post image

ترندهای برتر تحول دیجیتال، ضرورتی برای بقا در دنیای رقابتی امروز

معرفی کاربردی ترین ترندهای برتر تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۳


با ورود به سال جدید، سازمان‌ها در حال ارزیابی تحولات سال گذشته و آماده‌سازی خود برای رویارویی با آینده و فناوری‌های تازه هستند. سالی که گذشت بدون شک جهشی بزرگ برای حوزه دیجیتال و فناوری بود که با پیشرفت‌های عظیمی در زمینه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، واقعیت افزوده و مجازی (Augmented and Virtual Reality)، تحلیل داده‌ها و امنیت سایبری رقم خورد. دستیابی به همه این موارد بدون «ترندهای برتر تحول دیجیتال» غیرممکن بود؛ تحولی که پیش‌از‌این به‌عنوان یک اصطلاح رایج در میان صنایع شناخته می‌شد و اکنون به‌عنوان معیاری برای موفقیت شناخته می‌شود.

/wp-content/uploads/2024/06/55-e1717244731839.jpg

تحول دیجیتال به‌معنای ادغام فناوری دیجیتال در تمام جنبه‌های یک کسب‌وکار است که به‌طور کلی نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می‌دهد. تحول دیجیتال شامل استفاده از ابزارها و فناوری‌های دیجیتال برای ساده‌سازی فرآیندها، بهبود تجربه مشتری، ارتقای تصمیم‌گیری از طریق بینش مبتنی‌بر داده و نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار موجود است. این یک تغییر استراتژیک است که هدف آن مدرن‌سازی و بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها است و اغلب منجر به افزایش کارایی، چابکی و رقابت‌پذیری در سازمان می‌شود.

اجرای استراتژی‌های مرتبط با ترندهای برتر تحول دیجیتال در تمام کسب‌وکارهای دیجیتالی، فشار بیشتری را بر سایر سازمان‌ها وارد کرده است تا نه‌تنها از آخرین ترندهای برتر در این زمینه مطلع باشند، بلکه برای تحولات آینده نیز استراتژی داشته باشند. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مطلب به برخی از ترندهای برتر تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنیم که ایرانسل، به‌عنوان پیشرو در ارائه راهکارهای سازمانی، می‌تواند در پیاده‌سازی آن‌ها به شما کمک کند.

هوش مصنوعی: مرکز ترندهای برتر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/06/555-e1717244807875.jpg

هوش مصنوعی، بدون اغراق، به یک غول فناوری تبدیل شده است و درخشش آن نه‌تنها در سال ۲۰۲۴ بلکه برای سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. در همین راستا، سازمان‌های سراسر جهان در حال آماده‌سازی برای تکمیل استراتژی‌های تحول دیجیتال بر مبنای هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری کلان در ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی در مدل کسب‌وکار خود و ارتقای مهارت‌های نیروی کار خود برای بهره‌برداری از حداکثر پتانسیل آن‌ها هستند.

به‌طور خاص، یادگیری ماشین (Machine Learning) که زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است و شامل توسعه الگوریتم‌ها و مدل‌هایی می‌شود که به رایانه‌ها امکان یادگیری و پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری بدون برنامه‌نویسی صریح را می‌دهد، یک حوزه با تمرکز بالا برای سرمایه‌گذاری و توسعه خواهد بود. دلیل این سرمایه‌گذاری را هم می‌توان توانایی یادگیری ماشین در ساده‌سازی فرآیندها، تسریع خودکارسازی و کاهش هزینه‌های عملیاتی دانست.

مجموعه‌های دیجیتالی‌سازی کسب‌وکارها، با ارائه راهکارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند سامانه‌های هوشمند مدیریت مشتری (CRM) و هوش تجاری  (Business Intelligence)، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا از ترندهای برتر تحول دیجیتال برای بهبود تجربه مشتری، افزایش بهره‌وری و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌تر براساس داده‌ها استفاده کنند.

به‌عنوان مثال، سیستم‌های CRM مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، رفتارها و نیازهای آن‌ها را پیش‌بینی کرده و براساس آن، پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند که این امر منجر به افزایش رضایت مشتری و وفاداری به برند می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شناخت مشتری به چه معناست و چه جایگاهی در بازاریابی دیجیتال دارد؟

تجربه‌ی مشتریان: قلب ترندهای برتر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/06/5555555-e1717244857807.jpg

بهره‌گیری از فناوری‌های نوآورانه برای ارتقای تجربه‌ی مشتری، یکی‌دیگر از محورهای تمرکز سازمان‌ها در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. تجربه‌ی مشتری به تعامل و برداشتی که مشتری در طول ارتباط خود با یک شرکت، از تماس اولیه تا پشتیبانی پس از خرید دارد، اشاره می‌کند. این مفهوم شامل تمام نقاط تماس و تعامل بین مشتری و کسب‌وکار، از جمله تبلیغات، خدمات مشتری، فرآیندهای خرید، استفاده از محصول یا خدمات و حتی ارتباطات پیگیری بعد از فرآیند خرید نیز می‌شود.

تیم‌های مدیریتی در سراسر جهان اکنون تحول دیجیتال را به‌عنوان عنصری حیاتی برای شکل‌دهی به استراتژی‌ها و ابتکارات مرتبط با تجربه‌ی مشتری در نظر می‌گیرند، چراکه تمایل به افزایش شخصی‌سازی در این حوزه رو به فزونی است و ایجاد یک تجربه‌ی مشتری یکپارچه، شخصی‌سازی‌شده و سازگار در سراسر کانال‌های مختلف و تعاملات گوناگون، کلید ارائه تجربیات استثنایی برای مشتریان است. سازمان‌ها امیدوارند با پیوستن به راهکارهایی مانند چت‌بات‌ها و سایر ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، میزان رضایت مشتریان را از محصولات و خدمات خود افزایش دهند. به همین ترتیب، کسب‌وکارها بر این باورند که شخصی‌سازی نه‌تنها تجربه‌ی مشتریان فعلی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و وفاداری آن‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش دیده شدن آن‌ها، تعمیق ارزش برند و درنهایت گسترش سهم بازارشان می‌شود.

بیشتر بخوانید:
افزایش جذب مشتری در کارگزاری فارابی با سامانه تبلیغات هوشمند یلوادوایز !

 

امنیت سایبری:‌ دژهای مستحکم ترندهای برتر تحول دیجیتال

امنیت سایبری موضوعی است که همچنان در سال ۲۰۲۴ نیز از اهمیت بالایی برای کسب‌وکارها برخوردار خواهد بود. این موضوع به‌عنوان یک اصطلاح جامع، شامل تمام فناوری‌ها، فرآیندها و رویه‌هایی است که برای محافظت در برابر دسترسی غیرمجاز، سوءاستفاده یا آسیب به دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌ است. با توجه به اهمیت امنیت سایبری سازمان‌ها به‌عنوان معیاری برای امنیت کل شرکت، جای تعجب نیست که این موضوع به‌عنوان یک حوزه کلیدی در استراتژی‌های تحول دیجیتال آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

تیم‌های امنیت سایبری نه‌تنها ۱۲ ماه آینده را صرف تدوین دقیق بهترین شیوه‌های امنیت سایبری برای نیروی کار خود می‌کنند، بلکه به طراحی پروتکل‌ها و زیرساخت‌های امنیتی قوی برای محافظت در برابر حملات احتمالی مانند بدافزار، حملات فیشینگ، دسترسی غیرمجاز و نقض داده‌ها نیز ادامه خواهند داد. محافظت در برابر نقض داده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود، زیرا ارزش داده‌های دیجیتال مشتریان به‌طور پیوسته افزایش می‌یابد و افشای اطلاعات نه‌تنها اعتماد مشتریان را از بین می‌برد، بلکه عواقب حقوقی جدی نیز به‌دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نکات کلیدی در رابطه با امنیت داده در کسب‌ و کارهای دیجیتال!

ادغام رایانش ابری: ستون فقرات ترندهای برتر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/06/5555555555-e1717244952842.jpg

حرکت تدریجی و پیوسته به‌سمت ادغام رایانش ابری در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت و آن را به یکی‌دیگر از ستون‌های حیاتی در استراتژی‌های بهره‌مندی از ترندهای برتر تحول دیجیتال سال آینده تبدیل خواهد کرد. اما ادغام رایانش ابری چیست؟

ادغام رایانش ابری (Cloud integration) به فرآیند اتصال برنامه‌ها، سیستم‌ها یا پلتفرم‌های مختلف مبتنی‌بر ابر برای عملکردی یکپارچه و به اشتراک‌گذاری داده‌ها یا منابع اشاره دارد و سازمان‌ها به‌سمت محیط‌های ابری ترکیبی و چندابری حرکت می‌کنند تا عملکرد، انعطاف‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن را برای مدل‌های تجاری خود بهینه کنند. همچنین ظهور محاسبات لبه‌ای، پردازش و تجزیه‌وتحلیل در لبه شبکه را به‌صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر می‌کند و فرصت‌های جدیدی برای نوآوری و کارایی ایجاد می‌کند.

مزایای متعددی در استفاده از فضای ابری وجود دارد، به‌ویژه اینکه حرکت به‌سمت ادغام رایانش ابری، لایه‌ای اضافی از محافظت و امنیت را برای مشاغل ایجاد می‌کند، زیرا اقدامات امنیتی پیشرفته‌ای را برای محافظت از داده‌ها در برابر حملات احتمالی ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، نرم‌افزارها و خدمات مبتنی‌بر ابر به راحتی با سایر ابزارها قابل ادغام هستند، گردش کار را کارآمدتر می‌کنند و مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری را برای مشاغل در همه سطوح فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه رایانش ابری، شیوه ‌‌های مدیریتی را تغییر می‌ دهد؟

 

خودکارسازی: محرک کارایی و نوآوری کسب‌وکارها

خودکارسازی یا اتوماسیون به‌مثابه سنگ بنای تحول دیجیتال و مبنای همه تحولات در سال ۲۰۲۴ عمل می‌کند و تأثیری مستقیم بر هوش مصنوعی، امنیت سایبری، تجربه مشتری و پلتفرم‌های ارتباطی و همکاری خواهد داشت. خودکارسازی یا اتوماسیون فرآیند رباتیک (Robotic Process Automation) به استفاده از فناوری و سیستم‌ها برای انجام وظایف، فرآیندها یا عملکردها با حداقل دخالت یا کمک انسان اشاره دارد. این امر شامل ایجاد و اجرای فرآیندهایی است که می‌توانند براساس قوانین، شرایط یا دستورالعمل‌های ازپیش‌تعریف‌شده به‌طور خودکار عمل کنند.

دلیل نقش کلیدی خودکارسازی یا اتوماسیون فرآیندها در شکل‌دهی به رشد و پیشرفت در سال جدید، مزایای قابل توجهی است که در صورت اجرای صحیح منجر به تغییراتی عظیم در کسب‌وکارها می‌شود. خودکارسازی خطر خطای انسانی را کاهش و کارایی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، گردش کار را ساده‌تر کرده و فرآیندها را بهینه‌سازی می‌کند و درنهایت منجر به صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود و دقت داده‌ها را بهبود می‌بخشد و امکان تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با استفاده از ابزارهای هوشمند عملکرد کسب ‌و کارتان را بهبود ببخشید!

 

کلام آخر

با وجود تمام مزایای بهره‌مندی از ترندهای برتر تحول دیجیتال، حرکت در این مسیر می‌تواند چالش‌های قابل توجهی را برای سازمان‌ها به وجود آورد. کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده در داخل سازمان می‌تواند اجرای فناوری‌های جدید را به شدت دشوار کند و این به معنای آن است که کسب‌وکارها باید قبل از اینکه بتوانند به‌سمت جلو حرکت کنند، زمان و منابع خود را صرف جلب رضایت کارکنان خود کنند. حفظ امنیت داده‌ها و اطلاعات یک سازمان نیز نگرانی و دغدغه مهم دیگری است که برای رفع آن نیاز است تا پلتفرم و سیستم مناسبی انتخاب شود.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، به‌عنوان پیشرو در ارائه ابزارهای دیجیتالی، طیف وسیعی از محصولات و خدمات را برای کمک به سازمان‌ها در غلبه بر چالش‌های تحول دیجیتال و دستیابی به موفقیت در سال جدید ارائه می‌دهد. ازجمله این راهکارها می‌توان به موبایل سازمانی (MVPN)، سرویس بی‌سیم واکه (PoC)، سرویس VPN سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و… اشاره کرد.

برای آشنایی با هریک از راهکارها، کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را با خطوط ایرانسلی خود شماره گیری کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.elev8me.com/insights/digital-transformation-trends-for-2024

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8617

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7408

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5720