post image

تحول دیجیتال در بانکداری؛ مزایای تغییرات گسترده در صنعت مالی

بررسی مزایای تحول دیجیتال در بانکداری و پیشنهاد روش‌های اجرایی آن


چند سال پیش، ماریان لیک، مدیر مالی وقت جی‌پی مورگان چیس (یک شرکت خدمات مالی و بانکی در آمریکا)، موجی در صنعت مالی ایجاد کرد و به سرمایه‌گذاران اعلام کرد: «ما یک شرکت فناوری هستیم». براساس آمارها و گزارش‌های آن دوره، این شرکت ۴۰ هزار متخصص فناوری را در بخش‌های مختلف استخدام و از بودجه ۹ میلیارد دلاری خود در زمینه فناوری، ۲ میلیارد دلار را صرف امنیت سایبری کرد.

/wp-content/uploads/2023/09/sd-1.jpg

اما چرا یک شرکت مالی معتبر مانند جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) میلیاردها دلار صرف فناوری می‌کند؟ پاسخ، تحول دیجیتال در بانکداری است. به بیان بهتر، این اتفاق و دگرگونی در راستای کمک به شرکت و کارمندان آن، در برآورده کردن خواسته‌های مشتریانی است که همراه با نوآوری‌های دیجیتالی زندگی می‌کنند.

اما این مسیر موانعی نیز دارد و شرکت‌های فعال در صنعت مالی، با فهرست رو به رشدی از چالش‌ها مواجه هستند که به طور فزاینده‌ای به راه‌حل‌های دیجیتالی در بانکداری نیاز دارند. طبق نظرسنجی وب‌سایت PricewaterhouseCoopers، این چالش‌ها عبارتند از:

  • کاهش ترافیک شعب در مقابل افزایش انتظارات مصرف کنندگان
  • افزایش رقابت از سوی بازیکنان غیرسنتی مانند آمازون و گوگل
  • افزایش فشارهای نظارتی بر صنعت

شرکت جی‌پی مورگان چیس تشخیص داد که مزیت رقابتی آن‌ها، ارائه فناوری‌های نوآورانه است و برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، باید روی تحول دیجیتال در بانکداری نیز سرمایه گذاری کند. به این معنی که کارکنان خود را با بهترین فناوری و ابزارهای مورد نیاز برای انجام بهینه کارهایشان تجهیز کند.

اگر موسسات مالی قصد دارند با رقبای خود همگام باشند یا بهتر از آن‌ها عمل کنند، باید زودتر خود را با عصر دیجیتال وفق دهند.

در این مقاله، تلاش می‌کنیم تا با دلایل ایجاد تحول دیجیتال در بانکداری بیشتر آشنا شویم و روش‌هایی برای عملی کردن این اتفاق در شرکت‌های مالی، پیشنهاد کنیم.

 

مزایای تحول دیجیتال در بانکداری چیست؟

رهبران صنعت مالی و بانکداری، به‌منظور برآورده کردن خواسته‌های مصرف‌کننده و حرکت با نوآوری امروزی، به‌دنبال اجرای تحول دیجیتال در راستای حفظ رقابت با شرکت‌های رقیب هستند. به گفته Deloitte، ۳۷ درصد از مدیران بانک‌ها و موسسات مالی ادعا می‌کنند که فرهنگ شرکت آن‌ها در مسیر سفر تحول دیجیتال بوده است و ۳۸ درصد از آن‌ها در انطباق با این تحولات، پیشرفته‌تر هستند.

تحول دیجیتال در بانکداری با بهره‌مندی از مکان‌های کاری نوآورانه آغاز می‌شود، جایی که همکاری و کار تیمی توسط فناوری تسهیل می‌شود. با سرمایه گذاری در محیط‌های کاری دیجیتالی که کارمندان و کارشناسان موضوعی را در بخش‌ها و مناطق جغرافیایی به هم متصل می‌کند، شرکت‌ها می‌توانند موارد زیر را ارائه دهند:

  • همسویی بیشتر میان تیم‌ها و در نتیجه خدمات سریع‌تر و دقیق‌تر به مشتریان
  • حل سریع‌تر حوادث بحرانی
  • شفافیت سازمانی گسترده‌تر
  • توانایی تیم‌ها برای خودکارسازی وظایف اداری و سفارشی‌سازی گردش کار

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت به پرداخت ملت در استفاده از راهکار شبکه امن همراه ایرانسل

 

چگونه بانکداری دیجیتال را آغاز کنیم؟

سفر تحول دیجیتال در صنعت مالی برای هر شرکتی در این حوزه، منحصر به فرد است اما روش‌هایی نیز برای شروع پیشنهاد می‌شود که رهبران شرکت‌های بانکی از طریق آن‌ها و با تمرکز بر نیازها، فرآیندها و ابزارهای کارکنان، می‌توانند شتاب بیشتری کسب کنند.

۱. چشم‌انداز داشته باشید

/wp-content/uploads/2023/09/ss-1.jpg

تغییر استرس‌زا است، به ویژه اتفاقی مانند تحول دیجیتال در بانکداری و خدمات مالی. به گفته گروه مشاوره بوستون، کلید اجرای یک تحول دیجیتال توسط رهبری ارشد این است که کاملا متعهد به تغییر بنیادی مؤسسه مالی باشد: « تحول دیجیتال باید یک اولویت راهبردی به وضوح بیان شده باشد که با بودجه مناسب، جذب استعدادها، بهبود فرآیندها به روش‌های چابک و تمایل به ریسک‌پذیری، پشتیبانی شود. »

هنگامی‌که از رقم خوردن تحول دیجیتال صحبت می‌کنید، از بیان چرایی آن غافل نشوید و به‌طور منظم مزایا را هم برای کارکنان و هم برای مشتریان خود برجسته کنید. این کار هدفمند بودن شما را القا می‌کند و به کارکنان کمک می‌کند، انگیزه خود را حفظ کنند.

به یاد داشته باشید، زمانی‌که دیدگاه خود را به‌اشتراک می‌گذارید، از دور به نگرانی‌ها یا چالش‌های کارمندان در طول فرآیند نیز گوش دهید. اگر همسو شدن با تغییرات برای کارمندان سخت بود، آماده تغییر روش‌ها باشید.

۲. برنامه‌های پشتیبانی و یادگیری مستمر ارائه دهید

همان‌طور که برای یک مدیر و رهبر مهم است که به کارمندان کمک کند تا با فرآیندها، ابزارها و زیرساخت‌های جدید در طول تحول دیجیتال همراه شوند، هدایت همه افراد به یک‌باره نیز دشوار است. به‌منظور ارائه پشتیبانی مداوم، بهتر است یک شبکه پشتیبان داخلی برای کمک به ادامه حرکت خود ایجاد کنید.

پشتیبانان، طرفداران و کارشناسان متخصص بانکداری دیجیتال در مناطق، واحدهای تجاری و بخش‌های مختلف قرار دارند و می‌توانند تغییرات دیجیتال را رهبری کنند و بهترین شیوه‌ها را با خود به ارمغان بیاورند. آن‌ها می‌توانند توسط مدیرانی معرفی شوند که به استعداد و شخصیت مثبت آن‌ها توجه کرده‌اند. البته این پشتیبانان می‌توانند به‌طور ارگانیک در طول تحول دیجیتال یک شرکت ظاهر شوند، دستان خود را بالا ببرند و برای کمک به همکاران خود داوطلب شوند.

همچنین، سرمایه‌گذاری بر روی فرصت‌های یادگیری و توسعه کارکنان، به آن‌ها کمک می‌کند تا با تغییرات سازگار شوند و در یک محل کار دیجیتال جدید رشد کنند. حمایت از رشد کارکنان در زمینه تحول دیجیتال، آن‌ها را درگیر این تغییرات نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

ارتباطی امن میان شعب بانک گردشگری با استفاده از شبکه امن همراه VPN+  ایرانسل

 

۳. روی ابزارهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید

ایجاد یک محل کار نوآورانه مشترک، مبنایی قوی برای تحول دیجیتال در بانکداری ایجاد می‌کند. طبق گزارش PwC، فناوری به‌سرعت در حال تغییر شکل نیروی کار بانک‌ها و موسسات مالی است و بسیاری از شرکت‌ها اکنون دریافته‌اند که می‌توانند کل فرآیندها را با هسته‌ها و ابزارهای کاملا دیجیتال جایگزین کنند.

به همین دلیل است که سرمایه گذاری بر روی ابزارهای دیجیتالی که به‌اشتراک‌گذاری دانش و همکاری در سطح شرکت را امکان پذیر می‌کند، مهم است. مانند:

  • نرم‌افزارهای مدیریت اسناد و مدارک
  • پایگاه‌های اطلاعاتی محتوا یا دانش‌نامه‌های داخلی
  • نرم افزارهای مدیریت گردش کار

/wp-content/uploads/2023/09/sss-1.jpg

با ایجاد اطلاعات در دسترس، قابل جستجو و مدیریت، کارکنان می‌توانند از کار در سیلوها (بخش‌ها یا سیستم‌های منفک در شرکت‌های بزرگ که با دیگر بخش‌ها همکاری ندارند و اطلاعات را به ‌اشتراک نمی‌گذارند.) اجتناب کنند و در مقابل، بر ارائه خدمات مالی درجه یک و تجارب رقابتی مشتری تمرکز کنند. هنگامی‌که یک محل کار دیجیتالی ایجاد کردید، اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده‌ها، ابزارها و برنامه‌های کاربردی شرکت شما قابل اشتراک‌گذاری هستند. به این ترتیب، شرکت شما می‌تواند در حالی‌که از رایانش ابری در صنعت مالی بهره‌مند می‌شود، فرآیند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و الگوهای عملیاتی را نیز بهینه‌تر کند. این اولویت‌بندی پیشنهاد می‌شود:

  • به‌روزرسانی مدل عملیاتی IT (فناوری اطلاعات)
  • ساده‌سازی سیستم‌های قدیمی
  • استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی‌بر رایانش ابری

پذیرش فناوری‌های رباتیک یا هوش مصنوعی

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت توسعه و نوآوری شهر در استفاده از سرویس MVPN ایرانسل

 

کلام آخر

تحول دیجیتال در بانکداری و صنعت مالی، قطعا بدون مانع و چالش نیست اما در نهایت، اتفاقی که در این مسیر برای کسب‌وکار شما رخ می‌دهد، نوآوری و رشد پیشنهادات مشتریان است. مهم‌تر از همه، کسب‌وکار شما در دنیای مالی امروز سازگارتر می‌شود.

در ایران، اخیرا بانک‌ها و موسسات مالی گوناگونی در مسیر بانکداری دیجیتال وارد شده‌اند. راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز با سرویس‌های متنوع و نوآورانه خود، این شرکت‌های پیشرو در مسیر تحول دیجیتال را همراهی می‌کند. سرویس VPN سازمانی و سرویس موبایل سازمانی ازجمله محصولات پرطرفدار در صنعت مالی و بانکداری هستند.

اگر به صنعت پولی و مالی نیز علاقه‌مند هستید و قصد دارید به‌صورت تخصصی درباره آن مطالعه کنید یا اینکه می‌خواهید با سایر راهکارهای قابل ارائه به شرکت‌های خدمات پرداخت، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری آشنا شوید، می‌توانید به صفحه تخصصی صنعت بانکداری مراجعه کنید.

کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) نیز برای معرفی سرویس‌ها و محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل، در دسترس شما است و می‌توانید اطلاعات لازم را در تلفن همراه خود دریافت کنید. اگر از مشترکان ایرانسل نیستید نیز همچنان می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.irبا کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://slack.com/blog/transformation/digital-transformation-in-banking-new-frontier

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه