post image

راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال، کلید رفع چالش‌های معادن کشور

مروری بر مزایای بهره‌مندی از راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال و معرفی آن‌ها


راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال را می‌توان تکه‌ای از پازل در حال تکامل استفاده از فناوری‌ها در شرکت‌های صنعتی دانست و همان‌طور که هرساله کسب‌وکارهای بیشتری به انقلاب صنعتی چهارم می‌پیوندند، شاهد تحول دیجیتال صنایع مهم‌تری همچون فولاد و معدن هم هستیم.

از آنجایی که پیشرفت‌های فناوری در عصر مجازی حاضر سریع‌تر از همیشه در حال پیشروی است، استفاده از راهکارهای دیجیتال و نرم‌افزارهای پایداری این حوزه را می‌توان یک ضرورت، برای حرکت در مسیر رشد و توسعه، دانست.

/wp-content/uploads/2024/01/44-e1704531558711.jpg

در حال حاضر نیز که جهان در حال سرمایه‌گذاری بر روی آینده پایدار است، شاهد بهره‌مندی شرکت‌های معدنی از راهکارهای دیجیتالی و ورود این صنعت به دنیای دیجیتال هستیم. از طرفی باید توجه کرد که در شرایط فزاینده استفاده از فناوری، شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که زمان یا دارایی لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال را ندارند، ممکن است توان موفقیت در این محیط رقابتی را نداشته باشند.

آیا کسب‌وکار شما آماده این تغییر و تحول دیجیتالی است؟‌ در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال و مزایای آن را بررسی کنیم.

اهداف بهره‌مندی از راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/01/4444-e1704531697471.jpg

طبق گزارش بیزنس اینسایدر (Business Insider) پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار فناوری‌های متصل به اینترنت تا سال ۲۰۲۷ به بیش از ۲.۴ تریلیون دلار در سال، معادل بیش از ۴۱ میلیارد دستگاه اینترنت اشیا (IoT)، برسد. شاهد این آمار هم می‌تواند وجود ۸ میلیارد دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ باشد.

سوالی که به وجود می‌آید این است که راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال شامل چه مواردی هستند؟ در ابتدا باید توجه داشت که با فشار وارده بر صنایع معدنی برای دستیابی پیوسته به سطح جدیدی از عملکرد، باید اجرای عملیات همیشگی و ایمن در اولویت فرآیندها قرار بگیرد.

یک سیستم مدیریت معدن‌کاری دیجیتال و تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه، هر دو راهکارهایی بدون پایان برای صنعت معدن هستند که ارزش آن‌ها هیچ‌گاه کم نمی‌شود. در بخش بعدی قصد داریم تا تعدادی از این راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال را با هم بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می‌ کند؟

 

نقطه شروع سرمایه‌گذاری بر راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال

موسسه کرنی (The Kearney) خاطر نشان می‌کند که کسب‌وکارهایی که از راهکارهای نوآورانه استفاده می‌کنند، این فرصت را دارند تا سود خود را در طی ۲ تا ۳ سال، حدود ۴۵٪ افزایش دهند. به عبارتی، استفاده از ابزارآلات دیجیتالی در آینده منجر به تحقق معدن‌کاری دیجیتال می‌شوند. از منظر تاریخی هم، معدن‌کاری دیجیتال همواره از طریق دو مسیر به سوی پیشرفت حرکت کرده است:‌ اتخاذ فناوری‌های نوآورانه برای بهبود بهره‌وری و افزایش مقیاس فیزیکی عملیات برای تامین تقاضای بیشتر.

خوشبختانه، دیجیتالی‌سازی ماشین‌آلات، اتفاقی است که پیشبرد و بهبود درآمدزایی در صنعت معدن، به همراه افزایش کارایی و بهبود چشمگیر عملکرد را به ارمغان می‌آورد. درواقع می‌توان گفت که اولویت بهینه‌سازی معادن بهره‌مندی از الگوریتم‌های دیجیتال و دستگاه‌های یادگیری ماشینی است که دقیقا برای این کار طراحی شده‌اند. همچنین از اکتشاف و جستجوی راه‌ها تا نزدیکی به معادن و استخراج آن‌ها، همه و همه مواردی هستند که راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی موجب بهبود هر یک از آن‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تسهیل و تسریع بهره‌ برداری از منابع معدنی با معدن‌ کاری دیجیتال!

آشنایی با راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال و ارزش نهفته در آن‌ها

/wp-content/uploads/2024/01/4544-e1704531802284.jpg

درحالی‌که ارزش استفاده از راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال شکلی تصاعدی دارد، می‌توان آن‌ها را وسیله‌ای برای کمک به شرکت‌ها در درک ارزش‌های دیجیتال نیز نشان داد. راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال مزایای متنوعی را برای شرکت‌های معدنی فراهم می‌کنند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی

از آنجایی که بهبود حاشیه سود نهایی همیشه اولویت اصلی کسب‌وکارها است، استفاده از نرم‌افزار و راه‌حل‌های مدیریت دارایی به‌منظور کاهش خرابی و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌توانند حاشیه سود را بهبود بخشند. استفاده از تکنولوژی هوشمند، امکان مانیتورینگ بی‌سیم و از راه دور را به همراه دارد، که در مقایسه با نسخه آنالوگ و قدیمی خود، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. درحقیقت می‌توان به این نتیجه رسید که با راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال، هر جنبه‌ای از کار معدن کارآمدتر می‌شود و درنتیجه آن هزینه‌های تولید و هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابند.

  • خودکارسازی عملیات و فرآیندها

اتوماسیون یا خودکارسازی عملیات معدنی یکی از بازیگران کلیدی در این موج فناوری و نوآوری‌های به‌کاررفته در صنایع است. اپراتورهای معادن می‌توانند با تجهیز شبکه بی‌سیم خود به سنسورها و نرم‌افزارهای اتوماسیون، دارایی‌ها و کارکنان خود را از راه دور کنترل و مدیریت کنند. درحالی‌که بسیاری از معادن کشور برای فرآیندها و ارتباطات خود به یک شبکه فیزیکی از سنسورها تکیه می‌کنند، با اتوماسیون و خودکارسازی، اتصال و عملکردی را تجربه می‌کنند که تا‌به‌حال نظیر نداشته است.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

 

  • بهبود ایمنی محل کار

تامین ایمنی نیروهای کار معادن یکی از نگرانی‌های همیشگی مدیران معادن است و بهبود ایمنی کارگران را می‌توان از اولویت‌ها و یکی از مسائل مهم در صنعت معدن و فولاد دانست. خوشبختانه می‌توان گفت که با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل پیش‌بینانه و سایر راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال، ایمنی و سلامت جانی کارکنان به‌طور قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

• بهبود امنیت داده‌ها

/wp-content/uploads/2024/01/454444-e1704531894289.jpg

یکی از عواملی که بهره‌مندی از راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال را به روشی قابل‌ اعتماد تبدیل می‌کند، موضوع تصمین امنیت داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه و تحلیل آن‌ها است. اغلب کسب‌وکارهای فعال در حوزه معدن به‌طور جدی و سختگیرانه‌ای از داده‌های خصوصی خود محافظت می‌کنند، که امری بدیهی است. حال با کمک اتوماسیون و خودکار شدن فرآیندها، این توانایی برای کسب‌وکارها فراهم شده تا از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای جمع‌آوری داده برای محافظت و نظارت بهتر داده‌ها استفاده کنند. از دیگر مزایای آن‌ها هم می‌توان گفت که هکرها قادر به ورود به شبکه آن‌ها نیستند، درحالی‌که اپراتورها در هر زمان می‌توانند به‌طور زنده و از راه دور بر عملیات نظارت داشته و از هر حادثه‌ای آگاه شوند.

بیشتر بخوانید:

سرویس VPNLite ایرانسل در خدمت شرکت معدنی آهن آجین!

  • تسهیل نظارت بر دارایی‌ها

درنهایت، فناوری‌های تولید هوشمند به نظارت و نگهداری دارایی‌ها کمک می‌کنند. به این صورت که کسب‌وکارها در هر مرحله از فرآیند می‌توانند کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود داشته باشند. درنهایت با توانایی نظارت و اطمینان از نگهداری طولانی مدت دارایی‌های حساس و حیاتی، یک شرکت فعال در حوزه معدن می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد و روبه‌جلو قرار گیرد.

 

راهکارهای سازمانی ایرانسل و راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال

راهکارهای سازمانی ایرانسل که یکی از مجموعه‌های پیشرو در دیجیتالی‌سازی صنعت معدن کشور است، با ارائه محصولات متنوع و بومی‌سازی‌شده، به قرارگیری این صنعت در مسیر تحول دیجیتال کمک می‌کند.

ازجمله راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال ارائه‌شده توسط ایرانسل می‌توان به راهکار استفاده از بی‌سیم‌های دیجیتال در محیط معادن، راهکار مدیریت هوشمند ناوگان ویژه ترابری سنگین و راهکار کنترل مصرف سوخت در خودروهای سنگین اشاره کرد که هرکدام گوشه‌ای از چالش‌های کسب‌وکارهای فعال در این صنعت را رفع می‌کنند.

اطلاعات و جزئیات کامل هریک از راهکارهای گفته‌شده در صفحه «صنعت معدن» در وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل قابل مطالعه است.

 

کلام آخر

با مشاهده آمار و ارقام منتشرشده از معدن‌کاری دیجیتال و میزان بهره‌وری آن درمی‌یابیم که خواه‌ناخواه تمامی کسب‌وکارهای فعال در این حوزه به‌سمت استفاده از راهکارهای معدن‌کاری دیجیتال سوق می‌یابند.

همان‌طور که اشاره شد، راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از نمونه‌های موفق داخلی کشور است که به راحتی می‌توان از امکانات آن بهره‌مند شد. برای دریافت مشاوره جهت انتخاب راهکار مناسب می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

همچنین اگر از مشترکین ایرانسل هستید، برای دسترسی سریع به راهکارهای دیگر ایرانسل تنها کافی است که کد دستوری ستاره سه مربع (#3*) را شماره‌گیری کنید.

 

منبع:

https://www.aspentech.com/en/apm-resources/digital-mining-solutions

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه