post image

تاثیر تحقیقات بازار در موفقیت یک کسب‌وکار

دپارتمان تحقیقات بازار با عملکرد پنج‌گانه خود مسیر موفقیت کسب‌وکارها را هموار خواهد کرد.


در ادامه مطالبی که پیرامون استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار و چرخه عمر محصول منتشر کردیم، این بار به بیان اهمیت واحد تحقیقات بازار در سازمان‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر صاحبان کسب‌وکار مقالات و کتاب‌های زیادی در رابطه با تحقیقات بازار خوانده‌اند. برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی مناسب و کسب رتبه اقتصادی مناسب برای کسب‌وکارتان، استفاده از کارشناسان تحلیل‌گر تحقیقات بازار ضروری است. برای کسب موفقیت در بازار رقابتی همواره باید نسبت به مشتریان خود و آنچه رقبایتان انجام می‌دهند آگاهی کافی داشته باشید و این امر تنها با داشتن واحد تحقیقات بازار امکان‌پذیر خواهد شد.

بسیاری از کسب‌وکارها تحقیقات بازار را جدی نمی‌گیرند و مزایای واقعی آن را درک نمی‌کنند. برای کمک به درک بهتر این موضوع، در ادامه پنج مزیت اصلی واحد تحقیقات بازار را خواهیم گفت:

1- تمرکز بر روی مشتریان بالقوه

به طور کلی واحد تحقیقات بازار مسئولیت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از محصول، خدمات و بازار را بر عهده دارد. اما زمانی موفقیت از آن سازمان خواهد شد که تمرکز اصلی این واحد برروی مشتریان باشد و به سازمان کمک کند تا درک مناسبی از مشتریان خود بدست آورده و متناسب با خواسته‌های مشتریان برای خود هدف گذاری کند.

برای مثال:

  • مشتریان از ما چه انتظاری دارند؟
  • مشتریان ما چه کسانی هستند؟
  • از محصول/خدمات ما چه می‌خواهند؟

با کمک این تحقیق‌ها کسب‌وکارها می‌توانند یک خط ارتباطی درست با مشتریان خود داشته باشند. زمانی‌که شما نیازهای مشتریان خود را به درستی درک کنید، می‌توانید نیازهای آن‌ها را با زمینه کاری خود تطبیق دهید.

چگونه یک لیست نظرسنجی ایجاد کنید:

برای داشتن پرسشنامه‌ای اصولی باید یک لیست جامع نظرسنجی از مشتریان خود ایجاد کنید که شامل نام، نام خانوادگی، ایمیل و نام کالا/ محصولات/خدمات باشد.

فرم نظرسنجی می‌تواند از طریق ایمیل یا پیامک برای کاربران ارسال شود یا بر روی وب‌سایت سازمان قرار بگیرد تا زمانیکه مشتری قصد ترک کردن وب‌سایت شما را دارد به وی نمایش داده شود.

2- چگونگی شناسایی نقاط قوت رقبا:

یکی دیگر از مواردی که به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به رقبا پیشرفت کنید دانستن این است که آن‌ها چگونه محصولات خود را قیمت‌گذاری کرده، ارائه و پشتیبانی می‌کنند. برای به دست آوردن بازار بیشتر نسبت به رقبای خود، همواره باید رقبا را مورد بررسی قرار دهید. این یکی از استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار است. مطمئنا با کمک واحد تحقیقات بازار و نظارت دائمی بر عملکرد سایر رقبا شما قادر خواهید بود قیمت‌های خود را مناسب با بازار تنظیم کنید.

/wp-content/uploads/2018/07/256-e1588840511102.jpg

هشت نکته مهم برای جمع‌آوری اطلاعات رقبا:

  • قیمت‌‌گذاری رقبا را با قیمت‌های خود مقایسه کنید.
  • رقبا چگونه بر ارزش‌های پیشنهادی برند خود تاکید می‌کنند؟
  • عکاسی و تولید محتوای آن‎‌ها به چه صورت است؟
  • آیا وب‌سایت آنها برای کاربران موبایلی بهینه‌سازی شده است؟
  • برای توزیع و عرضه محصولات از چه روشی استفاده می‌کنند.

 

 

  • آیا آن‌ها برنامه‌ای برای جمع‌آوری ایمیل و شماره موبایل مشتریان دارند؟
  • رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را همواره رصد کنید و فعالیتشان را زیر نظر داشته باشید.
  • بررسی کنید عبارت “فراخوانی به اقدام” (call to action) را در چه جاهایی قرار می‌دهند و چقدر این عبارت واضح و در دسترس است.

 

/wp-content/uploads/2018/07/257-e1588840565135.jpg

3- شناسایی مسیر موفقیت

تحقیق در بازار و پرسش از مشتریان یکی از موثرترین روش‌ها برای آزمایش ایده‌های شماست. شما با کمک این روش می‌توانید درک کنید که آیا مشتریان با محصول/خدمت جدید شما ارتباط برقرار خواهند کرد؟ با استفاده از این راهکار کسب‌وکارهای کوچک به خوبی متوجه خواهند شد که آیا پیام‌های تبلیغاتی آن‌ها به خوبی به مشتریان منتقل شده است یا خیر؟ هرگز فراموش نکنید که تحقیقات بازار نقش اساسی در صرفه‌جویی در منابع مالی و تضمین موفقیت شرکت‌ها دارد.

4- حضور همیشگی در بازار

بر اساس گفته‌های قدیمی، تغییر باعث ماندگاری در بازار خواهد شد. تمامی کسب‌وکارها برای حفظ موفقیت و جایگاه خود در بازار، نیاز به اعمال تغییرات متناسب با نیازهای مصرف کنندگان دارند تا طول عمر محصول خود را بالا ببرند. تحقیقات بازار به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا همواره نوآور باشند و متناسب با زمان تغییر کنند.

چگونه در بازار باقی بمانید:

ساده‌ترین راه برای حفظ ارتباط با مشتریان و همگام شدن با تغییرات روزآمد انجام نظرسنجی به دو شیوه ردیابی (tracking survey) و معیار محور (index survey) است. واحد تحقیقات بازار می‌تواند به سادگی یک نظرسنجی پایه ایجاد کند که به صورت منظم برای مخاطبان ارسال شود. همواره می‌توانید بازه‌های زمانی دلخواه خود را انتخاب کنید و پیشرفت خود را نسبت به قبل مقایسه کنید.

5- کمک به افزایش فروش

همه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک مایل به رشد و توسعه شرکت خود هستند. تحقیق در بازار بهترین ابزار برای توسعه محصول، راه اندازی یا گسترش کسب‌و کار است.

/wp-content/uploads/2018/07/258-e1588840576513.jpg

معیارهای زیر می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند:

  • گرایشات جدید و بازارهای آینده را دنبال کنید.
  • نواحی جدید برای توسعه کسب‌وکار خود بیابید.
  • اهداف واقع‌بینانه داشته باشید.
  • برای کمپین‌ها استراتژی‌های کارآمد تدوین کنید.
  • نتایج فعالیت‌های خود را همواره بهینه کنید.
  • رقبا را از میدان به در کنید.

گسترش تجارت و رشد کسب‌وکار شما با انجام تحقیقات درست و به موقع امکان پذیر خواهد بود. در مطلب بعدی به توضیح تفصیلی واحد تحقیقات بازار و دانش مورد نیاز این واحد خواهیم پرداخت.

منبع:

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8320

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7095

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5472