post image

تحول دیجیتال در صنعت معدن،انتخاب گروه معدنی شاندونگ برای بحران‌های آینده!

بررسی تجربه گروه معدنی شاندونگ پس از همراهی با تحول دیجیتال در صنعت معدن


در صنعت معدن، همواره رقابت شدیدی میان شرکت‌ها و معادن وجود دارد اما استفاده از فناوری‌های جدیدی مانند تعمیر و نگه‌داری پیش‌بینی‌شده (predictive maintenance technology) می‌تواند به‌طور موثر رقابت‌پذیری آن‌ها را بهبود ببخشد.

/wp-content/uploads/2023/06/23-e1687157268990.jpg

همان‌طور که می‌دانید، از دست دادن دارایی‌های حیاتی در صنایعی مانند معادن می‌تواند ویران‌گر باشد. این اتفاق می‌تواند باعث خرابی و توقف فرآیند معدن‌کاری شود که حتی میلیاردها دلار در سال هزینه داشته باشد. سازمان‌ها و شرکت‌های معدنی برای پیشگیری از این اتفاقات، تحول دیجیتال در صنعت معدن را با آغوش باز می‌پذیرند و خود را برای روزهای بحرانی آماده می‌کنند.

در این مقاله به سراغ گروه معدنی شاندونگ، دومین شرکت بزرگ استخراج طلا در چین رفته‌ایم و تجربه آن‌ها در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید را باهم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا تحول دیجیتال در صنعت معدن را با یک مثال در دنیای واقعی بهتر درک کنیم.

 

رشد و توسعه معادن با تحول دیجیتال در صنعت معدن

در حالی‌که شاهد رشد و توسعه تحول دیجیتال در صنعت معدن هستیم، بسیاری از شرکت‌هایی که فاقد رهبری، زیرساخت لازم و مهارت‌های کارگری برای اجرای موفقیت آمیز پروژه‌های تحول دیجیتال هستند، با مشکل مواجه می‌شوند. این مشکل تنها در صنایع سنگین وجود ندارد. مطالعه گارتنر (Gartner) در این حوزه نشان می‌دهد که در بخش‌های مختلف بازار، ۸۵ درصد از پروژه‌های کلان داده با شکست مواجه می‌شوند.

ایجاد تحول دیجیتال در صنعت معدن، مستلزم توانایی استفاده موثر از داده‌ها و سپس اشتراک‌گذاری آن با تمام کسانی است که برای جلوگیری از توقف فرآیندها و خرابی تجهیزات، نیاز به دیدن اطلاعات لحظه‌ای دارند.

/wp-content/uploads/2023/06/233-e1687157496194.jpg

معادن نیز همانند سایر صنایع چرخه‌ای (صنایعی که به‌طور مستقیم به چرخه‌های اقتصادی مرتبط می‌شوند) با رشد پایدار اقتصاد جهانی و همچنین افزایش تقاضا، در راستای حمایت از فناوری‌های جدید هدایت می‌شوند. با اینکه این صنعت هنوز با چالش‌های عملیاتی گسترده‌ای ازجمله کارایی فرآیند و کنترل هزینه‌ها، به‌ویژه با تعمیر و نگه‌داری تجهیزات مواجه است اما تحول دیجیتال را جدی گرفته است.

تحول دیجیتال، فرصتی بزرگ برای رسیدگی به برخی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در صنعت معدن فراهم می‌کند. مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که ابتکارات تحول دیجیتال از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نقش تکنولوژی PoC در صنعت حفاری و معدن طلای کشور قزاقستان

 

تجربه معدن‌کاری دیجیتال با گروه معدنی شاندونگ

گروه معدنی شاندونگ، یک زنجیره صنعتی کامل از اکتشاف، استخراج، فرآوری و پالایش را در اختیار دارد و فعالیت‌هایی مانند فروش طلا و تحقیقات علمی مربوط به آن را نیز انجام می‌دهد. این شرکت طلایی در چین، اخیرا یک مرکز داده پلتفرم ابری اینترنت اشیا صنعتی (Industrial Internet of Things) ایجاد کرده است تا با استفاده از محاسبات ابری، بتواند کلان داده‌ها را یکپارچه‌سازی کرده و معدن‌کاری دیجیتال را آغاز کند. این سیستم، اطلاعات عملیاتی تجهیزات نوار نقاله و داده‌های مشتری را نیز به‌سادگی مدیریت می‌کند.

استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و همچنین تعمیر و نگه‌داری پیش‌بینی‌شده، می‌تواند به سرویس و عیب‌یابی از راه‌دور تجهیزات کمک کرده و معدن‌کاری را هوشمندتر و قابل اعتمادتر از قبل کند.

/wp-content/uploads/2023/06/233333-e1687157547534.png

با تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده، دارایی‌های حیاتی پایش می‌شوند و تجزیه‌وتحلیل داده‌های فناوری‌های متصل، مانند سنسورها، سیستم‌های کنترل و خودروهای متصل نیز راحت‌تر می‌شود. مهندسان با استفاده از فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشینی نیز می‌توانند عملیات‌های عادی را شناسایی کرده و مدل‌هایی را بسازند که به پیش‌بینی، نظارت و کاهش خرابی‌ها منجر شود.

بیشتر بخوانید:

واکه، بیسیم چندرسانه ای ایرانسل چالش های ارتباطی صنایع معدنی را کاهش می دهد!

تحول دیجیتال در صنعت معدن ایران

/wp-content/uploads/2023/06/23333333-e1687157612556.jpg

ایران دارای منابع معدنی بسیار غنی و ارزشمندی است. این منابع شامل نفت، گاز طبیعی، مس، آهن، سنگ‌های قیمتی و سنگ‌های ساختمانی می‌شود و کشور را به یکی از تولیدکنندگان مهم مواد معدنی در جهان تبدیل کرده است.

یکی از عوامل مهمی که در این اتفاق تاثیرگذار بوده است، پذیرش تحول دیجیتال در صنعت معدن کشور توسط شرکت‌ها و معادن بزرگ است. اغلب معادن کشور تلاش می‌کنند تا در مسیر تحول دیجیتال قدم بردارند و از فناوری‌های جدید و کاربردی در صنعت خود استفاده کنند.

شرکت معدنی آهن آجین یکی از شرکت‌هایی معدنی ایران است که با هدف هماهنگ کردن بخش‌های مدیریتی، مالی، فنی و اجرایی پروژه‌ها با دفتر مرکزی در تهران، سرویس VPNLite ایرانسل را به‌کار گرفت و به‌دنبال استفاده از این سرویس، موفق شد بخش زیادی از چالش‌های خود را در حوزه تبادل امن اطلاعات برطرف کند.

منطقه ويژه اقتصادی صنايع معدنی و فلزی خليج‌فارس در کنار شرکت معدنی باما، دیگر شرکت‌های فعال در زمینه تحول دیجیتال بودند که از طریق سرویس موبایل سازمانی، ارتباطات میان کارکنان و بخش‌های گوناگون شرکت خود را بهبود بخشیدند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

 

کلام آخر

ارزش تحول دیجیتال برای گروه معدنی شاندونگ غیرقابل انکار است. با استفاده از این تجربه، شرکت‌های معدنی که ابتکارات مشابهی را انجام می‌دهند، باید رویکرد خود، تعریف استراتژی و نقشه راه را بازتعریف کنند و تحول دیجیتال در صنعت معدن را به عنوان یک سفر و نه یک مقصد، مورد بررسی قرار دهند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از همراهان اصلی و همیشگی معادن در کشور است که با ارائه سرویس‌ها و محصولات گوناگون، این صنعت را در مسیر تحول دیجیتال همراهی می‌کند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس بی‌سیم واکه و… برخی از راهکارهای پیشنهادی، در راستای بهبود فرآیندهای معادن هستند.

برای آشنایی با محصولات ما، می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید و تمام جزئیات لازم را بر روی تلفن همراه خود دریافت کنید. ایمیل  EB@mtnirancell.ir نیز همچنان راه ارتباطی ما با شما برای دریافت مشاوره و اطلاعات محصولات برقرار است.

 

منبع:

https://www.rockwellautomation.com/en-us/company/news/case-studies/shandong-mining-digital-transformation.html

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8328

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7101

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478