post image

سیستم ردیابی(GPS TRACKER)چیست و چه جایگاهی در مدیریت هوشمند ناوگان دارد؟

آشنایی با نحوه عملکرد سیستم ردیابی GPS و تاثیر آن بر مدیریت ناوگان خودرویی صنایع مختلف


GPS کوتاه شده عبارت Global Positioning System و به معنی سیستم موقعیت‌یابی جهانی است که برای نمایش موقعیت مکانی وسایل نقلیه، اشیا و افراد طراحی شده است و با توجه به گسترش استفاده‌ از گوشی‌های هوشمند، این فناوری در زندگی دیجیتال امروز همه ما نقشی پررنگ ایفا می‌کند. علاوه‌بر زندگی روزمره، این سیستم کمک بزرگی برای ناوگان صنایع مختلف نیز محسوب می‌شود، چراکه به صورت روزانه برای پیگیری خودرو‌های خود از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با دریافت اطلاعات به‌دست‌آمده از سیستم ردیاب در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که سیستم GPS TRACKER چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم ردیابی یا GPS TRACKING

/wp-content/uploads/2022/12/11-1-e1670654615175.jpg

فناوری GPS اولین بار در دهه ۶۰ میلادی برای اهداف نظامی به کار گرفته شد و پس از آن در سال ۱۹۸۳ مورد استفاده عموم قرار گرفت و با گذشت زمان موارد استفاده از آن افزایش یافت. ردیاب‌های GPS با دریافت اطلاعات از شبکه جهانی ناوبری ماهواره‌ای موجود در مدار زمین (GNSS) کار می‌کنند؛ به این صورت که ماژول‌ ردیاب قرار داده شده در گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های ردیاب، اطلاعات مکانی و زمانی را با استفاده از فرکانس‌های ماهواره‌ها محاسبه می‌کنند.

برخورداری از سیستم ردیابی، نیازمند اتصال دستگاه ردیاب به وسیله‌ای مانند خودرو، اجسام باارزش یا افراد است. سپس این دستگاه با دریافت اطلاعات از طریق ماژول‌های قرار داده شده، اطلاعات دقیقی در مورد مکان صحیح افراد ارائه می‌دهد. همچنین سیستم ردیاب به مدیران ناوگان صنایع امکان رصد مکان کامیون‌ها، گزارش وضعیت ترافیک و نظارت بر مدت‌زمانی که هر وسیله نقلیه در محل کار سپری می‌کند را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

با سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، نظارت بر خودروهای معادن دیگر پیچیده نیست!

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت توزیع مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

سیستم ردیابی خودروها

/wp-content/uploads/2022/12/111-1-e1670654637439.jpg

دستگاه‌های ردیاب GPS سیگنال‌های ماهواره‌ای خاصی را ارسال می‌کنند که توسط گیرنده‌ها دریافت و پردازش می‌شوند. این گیرنده‌ها مکان دقیق دستگاه GPS را ردیابی و زمان و سرعت حرکت آن‌ها را محاسبه می‌کنند و قابلیت این را دارند که با استفاده از سیگنال‌های ماهواره‌ای، موقعیت هر یک از دستگاه‌ها را در نماهای سه‌بعدی نیز نمایش دهند. به‌طور کلی سیستم‌های GPS از سه بخش فضا، کنترل و کاربر تشکیل شده‌اند که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 

  • بخش فضا

سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا  GPS از ۲۷ ماهواره در مدار زمین تشکیل شده است. از این تعداد ، ۲۴ مورد ماهواره‌های عملیاتی هستند و سه ماهواره باقی‌مانده در صورت خرابی یکی از ۲۴ ماهواره ، جایگزین خواهد شد. این ماهواره‌ها هر ۲۴ ساعت به دور زمین می‌چرخند و سیگنال‌های دریافتی از گیرنده‌های GPS را برای دستگاه‌های موجود در زمین ارسال می‌کنند.

  • بخش کنترل

سیستم موقعیت‌یاب جهانی توسط ایستگاه‌های ردیابی مختلفی در سراسر جهان کنترل می‌شود. این ایستگاه‌ها سیگنال‌های ارسال شده توسط ماهواره‌ها را دریافت می‌کنند و پس از آن گیرنده‌های GPS این سیگنال‌ها را به داده‌هایی مانند سرعت، زمان و موقعیت تبدیل می‌کنند.

  • بخش کاربر

با گذر از دو بخش گفته‌شده، گیرنده‌های GPS یا موقعیت‌یاب با دریافت و استفاده از سیگنال‌های ارسال شده توسط ماهواره‌ها، موقعیت زمانی و مکانی کاربران را مشخص می‌کنند.

کاربرد سیستم ردیابی یا GPS TRACKING در صنایع مختلف

/wp-content/uploads/2022/12/11111-1-e1670654690568.jpg

بیشتر ما با رایج‌ترین کاربرد فناوری جی‌پی‌اس (GPS) که نقشه‌برداری و یافتن مسیر است، آشنایی داریم. اما این فناوری کاربردهای دیگری نیز دارد که ممکن است تابه‌حال به آن توجهی نکرده‌ باشید. در اینجا به برخی از موارد استفاده GPS اشاره خواهیم کرد.

 

  • استفاده نظامی

از آنجایی که GPS در ابتدا توسط ارتش توسعه یافت، هنوز هم برای ردیابی حرکات نیروها، هواپیماها، ناوهای دریایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌بر آن استفاده از سیستم ردیابی برای کنترل واحدهای نظامی مستقر در مناطق ناآشنا یا نیرو‌های در حال حرکت در شب بسیار مهم و کاربردی است.

• عملیات جست‌وجو و نجات

/wp-content/uploads/2022/12/111111-e1670654770391.jpg

استفاده از سیستم ردیابی در عملیات مختلف جست‌وجو و نجات نیز بسیار کاربرد دارد. این سیستم به گروه‌های امدادی کمک می‌کند تا با استفاده از اطلاعات بدست آمده از تلفن هوشمند یا دستگاه ردیاب افراد گم‌شده، امکان پیدا کردن و نجات آن‌ها را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنایع امدادی و عملیاتی

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان در شرایط بحرانی

  • ردیابی وسایل نقلیه

بسیاری از مدیران صنایعی مانند خدمات شهری، بیمه، نفت‌ و گاز و… برای نظارت و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل خود با نصب دستگاه‌های GPS بر روی وسایل نقلیه، امکان ردیابی موقعیت و وضعیت رانندگان خود و همچنین دریافت اطلاعات مهمی از کارایی ناوگان خود را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

نقش کلیدی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت نفت و گاز

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت بیمه

  • استفاده تفریحی

بسیاری از فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند که برای دویدن، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی استفاده می‌شوند، مجهز به سیستم ردیابی هستند و اطلاعاتی در مورد مسافت طی‌شده، سرعت کاربران و موقعیت فعلی را ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

با اینترنت اشیا، سبک زندگی هوشمند را به خانه خود بیاورید!

 

قوانین استفاده از سیستم‌های ردیابی 

وجود نگرانی‌هایی در خصوص حفظ حریم خصوصی کاربران هنگام استفاده از سیستم‌های موقعیت‌یاب (GPS) منجر به قانون‌گذاری در مورد نحوه استفاده از این دستگاه‌ها شده است. قوانین وضع‌شده به این صورت است که نصب دستگاه GPS بر روی وسیله نقلیه یا دارایی‌های شخصی خود کاملا قانونی است، اما استفاده‌ای غیر از آن مستلزم دریافت مجوز است. همچنین گفتنی است که این قوانین به‌طور مداوم درحال تغییر هستند و آگاهی از موارد زیر خالی از لطف نیست:

  • استفاده از دستگاه ردیابی GPS برای کسب‌وکارهایی که مالک چندین وسیله نقلیه هستند، قانونی و مجاز است.
  • کارکنان باید بدانند که در حین انجام وظیفه، تحت نظارت مدیران خود هستند.
  • کارفرمایان باید مطمئن باشند که سیستم‌های ردیابی وسایل نقلیه تنها برای اهداف تجاری استفاده می‌شود.

در نهایت خوب است که در مورد زمان و نحوه استفاده از داده‌های سیستم ردیابی با کارکنان خود شفاف باشید؛ چراکه اگر به شما اعتماد نداشته باشند، روحیه و عملکردشان به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

سیستم ردیابی و تلماتیک (GPS TRACKING & TELEMATICS)

/wp-content/uploads/2022/12/111111111-e1670654878358.jpg

تلماتیک که از دو کلمه‌ی TELE و INFORMATICS تشکیل شده است، به معنای دریافت اطلاعات از راه دور و پردازش آن‌ها به صورت خودکار است. سیستم ردیابی و تلماتیک مکمل هم هستند و در مرکز یک سیستم تلماتیک، یک دستگاه ردیابی قرار دارد که تمامی داده‌های خودرو‌ها را در لحظه جمع‌آوری می‌کند. یک سیستم تلماتیک داده‌های GPS را دریافت و به سرور مرکزی ارسال می‌کند. پس از آن داده‌های پردازش‌شده از طریق نرم‌افزار مدیریت ناوگان قابل دسترسی خواهند بود.

 

مزایای سیستم ردیابی و تلماتیک

دستگاه‌های موقعیت‌یابی (GPS) یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای مدیریت ناوگان است. سیستم‌های GPS علاوه‌بر امکان مشاهده موقعیت خودروهای سازمان، مزایای قابل توجه دیگری نیز دارند که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

• بهینه‌سازی مسیرها

/wp-content/uploads/2022/12/111111111111-e1670655151274.jpg

سیستم ردیابی GPS به شما این امکان را می‌دهد تا مسیرهای موردنظر ناوگان خود را بهینه‌سازی کنید. با استفاده از این سیستم به‌راحتی می‌توانید نزدیک‌ترین راننده به محل ماموریت را پیدا و به مکان موردنظر اعزام کنید. با این روش علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه سازمان، رضایت مشتریان خود را نیز جلب می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در بهبود عملکرد سرویس ‌های ایاب ‌و ‌ذهاب!

 

  • کاهش هزینه‌های اجرایی

برای کاهش هزینه‌‌های اجرایی ناوگان خود، دستگاه‌های ردیابی GPS به شما کمک می‌کنند تا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تصمیمات خود را بر اساس داده‌های زمان واقعی (real-time) اتخاذ کنید. این سیستم با ایجاد گزینه‌های بیشتر در راستای دسترسی به اطلاعات ناوگان، به تاثیرگذاری هرچه بیشتر تصمیمات شما کمک می‌کند.

  • کاهش مصرف سوخت

با استفاده از سیستم ردیابی و کنترل، شما می‌توانید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید و میزان آلاینده‌ها را کاهش دهید. با استفاده از این فناوری می‌توانید بر میزان سرعت رانندگان و رفتارهایی که موجب هدر رفت سوخت می‌شود نظارت داشته باشید و رانندگان را به سمت رانندگی بهتر و بهینه‌سازی مصرف سوخت هدایت کنید.

  • بهبود امنیت

نصب سیستم ردیابی وسایل نقلیه بر روی خودروهای ناوگان سبب بهبود امنیت اموال شما می‌شود. ردیاب GPS به شما کمک می‌کند که وسیله نقلیه یا سایر اموال دزدیده‌شده خود را به‌سرعت پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید یک محدوده امن جی‌پی‌اس (GEO-FENCE) در اطراف وسایل نقلیه و دارایی‌های خود تنظیم کنید که در هنگام خروج خودروها از منطقه مشخص‌شده به شما علامت هشدار نشان داده شود.

بیشتر بخوانید:

ردیاب‌ خودرو چگونه هزینه بیمه ناوگان خودرویی را کاهش می‌ دهند؟

• کاهش دست‌برد به اطلاعات ورود و خروج

/wp-content/uploads/2022/12/111111111111111111-e1670655295845.png

با مدیریت بهتر ماموریت‌های انجام‌شده توسط کارکنان و ثبت الکترونیکی زمان ورود و خروج و اضافه‌کاری آن‌ها،  دست‌برد و تقلب در درج اطلاعات زمانی به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد؛ چراکه به‌دلیل نظارت بر موقعیت تمام رانندگان در طول مسیر، آن‌ها بیشتر از زمان معمول در جاده‌ها وقت نمی‌گذرانند که همین امر به کنترل و کاهش ساعات اضافه‌کاری کارکنان کمک می‌کند.

گاهی اوقات رانندگان برای کارهایی که انجام نداده‌اند و زمانی که برای فعالیت‌های غیرکاری صرف کرده‌اند، دستمزد دریافت می‌کنند. این کار نه تنها برای سازمان شما هزینه دارد، بلکه حساب‌های مالی را نیز دچار مشکل می‌کند. سیستم ردیابی GPS راهکاری مناسب برای کنترل این امور و پرداخت دقیق دستمزدها است.

بیشتر بخوانید:

حل چالش ‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

 

کلام آخر

این مقاله به مناسبت روز جهانی اپلیکیشن (۱۱ دسامبر) تهیه شده بود و تلاش کردیم در آن به معرفی و توضیح مزایای فناوری ردیابی GPS به‌کاررفته در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ و نقل (FMS) بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم این سیستم بخشی جداناپذیر از زندگی هر یک از ما است که بر صنایع مختلف نیز تاثیر چشم‎گیری دارد. از دیگر مزایای سیستم ردیابی در مدیریت ناوگان می‌توان به اعتبارسنجی کارهای انجام شده، ردیابی اموال سرقت‌شده، بهبود امنیت ناوگان و در آخر جلب رضایت مشتریان و پیشرفت کسب‌وکارها اشاره کرد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز سابقه درخشانی در هوشمندسازی ناوگان  دارد و راهکار ارائه شده آن از سه بخش اصلی سخت‌افزار، بستر انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی تشکیل شده است.

اگر از مشترکین ایرانسل هستید، با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#3*) می‌توانید در سریع‌ترین حالت ممکن با راهکارهای سازمانی ایرانسل آشنایی داشته باشید. از انواع این راهکارها می‌توان به موبایل سازمانی (MVPN)، بی ‌سیم‌های هوشمند (WALKEH)، خدمات ابری، VPN سازمانی و… اشاره کرد. گفتنی است که برای ارسال نظرات و پیشنهادات خود نیز می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.mixtelematics.com/us/resources/blog/what-is-gps-tracking-and-how-does-it-work

5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۸/۰۸

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می‌شود؟

بررسی سوالات و ابهاماتی که در حوزه خودرو متصل وجود دارد.

بازدید: 14309

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 12453

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8879