post image

گروه کانونی (Focus Group) چیست ؟

مزایای داشتن گروه کانونی برای کسب‌وکارهای کوچک چیست؟


هر کسب‌وکاری برای سنجش کیفیت و کارایی محصولات و خدمات خود نیاز به روش‌ها، ابزارها و راهنمایی‌هایی دارد. یکی از این روش‌ها تشکیل گروه کانونی است. در این مقاله به چیستی گروه کانونی، مزایا، معایب و مراحل برگزاری جلسات آن می‌پردازیم.

 

گروه کانونی چیست؟

گروه کانونی به مشتریان بالقوه‌ای گفته می‌شود که می‌توانند تجارب واقعی خود را با به اشتراک گذاشتن انتقادات و بازخوردها و پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه‌کنندگان در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند.  استفاده از گروه کانونی یا  یکی از روش‌های مرسوم تحقیق کیفی در زمینه گسترش و توسعه محصول و خدمات است. این گروه با هدف جمع‌آوری اطلاعات و  بررسی مسائل مربوط به محصولات یا خدمات برگزار می‌شود. در این روش گروهی از افراد واجد شرایط (از جنس بازار هدف) گرد هم می‌آیند و از آن‌ها خواسته می‌‌شود نظرات و تجارب واقعی خود را درباره موضوع مورد بحث تبادل کنند.

 

کارکردهای گروه کانونی

وجود گروه کانونی برای رشد کسب ‌و کارهای کوچک راهکاری بسیار ارزشمند و مناسب است. مثلاً گروه کانونی می‌تواند درباره اثربخش بودن کمپین بازاریابی ایمیلی شما و مشکلات احتمالی آن، پیش از اجرا، به شما کمک کند یا اگر تصمیم دارید محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید آن را قبل از سایرین استفاده کند و احساس خود را با شما در میان بگذارد.

از گروه کانونی می‌توان برای فعالیت‌های تحقیقاتی از جمله موارد زیر بهره برد:

  • یافتن روش‌های جدید برای بازاریابی
  • بررسی فرآیند توسعه محصولات یا خدمات جدید
  • کشف ایده‌های جدید، فرصت‌ها و رویکردها

یافتن دلایل شکاف ارتباطی بین کسب‌وکار شما و بازار هدف

مزایای گروه‌ کانونی

همان‌طور که گفتیم گروه‌های کانونی راهی منحصربه‌فرد برای هم‌سو شدن شما با گرایش‌ها (ترندها) و بازخورد بازار هدفتان هستند. در واقع بازخوردی را که از این گروه دریافت می‌کنید نمی‌توانید با روش‌های دیگر به دست بیاورید. از دیگر مزایای این گروه شنیده شدن صحبت‌های مشتریان به صورت رو در رو است. برخی از  دیگر مزایای این گروه عبارت‌اند از:

۱. ارزیابی فرآیندهای جدید قبل از اجرا

۲. تجزیه و تحلیل محصولات و خدمات

۳. پیدا کردن معایب موجود در سازمان و رفع آن‌ها

۴. جایگزینی روش‌های جدید بر اساس اطلاعات واقعی

۵. انعکاس دانش و آگاهی به‌دست‌آمده و اشتراک‌گذاری آن با سطوح مختلف سازمان

۶. ایجاد پایگاه داده از دانش به‌دست‌آمده پیرامون نظرات و مسائل مصرف‌کنندگان

 

معایب گروه‌های کانونی

هزینه ایجاد گروه کانونی برای سازمان بیش از انجام نظرسنجی‌های مرسوم است و زمان و انرژی بیشتری از برگزار کننده می‌گیرد. همچنین برخی از معایب ایجاد کردن این گروه به شرح زیر است:

۱. سختی و زمان‌بر بودن فرآیند یافتن مخاطبان هدف سازمان که تمایل به حضور در گروه داشته باشند

۲. دشوار بودن برگزاری جلسه در محلی که دسترسی آن برای تمام اعضا گروه مناسب باشد

۳. امکان تأثیر تعصب‌های مدیران بر نتایج صحبت‌های شرکت‌کنندگان

۴. نیاز به تعیین ناظر برای جلسات گروه کانونی، که کاری پرهزینه است

۵. نتیجه‌بخش نبودن جلسه، در صورت نبودن نظارت بر گفتگوهای جلسه

 

مراحل برگزاری جلسات گروه کانونی

برای ایجاد گروه کانونی ابتدا باید ۴ الی۱۲ نفر از افراد متجانس، یا ۶ الی۱۲ نفر برای گروه­های نامتجانس انتخاب کرد. برای جلوگیری از  بروز مشکلات در حین جلسه توصیه می‌شود موارد زیر را حتماً رعایت کنید:

گام اول

در این مرحله هدف از تشکیل گروه و علت اجرای گروه کانونی مطرح می‌شود. هدف و موضوع جلسه را به‌طور دقیق تعیین کنید.
گام دوم

تهیه پرسش­های دقیق و مرتبط با موضوع یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها است.  تعداد سؤالات پرسش‌نامه باید کمتر از ۱۰ مورد باشد. به یاد داشته باشید که هر اندازه سؤال‌ها دقیق، شفاف و به‌دور از ابهام باشند، به پاسخ‌های بهتری دست پیدا می‌کنید. مورد دیگری که در این مرحله باید به آن دقت کنید زمان جلسه است. یک الی دو ساعت زمان مناسبی برای برگزاری جلسه خواهد بود زیرا از خستگی شرکت‌کنندگان نیز جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید برای شرکت‌کنندگان هدایایی در نظر بگیرید؛ این کار مشوق خوبی برای مشارکت آن‌ها در جلسات متوالی خواهد بود.

گام سوم

در این مرحله ابتدا داده­های به دست آمده را بر اساس روش تحلیل محتوا دسته‌بندی‌ کنید، سپس مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار دهید.

داشتن گروه کانونی از مؤثرترین فعالیت‌های تحقیقات بازار برای رشد کسب‌‌و‌کارهای کوچک و متوسط است. سازمان‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار موردنظر خود و پیدا کردن بهترین راه برای رسیدن به آن از این روش اثربخش استفاده کنند. ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل سعی داریم به عنوان یکی از حامیان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، علاوه بر ارائه محصولات و خدمات نوین دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات،  مفاهیم و راهکارهای روزآمد مدیریتی را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم تا در مشاوره و کمک به رشد فضای کسب‌وکار کشور نقشی مؤثر ایفا کنیم.

 

منبع:

https://www.thebalancesmb.com

2.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8789

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7674

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7142