post image

آشنایی با کاربردهای مختلف شبکه NB-IoT در هوشمندسازی شهرها

معرفی کاربردهای صنعتی، خانگی و شهری شبکه NB-IoT در هوشمندسازی شهرها


کارکرد اصلی فناوری IoT، بهبود کیفیت زندگی افراد با استفاده از تجهیزات کم‌مصرف و مدرن است. کاربردهای این تکنولوژی به‌قدری گسترده هستند که تمام زندگی ما را در بر می‌گیرند؛ از کاربری‌های شخصی و عمومی گرفته تا صنعتی و شهری. در ادامه به بیان کاربری‌های صنعتی، شهری و خانگی شبکه  NB-IoT می‌پردازیم.

 

کاربرد تکنولوژی IoT در صنعت

رسالت اصلی تکنولوژی  اینترنت اشیا در صنایع، ارائه کاربردهایی کم‌مصرف و گسترده است که به بهبود تشکیلات اقتصادی و بازده صنعتی کمک می‌کنند؛ بنابراین در ادامه کاربردهای صنعتی شبکه  NB-IoT را بررسی خواهیم کرد.

 

  • ردیابی و مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل

به‌لطف دستگاه‌های ردیاب که بر روی‌ خودروهای ترابری و ناوگان حمل‌ونقل نصب می‌شوند، می‌توان اطلاعات بسیاری را درباره عملکرد ناوگان جمع‌آوری و تحلیل کرد. در این فرآیند که به مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل نیز کمک می‌کند برای بهینه‌سازی خدمات، هشدارها و پیشنهاداتی نیز به تبلت تکنسین‌ها ارسال می‎شود تا بتوانند در لحظه، اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث محتمل را انجام دهند. با ارسال مداوم موقعیت مکانی توسط سنسورهای متصل به اشیا، امکان کنترل و نظارت دائمی بر دارایی‌ها فراهم می‌شود. به‌ این ترتیب داده‌های مربوط به موقعیت جغرافیایی اموال و دارایی‌های ارزشمند شرکت‌ها از طریق شبکه‌های سیار به مرکز داده‌ها ارسال می‌شود و ردیابی تجهیزات را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند. ردیابی اموال، به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا با در نظر گرفتن وقایع پیش‌بینی نشده از بروز آن‌ها پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید:

راهکار هوشمندسازی ناوگان در شرکت‌های حمل‌ونقل

کاربردهای تکنولوژی IoTدر خانه‌ها

/wp-content/uploads/2019/02/21-e1660058779218.jpg

شاید حجم زیادی از اطلاعاتی که ما از اینترنت اشیا در اختیار داریم، در ارتباط با کاربردهای خانگی IoT باشد. تاکنون در حوزه خانه هوشمند، فناوری‌های کوتاه‌برد مانند  Z-WaveوZigbee    توسعه داده شده‌اند. مزایای نصب مجموعه تراشه‌های NB-IoT در لوازم خانگی، شگفت‌انگیز است و با پیشرفت در زمینه تحلیل کلان‌داده‌ها (Big Data) مدیریت خانه‌ها کارآمدتر خواهد شد. اینترنت اشیاء خانگی به‌طور عمده، شامل برنامه های LPWA است که هدف آن هوشمندسازی سنسورها و دستگاه‌های موجود برای کاربران است. در شکل زیر به چند نمونه از آنها اشاره شده است.

همان‌طور که گفته شد، تکنولوژیIoT  برای پیاده‌سازی به شبکه LPWA (Low Power Wide Area) نیاز دارد؛ از این شبکه محلی کوچک و امن برای تبادل اطلاعات با کاربران استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح چند نمونه از این کاربردها می‌پردازیم.

• تکنولوژی‌های پوشیدنی

/wp-content/uploads/2019/02/211-e1660058880786.jpg

گجت‌های پوشیدنی‌ متصل به شبکه، در چند سال گذشته محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و درحال تبدیل شدن به صنعتی پرسود هستند، چرا که کارکرد آن‌ها حول موضوعات سلامت و تناسب اندام می‌گردد. به‌نقل از سیسکو، تاکنون بیش از ۱۷۷ میلیون گجت هوشمند پوشیدنی وارد بازار شده است. برخی از محصولات برندهای  JawBone ،GoPro  و Nike راه خود را به این صنعت باز کرده‌ و تاکنون موفق بوده‌اند. این در حالی است که غول‌های صنعت گوشی‌های هوشمند مانند اپل، سونی و سامسونگ بیشتر با ساعت‌های هوشمند سروکار دارند.

 

کاربرد تکنولوژی IoT  در فضای شهری

از این کاربرد تکنولوژی NB-IoT برای پیاده‌سازی شهر هوشمند می‌توان بهره گرفت.

• دوچرخه هوشمند

/wp-content/uploads/2019/02/2111-e1660058969832.png

یکی از دغدغه‌های شرکت‌های اجاره‌دهنده دوچرخه، دزدیده شدن دوچرخه‌هاست؛ بنابراین برای آن‌ها، ردیابی لحظه‌به‌لحظه موقعیت مکانی این دوچرخه‌ها، مسئله‌ای حیاتی است. یک شرکت اجاره‌دهنده‌ دوچرخه‌ اشتراکی در هلند، با استفاده از سیم کارت ‌های M2M که در داخل دوچرخه و خارج از دید نصب می‌شوند، عملیات ردیابی لحظه‌به‌لحظه را انجام می‌دهند. بنابراین اگر دوچرخه‌ای به شرکت اجاره دوچرخه بازگردانده نشود، موقعیت آن از طریق این سیم‌کارت‌ها ردیابی می‌شود. نیروهای پلیس نیز می‌توانند به‌آسانی و در اسرع وقت دوچرخه‌های به سرقت رفته را از طریق سیم‌کارت ردیابی نمایند.

  • پارکینگ هوشمند

همان‌طور که می‌دانید، پارک کردن خودرو می‌تواند کاری چالش برانگیز باشد؛ طبق آمارها در مناطق شهری ۳۰ درصد از حجم کل ترافیک را رانندگانی تشکیل داده‌اند که به دنبال یک جای پارک برای وسایل‌نقلیه خود هستند.  پارکینگ هوشمند اطلاعات مربوط به فضای پارک را لحظه‌به‌لحظه در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا امکان مدیریت بهینه‌ پارکینگ را فراهم کند. شرکت Huawei به‌همراه یک اپراتور دیگر در حال کار بر روی یک پروژه پارکینگ هوشمند هستند. این اپراتور تخمین می‌زند که در آینده ده‌ها میلیون دستگاه به این سرویس پارکینگ هوشمند متصل می‌شوند. از همکاران دیگر این پروژه، شرکت Neul است که محیط مناسب برای این کار را فراهم کرده است. در این سرویس، سنسورهایی که زیر اتومبیل قرار می‌گیرند، از طریق شبکه تلفن سیار برای دستیابی به اطلاعات پارکینگ با سرورهای آن پارکینگ ارتباط برقرار می‌کنند.

 

سخن آخر

در سری مقالات اینترنت اشیا به بررسی موارد کاربرد NB-IoT در حوزه‌های مختلف شهری، صنعتی و خانگی پرداختیم. لازم به ذکر است که یکی از چشم‌اندازهای راهکارهای سازمانی ایرانسل این است که با ارائه سرویس‌هایی هم‌چون مدیریت هوشمند ناوگان بر بستر اینترنت اشیا، تکنولوژی ابری و اینترنت پرسرعت سازمانی در راستای هوشمندسازی کسب‌وکارهای کشورمان، گامی بزرگ بردارد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره این سرویس‌ها می‌توانید به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.huawei.com/

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5423

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4182

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4174