post image

اینترنت اشیا باند باریک (NB-IoT) چیست و چگونه کار می‌کند؟

آشنایی با اینترنت اشیا باند باریک و مزایای آن در دنیای پیشرفته امروز


راهکارهای مبتنی‌بر اینترنت اشیا (IoT)، عملیات‌ها و فرآیندهای روزانه کسب‌وکارها را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد. نوآوری‌ها در فناوری شبکه اینترنت اشیاء باند باریک سلولی (NB-IoT) دارای مزایای بی‌نظیری مانند کاهش مصرف انرژی، گسترش دامنه برنامه‌های اینترنت اشیا، افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کاهش هزینه‌ها است و نقش تاثیرگذاری در کسب‌وکارها ایفا می‌کند.

/wp-content/uploads/2023/11/12-e1699338753329.jpg

اغلب کارشناسان حوزه تکنولوژی، تاثیر فناوری NB-IoT را در بهبود بهره‌وری انرژی و مدیریت هوشمند، انقلابی می‌دانند. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم تا امروز و در این مقاله، اینترنت اشیا باند باریک، نحوه عملکرد آن و همچنین چگونگی استفاده از این فناوری در کسب‌وکارها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

اینترنت اشیا باند باریک چیست؟

فناوری NB-IoT یک استاندارد شبکه کم مصرف سلولی (LPWAN) است. روی بلوک‌های منبع (یعنی واحدی از منابع شبکه) در شبکه‌های LTE سلولی موجود یا شبکه‌های اختصاصی، مستقر می‌شود. اینترنت اشیا باند باریک، می‌تواند بهترین راه‌حل برای اتصال افراد و مشاغل به دستگاه‌هایی باشد که حجم داده‌های کوچکی را تحلیل یا منتقل می‌کنند. میزان مصرف انرژی این دستگاه‌ها پایین است و می‌توانند زمان خود را در حالت خواب سپری کنند.

کارایی NB-IoT در پوشش داخلی، موجب افزایش دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا می‌شود. به‌همین دلیل، برخی کارشناسان تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۹ میلیارد دستگاه مجهز به اینترنت اشیا وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود می بخشد؟

فناوری NB-IoT چگونه کار می‌کند؟

/wp-content/uploads/2023/11/123-e1699338816659.jpg

اینترنت باند باریک یا NB-IoT در ابتدا با نسخه 3GPP (Rel) 13 مشخص شد. 3GPP که یک شرکت در حوزه فناوری و تکنولوژی است، اینترنت اشیا باند باریک را کاملاً به‌عنوان یک راه حل اتصال برای دستگاه‌های غیرمتحرک معرفی کرد. دستگاه‌های NB-IoT به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی طیف بسیار باریک ۱۸۰ کیلوهرتز کار کنند تا هزینه‌های سخت‌افزاری را کاهش دهند.

فناوری NB-IoT را می‌توان در سه حالت مختلف در شبکه مستقر کرد:

  • مستقل: از حامل جداگانه در طیف اختصاصی استفاده می‌کند
  • درون باند: از بلوک‌های منبع در یک حامل LTE معمولی استفاده می‌کند
  • باند محافظ: از بلوک‌های منابع استفاده نشده در باند محافظ یک حامل LTE استفاده می‌کند.

3GPP Rel 14 تحرک اینترنت اشیا باند باریک را افزایش داد، البته نه در حد سایر فناوری‌های سلولی سیار. Rel 14 عملکرد نرخ داده را نیز بهبود بخشید. به‌صورت کلی تفاوت این دو نسخه منتشر شده، به‌صورت زیر است:

  • Rel 13 (NB1): تا ۲۱ کیلوبیت در ثانیه برای دریافت و ۶۲.۵ کیلوبیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات
  • Rel 14 (NB2): تا ۱۲۰ کیلوبیت در ثانیه برای دریافت و ۱۶۰ کیلوبیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات

 

مزایای اینترنت اشیا باند باریک چیست؟

  • محدوده پوشش گسترده

با ظهور فناوری‌های بی‌سیم جدید، فناوری NB-IoT در چه جاهایی مناسب خواهد بود؟ راه‌حل‌های رادیویی کوتاه برد مانند فناوری وای‌فای یا بلوتوث مفید هستند اما پهنای باند بسیار بالایی دارند. همچنین برای برنامه‌هایی که به گستره جغرافیایی وسیعی نیاز دارند، به اندازه کافی برد راه دور ندارند. فناوری LTE-M قابلیت پوشش گسترده‌تری دارد که هزینه بیشتری نیز نیاز دارد.

اینترنت اشیا باند باریک یک فناوری با نرخ بیت پایین است که در اینترنت 5G نیز یکپارچه است. برای برنامه‌هایی که نیاز به پوشش وسیع دارند مناسب است. پروتکل‌های رادیویی و داده‌ای NB-IoT، پوشش را قادر می‌سازد تا به اعماق فضاهای داخلی و زیرزمینی برسد.

• عمر باتری طولانی‌تر

/wp-content/uploads/2023/11/12345-e1699338903741.jpg

با مصرف برق کم‌تر، کیفیت کارکرد تجهیزات اینترنت اشیا بیشتر می‌شود و هر چه شکل موج رادیویی ساده‌تر باشد، دستگاه‌ها انرژی کم‌تری نیز مصرف می‌کنند. در اینترنت اشیا باند باریک، سادگی فناوری شکل موج و حالت‌های هوشمند صرفه‌جویی در مصرف انرژی، با هم ترکیب می‌شوند تا انرژی کم‌تری مصرف شود.

مودم‌های NB-IoT با رعایت تمام دستورالعمل‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عمر باتری را به بیش از ۱۰ افزایش می‌دهند. در نتیجه، کسب‌وکارها باتری‌ها را کم‌تر تعویض می‌کنند و هزینه‌های نگه‌داری و عملیاتی را کاهش می‌دهند.

  • فناوری قابل اعتماد با هزینه کم‌تر

با استفاده از فناوری NB-IoT، دستگاه‌های بیشتری را با هزینه کم‌تر و با انعطاف‌پذیری بیشتر وصل کنید. این فناوری از طیف دارای مجوز استفاده می‌کند که استانداردهای بین‌المللی آن را تنظیم می‌کند.

شبکه‌های NB-IoT در اکثر کشورهای جهان در دسترس هستند. ماژول NB-IoT هزینه کم‌تری دارد و ادغام آن در حسگر یا دستگاه، ساده‌تر است. زیرساخت سلولی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند نیز می‌تواند بسیاری از دستگاه‌ها را به هم متصل کند و هزینه‌های امنیتی و نگه‌داری را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

فناوری NB-IoT چگونه بر کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد؟

/wp-content/uploads/2023/11/1234567-e1699339146380.jpg

اینترنت اشیا باند باریک شهرها و مشاغلی که در زمینه دسترسی به داده‌ها در مکان‌های صعب‌العبور به این تکنولوزی متکی هستند را متحول می‌کند. انبارها، گاراژهای زیرزمینی،‌ محیط‌های روستایی و… برخی از نمونه‌های آن هستند.

علاوه‌بر این، هزینه‌های به‌صرفه NB-IoT، این فناوری را برای برنامه‌های موجود اینترنت اشیا در کسب‌وکارها که ممکن است هزینه‌های غیرقابل تحملی داشته باشند، امکان‌پذیر می‌کند. این کاربردها عبارتند از:

  • کنتور هوشمند برای تاسیسات شهری مانند گاز و آب
  • برنامه‌های ایجاد شهر هوشمند، ازجمله چراغ‌های خیابان‌ها و پارکومتر
  • قابلیت‌های ساختمان هوشمند مانند دسترسی و کنترل دما
  • ردیابی دام و حیوانات خانگی
  • سیستم‌های هوشمند مدیریت زباله
  • فناوری سلامت و تناسب اندام پوشیدنی
  • پیگیری دارایی

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه باعث پیشرفت و بهبود حوزه درمان می شود؟

 

کلام آخر

انتظارها از اینترنت اشیا باند باریک به‌شدت زیاد است و اغلب کسب‌وکارها در صنایع مختلف توقع دارند تا این فناوری فرآیندها و عملیات‌های همیشگی آن‌ها را متحول کند. البته که توقع خیلی بی‌جایی نیست و از فناوری NB-IoT می‌توان چنین تغییراتی را انتظار داشت. اما برای این کار باید در مسیر تحول دیجیتال قدم برداشت.

در حال حاضر، راهکارهای سازمانی ایرانسل تمام تلاش خود را می‌کند تا در ارائه راهکارهای خود از فناوری‌ها جدید و به‌روزی مانند NB-IoT استفاده کند. بد نیست بدانید که هم‌اکنون سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و راهکار یکپارچه نظارت تصویری که از پرطرفدارترین محصولات ما هستند، مبتنی‌بر اینترنت اشیا باند باریک ارائه می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این راهکارهای عنوان‌شده، پیشنهاد می‌کنیم از کد کوتاه دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده و تمام اطلاعات را در گوشی موبایل خود دریافت کنید. همچنین اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به آدرس  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.telit.com/blog/nb-iot-new-cellular-standard-means-business/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5739

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4571

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4490