با فرض اینکه فاصله یک شهر از مرکز زلزله ۳۲ کیلومتر باشد، ساکنان آن ۱۰ ثانیه زمان دارند تا در مکان امنی سرپناه بگیرند. همچنین، خسارت به زیرساخت‌ها با غیرفعال کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی و کارخانه‌ها به‌شدت کاهش می یابد.

/wp-content/uploads/2017/11/I3-e1621349873366.jpg

پیاده‌سازی سیستم‌های هشدار قبل از وقوع زلزله نیازمند نصب سنسورهایی در نزدیکی گسل‌ها و مناطق زلزله‌خیز است. تلفن، اینترنت و ماهواره راه‌های ارتباطی این سنسورها هستند. از آن‌جا که در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، قیمت سنسورها به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است،  پیاده‌سازی این سیستم از لحاظ اقتصادی منطقی به نظر می‌رسد.

طی ۱۰ سال گذشته با پیشرفت سنسورهای الکترومکانیکی یا MEMS ، قیمت سنسورهای حرکت سنج به پایین‌ترین حد خود یعنی حدود ۱ دلار رسیده است. کاهش قیمت سنسورها و سادگی اتصال به اینترنت یکی از دلایل استقبال دولت‌ها از فناوری اینترنت اشیا است.

ژاپن؛ صاحب پیشرفته‌ترین سیستم پیش‌بینی زلزله

/wp-content/uploads/2017/11/I4-e1621350295321.png

ژاپن به‌عنوان یکی از کشورهای مستعد وقوع زلزله، پس از زلزله مرگبار ۷.۳ ریشتری در سال ۱۹۹۵ که ۶۴۳۴ کشته بر جای گذاشت، سرمایه‌گذاری وسیعی در پیاده‌سازی راهکارهای کاهش تلفات زلزله انجام داد. سیستمی که بتواند وقوع زلزله را حتی چند ثانیه قبل از وقوع آن پیش‌بینی کند، تا حد قابل قبولی خسارات و مرگ و میر را کاهش خواهد داد. در همین زمان کوتاه، فعالیت دستگاه‌های خطرآفرین در کارخانه‌ها متوقف می‌شود و ساکنان شهر سرپناه مناسبی پیدا می‌کنند. ژاپن در حال حاضر پیشرفته‌ترین سیستم پیش‌بینی زلزله را دارد که در حدود یک میلیارد دلار برای آن سرمایه‌گذاری کرده است.

 

سخن پایانی

با استفاده از اینترنت اشیا قادر به فراهم کردن محیط ‌زیست امن‌تری هستیم. همان‌طور که می‌دانید ایران یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان با گسل‌های فراوان است که اکثر شهرهای کشور روی این گسل‌ها بنا شده‌اند. این گسل‌ها حدود ۹۰ درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، ایجاد سیستم جامعی برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله برای ایران ضروری به نظر می‌رسد.

امیدواریم با گسترش بهره‌برداری از فناوری اینترنت اشیا در داخل کشور و ورود آن به حوزه مدیرت بحران، در آینده شاهد کاهش چشمگیر تلفات ناشی از زلزله در کشورمان باشیم.

شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر با خدمات ایرانسل در حوزه فناوری اینترنت اشیا آشنا شوید:

2.8 5 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5448

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4202