post image

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟


برای  کسب موفقیت در کسب و کار باید به عوامل گوناگونی توجه کنیم. مهارت و تخصص نیروی کار، امکانات، کار تیمی و بسیاری از این دست موارد می‌توانند در رشد و پیشرفت سازمان‌ها موثر باشند. اما یکی از عناصر مهم که نقش به‌سزایی در پیش‌برد کسب‌وکارها دارد وجود انگیزه در کارکنان است. تحقیقات نشان داده که افراد در فضای سرشار از انگیزه و انرژی مثبت با رضایت و آسودگی بیشتری کار می‌کنند، کارهای‌شان را سر وقت تحویل می‌دهند و در مقایسه با دیگران بیشتر به اهداف خود می‌رسند.  این انگیزه به دیگران هم سرایت می‌کند. به همین دلیل است که اگر چند نفر در تیم بی‌انگیزه باشند، می‌توانند انرژی کل تیم را بگیرند.

حتما برای شما هم پیش آمده که انگیزه خود را برای کار کردن از دست بدهید و مدام احساس کسالت و بی‌حوصلگی کنید. بسیاری معتقدند بی‌انگیزگی در کار به علت این است که کارتان را دوست ندارید. اما در واقع این‌طور نیست. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند انگیزه شما را برای کار کردن از بین ببرند. در این مقاله به چند مورد از این عوامل می‌پردازیم و راه‌حل‌هایی کوتاه و کاربردی برای هر کدام از آن‌ها ارائه می‌کنیم.  

چرا دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن ندارید؟

/wp-content/uploads/2021/04/08.jpg

۱. بیش از حد مشغول‌اید.

شاید زیاد کار کردن در ذهن بسیاری از ما مساوی با مسئولیت‌پذیری و موفقیت است. خیلی از ما کارمندانی را که بی‌وقفه کار می‌کنند و وقت سر خاراندن هم ندارند، تحسین می‌کنیم. اما روی دیگر این سکه، خستگی و بی‌انگیزگی و کم شدن انرژی در طول روز است.

برای این ‌که انرژی خود را این‌طور از دست ندهید بهتر است از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید و کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و در طول روز، زمانی برای استراحت خود در نظر بگیرید. مثلاً زمان ناهار را در جایی غیر از اتاق کارتان بگذرانید یا اگر ممکن است برای بازیابی انرژی، چند دقیقه در میان کارها بخوابید. در کل برای این‌که بتوانید روی کارتان تمرکز کنید لازم است در طول ساعت کاری، لحظاتی از فضای کار فاصله بگیرید. البته سعی کنید در زمان‌های مناسبی استراحت کنید. مثلا اگر اول صبح انرژی شما در اوج است، روی کارهای چالشی‌تر تمرکز کنید. وقتی مهم‌ترین پروژه‌ها را انجام دادید، چند دقیقه را به شارژ کردن مغزتان اختصاص دهید.

۲. شروع کردن کار برای شما سخت است.

وقتی درباره پروژه‌‌تان ابهام دارید و نمی‌دانید باید آن را از کجا شروع کنید، انگیزه‌تان برای انجام کار کم می‌شود. همه ما شنیده‌ایم که شروع پروژه‌های بزرگ خیلی سخت است، اما وقتی آن را شروع می‌کنید، ترس‌تان کمتر می‌شود.

برای این‌که بتوانید بر این ترس غلبه کنید، لازم است کارتان را قدم به قدم اجرا کنید. برای این ‌که انگیزه‌تان از بین نرود، بهتر است در ابتدای کار، موانع شروع کار را از سر راه‌تان بردارید. مثلاً اگر شروع نوشتن یک نامه یا متن برای شما سخت است، سعی کنید فقط جمله اول را بنویسید. لازم نیست این جمله عالی باشد. همیشه فرصت دارید که برگردید و جمله خود را اصلاح کنید.

۳. نمی‌توانید کار و زندگی شخصی‌تان را تفکیک کنید.

/wp-content/uploads/2021/04/07-1-e1617775842297.jpg

قبل از این‌ که گوشی‌های هوشمند کنترل زندگی ما را به دست بگیرند، به راحتی می‌توانستیم کارمان را در محل کار بگذاریم و به خانه برویم. اما امروزه، هر جا باشیم به تمام ایمیل‌ها و پیام‌های کاری‌مان دسترسی داریم، در نتیجه از نظر ذهنی از کارمان جدا نمی‌شویم. پس ممکن است وقتی در خانه‌ایم، نتوانیم مسائل کاری را از ذهن خود بیرون کنیم به خصوص وقتی مشغول پروژه‌ای بزرگ و سخت‌ایم. برای حل این مسئله بعد از کار، زمان چک کردن ایمیل‌ها و پیام‌های کاری خود را محدود کنید. اگر لازم است مدتی گوشی هوشمند را از خود دور کنید.

۴. احساس تعلق ندارید.

احساس تعلق به محل کار و همکاران از جمله عواملی است که بر انگیزه کارمندان در محل کار تأثیر مثبت بسیاری می‌گذارد. تیم‌هایی که اعضای آن برای هم احترام قائل‌اند و به هم اعتماد دارند، معمولا شادترند و بهره‌وری بالاتری دارند. اما گاهی نمی‌توانیم ارتباط موثری با همکاران خود برقرار کنیم. به همین علت در فضای کار احساس راحتی نمی‌کنیم و به تدریج انگیزه خود را برای کار کردن از دست می‌دهیم. برای همین لازم است با همکاران خود ارتباطی کارآمد برقرار کنیم. برای رسیدن به این نوع ارتباط کافی است از فرصت‌های مختلفی که در محل کار ایجاد می‌شود استفاده کنید، با آن‌ها بیشتر صحبت کنید و با روحیات و کار آن‌ها آشنا شوید.

/wp-content/uploads/2021/04/06.jpg

۵. روز تعطیل خود را بدون فعالیت خاصی می‌گذرانید.

شاید خیلی وسوسه‌کننده باشد که بعد از  یک هفته پرمشغله کاری، ذهن خود را کامل خاموش کنید و یک روز کامل را پای تلویزیون بنشینید. به نظر می‌رسد این نوع استراحت انرژی یک هفته را به شما باز می‌گرداند،  اما ممکن است این کار نتیجه معکوس داشته باشد و بازگشتن به فضای کار را برای شما سخت کند. برای این‌که پس از تفریح و زمان استراحت بتوانید با انگیزه و انرژی بالا به محل کار خود بازگردید، لازم است بخشی از روز تعطیل خود را به فعالیت‌های پر تحرک‌ مثل ورزش‌های سبک یا فعالیت‌هایی چالشی مثل بازی‌های فکری اختصاص دهید و به این شکل ذهن‌تان را برای کار کردن آماده نگه دارید.

۶. از نظر جسمی خسته‌اید.

وقتی جسم و ذهن شما خسته است، کار کردن بسیار سخت می‌شود. نداشتن خواب خوب و کافی، تغذیه ناسالم، استرس بالا و نداشتن تحرک در طول روز بدن شما را خسته و تحمل ساعات کاری را برای شما دشوار می‌کند. پس برای این ‌که انگیزه و بهره‌وری خود را بالا ببرید، به جسم  و ذهن خود بیشتر اهمیت بدهید و زمانی را صرف بازیابی انرژی جسمی و ذهنی خود کنید. ورزش منظم، مدیتیشن و داشتن برنامه غذایی منظم و سالم به شما کمک می‌کند در محل کار هم عملکرد بهتری داشته باشید.

 

۷. نیاز به شغل جدیدی دارید.

اگر همه این توصیه‌ها را امتحان کرده‌اید و هنوز کار کردن در برای‌ شما سخت است، شاید لازم است شرایط کاری خود را تغییر دهید. بهتر است با مدیرتان صحبت کنید. شاید به پیشنهاد او بتوانید به واحد دیگری بروید یا موقعیت شغلی خود را تغییر دهید. اما وقتی فکر می‌کنید کارتان دارد همه شادی و انرژی شما را می‌گیرد، شاید زمان آن رسیده که دست به کار شوید و شغل جدیدی پیدا کنید.

 

راه‌های دیگر برای افزایش انگیزه در محل کار

علاوه بر توصیه‌های بالا، راه‌های دیگری هم وجود دارد که به کمک آن‌ بتوانید سطح انگیزه خود را بالا ببرید. برای بالا بردن انگیزه خود لازم است اهدافی مشخص، واضح و در راستای هدف اصلی خود معین کنید و برای اینکه راحت‌تر در مسیر رسیدن به این اهداف قرار بگیرید، برای تکمیل وظایف در هر مرحله جایزه‌ای برای خود تعیین کنید.

نصب اپلیکیشن‌ها، استفاده از پادکست‌ها و کتاب‌های خودیاری و انگیزشی هم می‌تواند در مواقعی به شما کمک کند تا انگیزه خود را دوباره به دست بیاورید. در نهایت سعی کنید در محل کار خود فضایی را ایجاد کنید که در آن افراد بتوانند به هم بازخورد مثبت بدهند. زیرا دریافت بازخورد مثبت به بالا رفتن انرژی و انگیزه افراد کمک بسیاری می‌کند.

 

سخن آخر

محل کار برای بیشتر ما جایی است که در آن بخش بزرگی از روز خود را می‌گذرانیم، پس لازم است که فضای کار برای ما رضایت‌بخش و امن باشد. اگر در محل کار بیشتر از احساس هیجان، احساس کسالت می‌کنید، بهتر است تمام تلاش خود را بکنید تا از این حالت دربیایید. گاهی فقط کافی است کمی فکر کنید و ببینید چرا دیگر انگیزه‌ای برای کار ندارید. وقتی علت را پیدا کردید، می‌توانید با کمک گرفتن از کتاب‌ها، پادکست‌ها یا افراد متخصص و باتجربه برای حل کردن مسئله خود اقدام کنید.

 

منبع:

https://www.zippia.com/advice/no-motivation-to-work/

 

3.7 58 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8322

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7097

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5473