post image

موج نوین تحول دیجیتال: گام‌به‌گام با ترندهای پیشرو در دنیای کسب‌وکار

بررسی ترندهای عصر تحول دیجیتال برای موفقیت کسب‌وکارها


درحالی‌که تحول دیجیتال طی سال‌های گذشته به عنوان یک روند شناخته شده بود، ظهور فناوری‌های نوین، اهمیت این حرکت را دوچندان کرده است.

امروزه، شرکت‌ها برای حفظ رقابت و ارتقای جایگاه خود در بازار، ناگزیر به بازنگری در مدل‌های تجاری خود و اتخاذ رویکردی مبتنی‌بر تحول دیجیتال هستند. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که شاهد حضور پررنگ و فزاینده طیف وسیعی از استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های پیشرو در عرصه تحول دیجیتال هستیم.

 

ضرورت آشنایی با ترندهای تحول دیجیتال

آشنایی با جدیدترین ترندهای تحول دیجیتال، کلیدی‌ترین عامل برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ جایگاه در این دنیای پویا و درحال تحول است.تحول دیجیتال علاوه‌بر ارتقا کارایی و نوآوری، فرصتی مغتنم برای سازمان‌ها در راستای ارزیابی رویکردهای استراتژیک فعلی و تعیین مسیر بهینه برای استفاده از انرژی و منابع است.

به‌عنوان مثال، سازمان‌هایی که با چالش‌هایی در مسیر توسعه خدمات فناوری اطلاعات خود مواجه هستند، می‌توانند از این فرصت برای ارزیابی و تصمیم‌گیری در خصوص جایگزینی بخش‌هایی از زیرساخت‌های قدیمی با فناوری‌های ارائه شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری استفاده کنند.

تحول دیجیتال فراتر از به‌کارگیری صرف آخرین فناوری‌ها بوده و ابعاد فرهنگی و سازمانی را نیز دربر می‌گیرد. مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) برای دستیابی به یک تحول دیجیتال موفق، باید مستقیما با مدیران عامل (CEO) و سایر رهبران کسب‌وکار همکاری نزدیک داشته و در خصوص تغییرات سازمانی مورد نیاز برای تحقق این امر توافق کنند.

در‌حالی که هیچ استراتژی واحدی برای تحول دیجیتال وجود ندارد، برخی روندهای مشترک می‌توانند به سازمان‌ها در اجرای موفقیت‌آمیز ابتکارات تحول دیجیتال یاری رسانند. در ادامه متن به معرفی این روندها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

چرا تحول دیجیتال در کسب و کارهای کوچک اهمیت دارد؟

از تحول دیجیتال و اثرات آن بر کسب ‌و کار‌های  B۲B چه می‌دانید؟

 

نقش هوش مصنوعی در ارتقای تجربه مشتریان در عصر تحول دیجیتال

امروزه شاهد پذیرش گسترده ابزارهای هوش مصنوعی مولد (Generative AI) هستیم. این امر زمینه‌ساز اشتیاق روزافزون سازمان‌ها برای کشف روش‌های به‌کارگیری مجموعه فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) به‌منظور ارتقا فرایندهای کسب‌وکار خود شده است.

بر اساس یک نظرسنجی اخیر از سوی مؤسسه آی‌بی‌ام IBM Institute))، سه نفر از هر چهار مدیرعامل بر این باورند که مزیت رقابتی وابسته به آن است که چه کسی از پیشرفته‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی مولد برخوردار باشد. این یافته بیانگر اهمیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در دنیای تجارت امروز است و نشان می‌دهد سازمان‌هایی که به دنبال حفظ و ارتقای جایگاه خود در عرصه رقابت هستند، ناگزیر به سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری این فناوری‌ها در راستای بهبود فرآیندها و نوآوری در کسب‌وکار خود هستند.

/wp-content/uploads/2024/07/8-e1721201124445.jpg

با گذشت زمان، این حقیقت آشکارتر می‌شود که هوش مصنوعی در سال‌های آتی، به جای حذف بخش‌های بزرگی از نیروی کار، در راستای تکمیل فعالیت‌های انسانی و ساده‌سازی وظایف عمل خواهد کرد. برای مثال، هوش مصنوعی مولد به‌عنوان موتور پیشنهاددهنده با کاهش چشمگیر زمان مورد نیاز برای ارائه‌ی ایده‌های نوآورانه و فراگیری اطلاعات مهم، موجب ارتقا کارایی خواهد شد.

این فناوری همچنین نسل جدیدی از چت‌بات‌های هوشمند را به وجود خواهد آورد که قادر به پاسخگویی به سوالات ساده هستند. این امر ضمن بهبود تجربه مشتری، منجر به آزاد شدن وقت کارشناسان بخش خدمات مشتری و تمرکز آن‌ها بر رسیدگی به مسائل پیچیده‌تر خواهد شد.

بنابراین، هوش مصنوعی نه به‌عنوان رقیبی برای نیروی کار، بلکه به‌عنوان ابزاری کارآمد برای ارتقا توانمندی‌های انسانی و افزایش بهره‌وری در نظر گرفته می‌شود. این همکاری می‌تواند زمینه‌ساز نوآوری و خلق فرصت‌های جدید در دنیای کار باشد.

یادگیری ماشین(Machine learning) ، قدرتی در خدمت سازمان‌های داده‌محور در عصر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/07/88-e1721201206174.jpg

در کنار هوش مصنوعی مولد، یادگیری ماشین نیز به عنوان ابزاری فوق‌العاده قدرتمند برای سازمان‌های داده‌محور مطرح می‌شود. این سازمان‌ها به دنبال بهره‌گیری هرچه بهتر از تحلیل داده‌ها در راستای پیشبرد اهداف خود هستند.

به‌عنوان مثال، یادگیری ماشین به سازمان‌های وابسته به زنجیره تأمین کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری را به‌صورت لحظه‌ای اتخاذ نمایند. این امر آن‌ها را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثر با شرایط زیست‌محیطی و بازار که می‌توانند سرعت تحویل مواد اولیه و محصولات نهایی را کاهش دهند، مقابله کنند.

با این حال، سازمان‌ها همچنان به نیروی انسانی برای تفسیر داده‌های تحلیل‌شده توسط یادگیری ماشین و تصمیم‌گیری بر اساس آن نیاز دارند. در واقع، یادگیری ماشین به عنوان ابزاری برای کشف الگوها و روندهای پنهان در انبوهی از داده‌ها عمل می‌کند و خروجی آن، اطلاعاتی است که باید توسط متخصصان انسانی تجزیه‌وتحلیل شده و منجر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه شود.

 

ارتقا پتانسیل تحول دیجیتال با استفاده از رایانش ابری

سازمان‌ها در چند سال گذشته به‌طور فزاینده‌ای به سمت انتقال به سرویس‌های ابری (Cloud Computing) روی آورده‌اند. این موضوع، صرف‌نظر از اینکه سازمان از ابر عمومی، ابر خصوصی یا محیط چند ابری استفاده می‌کند، سازمان‌ها را از بار سنگین نگهداری مراکز داده اختصاصی رها می‌کند.

ارائه‌دهندگان خدمات ابری مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات را در زمان استفاده از سرویس برعهده می‌گیرند و به‌این‌ترتیب، سازمان‌ها می‌توانند با آسودگی خاطر بر فعالیت‌های اصلی کسب‌وکار خود تمرکز کنند. این امر موجب افزایش چابکی و بهره‌وری سازمان‌ها در دنیای رقابتی امروز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تحول رایانش ابری با تکنولوژی بلاک چین

آشنایی با زیرساخت ابری ایرانسل

11 مزیت خدمات رایانش ابری

افزایش کارآمدی اینترنت اشیا با رایانش مرزی در عصر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/07/888-e1721201306590.jpg

با افزایش تعداد دستگاه‌های توزیع‌شده، نیاز به اتصال بیشتر برای ایجاد ارزش نیز به موازات آن رشد می‌کند. اینترنت اشیا (IoT) فناوری‌ها را قادر می‌سازد تا به یکدیگر متصل شده و با هم ارتباط برقرار کنند. برای نمونه، تولیدکنندگان می‌توانند از اینترنت اشیا در کارخانه‌های خود استفاده کنند تا از زمان نیاز به تعمیر ماشین‌آلات آگاه شوند این موضوع تحت‌عنوان نگهداری پیشگیرانه شناخته می‌شود.

رایانش مرزی با نزدیک کردن برنامه‌های سازمانی به منابع داده مانند دستگاه‌های اینترنت اشیا یا سرورهای مرزی محلی، اینترنت اشیا را کارآمدتر و قدرتمندتر می‌کند. این امر موجب کاهش تأخیر در پردازش داده‌ها و امکان تحلیل لحظه‌ای اطلاعات می‌شود و در نتیجه، تصمیم‌گیری‌های مبتنیبر داده را در شبکه تسهیل می‌کند. به‌طور کلی، هم‌گرایی رایانش مرزی و اینترنت اشیاء زمینه‌ساز نوآوری و بهبود کارایی در صنایع مختلف است.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا باند باریک (NB-IoT) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

کلام آخر

تحول دیجیتال و به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رایانش ابری، اینترنت اشیا و اتوماسیون در حال تبدیل شدن به ضرورتی انکارناپذیر برای سازمان‌ها به‌منظور ارتقا کارایی، نوآوری، چابکی و رقابت‌پذیری در دنیای پویای امروز است.

در راستای حرکت با این ترند جهانی، ایرانسل به‌عنوان یک اپراتور پیشرو در ارائه خدمات نوین ارتباطی سرویس‌های مختلفی را ارائه کرده است؛ ازجمله سرویس‌های ارائه شده در مجموعه راهکارهای سازمانی ایرانسل می‌توان به  سرویس اینترنت اشیا و زیرساخت ابری اشاره کرد. این سرویس‌ها، امکان اتصال و مدیریت طیف گسترده‌ای از اشیا و دستگاه‌ها را به یک شبکه و انتقال و ذخیره اطلاعات بر یک بستر امن را فراهم می‌کنند و به سازمان‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله ارائه خدمات هوشمند به مشتریان، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، پایش و ردیابی دارایی‌ها و مدیریت هوشمند کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهای مختلف ارائه شده توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل می‌توانید علاوه‌بر مراجعه به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل با شماره‌گیری کددستوری ستاره سه مربع (#3*) در زمینه این سرویس اطلاعات کامل کسب کنید.

 

منبع:

https://www.ibm.com/blog/digital-transformation-trends/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8730

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7559

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7036