post image

۱۰ ترفند کاربردی برای برخورد مودبانه با همکاران پرحرف و خوش‌صحبت!

چطور می‌توان به شیوه‌ای مودبانه برای همکار پرحرف‌ خود حدومرز ایجاد کنیم؟


تصور کنید که مسئولیت انجام تعداد زیادی پروژه‌ با زمان تحویل فشرده را بر عهده گرفته‌اید و ناگهان همکار پرحرف‌تان از راه می‌رسد تا درباره یک موضوع خسته‌کننده و غیرضروری با شما گفت‌وگو کند؛ به‌محض آغاز مکالمه متوجه می‌شوید که این گفت‌وگو برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. در این شرایط، از یک طرف تحت فشار انجام پروژه‌های‌تان قرار می‌گیرید و از طرف دیگر همکار پرحرف‌تان شما را کلافه می‌کند. در آخر به این نتیجه می‌رسید که پایان دادن به این مکالمه حتی به قیمت ناراحت کردن همکارتان منطقی است، اما کمی بعد به این فکر می‌کنید که رنجاندن او ایده خوبی نیست؛ چون دیر یا زود ممکن است به کمکش نیاز پیدا کنید.

صحبت‌های بی‌وقفه همکاران در محل کار، باعث تاخیر در تحویل پروژه‌ها و کاهش سطح بهره‌وری عملکردتان می‌شود. بنابراین باید به دنبال راهکاری هوشمندانه باشید تا بدون دلخور ی، به این مکالمات پایان دهید. در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را به شما آموزش بدهیم تا هر زمان که در این دوراهی دشوار قرار گرفتید، بدون ناراحت کردن همکار‌ پرحرف‌تان حدومرزهای کاری‌تان را به او یادآوری کنید و از برنامه‌زمانی برای انجام پروژه‌های‌تان عقب نمانید.

۱- قبل از شروع مکالمه، محدودیت زمانی خود را به آن‌ها یادآور شوید

/wp-content/uploads/2022/01/12-e1643004496448.jpg

برای این‌که مطمئن باشید به احساسات آن‌ها ضربه نمی‌زنید می‌توانید در همان ابتدا به آن‌ها اطلاع دهید که زمان اندکی برای صحبت دارید؛ این روش خوبی است تا آن‌ها را از ضرورت بازگشت به انجام وظایف‌تان آگاه کنید. اگر با وجود اعلام محدودیت زمانی‌تان مجبور به ادامه مکالمه شدید می‌توانید به آن‌ها بگویید که تمایل دارید مکالمه‌تان با آن‌ها را ادامه دهید اما از آنجایی که درگیر چند پروژه با زمان تحویل فشرده و نزدیک هستید، بهتر است ادامه بحث را به زمان مناسبی مانند وقت استراحت یا نهار موکول کنید. با استفاده از این تکنیک می‌توانید از مزایای مدیریت زمان در محیط کار بهره‌مند شوید.

۲- از زبان بدن‌تان کمک بگیرید

به‌کمک زبان بدن‌ خود می‌توانید به همکاران‌تان نشان دهید که قصد رسیدگی به وظایف‌تان را دارید، اما دقت کنید که از رفتار شما این‌طور برداشت نکنند که قصد اهانت به آن‌ها را دارید. به عنوان مثال روی برگرداندن یا نشان دادن حالت خسته و کسالت در چهره‌تان، باعث می‌شود این رفتارتان را توهین و بی‌احترامی تلقی کنند. شاید بهترین کار این باشد که نشان دهید، اغلب به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهید (یعنی کاملا آن‌ها را نادیده نمی‌گیرید) در حالی که انجام وظایف‌تان را در اولویت بالاتری نسبت به صحبت‌های آن‌ها قرار می‌دهید.

 

۳- تلاش کنید مکالمه را پایان دهید

/wp-content/uploads/2022/01/11111-e1643004560527.jpg

در اغلب مواقع، نمی‌توانید با یک نه ساده و مودبانه از یک مکالمه بی‌وقفه خلاص شوید؛ بلکه در نهایت مجبور به گوش دادن به حرف‌های همکاران پرحرف‌ خود می‌شوید. در این شرایط به ‌آن‌ها یادآوری کنید که از برنامه زمانی‌ خود عقب افتاده‌اید و مودبانه از آن‌ها بخواهید که خیلی‌سریع بحث خود را به نتیجه برسانند.

۴- اگر ناراحتی دلیل پرحرفی همکاران‌ شما است، آن‌ها را آرام کنید

/wp-content/uploads/2022/01/111111-e1643004598240.jpg

ناراحت یا عصبی بودن بابت مسائل کاری یا شخصی، عامل پرحرفی بسیاری از افراد در محل‌کار است. اگر همکاران شما هم به این دلیل پرحرفی می‌کند، بخشی از زمان‌تان را به گوش دادن به آن‌ها اختصاص بدهید؛ زمانی‌ که نگرانی‌های‌شان را درک کردید، تلاش کنید تا با ارائه چند توصیه و بازخورد مثبت، آن‌ها را آرام و شرایط را در کمال خون‌سردی، مدیریت کنید.
برای ارتباط موثر با همکارانتان بیشتر بخوانید:

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

 

۵- با ابراز نظر خود، در گفت‌وگو مداخله کنید

عدم‌آشنایی با هنر مداخله در گفت‌وگوها باعث می‌شود مکالمات بی‌وقفه، بیش از حد طولانی شوند! در حالی که تسلط بر این هنر می‌تواند زمان باارزش شما را به‌طرز قابل‌توجهی ذخیره کند. بیان عباراتی چون «نظر من در این مورد این است که…» به همکارتان این پیام را ارسال می‌کند که نیاز دارید با اشاره به نظرتان، بحث را خاتمه دهید.

 

۶- به‌کمک ضمایر اول شخص، مرزبندی‌های خود را مشخص کنید

با ضمیر اول شخص مفرد، قوانین و مرزبندی‌های خود را به‌طور واضح برای همکارتان مشخص کنید. به‌طور مثال می‌توانید بگویید: «ممنونم از این‌که درک میکنی باید سر کارم برگردم، چون در حال‌حاضر مشغول انجام تعدادی پروژه هستم که باید آن‌ها را در اسرع وقت تحویل بدهم.»

 

۷- به یاد داشته باشید که گفت‌وگوهای کوتاه با همکاران‌تان مفید است

گاهی برای بالا بردن سطح انرژی‌تان نیاز به صحبت‌ کردن با همکاران‌تان خواهید داشت. در چنین شرایطی، حضور در جمع همکاران و صحبت با آن‌ها ممکن است بهره‌وری شما را افزایش بدهد. بنابراین تلاش همیشگی برای دوری از همکاران‌تان ممکن است این تصور را برای آن‌ها ایجاد کند که فردی غیراجتماعی هستید و بیش از حد معمول کار می‌کنید؛ در نتیجه این موضوع باعث می‌شود در آینده از صحبت کردن با شما خودداری کنند حتی زمانی که خودتان خواستار مکالمه با آن‌ها هستید.

۸- از هدفون استفاده کنید

/wp-content/uploads/2022/01/1111111111-e1643004654424.jpg

استفاده از هدفون، به‌طور غیرمستقیم این پیام را به همکاران پرحرف‌تان ارسال می‌کند که برای تعامل با آن‌ها در دسترس نخواهید بود. در این شرایط، حتی لزومی ندارد به موسیقی یا فایل صوتی خاصی گوش کنید زیرا برخی افراد از هدفون برای کم کردن صداهای موجود در محل کار، استفاده می‌کنند.

 

۹- از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

فعال کردن وضعیت‌هایی مثل «مزاحم نشوید» یا « در حال کار» می‌تواند همکاران پرحرف‌تان را دور نگه دارد. اگر برای شما پیام ارسال کردند، می‌توانید با فرستادن شکلک‌ (emoji) به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها اعلام کنید که مکالمه را ادامه ندهند. همچنین می‌توانید از قبل در کانال‌های‌ اجتماعی شرکت اعلام کنید که چون درگیر چندین پروژه هستید نیاز به تمرکز دارید و پیشاپیش از همکاری آن‌ها بابت این موضوع تشکر می‌کنید. اگر همچنان به شما پیام دادند، می‌توانید اعلان پیام‌های موبایل‌تان را غیر فعال کنید و با یکی در میان جواب دادن به پیام‌های آن‌ها، نشان دهید که سرتان شلوغ است.

 

۱۰- تاثیرات منفی مکالمات غیرضروری در محیط کار را به افراد یادآور شوید

معمولا بیشتر افراد از اثرات مکالمه‌های غیرضروری در محیط کار آگاهی دارند اما بسته به شرایط مختلف ممکن است آن را فراموش کنند. اگر همکارانی پرحرف دارید که این نتایج منفی را فراموش کرده‌اند، منطقی است که به شیوه‌ای مودبانه و موثر این موضوع را به آن‌ها یادآوری کنید. به‌طور مثال می‌توانید به آن‌ها بگویید که شما مانند آن‌ها توانایی انجام هم‌زمان چندین کار را ندارید بنابراین نمی‌توانید در حین کار کردن خیلی صحبت کنید. اشاره به نکات مثبت آن‌ها در عین انتقال این پیام که باید از مکالمات غیرضروری‌شان کم کنند، باعث می‌شود لطمه‌ای به احساسات‌شان وارد نشود و بدین ترتیب از وقوع تنش و تعارض در محیط کار نیز جلوگیری شود.

در این خصوص، مطالعه مقاله اهمیت برقراری ارتباط موثر در محیط کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

سخن آخر

همان‌طور که اشاره شد، یک کارمند پرحرف این قابلیت را دارد که با مکالمات غیرضروری خود، همکارانش را با چالشی بزرگ روبه‌رو کند. البته صحبت کردن با این افراد گاهی اوقات سرگرم‌کننده و انرژی‌بخش است، اما زمان‌هایی که فشار کاری بالاست، اغلب افراد به‌دنبال راه‌هایی هستند که از همکار پرحرف‌شان دوری کنند و حتی ممکن است با واکنش‌های تند خود، او را برنجانند. در این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی کردیم که به‌کمک آن‌ها می‌توانید به شیوه‌ای مودبانه و منطقی، حدومرزهایی را با همکاران پرحرف‌تان ایجاد کنید.

 

منبع:

https://medium.com/change-your-mind/tips-on-setting-boundaries-with-your-chatty-colleague-7896d5ece442

4.1 9 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8321

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7097

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5473