از نظر شما چه عوامل و ویژگیهایی باعث شده است که مدیریت تحرک سازمانی (Mobility Management) و استفاده از سرویس موبایل سازمانی امروزه به ضرورتی برای کسبوکارها تبدیل شود؟
در دنیای امروز که دنیای تحرکپذیری و انعطاف است، کارکنان بهطور فزآیندهای از دستگاههای تلفن همراه خود برای انجام وظایف کاری استفاده میکنند و همین امر باعث شده که استفاده از راهکاری همچون سرویس موبایل سازمانی، به امری ضروری برای تسهیل و ایمنسازی ارتباطات تبدیل شود.
راهکار مدیریت تحرک سازمانی و سرویس موبایل سازمانی مجموعهای از ابزارها و خدمات هستند که به سازمانها این امکان را میدهند تا دستگاههای تلفن همراه کارکنان را مدیریت کرده و از اطلاعات و برنامههای سازمانی خود محافطت کنند.
در همین راستا، در این مطلب قصد بررسی چالشها و نیازهای یکی از شرکتهای آمریکایی را داریم که تجربه موفقی در استفاده از سرویس موبایل سازمانی و بهرهمندی از مدیریت تحرک سازمانی داشتهاند.
معرفی شرکت خردهفروشی آکوستا (Acosta)
شرکت آکوستا (Acosta) در سال ۱۹۲۷ میلادی و بهعنوان یک کارگزار محلی موادغذایی در شهر جکسون ویل (Jacksonville) ایالت فلوریدا تاسیس شد. این شرکت پس از ۹۰ سال فعالیت و با گسترش فعالیت خود از نظر دامنه و پوشش جغرافیایی، اکنون به بزرگترین شرکت خردهفروشی آمریکای شمالی با بیش از ۳۷۰۰۰ کارمند و ۱۴۰ دفتر کار در سراسر کانادا و آمریکا تبدیل شده است. شرح کار کارکنان این شرکت هم به این شکل است که بیش از نیمی از متخصصان خردهفروشی، زمان خود را صرف مدیریت محصولات در فروشگاهها میکنند.
بیشتر بخوانید:
سرویس موبایل سازمانی ایرانسل (MVPN)، تجربه متفاوت فروشگاه زنجیره ای رفاه
چالش کسبوکار: امکان مدیریت تحرک سازمانی و ارتباطات کارمندان از راه دور
با توجه به تعداد زیاد کارمندانی که بهصورت سیار از فروشگاهی به فروشگاه دیگر سفر میکنند، مدیریت تحرک سازمانی یا Mobility Management برای آکوستا یک عامل حیاتی به شمار میرود. در همین راستا و بهمنظور افزایش بهرهوری کارمندان، نیاز است تا هر فرد به برنامههای کلیدی خط مشی کسبوکار (LOB یا Line of business) بر روی دستگاه تلفن همراه خود دسترسی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
استراتژی تحرک سازمانی، گامی موثر به سوی تحول دیجیتال کسب و کارها!
برای مثال سیستم خردهفروشی آمریکای شمالی یا NARS (North American Retail System)، یکی از اپلیکیشنهای اصلی و سازمانی این شرکت است. این برنامه روزانه بیش از ۱۵۰۰۰ کارمند تأمینکننده را برنامهریزی و اعزام میکند و تأمینکنندگان از NARS برای ارسال اطلاعات لحظهای نظیر نظرسنجیها، تصاویر، گزارشها و دادههای GPS به مدیران عملیاتی در دفتر مرکزی استفاده میکنند.
آکوستا برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ بهمنظور تسریع پشتیبانی از راه دور دستگاهها، از راهکار کنترل از راه دور SOTI بهعنوان مشتری این شرکت استفاده کرد. گفتنی است که با پیچیدهتر شدن استراتژی تحرکپذیری آنها، نیازشان به یک پشتیبانی قوی و انعطافپذیر برای مدیریت تحرک سازمانی افزایش یافت. میتوان گفت که مهمترین مسئلهی تحرکپذیری آنها، مدیریت محتوای سازمانی است. چراکه کارکنان دورکار چندین بار در روز به اسناد ذخیرهشده روی اینترنت داخلی شرکت، شامل دستورالعملهای برندسازی، پلانوگرامها و جزئیات توافق با مشتری دسترسی پیدا میکنند.
آکوستا دارای مخزن عظیمی از فایلها با بیش از ۲۰،۰۰۰ فهرست و ۱۰۰،۰۰۰ فایل مهم است که بهطور مرتب بهروزرسانی میشوند. از آنجایی که تأمینکنندگان براساس موقعیت مکانی، نقش یا تیم خود، با بیش از ۱۷،۰۰۰ دستگاه تلفن همراه در سراسر آمریکای شمالی به فایلهای موجود در مخزن محتوا دسترسی پیدا میکنند، مدیریت تحرک سازمانی را میتوان جزیی حیاتی از استراتژی تحرکپذیری شرکت آکوستا دانست.
بیشتر بخوانید:
دلایل گرایش کسب و کارها به استفاده از سرویس موبایل سازمانی (MVPN)
راهکار: تجهیز دستگاههای موبایل کارمندان به برنامه مدیریت تحرک سازمانی
در سال ۲۰۱۳، آکوستا با هدف مدیریت بهتر محتوای دستگاههای اندرویدی جدید شرکت، اقدام به راهاندازی راهحل مدیریت تحرک سازمانی Airwatch از شرکت ویامویر (VMWare) در کنار SOTI MobiControl کرد. با این حال، پس از راهاندازی، مشخص شد که SOTI امکانات مدیریت محتوای قویتر و پشتیبانی فنی بهتری را ارائه میدهد. به همین دلیل، در جولای ۲۰۱۵، آکوستا SOTI MobiControl را بهعنوان تنها راهحل مدیریت تحرک سازمانی خود، به صورت ادامهدار انتخاب کرد.
SOTI MobiControl شامل یک برنامهی امن مدیریت محتوا به نام SOTI Hub است. این برنامه از یکپارچهسازی LDAP پشتیبانی میکند تا کارکنان دورکار بتوانند با اعتبارنامههای Active Directory شرکت خود احراز هویت کنند و به فایلهای SharePoint مجاز براساس موقعیت مکانی، نقش سازمانی یا تیم خود دسترسی پیدا کنند. مدیریت قدرتمند برنامههای SOTI امکان قفل کردن و ایمنسازی دستگاه را برای بهینهسازی تجربهی کاربری و نمایش پروفایلها به کاربران فراهم میکند.
علاوهبر این، آکوستا برای بسیاری از کارکردهای مهم دیگر مدیریت تحرک سازمانی نیز به SOTI MobiControl تکیه میکند:
- پشتیبانی فنی: کنترل از راه دور و اقدام برای عیبیابی و رفع مشکلات دستگاههای کاربران در محل کار
- پرسنل آموزش: آموزش آنلاین کاربران با استفاده از قابلیت اسکرینشات و ضبط ویدیو
- تیم خدمات سختافزاری دپو: کنترل موجودی و دارایی و قابلیتهای چینش دستگاهها
بیشتر بخوانید:
از تاثیرات شگفت انگیز سرویس موبایل سازمانی بر کسب و کارها چه می دانید؟
کلام آخر
در پایان باید بگوییم که تحرک و تحرکپذیری (Mobility) بخش جداییناپذیری از کسبوکار آکوستا است که مدیریت آن به عنصری حیاتی برای کل تجارتشان تبدیل شده است. گفتنی است که این شرکت بدون SOTI MobiControl قادر به اجرای استراتژی تحرکپذیری و مدیریت تحرک سازمانی خود نخواهد بود، چراکه این نرمافزار بهرهوری ۱۴۰۰۰ کارمند دورکار را افزایش میدهد. همچنین با این نرمافزار جستجوی یک فایل و سند تنها چند ثانیه طول میکشد و مصرف داده را به حداقل میرساند.
به عبارتی میتوان گفت، SOTI MobiControl دریافت فایل مناسب توسط کارمند مناسب در فروشگاه مناسب را آسان میکند. با SOTI بهعنوان شریک تحرکپذیری خود، آکوستا اطمینان دارد که نیازهای مدیریت تحرک سازمانی آنها چه در امروز و چه در آینده، با ورود به دنیای انواع دستگاههای جدید و فناوری اینترنت اشیاء (IoT) برآورده میشود.
اگر با مطالعه تجربه موفق شرکت آکوستا در بهرهمندی از راهکار مدیریت تحرک سازمانی به استفاده از آن علاقهمند شدهاید، به شما پیشنهاد میکنیم که از صفحه سرویس موبایل سازمانی ایرانسل، نسخه بومیسازی شده این سرویس دیدن کنید و با مزایای این راهکار آشنا شوید. همچنین میتوانید جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق شمارهگیری کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) یا ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل در ارتباط باشید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات