post image

صنعت خودروسازی در مسیر تحول دیجیتال

خودروسازان پیش از ورود به عصر دیجیتال باید جایگاه فعلی خود را در بازار دیجیتال ارزیابی کنند.


همانطور که در مقالات گذشته به این موضوع نگاهی داشته‌ایم، پیشرفت‌های تکنولوژی توانسته  ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و کسب‌وکارهای مختلف را به سمت تحول دیجیتال و هوشمندسازی سوق دهد. حمل‌ونقل نیز یکی از صنایعی است که با هوشمند شدن،  زندگی ما را نیز متحول کرده است. تا حدی که می‌‌توان گفت خودروهای هوشمند یا به عبارتی خودروهای متصل یکی از  وسایل لازم برای داشتن سبک زندگی هوشمند و مدرن است.

در این مقاله قصد داریم که به مبحث تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی بپردازیم . ابتدا لازم است روش‌ ارزیابی جایگاه خودروسازان را برای ورود به عصر دیجیتال مورد بررسی قرار دهیم.

جایگاه‌یابی خودروسازان برای ورود به عصر دیجیتال

اگر از فعالان صنعت خودروسازی هستید می‌توان با قاطعیت گفت که این مطلب، حاوی اطلاعاتی  مفید درباره آینده صنعت شما است. با توجه به تحریم‌های موجود و چالش‌های شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی، بهترین راه حل این است که درآمد حاصل از خودروهای فروخته شده (در سال‌های قبل) افزایش یابد. از سویی دیگر، اگر به عنوان یک تولیدکننده داخلی با کاهش نرخ تولید مواجه هستید یا قصد دارید در دوران پساتحریم با شرکت‌های تولیدکننده خارجی رقابت کنید، راهی جز ورود به عصر دیجیتال نخواهید داشت. برای این کار، پیش از هر چیز باید جایگاه فعلی کسب‌وکار خود را شناسایی کرده و  با توجه به ارزیابی فاصله با وضعیت مطلوب، برای رسیدن به آن جایگاه به شکل اصولی برنامه‌ریزی کنید.

به منظور آشنایی با روشی کارآمد برای مواجه شدن با چالش‌های صنعت خودروسازی و شناسایی جایگاه فعلی خود در این صنعت، در ادامه با ما همراه باشید.

چالش‌های تولیدکنندگان خودرو

تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات خودروها با چالش‌های مختلفی از جمله موارد زیر روبه‌رو هستند:

  • استفاده از دانش نوین متناسب با فناوری‌های به‌روز به‌کار رفته در خودروهای الکتریکی و هوشمند
  • ایجاد بازار مشترک و از بین رفتن مرزها
  • تازه‌و‌اردان صنعت خودروسازی
  • رشد محصولات و خدمات نوین در حوزه دیجیتال

/wp-content/uploads/2021/03/9999-e1615623963442.jpg

این موارد از جمله عواملی هستند که تصمیمات استراتژیک آینده را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده‌اند و فعالان این صنعت را با حجم گسترده‌ای از عدم اطمینان روبه‌رو می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان با توجه به شرایط متغیر اقتصادی و سیاسی جوامع ناگزیرند که با تقاضای روزافزون قطعات مقابله کنند. به عبارتی دیگر، با بالا رفتن میزان تقاضا و رقابتی شدن بازار، خودروسازان به دنبال روشی برای متمایز کردن خود از دیگر رقبا هستند، زیرا تنها راه جذب مشتریان و وفادارسازی آن‌ها، داشتن مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. لازم به ذکر است که علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته روی استراتژی‌هایی مانند ساخت خودروهای اشتراکی یا الکتریکی، همچنان نرخ سرمایه‌گذاری‌های جهانی در فناوری خودرو کافی نیست و نیاز به اهتمام بیشتری دارد.

برای موفقیت در عصر جدید و همگام شدن با نیازهای بازار، لازم است خودروسازان از فناوری‌های نوین استقبال کنند و برای جلب رضایت مشتریان و ایجاد تجربه‌ای خوشایند و متمایز از خرید خودرو تلاش کنند.در غیر این‌صورت ناگزیر خواهند شد تا بر اساس مدل کسب‌و‌کار و محصولات خود وارد صحنه رقابت شوند.این موضوع باعث شده خودروسازان در سراسر دنیا در پروژه‌های خودروهای هوشمند، خودروهای متصل، استراتژی‌های تولید خودروهای الکتریکی و همچنین اشتراکی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام بدهند. در این میان، رهبری بازار دیجیتال یکی از کارآمدترین استراتژی‌ها است.

ورود صنعت خودروسازی به عصر دیجیتال با استراتژی رهبری بازار

نرخ آنلاین بودن و میزان ادغام (یکپارچگی) در شرکت‌های خودروسازی، دو پارامتر اساسی در تعیین سطح رهبری بازار دیجیتال هستند. اما عوامل دیگر نیز وجود دارد که رهبر بازار را از رقبا متمایز می‌کند.

۹ پارامتر در  تبدیل شدن به رهبر بازار  در عصر دیجیتال

  • فراهم کردن بستر خرید آنلاین به صورت صفر تا صد (End-to-End)
  • امکان پرداخت  نقدی و غیرنقدی
  • امکان خرید خودروهای شخصی و تجاری
  • ارائه دقیق موجودی خودروهای جدید
  • فراهم کردن امکان خرید خودروهای کارکرده
  • ساخت خودروهای سفارشی
  • مدیریت فروش به صورت شبکه‌ای و مستقل از نمایندگی
  • پوشش تمام بخش‌های بازار در چشم‌انداز بلند مدت
  • چابکی ساختار داخلی

موانع عملیاتی خودروسازان برای تبدیل شدن به رهبر بازار

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های دیجیتال، مدل‌های فروش خودرو به شکل B2C و روند بازار نیز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است و الگوهای خرید در مصرف‌کنندگان نیز این موضوع را  تصدیق می‌کند. در حالی که با وجود رواج داشتن مدل‌های خرده فروشی، همچنان بسیاری از فعالان صنعت خودروسازی به شکل جدی به آن توجه نمی‌کنند؛ این در حالی است که این استراتژی نیازمند تغییر است. در حال حاضر، تعداد کمی از خودروسازان آماده ارائه راهکار End-to-End هستند، راهکار جامعی که صفر تا صد نیازهای مشتری را برآورده کرده و او را به هیچ منبع دیگری نیازمند نکند.از سویی دیگر، تعداد کمتری از شرکت‌های خودروسازی نیز کسب‌و‌کار آنلاین و آفلاین خود را با یکدیگر ادغام کرده‌اند. اگرچه هیچ مسئله فنی مشخصی وجود ندارد که مانع استفاده از یک مدل یکپارچه برای خرده‌فروشی محصولات شود، موانع عملیاتی متعددی وجود دارد که خودروسازان باید از آن عبور کنند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان
  • آسان نبودن تغییر فرآیندهای کاری
  • همکاری با خرده فروش‌ها
  • فراهم کردن امکان تست رانندگی (Drive Test)
  • انتقال تجربه‌های واحد فروش سنتی یا آفلاین به بخش دیجیتال یا آنلاین
  • کاهش بهره‌وری خرده فروش‌ها
  • ایجاد اعتماد دوطرفه بین فروشندگان و شرکت

ماتریس بلوغ دیجیتال

/wp-content/uploads/2021/03/9999999-e1615624088877.jpg

همان‌طور که در بالا به این موضوع اشاره شد، نوع عملکرد و جایگاه خودروسازها در عصر دیجیتال توسط دو عامل یکپارچگی و سطح آنلاین بودن سنجیده می‌‎شود. که در این بخش با توجه ماتریس بلوغ دیجیتال می‌توان عملکرد کیفی آن‌ها را به مقادیر کمی تبدیل و آن را ارزیابی کرد.

 

در ادامه به توضیح این ماتریس می‌پردازیم:

محور عمودی: نرخ  آنلاین بودن فرآیند خرید

  • گروه ۱: هیچ کانال فروش آنلاینی وجود ندارد.
  • گروه 2: کانال فروش آنلاین است، اما end-to-end نیست.
  • گروه 3: کانال فروش به‌صورت آنلاین و end-to-end است.

محور افقی:  سطح ادغام

دسته‌بندی فوق به شرح زیر است:

  • گروه ۱ (نمره ۱-۱۰): ادغام محدود در زمینه‌ مالی و فرآیندها
  • گروه ۲ (نمره ۱۱-۲۰): ادغام گسترده‌تر در زمینه‌ مالی و فرآیندها
  • گروه ۳ (نمره ۲۱-۳۰): ادغام کامل در زمینه‌ مالی و فرآیندها

 

معیارهای امتیازدهی کمی به  محور افقی (مجموع امتیازات:  30  نمره) :

(خیر : ۰ ، بله : ۵)

  • آیا یک حساب مالی برای ماشین وجود دارد؟
  • آیا می‌توان درخواست‌ها را در امور مالی به‌صورت آنلاین ثبت کرد؟
  • آیا می‌توان فرآیندهای مالی را به‌صورت آنلاین تأیید کرد؟
  • آیا می‌توان زمان و تاریخ خاصی را برای تست رانندگی انتخاب کرد؟
  • آیا می‌توان سرویس مرتبط با خودرو یا معاینه فنی را به‌صورت آنلاین رزرو کرد؟

(خیر : ۰ ، بله : ۱)

  • آیا می‌توان ماشین‌ها را پیکربندی کرد؟
  • آیا می‌توان یک حساب کاربری ایجاد کرد؟
  • آیا امکان چت با پشتیبانی و خدمات پس از فروش به صورت آنلاین وجود دارد؟
  • آیا می‌توان نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها یا نمایندگی‌ها را روی نقشه پیدا کرد؟
  • آیا صفحه یا وب‌سایتی مرتبط با وسایل نقلیه‌ای که قبلا فروخته شده است، وجود دارد؟

 

سخن آخر

پیش از تصمیم‌گیری برای متحول کردن فرآیندها و ورود به عرصه دیجیتال، لازم است میزان آمادگی سازمان و همچنین نیروی انسانی خود را برای پذیرش این تحول ارزیابی کنید. صرف انتخاب ابزارهایی برای هوشمندسازی خودروها و و فرآیند خرید آن‌ها، نگرشی جامع نبوده و با احتمال بالا به شکست منجر خواهد شد. اما آن‌چه اهمیت دارد این است که پیاده‌سازی این طرح بزرگ به آماده‌سازی و تغییرات بنیادین نیاز دارد، در غیر این صورت، این کار درست مشابه ساختن یک برج روی ستون‌هایی ضعیف است که نتیجه‌ای جز فروپاشی نخواهد داشت. در نهایت می‌توان گفت اجرای برنامه استراتژیک و حساب شده برای تحول دیجیتال، کسب‌وکار شما را به رهبر دیجیتال در صنعت خودروسازی تبدیل خواهد کرد.

اگر شما نیز به دنبال استفاده از راهکاری یکپارچه و هوشمند برای رفع چالش‌های صنعت خودروسازی خود هستید، می‌توانید از خدمات سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل بهره‌مند شده و در مسیر تحول دیجیتال گام بردارید.

 

4.3 27 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۸/۰۸

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می‌شود؟

بررسی سوالات و ابهاماتی که در حوزه خودرو متصل وجود دارد.

بازدید: 14507

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 12748

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 9169