post image

ورود تکنولوژی در صنعت گردشگری؛ تهدید یا فرصت؟!

نگاهی کوتاه به مزایا و معایب ورود تکنولوژی در صنعت گردشگری و نقش راهکارهای سازمانی ایرانسل در این مسیر


تحول نحوه گردش امور و طرز کار جوامع موضوعی است که از سال ۱۹۷۰ شروع شده و از این تاریخ می‌توان ورود تکنولوژی را در کشورهای پیشرفته مشاهده کرد. برای مثال در دهه  ۱۹۸۰، رایانه وارد کارخانه‌ها و ادارات شد و تبادل و ذخیره اطلاعات سرعت بیشتری یافت.

/wp-content/uploads/2023/05/1222-e1684683660779.jpg

در پی این تغییرات عظیم، جوامع پیشرفته با آهنگی سریع‌تر از دیگر جوامع به این اطلاعات دست یافتند و همین امر سبب ایجاد جامعه‌ای موسوم به «جامعه اطلاعاتی» شد. جامعه اطلاعاتی نامی است که به فرآیند تکاملی تبادل داده گفته می‌شود و نشان‌دهنده این است که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به‌طور فزاینده‌ای از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کند.

جامعه اطلاعاتی گفته‌شده پیامد تحول دیجیتال و ورود تکنولوژی در حوزه‌های مختلف و مبتنی بر انتشار سریع ایده‌ها، تجربیات و نظرات است. این تحول تمام ابعاد زندگی ما، از اقتصاد تا روابط شخصی و عاطفی، را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب تسهیل و رفع مشکلات روزمره می‌شود.

گفتنی است که صنعت توریسم نیز از این قاعده مستثنی نیست و تاثیر ورود تکنولوژی در سفر را می‌توان به وضوح دید! به همین خاطر در این مقاله به‌سراغ بررسی مزایا و معایب فناوری اطلاعات و تکنولوژی در صنعت گردشگری رفته‌ایم تا تاثیرات آن در این بخش را بررسی کنیم.

 

پیامدهای تحول دیجیتال در صنعت گردشگری

به احتمال خیلی زیاد یکی از  قدیمی‌ترین تصورات و فانتزی‌های شما در ارتباط با سفر، به موضوع تکنولوژی سفر در زمان بازمی‌گردد. در حال حاضر دانشمندان به چنین تکنولوژی دست نیافته‌اند اما با  نگاهی به اکوسیستم سفر و گردشگری، می‌توان شاهد تغییرات و تحولات گسترده‌ای در آن بود.

دسترسی به داده‌های عظیم، توانایی تشخیص چهره، خدمات مشتری و نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات، تنها بخشی از نقش تکنولوژی در توسعه گردشگری است.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در گردشگری،  آشنایی با ۵ فناوری‌ نوآورانه برای این صنعت!

 

گردشگری هوشمند با تسهیل بسیاری از وظایف کاربران برای سفر، فرآیندهای داخلی کسب‌وکارهای مرتبط را بهینه می‌کنند. اما لازم به ذکر است که تکنولوژی در صنعت گردشگری نیز مانند همه پیشرفت‌های تکنولوژیکی دیگر، دارای معایب و مزایایی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

آشنایی با مزایای تکنولوژی در صنعت گردشگری

  • دسترسی آسان: یکی از بارزترین مزایای تحول دیجیتال در گردشگری این است که افراد می‌توانند با یک جست‌وجوی ساده در گوگل و در عرض چند ثانیه به تمام اطلاعات موردنیاز خود درخصوص مقصد انتخابی خود دسترسی داشته باشند؛ از رزرو اتاق هتل و خرید بلیط پرواز گرفته تا برنامه‌ریزی بازدید از نقاط دیدنی مقصد!

/wp-content/uploads/2023/05/123-e1684683730296.png
  • انعطاف‌پذیری: با ورود تکنولوژی در صنعت گردشگری یافتن ارزان‌ترین پرواز یا رزرو بهترین هتل بسیار آسان‌تر شده است. همچنین درصورت نیاز به تعویض یا لغو بلیط و رزرو خود نیازی به مراجعه مجدد به آژانس‌های هواپیمایی ندارید و کارهای دست‌وپاگیری مانند دریافت بیمه مسافرتی را می‌توانید از طریق اینترنت یا تلفن انجام دهید.
  • امنیت بالا: فراهم کردن امنیت سایبری و جلوگیری از نفوذ بدافزارها، نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کند و به همین دلیل است که بسیاری از بررسی‌های هویتی هم در هنگام خرید بلیط و هم هنگام سوار شدن به هواپیما انجام می‌شود. ازاین‌رو فرآیند تشخیص چهره، اثر انگشت و احراز هویت، فرودگاه‌ها را به‌طور فزاینده‌ای به محیطی کنترل‌شده تبدیل می‌کند.

آشنایی با معایب تکنولوژی در صنعت گردشگری

/wp-content/uploads/2023/05/12345-2-e1684683777791.jpg
  • ‌خطرات نقض حریم خصوصی: یکی از معایب هوشمندسازی گردشگری را می‌توان این مسئله دانست که با در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی خود نظیر کد ملی، مشخصات کارت‌ها اعتباری، ایمیل، آدرس و…، باید از برخی مسائل امنیتی صرف نظر کنید، چراکه با رضایت خود به شرکت‌های وابسته این اجازه را می‌دهید تا به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.
  • کلاهبرداری: توجه داشته باشید که میزان کلاهبرداری در سایت‌هایی که پرواز و هتل‌های ارزان‌قیمت پیشنهاد می‌دهند، بسیار بالا است. بنابراین بررسی اعتبار سایت‌های گردشگری قبل از اقدام برای خرید بسیار مهم است؛ به این صورت که اگر با جست‌وجو در پلتفرم‌های مختلف، اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها پیدا نکردید، بهتر است به‌سراغ پیشنهادهای مطمئن‌تری بروید.
  • قوانین سخت‌گیرانه دولتی: با قوانین وضع‌شده از سوی اتحادیه اروپا و سایر نهادهای دولتی در آمریکا، آسیا و…، درخصوص قوانین جدید در راستای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران، لازم است تا شرکت‌های حوزه توریسم، در کنار توسعه گردشگری هوشمند، سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش امنیت سایبری خود نیز انجام دهند و در همین راستا ممکن است این اتفاق منجر به افزایش قیمت بسیاری از خدمات آن‌ها شود.

 

تحول صنعت گردشگری به‌کمک راهکارهای سازمانی ایرانسل

راهکارهای سازمانی ایرانسل به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در دیجیتالی کردن کسب‌وکارهای B2B و B2C به ارائه برخی از تکنولوژی‌های نوین در گردشگری می‌پردازد.

از نمونه‌های این راهکارها می‌توان به موبایل سازمانی (MVPN)، شبکه امن همراه (APN)، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و دستگاه بی‌سیم واکه و… اشاره کرد که هریک از آن‌ها کلیدی برای رفع چالش‌های سازمانی و بهبود عملکرد کسب‌وکارها هستند.

 

کلام آخر

پس از مطالعه‌ی تمام مزایا و معایب گفته‌شده درخصوص تکنولوژی در صنعت گردشگری، نوبت به کسب‌وکار شما می‌رسد تا برای عملی کردن تصمیم خود برای تحول دیجیتال اقدام کنید.

همان‌طور که در سایر مقالات نیز به اهمیت تحول دیجیتال در صنعت گردشگری و سایر حوزه‌ها اشاره کردیم باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مسیر در ابتدای راه خود قرار دارد و بهتر است تا با آگاهی از آن و بررسی تمام جوانب مثبت و منفی، نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنید.

اگر از مشترکین ایرانسل هستید، فقط کافی است تا کد دستوری ستاره سه مربع (#3*) را شماره‌گیری کنید و با انتخاب راهکار سازمانی موردنیاز خود، لینک اطلاعات کامل آن را در قالب پیامک دریافت کنید. همچنین این امکان را دارید تا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید و درخصوص انتخاب و خرید مناسب‌ترین راهکار مشاوره بگیرید.

 

منبع:

https://www.bbva.ch/en/news/advantages-and-disadvantages-of-travel-technology-in-the-information-society/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8328

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7102

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478