post image

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می‌کند؟

چگونه با به بکار بستن فرآیند‌های تحول دیجیتال در صنعت معدن می‌توان راندمان را افزایش و میزان آلایندگی را کاهش داد؟


این روزها صنعت معدن با معضلات فراوانی روبه‌رو است. در کنار مشکلات اقتصادی، مهم‌ترین خطر فعالیت صنعتگران و معدنچیان، ایجاد آلودگی در محیط‌زیست اطراف معدن و در ادامه محیط‌زیست کل سیاره است.

از میان تمام راهکارهای ارائه شده برای این مشکلات، مهم‌ترین و اجرایی‌ترین راه‌حل ممکن، همراهی صنعت معدن با تحول دیجیتال است. در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت تحول دیجیتال در صنعت معدن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

چرا تحول دیجیتال در صنعت معدن مهم است؟

/wp-content/uploads/2022/08/2-e1661749973937.jpg

در کنار منافعی که صنایع معدنی به همراه می‌آورند، اثرات مخربی نیز برجای می‌گذارند که نه‌تنها قابل اغماض نیستند، بلکه حیات این صنایع را به‌دور از تحول دیجیتال، با تهدیدی جدی روبه‌رو می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی صنایع معدنی، ورود آلودگی‌های فراوان آن‌ها به‌ طبیعت است. این آلودگی‌ها با وارد شدن سموم تولید شده به طبیعت، اتفاق می‌افتد.

اهمیت تحول دیجیتال در این صنعت آن است که به عقیده بسیاری از کارشناسان تنها راه کاهش و قطع ورود آلودگی‌ها به طبیعت به شمار می‌رود و از سمت دیگر راندمان تولید و رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد.

 

تحول دیجیتال در حمل و نقل معادن، بهترین راه مقابل آلودگی کربن!

مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین ضربه‌ای که بر محیط زیست وارد می‌شود و فعالان محیط زیست را نگران ادامه‌ روند کنونی صنعت معدن کرده، میزان کربنی است که در اثر فعالیت معادن، تولید و بعد به طبیعت منتقل می‌شود. این آلودگی کربنی در سه بخش زیر تولید و به طبیعت وارد می‌شوند:

۱ – ۵۰ درصد آلودگی کربن در این صنعت حاصل منواکسیدکربن منتشر شده از فعالیت‌های ناوگان حمل‌ونقل است.

۲ – در نتیجه نوع سوخت استفاده شده در ژنراتورهای تولید برق، حجم مورد توجهی منواکسیدکربن وارد طبیعت می‌شود، این روند در دو بخش اکتشاف معدن و استخراج آن اتفاق می‌افتد.

۳ – در مراحل استخراج، بسته‌بندی و ساخت محصولات از طریق سوخت دیزلی ماشین‌آلات و کارخانه‌ها کربن زیادی وارد طبیعت می‌شود که بیست درصد آلودگی کربنی تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

کاهش آلودگی زیست محیطی معادن با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS)  

آیا کربن ما را ناچار به حذف معادن خواهد کرد؟!

/wp-content/uploads/2022/08/22-e1661750068732.jpg

شاید پیش از عصر تحول دیجیتال، پاسخ این سؤال «بله» بود. اما امروز؟ با پیشرفت صنعت و تحقق فرآیند‌های تحول دیجیتال در صنعت معدن، باید بگوییم: «خیر».

مدت‌هاست که متخصصان زمین‌شناسی، فعالان محیط‌زیست، فعالان حوزه معادن و صنعتگران به این نتیجه رسیده‌اند که با هوشمند کردن فرآیند تولید و حمل‌ونقل در این صنعت، می‌توان از صدمات وارد شده بر طبیعت در دو بخش اکتشاف و استخراج معدن، جلوگیری کرد. در واقع به جای پاک کردن صورت‌مسئله و متوقف کردن صنایع معدنی و محروم شدن از منافع فراوان اجتماعی و اقتصادی و یا پیدا کردن راهی برای جبران صدماتی که بر محیط‌زیست وارد می‌کند، با بهینه‌سازی فرآیندها در آن، می‌توان راهکاری برای ادامه‌ این صنعت و هم‌زمان، کم‌کردن تأثیرات جانبی منفی آن یافت.

تحول دیجیتال و به ‌کاربردن سامانه‌های مدیریت هوشمند، راهکاری است که پژوهشگران برای ادامه‌ صنعت معادن برگزیده‌اند. این انتخاب، حاصل برآورد تمام داده‌های دیجیتال در حوزه‌ صنعتی معادن است.
طبق نظریه‌ پژوهشگران، در این صنعت، با جایگزین کردن ماشین‌آلات دیجیتال به جای ماشین‌آلات دیزلی، در تمام مراحل، به خصوص در مرحله‌ حمل و نقل، تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۴۰ این صنعت تماماً به یک صنعت کربن-پاک تبدیل شود. همچنین با این روش هدفمند، می‌توان تخمین زد که تا سال ۲۰۳۵، میزان گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان حدود پانزده در صد کم شده و دمای زمین نسبت به رشد امروزی، یک‌ونیم درجه‌ سانتی‌گراد کمتر باشد.

بیشتر بخوانید:

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال!

تحول دیجیتال، یک تیر و چند نشان!

/wp-content/uploads/2022/08/2222-e1661750126901.jpg

کاهش آلودگی زیست‌محیطی، تنها دلیل پژوهشگران برای انتخاب تحول دیجیتال به‌عنوان راه نجات این صنعت، نیست. همچنین فعالان محیط‌زیست تنها طرفداران این راهکار نیستند.

تحول دیجیتال در فرآیندهای صنعت معدن، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. این مشکلات از پیچیدگی‌ ارتباطات انسان در فضای کار معدن که پتانسیل بالایی برای ایجاد تشنج در میان کارگران و کارکنان را دارد، نشئت می‌گیرد.

برنامه‌ریزی و دقت در فرآیند‌های حاصل از تحول دیجیتال، در نتیجه ساده‌تر شدن کار کارگران، به افزایش انگیزه‌ نیرویِ کار در معدن و همچنین کمتر شدن مسئولیت بخش نیروی انسانی، کمک شایانی خواهد کرد. همچنین با تخصصی‌تر کردن فضای کار، نیروی کارِ شاغل، با اعتمادبه‌نفس بیشتری در حیطه‌ وظایف خود مشغول خواهد شد. البته با به کار بردن فرآیندهای دیجیتالی، علاوه بر کمک به نیروی کار، شاهد بازگشت سرمایه و سوددهی بیشتر به سرمایه‌گذاران صنعتی نیز خواهیم بود.

 

برای ادغام تحول دیجیتال با صنعت معدن از کدام مسیر حرکت کنیم؟

برای پیوند دادن راهکارهای دیجیتال با صنعت معدن، چهار مسیر زیر پیشنهاد شده است:

  • دیجیتالی شدن نیروی کار

شیوه‌های ارتباطی دیجیتال مانند واقعیت افزوده (تکنولوژیAR)، سیستم بی‌سیم نسل جدید ایرانسل (واکه) و دیگر شیوه‌های ارتباطی دیجیتالی و متحرک به تمامی کارگران شاغل در یک سیستم کاری، اما با جغرافیای کاری دور از هم کمک خواهد کرد تا ارتباطی بهینه، بی‌نقص و سریع داشته باشند.

  • افزایش قدرت تصمیم‌گیری در لحظه

فرآیندهای دیجیتال در محیط کار، کمک خواهند کرد تا اطلاعات جمع‌آوری شده در هر لحظه و هر مکان، در اختیار معدنچیان قرار ‌گیرد. این ویژگی، امکان تصمیم‌گیری‌های بهتر و سریع‌تر را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

  • یکپارچه شدن محیط کار

ادغام فضای کار در معدن با تکنولوژی و ارتباطات دیجیتال می‌تواند اطلاعات درست و برآورد مناسبی از فضای کلی کار و وضعیت حاضر پروژه را در اختیار نیروی کار حاضر در معدن قرار دهد.

  • خودکار و دیجیتالی شدن فعالیت کارگران

با استفاده از سخت‌افزارها، دستگاه‌ها و ابزارهای دیجیتال، شاهد افزایش عملکرد در نیروی کار خواهیم بود. این موفقیت با دیجیتالی شدن کارهایی که پیش از این تماما به صورت دستی انجام می‌شد، به دست می‌آید.

با تحول دیجیتال زمان تحت کنترل است!

/wp-content/uploads/2022/08/22222-e1661750199434.jpg

از دیگر مزایایی که کمتر به آن اشاره شده اما طرفداران زیادی را برای تحول دیجیتال در صنعت معدن به همراه آورده، زمان کمترِ فعالیت دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که با فرآیند‌های دیجیتال مدیریت می‌شوند، در مقایسه با همتایان غیر دیجیتال خود است.

امنیتی که این ماشین‌آلات با خود به ارمغان می‌آورند، می‌تواند هم‌زمان چندین نفر، از جمله نیروی کار، کارفرما و حتی بیمه‌کننده را از صحت کار مطمئن سازد، ضمن این‌که کارها سریع‌تر پیش رفته و از آن مهم‌تر در صورت خرابی، سرعت کشف خرابی، تعمیر و راه‌اندازی دوباره‌ دستگاه به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و این هم‌زمان با سرعت بخشیدن به کار، زمان بیکاری نیروی کار را کاهش داده و هزینه‌ کمتری برای کارفرما در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

چطور فرآیند تحول دیجیتال را در سازمان خود آغاز کنیم؟

 

کلام آخر

صنعت معدن هرچند مزایای فراوان اجتماعی و اقتصادی برای هر ملتی به همراه دارد، اما اثرات سوی آن بر طبیعت گاهی غیر قابل جبران است، تا آنجایی که بعضی از کشورها را به فکر جلوگیری از فعالیت‌های این صنعت واداشته بود، اما روزبه‌روز با پیشرفت تکنولوژی افق‌های روشنی در مقابل این صنعت قرار گرفت. امروزه فعالان حوزه‌های زیست‌محیطی و صنایع معدنی معتقدند با به اجرا درآوردن فرآیند‌های تحول دیجیتال در این صنعت میزان آلایندگی آن‌ها نزدیک به صفر خواهد شد و علاوه‌بر این راندمان تولید و رضایت شغلی در آن‌ها بسیار بالا خواهد رفت.

راهکارهای سازمانی ایرانسل در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به موضوع فناوری اینترنت اشیا و تحول دیجیتال در صنایع داشته است. محصولاتی چون مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS)، لجستیک هوشمند، خودروهای متصل و… بخشی از خدماتی است که ایرانسل در مسیر تحول دیجیتال صنایع ارائه می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با راهکارهای سازمانی ایرانسل به وب‌سایت ما مراجعه کنید و برای دریافت راهنمایی و مشاوره از طریق آدرس ایمیلEB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://kalkinemedia.com/news/commodities/how-digital-transformation-can-help-miners-overcome-ongoing-industry-challenges

https://kalkinemedia.com/au/stocks/metal-and-mining/how-are-miners-achieving-zero-emission-mining

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه