post image

۱۰ گام طلایی برای گرفتن تصمیمات شغلی سخت و مهم!

با این ۱۰ گام موثر می‌توانید در مواجهه با موقعیت‌های شغلی مختلف، تصمیمات درست‌تری بگیرید.


اکثر ما بیشتر از یک‌سوم از شبانه روز خود را در محل کار سپری می‌کنیم؛ بنابراین لازم است در طول روز تصمیمات شغلی زیادی بگیریم؛ این تصمیمات، شامل انتخاب‌های سختی است که آینده ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که پیدا کردن اطلاعات ارزشمند و مفید کار سختی است، بسیاری از افراد ممکن است در زمان تصمیم‌گیری، احساس سردرگمی کنند.

در این مقاله می‌خواهیم ده گام موثر را به شما معرفی کنیم که برای گرفتن تصمیمات شغلی بهتر، می‌توانند راهنمای شما باشند. با به کارگیری این گام‌ها، در هنگام مواجهه با موقعیت‌های شغلی، اعتماد به نفس و احساس بهتری را تجربه خواهید کرد. این گام‌ها به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

۱- قبل از هر تصمیمی، کمی تامل کنید

/wp-content/uploads/2022/04/66-e1650257877344.jpg

هر زمان که در شغل خود با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید، ممکن است دو سناریو اتفاق بیفتد: مجبور می‌شوید خیلی سریع تصمیم بگیرید یا دچار احساس سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شوید، پس هیچ تصمیمی نمی‌گیرید.  هر دو سناریو را فراموش کنید و برای گرفتن یک تصمیم درست و منطقی، در ابتدا کمی تامل کنید.

قبل از  گرفتن هرگونه تصمیم عجولانه، زمانی را به فکر کردن درباره موقعیت پیش آمده اختصاص دهید. این مرحله، قسمت مهمی از مسیر توسعه مهارت های شغلی و رشد حرفه‌ای شما محسوب می‌شود. نوشتن افکار یک روش فوق‌العاده برای کشف احساسات و حقایق موجود در ذهن است. خودتان را قضاوت نکنید و به خاطر داشته باشید که با انجام این مرحله می‌توانید در فرآیند تصمیم‌گیری رو به جلو حرکت کنید.

 

۲- موقعیت شخصی خود را در نظر بگیرید

زمانی که با یک تصمیم شغلی سخت روبه‌رو می‌شوید، صادق بودن با خودتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از خودتان بپرسید برای این‌که در یک مسیر شغلی مناسب قرار بگیرید به چه چیزهایی نیاز دارید؟ با گذر زمان، اولویت‌های افراد تغییر می‌کند. ممکن است با تغییر شرایط زندگی، نیازهای فعلی شما با نیازهای شغلی ده سال گذشته‌تان یکسان نباشد و همین موضوع معامله را به هم بزند.

با پرسیدن سوالات کلیدی از خودتان، بهتر متوجه می‌شوید که آیا مسیر شغلی‌ فعلی به نفع‌ شماست یا بهتر است آن را تغییر دهید. سوالاتی مانند اینکه آیا در انجام وظایف شغلی‌تان به انعطاف‌پذیری بیشتری احتیاج دارید؟ آیا مسافرت‌های شغلی برای شما اهمیت دارد؟ آیا مسائل مالی نقش بزرگی در تصمیمات کلی شما ایفا می‎کند؟ پاسخ دادن به این سوالات، تصمیم‌گیری را برای شما آسان‌تر می‌کند، زیرا اعتماد به نفس شما را درباره انتظاراتی که از شغل‌تان دارید، بالا می‌برد.

۳- به‌طور واضح مشخص کنید چه می‌خواهید

/wp-content/uploads/2022/04/6666-e1650257929808.jpg

پس از ارزیابی نیازهای شغلی‌ براساس موقعیت شخصی‌تان، نوبت به تمرکز بر روی خواسته‌های‌ خود می‌رسد. درباره بزرگ‌ترین و دلخواه‌ترین نقاط قوت‌ خود و آن‌چه درباره شغل‌تان دوست دارید، فکر کنید. اگر به دنبال ارتقا گرفتن هستید، از خودتان بپرسید که آیا نقش جدید به شما امکان استفاده از این نقاط قوت و انجام پروژه‌هایی هیجان‌انگیز را می‌دهد؟

برای موفقیت و پیشرفت به چه نوع مدیری احتیاج دارید؟ آیا عضویت در تیم برای شما اهمیت دارد؟ آیا ترجیح می‌دهید مدیر باشید یا مدیر بودن را دوست ندارید؟ با پرسیدن این سوالات و پاسخ صادقانه به آن‌ها، به یک بینش و دید باورنکردنی در تصمیم‌گیری‌های شغلی سخت، دست پیدا می‌کنید.

 

۴- شرایط شغلی ایده‌آل خود را بنویسید

قسمت مهمی از فرآیند تصمیم‌گیری، اختصاص زمانی برای ترسیم شرایط شغلی ایده‌آل‌تان است. بهتر است این شرایط را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید تا هر زمان که به تصمیم خود شک کردید، به آن رجوع کنید.

این مرحله را با پرسیدن این سوالات از خودتان شروع کنید: شرایط شغلی ایده‌آل من چگونه است؟ تجسم کنید یک سال از زمان حال عبور کرده و می‌خواهید نامه‌ای به خودِ یک سال قبل‌تان بنویسید؛ اگر  می‌توانستید کاری انجام دهید آن کار چه بوده است؟ به طور دقیق به این سوال جواب دهید. این کار به شما ثابت می‌کند که چه خواسته‌هایی از شغل‌تان دارید؛ به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید تصمیمی که می‌گیرید شما را به شرایط شغلی ایده‌آل‌تان می‌رساند.

نکته قابل‌توجه این است که به کمک یادگیری مهارت‌ های شغلی کلیدی و جدید می‌توانید در مسیر شغلی ایده‌آل خود بهتر حرکت کنید.

۵- مسیرهای شغلی مختلف را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بررسی کنید

/wp-content/uploads/2022/04/666666-e1650257985276.jpg

هر تصمیمی که می‌گیرید شما را در مسیری متفاوت قرار می‌دهد. این مسیر می‌تواند برای شما کاملا آشنا باشد یا مسیری باشد که هرگز آن را تجربه نکرده باشید، پس مشخص کنید که هر تصمیم، چطور شغل و زندگی شخصی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. یک نقشه راه برای هر تصمیم ترسیم کنید و آن مسیری را انتخاب کنید که احساس بهتری درباره آن دارید.

یک مسیرشغلی ممکن است در کوتاه‌مدت سخت‌تر باشد، اما در بلندمدت نتایجی باورنکردنی برای شما به همراه داشته باشد. یک مسیر ممکن است در حال حاضر استرس کمتری به شما بدهد، اما در آینده نیازمند تلاش و استرس بیشتری باشد.

 

۶- برنامه داشته باشید

پس از خوداندیشی و مشخص کردن نیازها و خواسته‌های خود از شغل‌تان، برای مشخص کردن این موضوع که در آینده چه کارهایی باید انجام شود، نیاز به یک برنامه دارید.

هرچقدر که بخواهید می‌توانید آن را با جزئیات بیشتری بنویسید، اما این برنامه باید نتایج تصمیماتی را که می‌گیرید، مشخص کند. سپس به صورت وارونه عمل کنید و فرآیندهای مرحله به مرحله‌ای که شما را به آن نتایج می‌رساند، مشخص کنید.

 

۷- با اعتماد به نفس تصمیم بگیرید

حالا که دقت عمل لازم را به خرج داده‌اید، نوبت به گرفتن تصمیم رسیده است. آن‌چه که تا پیش از این یک انتخاب غیرممکن به نظر می‌رسید حالا باید برای شما امکان‌پذیر به نظر برسد؛ اگر این‌طور نیست به مرحله یک برگردید و این گام‌ها را از نو انجام دهید. هم‌زمان با استقبال از فرصت‌های جدید، به مسیر و برنامه‌ریزی خود اعتماد داشته باشید. تمرکز کردن بر ترس‌ها و تلاش برای پیش‌بینی آینده، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. این در حالی است که شجاعت نقش مهمی در گرفتن تصمیمات سخت شغلی و شخصی دارد.

بیشتر بخوانید:

۸ تصمیم تجاری مهم برای توسعه کسب‌وکار در سال جدید که باید بدانید!

 

۸- برنامه خود را اجرا کنید تا نتایج تصمیم‌تان را ببینید

حالا نوبت به اجرا کردن برنامه‌ای که آن را در گام ۶ تهیه کردید، رسیده است. وقتی برای گرفتن تصمیمات شغلی بهتر تلاش می‌کنید، این فرآیند متوقف نمی‌شود تا زمانی که تصمیم‌تان را بگیرید. پیگیری و پیوستگی در تصمیم، اهمیت زیادی دارد و این اطمینان را می‌دهد که تصمیمی که گرفتید، درست بوده است. حالا وقت آن رسیده تا به وظایف، اقدامات و گام‌هایی که قبلا ترسیم  کرده بودید، عمل کنید.

۹- صبور بودن را تمرین و خود را برای روبه‌رو شدن با موانع آماده کنید

/wp-content/uploads/2022/04/66666666-e1650258084454.jpg

هر تصمیمی چه مثبت و چه منفی عواقب و نتایجی در پی دارد. ممکن است تصمیمی فرصت‌هایی پی‌درپی برای شما به همراه داشته باشد یا تصمیم دیگری شما را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کند. این امکان وجود دارد که  تصمیمات شغلی در ابتدا، نتایج قابل‌قبولی نداشته باشند، اما صبور باشید و به مسیری که انتخاب کرده‌اید اعتماد کنید. بدانید با برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید، در صورت مواجه شدن با موانع و تصمیمات بیشتر در آینده، ابزاری مناسب برای پیشبرد کارها در اختیار خواهید داشت.

با توسعه مهارت‌های نرم خود می‌توانید به طور موثرتری با چالش‌های موجود در محیط کار روبه‌رو شوید؛ در همین راستا مطالعه مقاله «۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

۱۰- موفقیت خود را جشن بگیرید

به محض این که تصمیم می‌گیرید و نتایج آن را مشاهده می‌کنید، زمانی را به جشن گرفتن این دستاورد اختصاص دهید. شما گام‌های درستی را پیمودید تا در یک زمان چالش‌برانگیز، تصمیماتی هوشمندانه بگیرید.  این موضوع را به هیچ‌وجه دست کم نگیرید. به‌علاوه با انجام این مراحل شما به فرمولی دست پیدا کردید که می‌توانید به کمک آن، هر زمانی که با یک تصمیم سخت روبه‌رو می‌شوید از آن کمک بگیرید.

 

سخن آخر

به عنوان یک نیروی کار،  مواجه شدن با تصمیمات شغلی کوچک یا بزرگ برای شما گریزناپذیر است. این‌ که چطور این تصمیمات را می‌گیرید، مسیر شغلی شما را تعیین می‌کند. انجام گام‌به‌گام مراحل بالا و پاسخ دادن به سوالات مربوط به رشد شغلی، شما را در مسیر اخذ تصمیمات بهتر قرار می‌دهد.

برای مطالعه مقالات روز حوزه کسب‌وکار می‌توانید به بخش مقالات وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.careeraddict.com/make-career-decisions

5 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8735

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7571

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7045