post image

ورود خودران‌ها در حوزه سلامت چگونه به تحول این صنعت کمک می‌کند؟

بررسی نمونه‌های موردی استفاده از خودران‌ها در حوزه سلامت و نقش آن‌ها در آینده صنعت پزشکی


از زمان ساخت اولین اتومبیل‌ها تا امروز این وسیله نقلیه تغییرات زیاد و چشمگیری کرده است، از کیسه هوا و هشدار برخورد گرفته تا بهره‌مندی از هوش مصنوعی در پزشکی و ظهور خودروهای متصل و خودران امروزی!

/wp-content/uploads/2023/08/123-1-e1692428241109.jpg

فناوری خودران‌ها در حوزه سلامت، برای موقعیت‌هایی نظیر تحویل و انتقال دارو و لوازم حیاتی در میان بخش‌های مختلف یک مرکز درمانی یا میان مراکز مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و با پیشرفت روزافزون این تکنولوژی می‌توان در سال‌های آینده شاهد انتقال بیماران به‌کمک این خودروها در شرایط اضطراری هم بود.

در این مقاله به مناسبت «روز جهانی حمل‌ونقل پزشکی» به‌سراغ معرفی خودران‌ها در حوزه سلامت رفته‌ایم تا با مزایای آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

نمونه موردی استفاده از خودران‌ها در حوزه سلامت

/wp-content/uploads/2023/08/12345-1-e1692428290815.jpg

از آنجایی که جابه‌جایی افراد، لوازم، نمونه‌ها و داروها در اطراف محوطه‌های مراکز درمانی کاری پیوسته و بی‌پایان است، آمبولانس‌های خودران می‌توانند کمکی بزرگ برای سرعت بخشیدن به این انتقالات باشند.

کلینیک مایو (Mayo) در جکسون ویل ایالت فلوریدا، یکی از مراکز درمانی است که در استفاده از وسایل نقلیه خودران تجربه خوشایند و موفقی داشته است. این کلینیک با همکاری مقامات حمل‌ونقل شهری، سازنده این خودران‌ها (NAVYA) و شرکت ارائه‌دهنده سامانه هوشمند مدیریت ناوگان (Beep)، از خودران‌ها برای انتقال آزمایش‌های سواب بینی کرونا (Covid-19) در اطراف ملک ۴۰۰ هکتاری مرکز پزشکی استفاده می‌کردند.

مدیرعامل شرکت Beep در رابطه با همکاری این شرکت با مراکز درمانی می‌گوید که در روزهای اولیه همه‌گیری کرونا، استفاده و بهره‌مندی از وسایل نقلیه اتوماتیک به کارکنان این امکان را می‌داد تا علاوه‌بر محافظت در برابر ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا، فرصت کافی برای انجام وظایفی مهم‌تر داشته باشند.

این وسایل نقلیه خودران برای دنبال کردن یک مسیر ثابت، توقف در بین مسیر و سایر مانورهای برنامه‌ریزی‌شده، از حسگرهای پیشرفته برای اسکن منطقه و تشخیص موانع استفاده می‌کنند. موارد گفته‌شده تنها بخشی از این دنیای گسترده است و در آینده شاهد وظایف دیگری نظیر حذف اتوماتیک اقلام آلوده به‌کمک هوش مصنوعی به کار رفته در این خودروها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

خودران‌ها در حوزه سلامت و امکان تحویل محصولات دارویی

/wp-content/uploads/2023/08/1234567-e1692428406697.png

ارسال و ارائه دارو و خدمات بهداشتی به مشتریان، کاربرد دیگر وسایل نقلیه خودران در حوزه سلامت است که به گفته مت آرکارو (Matt Arcaro)، تحلیلگر حمل‌ونقل، می‌توان به تحقق و توسعه آن در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود.

گفتنی است که این قابلیت به‌صورت آزمایشی در یکی از داروخانه‌های شهر هیوستون در حال استفاده است. محصولات دارویی و بهداشتی این داروخانه با استفاده از خودران‌هایی مجهز به سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، نسخه‌ها و موارد ضروری مشتریان را به‌صورت رایگان به دست آن‌ها می‌رسانند.

به گفته آرکارو: «توانایی ارائه انتقال دارو به‌کمک خودران‌ها امکان انتقال ویروس و بیماری را نیز کاهش می‌دهد و امکان دسترسی و ارسال دارو به افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند یا مسن هستند را آسان می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنایع امدادی و عملیاتی

 

خودروهای خودران آمبولانس و صرفه‌جویی در مصرف سوخت  

بهره‌مندی از خودران‌ها در حوزه سلامت به انتقال و تحویل دارو ختم نمی‌شود؛ در آینده می‌توانیم شاهد آمبولانس‌های خودران نیز باشیم. این آمبولانس‌ها به کمک هوش مصنوعی در پزشکی نیاز به راننده و امکان تصادف و خطرات جاده‌ای را از بین می‌برند و به کارکنان اجازه می‌دهند تا روی بیماران تمرکز کنند. با اینکه این فناوری تحول بزرگی در صنعت پزشکی ایجاد می‌کند اما در  حال حاضر موانع قانونی و لجستیکی زیادی دارد.

در راستای آمبولانس‌های خودران، جوزف کیبلر، دانشیار دانشگاه امبری ریدل (Embry-Riddle) می‌گوید، با گذشت زمان، وسایل نقلیه پزشکی خودران می‌توانند مقبولیت بیشتری پیدا کنند، به ویژه در میان مردمانی که دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشتی دارند.

او همچنین گزارشی را مبنی بر نظر و برداشت عمومی مردم نسبت به آمبولانس‌های خودران منتشر کرده است که می‌گوید: «مردم نسبت به آن‌ها واکنشی منفی دارند، چراکه هنوز به راه‌حلی قطعی و درست تبدیل نشده است و به همین دلیل نمی‌توانند تصوری از واقعیت این خودران‌ها داشته باشند.»

به‌طور کلی تحقق یکپارچگی در سراسر اکوسیستم مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، نیازمند بررسی مداوم و دقیق بخش‌های مختلف آن، از اعزام تا تحویل بیمار است و باید تحقیقات لازم جهت درک این موضوع که این فناوری چگونه زندگی پزشکان و پرستاران را تغییر می‌دهد داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کاربرد ربات‌ها و نقش‌ های مختلف آن‌ در شهرهای هوشمند آینده

عملکرد راهکارهای سازمانی ایرانسل در هوشمندسازی حمل‌ونقل صنعت پزشکی

/wp-content/uploads/2023/08/123456788-e1692428498749.png

در حالی که نوآوری‌های تکامل‌یافته دیجیتال بسیاری از بخش‌های جامعه و صنایع را درگیر خود کرده است، پیشرفت در حوزه مراقبت‌های پزشکی کندتر به نظر می‌رسد. به طوری که امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها هنوز از کاغذ برای ثبت اطلاعات بیماران و نسخه استفاده می‌کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل که یکی از مجموعه‌های پیشرو در دیجیتالی کردن صنایع مختلف است، با ارائه سرویس مدیریت هوشمند ناوگان نوید تحولی عظیم را داده است. همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، هوشمندسازی حمل‌ونقل صنعت پزشکی، به صنایع مختلف و کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد تا با بهبود عملکرد، در هزینه‌ و زمان خود صرفه‌جویی کنند.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل با تکیه بر فناوری اینترنت اشیا، امکان مدیریت عملکرد وسایل نقلیه و ماموریت کارکنان سازمان را می‌دهد. از دیگر امکانات این سرویس در ناوگان امدادی و پزشکی نیز می‌توان به امکان دریافت موقعیت مکانی وقوع حادثه، ارائه بهینه‌ترین مسیر به لحاظ مسافت و ترافیک، تعریف مراحل ماموریت و ارسال اطلاعات به‌صورت تفکیک‌شده به سامانه مرکزی اشاره کرد.

 

کلام آخر

با پیش‌بینی‌های انجام‌شده و موارد ذکرشده در این مقاله، انتظار می‌رود که تا چند سال آینده شاهد افزایش تعداد خودروهای متصل و خودران‌ها در حمل‌ونقل صنعت پزشکی باشیم و از آنجایی که این فناوری به حفظ سلامت بیماران و تسریع امدادرسانی کمک می‌کند، بدون شک با استقبال مردم و مراکز درمانی مواجه خواهد شد.

گفتنی است که راهکارهای سازمانی ایرانسل علاوه‌بر ارائه سرویس مدیریت هوشمند ناوگان یا FMS، راهکارهای دیجیتالی دیگری نظیر سرویس بی‌سیم واکه و موبایل سازمانی MVPN را نیز در اختیار کسب‌وکارها گذاشته است تا با استفاده از این محصولات هرچه سریع‌تر و ساده‌تر در مسیر تحول دیجیتال قرار گیرند.

اگر به آشنایی با راهکارهای گفته‌شده علاقه‌مند هستید، کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را از طریق شماره‌های ایرانسلی خود شماره‌گیری کنید و یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

منبع:

https://healthtechmagazine.net/article/2020/12/what-know-about-autonomous-vehicles-healthcare

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8330

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7103

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478