post image

تبلیغات مکان محور، آهنربایی قوی برای جذب مشتریان هدف!

از این 5 نمونه تبلیغات مکان محور برای افزایش بازدهی بازاریابی کسب‌وکار خود ایده بگیرید!


در دنیای امروز که بازاریابی و نوآوری بیشتر از هر زمان دیگری در هم تنیده‌اند، تبلیغات مکان محور همان راهکاری است که به کسب‌وکارها این امکان را می‌‎دهد تا در زمان و مکان مناسب با مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنند. از ارسال پیام‌های جذاب آنی (Real-time) به مشتریانی که در نزدیکی فروشگاه‌های یک برند قدم می‌زنند تا پیشنهادهای ویژه‌ای که تنها چند متر با مشتریان فاصله دارد؛ این روش انقلابی در تعامل با مشتریان و افزایش فروش کسب‌وکارها ایجاد کرده است.

این تبلیغات یک روش قدرتمند برای کسب‌وکارهاست تا با پیام‌ها و پیشنهادات سفارشی بر اساس موقعیت دقیق مشتریان خود، به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. با استفاده از GPS و داده‌های دقیق مبتنی بر موقعیت مکانی، کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد تجربیات جذاب‌تر برای مشتریان خود، بازدهی سرمایه‌گذاری را بالاتر برده و میزان تعامل با مشتریان‌شان را بهبود بخشند.

در ادامه، با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم تبلیغات مکان محور، مزایا و نمونه‌های موفق این روش بازاریابی، آشنا کنیم.

تبلیغات مکان محور چیست؟

/wp-content/uploads/2024/12/777-e1735631180316.jpg

تبلیغات مکان محور (Location Based Marketing) فرایندی است که مشتریان مشخص یا مشتریان بالقوه را با پیام‌هایی که مرتبط با موقعیت فعلی آن‌هاست، هدف قرار می‌دهد. این نوع تبلیغات، راهی مؤثر برای جذب مشتریان و هدایت آن‌ها به یک فروشگاه خاص است. به این ترتیب، کمپین‌های بازاریابی با هدف افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید، با تمرکز بر علایق و رفتار مصرف‌کنندگان و طبق موقعیت جغرافیایی مشتریان هدف، طراحی و اجرا می‌شوند.

مزایای تبلیغات مکان محور برای کسب‌وکارها

تبلیغات مکان محور یک استراتژی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است که از اصول بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) برای بازاریابی محصولات و خدمات در مکان و زمان مناسب استفاده می‌کند. این شکل از بازاریابی توسط کسب‌وکارها در تمام صنایع، مکان‌ها و مناطق زمانی (time zone) استفاده می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان یک روش مطمئن و تعاملی برای فروش محصولات و خدمات استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات مکان ‌محور اشاره می‌کنیم:

 

1.دستیابی به مشتریان بالقوه

می‌توان گفت بهترین مزیت بازاریابی مکان محور، توانایی ارسال پیام مناسب به مخاطب مناسب است. جذب مشتریان، درست قبل از اینکه اقدام به خرید کنند، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه کسب‌وکارها می‌شود. با این حال، تبلیغات مکان محور باید بخشی از یک برنامه بازاریابی جامع باشد تا دستیابی به مخاطب هدف را تضمین کند. این همان نکته‌ای است که کسب‌وکارها باید آن را جدی بگیرند. طبق مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده، مشتریانی که در یک کمپین تبلیغاتی مکان محور هدف قرار داده شدند، راحت‌تر توانستند برند و پیام‌های مرتبط با آن را به خاطر بیاورند؛ این موضوع نشان می‌دهد کسب‌وکارها باید استراتژی تبلیغات مبتنی بر مکان را در مقیاس بزرگ‌تر اجرا کنند.

 

2.افزایش فروش

تبلیغات مکان محور یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند است که اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند فروش را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. این امر برای موفقیت کسب‌وکارها در دنیای رسانه‌های اجتماعی امروز بسیار اهمیت دارد. به‌محض اجرای یک کمپین جغرافیایی هدفمند، متوجه خواهید شد که این نوع تبلیغات، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه  برای بازاریابی کسب‌وکارهای محلی است.

9 گام استراتژیک به سوی رشد کسب‌وکارها با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی!

 

3.خلاقیت

بیشتر بازاریابان معتقد هستند که ورود به یک مکان، محرک اصلی برای ارائه محتوای تبلیغات مکان محور به کاربران موبایل است. محتوای مبتنی بر موقعیت مکانی به‌ شرط به‌کارگیری خلاقیت، بهترین نتایج را برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. پس خلاقانه فکر کنید که چطور می‌توانید در نقاط مختلف به مشتریان دسترسی پیدا کنید؛ برای مثال زمانی که آن‌ها در یک مکان خاص از فروشگاه قرار دارند یا در حال خروج هستند.

 

4.تبدیل داده‌ها به استراتژی‌های بازاریابی هوشمند

راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی مکان محور بسیار مفید است. در مقایسه با روش‌های سنتی مانند تبلیغات در تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و تراکت‌ها، در بازاریابی هوشمند احتمال بیشتری وجود دارد که پیام کسب‌وکار شما به مخاطبان هدف مدنظرتان برسد. به‌علاوه، تبلیغات مکان محور در کنار به‌کارگیری تبلیغات دهان‌به‌دهان باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهبود تعامل با مشتری خواهد شد.

بهترین نمونه‌های کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی در سال‌های اخیر

/wp-content/uploads/2024/12/77777-e1735631354179.jpg

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی‌های پوشیدنی و تلفن‌های همراه، مصرف‌کنندگان راحت‌تر از قبل، موقعیت مکانی خود را به اشتراک می‌گذارند. اپلیکیشن‌ها و ابزارهای بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی به کسب‌وکارهای آینده‌نگر این امکان را می‌دهد تا از هدف‌گذاری جغرافیایی (geotargeting) و سایر تکنیک‌های مبتنی بر موقعیت مکانی، برای بهتر دیده شدن استفاده کنند. در ادامه به 5 مورد از نمونه‌های موفق تبلیغات مکان محور اشاره می‌کنیم:

 

 

  • تجربه Bridgestone از تبلیغات مکان محور

Bridgestone   که یک شرکت چند ملیتی تولیدکننده تایر و قطعات خودروست، یکی از بهترین نمونه‌های موفق تبلیغات مکان محور است. این شرکت برای تبلیغ فروشگاه‌های خود، تصمیم گرفت بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی را برای همه شعب خود در کشور هند آزمایش کند. با استفاده از این روش بازاریابی،Bridgestone  موفق شد مخاطبان خود را در اطراف فروشگاه‌ها هدف قرار دهد و به‌این‌ترتیب وفاداری به برند خود را افزایش دهد.

 

  • تجربه Haldiram از تبلیغات مکان محور

شرکت Haldiram  نیز با استفاده از تبلیغات مکان محور موفق به افزایش نرخ تبدیل و جذب مشتریان بالقوه شد. این شرکت با راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی در اطراف چندین فروشگاه خود، تبلیغات و پیشنهادات ویژه را به کاربران تلفن همراه عبوری ارسال کرد. علاوه‌بر این، با ارسال تبلیغات به خریدارانی که در نزدیکی فروشگاه‌های مواد غذایی رقیب قرار داشتند، آن‌ها را ترغیب کرد تا برای خرید بهتر با قیمت مناسب‌تر به فروشگاه‌های Haldiram  بروند و از این طریق به نرخ تبدیل بالایی دست پیدا کرد.

 

  • تجربه Blackberry از تبلیغات مکان محور

Blackberry  نیز یکی دیگر از نمونه‌های موفق این نوع بازاریابی است که با استفاده از پلتفرم‌های تبلیغات مکان محور توانست پیام‌های فوری را در زمان مناسب برای مصرف‌کنندگان خود ارسال کند و از این طریق علاوه‌بر بهبود تعامل با مشتری، تجربیات چند کاناله (cross-channel experiences) خود را بهبود داد.

 

  • تجربه VLCC از تبلیغات مکان محور

VLCC نیز از ابزارهای تبلیغات مکان محور برای جذب خریداران در زمان مناسب به فروشگاه‌های خرده فروشی خود استفاده کرد. ارتباط با مصرف‌کنندگانی که همیشه در حال حرکت هستند، چالش‌برانگیز است اما با استفاده از ابزارهای تبلیغات مبتنی بر مکان، VLCC موفق شد به این مشتریان دسترسی پیدا کند و اعلان‌های فوری، هشدارها و ایمیل‌های آنی را برای آن‌ها ارسال کند. با ارتباط با مشتریان در زمان‌هایی که احتمال پاسخگویی آن‌ها بیشتر است، این شرکت موفق شد روابطی پایدار با آن‌ها ایجاد کند؛ همچنین توانست با استفاده از محرک‌های آنی، از فرصت‌های هدف‌گذاری مجدد (Retargeting) نیز بهره‌مند شود.

 

  • تجربه Gulf-Oil از تبلیغات مکان محور

یکی دیگر از نمونه‌های موفق تبلیغات مکان محور مربوط به شرکت Gulf-Oil  است که  از این روش تبلیغاتی برای جذب ترافیک محلی و هدایت جمعیت مستقیم به یک فروشگاه بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها استفاده کرد. به‌این‌ترتیب، با ارائه پیشنهادات جذاب و ترغیب‌کننده در مورد محصولات به مشتریان نزدیک، ارزش افزوده بازدید از فروشگاه‌های این برند نیز بهبود یافت. در نهایت، استراتژی بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی به Gulf-Oil  کمک کرد تا مشتریان فعلی خود را بهتر بشناسد و مشتریان جدیدی را جذب کند.

 

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد، تبلیغات مکان محور، پلی است میان داده‌های مکانی و بازاریابی هوشمند که می‌تواند به کسب‌وکارها  کمک کند در زمان مناسب و با پیام مناسب، به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. راهکارهای سازمانی ایرانسل، به‌ویژه سرویس پیامک هدفمند ایرانسل، با ارائه خدمات پیشرفته در این حوزه، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بازاریابی مؤثرتری انجام دهند. این سرویس، ابزاری قدرتمند برای کسب‌وکارهاست و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا پیام‌های تبلیغاتی خود را به گروه‌های خاصی از مشتریان و براساس موقعیت جغرافیایی‌ آن‌ها ارسال کنند. امنیت بالا، گزارش‌دهی دقیق و امکان تفکیک ارسال پیام براساس نوع دستگاه، تنها بخشی از قابلیت‌های این سرویس است. برای اطلاعات بیشتر درباره این سرویس می‌توانید کد دستوری #3* را از خطوط ایرانسلی خود شماره‌گیری کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://sekel.tech/blog/top-5-examples-of-location-based-marketing-campaigns-in-2023

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

Y’elloAdwise راهکاری هوشمندانه برای تبلیغات

چگونه Y’elloAdwise به توسعه جایگاه کسب و کارها کمک می‌کند؟

بازدید: 16827

blog image

۱۴۰۰/۰۳/۰۸

تجربه شرکت‌های«هوآوی»، «باسلام»، «کمدا» و «اتاقک» در استفاده از پلتفرم Y’elloAdwise

پلتفرم Y’elloAdwise چگونه در زمینه تبلیغات هوشمند به برندهای فعال کمک کرده است؟

بازدید: 5807

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۱۹

 آشنایی با ۷ مزیت کلیدی استفاده از پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال

استفاده از پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند؟

بازدید: 5539