post image

نکاتی کلیدی برای موفقیت  تحول دیجیتال در صنعت معدن!

بررسی استراتژی‌های تحول دیجیتال در معدن‌کاری و یادگیری نکاتی کلیدی برای تحقق آن‌ها


با توسعه تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال، امروزه شاهد تأثیر فناوری‌های دیجیتال و مزایای زیربنایی آن‌ها در کسب‌وکار‌های مرتبط با معدن هستیم . استفاده از رویکرد تحول دیجیتال در معدن‌کاری که در آن کنترل مدیریت محلی هم وجود دارد، نیازمند یک رویکرد انعطاف‌پذیر و عمل‌گرایانه است. اکثر معادن مدرن، سیستم‌های قدیمی خود را به‌روزرسانی کرده‌اند که داده‌ها را جمع‌آوری، زمینه‌سازی و همچنین تجزیه و تحلیل اولیه را از این داده‌ها دریافت می‌کنند.

/wp-content/uploads/2023/11/222-e1701089070888.jpg

با این اوصاف، به‌دلیل نوظهور بودن فناوری‌ها و آشنایی نداشتن کارکنان با آن‌ها، مسئولان معادن در مدیریت ابتدا تا انتهای جریان‌های کاری کوتاهی می‌کنند؛ در نتیجه، با ناکارآمدی‌های داخلی روبه‌رو می‌شوند. از طرفی می‌توان گفت که هر معدن از برخی جنبه‌ها منحصربه‌فرد است (عملیات زیرزمینی متفاوت برای هر معدن، زنجیره تامین خروجی پیچیده، سپرده‌گذاری کم‌ارزش، هزینه نیروی کار بالا و…). بنابراین می‌توان گفت که هیچ اندازه و مقیاس مناسبی برای همه معادن وجود ندارد و هر چهارچوبی برای اجرای تحول دیجیتال در معدن‌کاری باید متناسب با ویژگی‌های هر معدن تنظیم شود.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به صفر تا صد تحول دیجیتال در معدن‌کاری و معرفی برخی نکات کلیدی در این مسیر بپردازیم.

رویکرد جدید معادن به استراتژی‌های دیجیتالی

/wp-content/uploads/2023/11/22222-e1701089132687.jpg

بخش زیر مروری بر استراتژی‌های کلیدی دیجیتالی شدن معادن است که از تعداد زیادی از سایت‌های استخراج، جمع‌آوری شده است. در ادامه به بخشی از مزایا و قابلیت‌های تحول دیجیتال در معدن‌کاری اشاره می‌کنیم.

  • استراتژی کنترل فواصل کوتاه یا (SIC) که یک فرآیند مدیریت تولید است، به مدیران این فرصت را می‌دهد تا درمورد مسائل و وظایف مختلف مرتبط با معدن از کارگران خود بازخوردهای مرتبط دریافت کنند. گفتنی است که این استراتژی می‌تواند بین یک عملیات معدنی در فضای باز و یک عملیات زیرزمینی که در آن فعالیت‌ها به‌طور ذاتی به یکدیگر وابسته هستند و قابلیت دید و سیستم‌های مجهز را ندارند، تفاوت‌هایی داشته باشد.
  • تامین ایمنی کارگران به‌کمک ابزارهای پوشیدنی‌ در عملیات ریخته‌گری و استخراج فضای باز در مقابل عملیات زیرزمینی که شرایط محیطی پیچیده‌تر و مضرتری دارد، باید نسبتاً ساده‌تر باشد.
  • برنامه‌ریزی برای تحویل و تخلیه بهینه معادن می‌تواند برای یک عملیات سایت واحد در مقابل عملیاتی که در آن چندین حالت حمل‌و‌نقل درگیر است و استخراج‌کننده بر زنجیره تامین کنترل دارد (راه آهن، مالکیت بنادر و…)، نسبتاً ساده باشد.
  • تجزیه و تحلیل ویدئویی برای افزایش ایمنی و امنیت به عواملی نظیر بافت محلی موقعیت معدن و عوامل اجتماعی-اقتصادی بستگی دارد.
  • قابلیت مشاهده دارایی‌ها بسته به سیستم‌های ارسال موجود، پوشش آن برای انواع دارایی‌ها و توانایی مدیریت مناطق جداگانه (دریل انفجار، جاده حمل‌ونقل، بارگیری، انتقال و تخلیه داده‌ و…) می‌تواند متفاوت باشد.

بنابراین باید دقت کرد که برای شروع یک ماموریت دیجیتال برای تغییر عملکرد سایت معدنی خود و وارد کردن تحول دیجیتال در صنعت معدن، بهتر است تا به یک استراتژی دقیق و فکرشده برسیم.

نمودار فواید تحول دیجیتال در معدن‌کاری یا جزئیات

استفاده از چهارچوب تحول دیجیتال در معدن‌کاری برای سایت‌های استخراج

پس از آماده‌سازی استراتژی‌های دیجیتالی کلیدی و درک شدن آن‌ها، گام بعدی ارزیابی و بررسی فرآیندها و برنامه‌های دیجیتالی است که در حال حاضر در هر معدن در نظر گرفته می‌شود. انجام این عمل برای درک میزان سرمایه به‌کارگرفته‌شده و ارزیابی تخصیص آن به تمام وجوه پروژه امری لازم و ضروری است. در ادامه لازم است تا مشخص کنید که تا چه اندازه برنامه‌های کاربردی فعلی و چشم‌انداز پروژه شما با بهترین شیوه‌های موجود در صنعت معدن برای عملکردهای عملیاتی تناسب دارند.

به‌طور کلی هدف از ارزیابی‌های انجام‌شده این است که فناوری‌های عملیاتی کلیدی در معدن بررسی شوند تا وضعیت کنونی آ‌ن‌ها، پیکربندی‌ها و خصوصیات آن‌ها بازبینی شوند، پروژه‌هایی برای بهبود فرآیندها و نقشه راهی دیجیتالی برای بهبود عملیات اجرایی خود تعریف کنند و با شناسایی فرصت‌های موجود، منجر به کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری و ایمنی پروژه‌های معدنی شوند.

/wp-content/uploads/2023/11/222222222222222222-e1701089709472.jpg

هنگامی که این بررسی‌ها و ارزیابی‌ها انجام شد، هر استراتژی دیجیتالی را می‌توان به موارد استفاده چندگانه تقسیم کرد، که هر کدام مسیر مشخص و جداگانه خود را دارند. همچنین این احتمال وجود دارد که مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در توسعه تکنولوژی و فناوری‌های دیجیتال مدرن با رویکردهای انتقالی میانی برای استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال یکپارچه شوند.

بیشتر بخوانید:

تسهیل و تسریع بهره‌ برداری از منابع معدنی با معدن ‌کاری دیجیتال!

 

چند نکته کلیدی برای تحقق تحول دیجیتال در معدن‌کاری

در این بخش از مقاله به‌سراغ دستورالعمل‌های مهمی می‌رویم که لازم است تا هنگام اتخاذ یک چهارچوب برای دیجیتالی‌سازی معادن و شروع تحول دیجیتال در معدن‌کاری در نظر داشته باشید.

  • مدیران برتر اجرایی سایت‌های معدنی را برای هر یک از استراتژی‌ها و نه فقط در حوزه فناوری اطلاعات، شناسایی کنید. در این مسیر توجه داشته باشید که ایجاد یک رویکرد بالا به پایین برای افزایش ارزش تجاری پروژه‌ها مهم است.
  • از ابتدای پروژه به جای استفاده از رویکردهای بلندمدت و دریافت نتیجه بعد از چند ماه، از رویکردهای مرحله‌به‌مرحله برای ایجاد تغییرات و دیجیتالی‌سازی استفاده کنید.
  • فلسفه معماری سازمانی را برای طراحی و ادغام دیجیتالی بپذیرید، آنچه که به‌طور مداوم با رشد فناوری‌های دیجیتال نیز تکامل می‌یابد. همچنین فراموش نکنید که وابستگی‌ها را زودتر شناسایی کنید زیرا می‌توانند بر انتخاب‌ ابزارهای فناوری در کوتاه مدت و بلند مدت تأثیرگذار باشند.

/wp-content/uploads/2023/11/33333-e1701089395173.jpg
  • به روز رسانی مدل عملیاتی و اجرایی: دسترسی به برنامه‌های مدیریت تغییر برای کمک به ایجاد تغییرات چشمگیر امری ضروری و موردنیاز است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به یادگیری استفاده از ابزارهای دیجیتالی به جای روی آوردن به روش‌های دستی و سنتی برای تبدیل و ثبت داده‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

کدام سرویس ‌های راهکارهای سازمانی ایرانسل در رفع چالش‌ های معادن نقش دارند؟

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

 

کلام آخر

با مشاهده آمار و ارقام مرتبط با حوزه معدن‌کاری دیجیتال درمی‌یابیم که مزایای یک برنامه دیجیتال در استخراج معادن به خوبی در رسانه‌ها و وب‌سایت‌های معتبر ثبت شده است. با بررسی عملکرد متوسط جهانی می‌توان پی برد که اثربخشی تجهیزات دیجیتالی تا ۲۷ درصد برای استخراج زیرزمینی، ۳۹ درصد برای معادن روباز و ۶۹ درصد برای خرد کردن و آسیاب کردن موجب بهبود بهره‌وری و عملکرد شده است.

با توجه به میزان بالای اثربخشی تحول دیجیتال در معدن‌کاری و استفاده از ابزارهای فناورانه در فرآیند استخراج معادن خوب است تا معدن‌کاران کشورمان نیز در راستای دیجیتالی‌سازی هر چه سریع‌تر اقدام کنند. راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از سازمان‌های پیشرو در معدن‌کاری دیجیتال است که با ارائه راهکارهای مختلف نظیر سرویس بی‌سیم واکه، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و راهکار کنترل مصرف سوخت خودروهای سنگین به کاهش تلفات جانی و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

برای آشنایی با هر یک از راهکارهای گفته‌شده کد دستوری ستاره سه مربع (#۳(* را شماره‌گیری کنید یا از طریق صفحه «صنعت معدن» در وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل اطلاعات کامل هر یک را مطالعه کنید.

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه