post image

تسهیل و تسریع بهره‌برداری از منابع معدنی با معدن‌کاری دیجیتال!

آشنایی با معدن‌کاری دیجیتال و چگونگی گذر از چالش‌های موجود در آن


در سال‌های اخیر، معدن یکی از صنایعی بوده که در مسیر دیجیتالی‌سازی قرار گرفته و در همین راستا بسیاری از شرکت‌ها از فناوری و تکنولوژی‌های موجود به‌عنوان ابزاری برای افزایش بهره‌وری و کارایی استفاده کرده‌اند. بدیهی است که معدن‌کاری دیجیتال به اپراتورهای این صنعت کمک می‌کند تا در عین کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی خروجی، بهره‌وری را به‌طور چشمگیری بهبود بخشند.

/wp-content/uploads/2023/07/123-e1690013387121.jpg

با این حال، دستیابی به رشدی تحول‌آفرین از طریق معدن‌کاری دیجیتال، نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در زیرساخت‌ها و سیستم‌ها و هماهنگی بین اعضای زنجیره تامین، سهامداران و کارکنان است. از طرفی برای تطبیق موفقیت‌آمیز این تحول، لازم است تا شرکت‌های فعال در حوزه معدن با تشویق کارکنان خود برای همکاری در این اکوسیستم، ایجاد مشارکت‌های استراتژیک و سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌ها، در این مسیر قدم گذارند.

در این مقاله به چالش‌ها و فرصت‌های معدن‌کاری دیجیتال می‌پردازیم و اگر به این موضوع علاقه دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

مسیر پذیرش فناوری‌های دیجیتال در صنعت معدن

استقبال از معدن‌کاری دیجیتال و رشد استفاده از ابزارهای فناوری‌ در این صنعت،  بدون شک ناشی از نیاز شدید به رقابت در سطح بین‌المللی و نقش داشتن در موفقیت مستمر این صنعت است.

با این حال، فرآیند دیجیتالی شدن، بدون چالش نبوده و درحالی‌که برخی از شرکت‌ها با موفقیت از این مسیر عبور کرده و از فناوری به‌عنوان عاملی برای رشد و بهبود کارایی خود بهره می‌برند، برخی دیگر از شرکت‌ها در تلاش برای رفع چالش‌ها و انطباق با فناوری‌های جدید و تاثیر آن‌ها بر مدل کسب‌وکارشان هستند.

نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و سیستم‌های توسعه چالش دیگری است که برخی کسب‌وکارها برای دستیابی به رشدی تحول‌آفرین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.به‌عنوان مثال، برخی از اپراتورهای معدن برای دیجیتالی کردن عملیات خود، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند که شامل استقرار حسگرهای هوشمند و وسایل نقلیه از راه دور در معادن، ماشین‌آلات خودکار و تجهیزات روی سطح و همچنین قابلیت‌های ابر محاسباتی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند. گفتنی است که چنین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی اپراتورها را قادر می‌سازند تا به دستاوردهای زیادی از جمله بهره‌وری بالا در سراسر زنجیره تامین دست یابند و در عین حال با کاهش هزینه‌ها، کارایی بلندمدتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می‌کند؟

آشنایی با چالش‌های معدن‌کاری دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/07/12345-e1690013449587.png

دیجیتالی کردن صنعت معدن یا معدن‌کاری دیجیتال مسئله‌ای است که مستلزم تغییری جامع در نحوه تفکر و پذیرش فناوری در کل شبکه ارزش یک سازمان است. شبکه ارزش شامل همه کارکنان درگیر در تولید، فرآوری و تامین مواد معدنی است، از استخراج‌کنندگان فردی گرفته تا اپراتورهای بزرگی با هزاران کارمند؛ این گفته به این معنا است که لازم است تا راه استفاده از فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های مختلف بر روی ارائه‌دهندگان مختلف باز باشد. همکاری کارکنان در توسعه راه‌حل‌هایی برای دیجیتالی‌سازی مزایایی دارد که تسهیل تبادل داده بین سیستم‌‌ها و یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش دیجیتالی از جمله آن‌ها است.

قرارگیری در مسیر تحول دیجیتال و استفاده از فناوری اگرچه راه‌هایی برای غلبه بر موانع و ایجاد فرصت‌هایی برای بهره‌وری ارائه می‌دهد، اما چالش‌های جدیدی را نیز معرفی می‌کند. از جمله چالش‌های معدن‌کاری دیجیتال یا دیجیتالی کردن صنعت معدن این است که، نه تنها مستلزم اجرای فناوری‌های جدید است، بلکه نیازمند تطبیق فرآیندهای مدیریتی نیز است تا بتوانند به‌طور کامل از فرصت‌های ارائه‌شده توسط فرآیند تحول دیجیتال استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در صنعت معدن،انتخاب گروه معدنی شاندونگ برای بحران ‌های آینده!

 

چالش دیگر تحول دیجیتال صنعت معدن را می‌توان هزینه بالای آن دانست. چراکه ممکن است بسیاری از شرکت‌ها توانایی تامین بودجه و تهیه تجهیزات موردنیاز خود را نداشته باشند. همچنین گذشته از هزینه تجهیزات، ارائه خدمات پشتیبانی و آموزش کارکنان نیز هزینه‌بر است. با این حال بسیاری از سازمان‌ها هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن برای یافتن بهترین روش پیاده‌سازی فناوری‌ها هستند تا هم از نظر امنیتی و هم از نظر اقتصادی کارآمد باشند.

بستن حلقه معدن‌کاری دیجیتال و کلید موفقیت در آن

/wp-content/uploads/2023/07/1234567-e1690013540897.jpg

برای چابکی بیشتر سازمان‌های فعال در حوزه معدن، لازم است تا آن‌ها مدل‌های کسب‌وکار خود را اصلاح کنند. مولفه‌های کلیدی این تغییر شامل تقویت همکاری در سطح اکوسیستم، ایجاد همکاری‌های استراتژیک و سرمایه‌گذاری در توسعه نیروهای متخصص و فعالیت‌های تحقیقاتی هستند.

مسیر دیجیتالی شدن صنعت معدن یا معدن‌کاری دیجیتال همیشه هموار نبوده است و لازم به ذکر است که نتایج مثبت به وجود آمده نتیجه ده‌ها سال سرمایه‌گذاری است. با این حال اگر شرکت‌های معدنی بخواهند از طریق تحول دیجیتال به موفقیت پایدار دست یابند، راه طولانی در پیش دارند و گفتنی است که این امر مستلزم تغییری جامع در نحوه تفکر و پذیرش فناوری در کل شبکه ارزش یک سازمان، نظیر فرآیند برنامه‌ریزی، سیستم‌های مدیریت عملیات معدن، سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین، چهارچوب‌های حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، روابط درون‌سازمانی، برنامه‌های نظارت از راه دور و شیوه‌های ایمنی نیروی کار است.

کسب‌وکارهای معدنی بسیاری در این مسیر قرار گرفته و به‌کمک راهکارهای سازمانی مختلف نظیر دستگاه بی‌سیم، سامانه مدیریت ناوگان و… با موفقیت به راه خود ادامه می‌دهند. راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز یکی از مجموعه‌هایی است که با ارائه فناوری‌های دیجیتالی در زمینه‌های طراحی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه‌های ارتباطی 5G و LTE، خدمات ابری و ایجاد توسعه و زیرساخت‌های لازم، به کسب‌وکار‌های صنعت معدن، امکان رشد و تحول می‌دهد.

اگر به مطالعه تجربه کسب‌وکارهای معدنی در این تحول علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه مقاله‌های زیر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

نقش تکنولوژی PoC در صنعت حفاری و معدن طلای کشور قزاقستان

نقش تکنولوژی PoC در صنعت حفاری و معدن کشور روسیه

 

کلام آخر

در انتها می‌توان به این جمع‌بندی رسید که هر چه تعداد شرکت‌های دیجیتالی‌شده در صنعت معدن بیشتر شود، ما شاهد مزایای بیشتری در حوزه‌های عملیاتی این صنعت خواهیم بود. این مسئله را می‌توان در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های ناشی از اتوماسیون و امکان تجزیه و تحلیل پیشرفته مشاهده کرد. اما باید در نظر داشت که این مزایا می‌توانند به معنای ایجاد چالش‌های جدیدی برای شرکت‌ها باشند که با به‌روزرسانی نیروها و چابکی آن‌ها قابل کنترل کردن هستند.

اگر شما نیز به‌دنبال استفاده از فناوری‌های دیجیتال در حوزه معدن هستید، راهکارهای واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، موبایل سازمانی (MVPN) و… با فراهم کردن شرایطی برای مدیریت بهینه معادن، می‌تواند انتخابی مطمئن برای شما باشد.

برای آشنایی با اطلاعات کامل هر یک از راهکارهای گفته‌شده و سایر آن‌ها کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کرده تا جزئیات را از طریق پیامک دریافت کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

منبع:

https://www.planradar.com/au/digitising-the-mining-industry/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8338

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7108

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5483