post image

نقش تکنولوژی PoC در بهبود عملیات کنتورخوانی شرکت DEDAŞ ترکیه

چگونه بی‌سیم‌های PoC کارایی و امنیت عملیات تعمیر و قرائت کنتورهای برق ترکیه را بهبود دادند؟


در مقالات قبلی به بیان قابلیت های مفید تکنولوژی PoC پرداختیم و اشاره کردیم که چگونه این تکنولوژی با فراهم کردن بستری مناسب برای ارسال آنی و امن پیام‌های چندرسانه‌ای، به رشد بهره‌وری کسب‌وکارها کمک می‌کند. همچنین شما را با نقش این تکنولوژی در صنایع مختلف آشنا کردیم.

در ادامه مبحث کاربرد تکنولوژی PoC در کسب‌وکارهای گوناگون، این بار قصد داریم به بیان تجربیات شرکت توزیع برق DEDAŞ (Dicle Elektrik Dağıtım A.Ş) در ترکیه بپردازیم.

این شرکت، یک اپراتور سیستم توزیع برق در ترکیه است که با برخورداری از حدود ۵،۵۰۰ پرسنل، دومین شرکت بزرگ توزیع برق در ترکیه محسوب می‌شود و به بیش از ۱.۸ میلیون مشترک در محدوده‌ای با وسعت بالای ۶۰،۰۰۰ کیلومتر مربع، خدمت‌رسانی می‌کند. یکی از وظایف کلیدی شرکت DEDAŞ قرائت کنتورهای برق مشتریان و انجام عملیات تعمیر و نگهداری مربوط به آن‌هاست.

شرکت DEDAŞ برای انجام فعالیت‌های خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو بود؟

/wp-content/uploads/2022/01/44-e1641741301310.jpg

یکی از چالش‌هایی که پرسنل اجرایی در انجام عملیات کنتورخوانی و تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های برق با آن مواجه بودند، کیفیت ضعیف تجهیزات برقراری ارتباط بی‌سیم بود که منجر به کاهش کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان و بالا رفتن هزینه‌های عملیاتی این مجموعه شده بود.

علاوه‌‌بر این، دشواری دسترسی به تجهیزات ارتباطی، سبب آن بود که پرسنل عملیات بازرسی را بدون ارزیابی صحیح از وضعیت کنتورها و هماهنگی با کارشناسان مربوطه انجام دهند، در نتیجه ریسک بروز حوادث بالا می‌رفت و سلامتی و ایمنی افراد در معرض خطر قرار می‌گرفت.

قرائت کنتورها به‌صورت دستی نیز، چالش‌هایی مانند زمان‌بر شدن عملیات کنتورخوانی در مناطق صعب‌العبور، احتمال دستکاری در ارقام کنتورها و ریسک از دست رفتن اطلاعات را برای این شرکت به همراه داشتند. یکی دیگر از مشکلات ارتباطی که پرسنل مجموعه با آن مواجه بودند، پوشش ضعیف شبکه اپراتور موبایل در بعضی مناطق و تفاوت پوشش‌دهی اپراتورهای مختلف در مناطق گوناگون بود.

درنهایت این چالش‌ها مدیران را بر آن داشت تا تجهیزات ارتباطی مجموعه را به‌روزرسانی کنند. بنابراین آن‌ها به‌دنبال بی‌سیم‌هایی بادوام و ضدآب با بالاترین درجه مقاومت در برابر گرد و غبار بودند که از قابلیت نگهداری باتری به‌مدت طولانی و تعویض باتری‌ها برخوردار باشند. علاوه‌بر قیمت و عملکرد تجهیزات، برخورداری از خدمات پشتیبانی مناسب هم یکی از ملاک‌های این مجموعه برای انتخاب شرکت سرویس‌دهنده بود.

چرا این شرکت تصمیم به استفاده از راهکار PoC گرفت؟

/wp-content/uploads/2022/01/44444444-e1641741385647.jpg

شرکت DEDAŞ برای رفع چالش‌های ارتباطی خود تصمیم به استفاده از  تکنولوژی PoC (Push to Talk Over Cellular) گرفت. بنابراین بی‌سیم‌ PNC550 با امنیت و قدرت بالای خود، یک راهکار عالی برای پاسخ‌گویی به نیازهای ارتباطی این شرکت محسوب می‌شد. این بی‌سیم‌های هوشمند، دارای صفحه چندلمسی ۵ اینچی و اسپیکرهای باکیفیت ۲ واتی هستند. شخصی که مسئول بازرسی از کنتورهاست، از یک کنتورخوان الکتریکی جداگانه برای دریافت اطلاعات کنتورها استفاده می‌کند؛ سپس این اطلاعات به‌صورت اتوماتیک و از طریق بلوتوث به بی‌سیم‌ها منتقل می‌شود.

از آنجایی که دستگاه‌های PNC550 از سیم‌کارت‌های دوگانه نیز  پشتیبانی می‌کنند، این فرصت برای بازرسان کنتورها فراهم شد تا در مکان‌هایی که یک اپراتور، سیگنال بهتری فراهم می‌کند به سیم‌کارت مربوط به آن اپراتور تغییر  وضعیت بدهند. این قابلیت در مناطق دور که ممکن است یک اپراتور خاص پوشش موردنیاز را فراهم نکند، مفید خواهد بود.

/wp-content/uploads/2022/01/4444444444444-e1641741421634.jpg

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این بی‌سیم‌ها، مقاومت بالای آن‌ها در برابر آب و گردوغبار است که برقراری ارتباطاتی قابل‌اطمینان را در هر زمان، تضمین می‌کند. این دستگاه‌ها از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت تشکیل شده‌‌اند؛ بنابراین می‌توانند برقراری ارتباطات را به‌مدت طولانی‌تر، تضمین کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را از طریق USB و شارژرهای چندگانه، شارژ کرد.

بی‌سیم‌های PNC550 دارای دوربین عقب ۱۳  مگاپیکسلی و دوربین جلو ۸ مگاپیکسلی هستند. این دستگاه‌ها با فراهم کردن قابلیت به اشتراک‌گذاری ویدئوها در زمان واقعی، به پرسنل عملیاتی این امکان را می‌دهند تا از  راهنمایی‌ مهندسان و کارشناسانی که در دفاتر حضور دارند، برای حل مشکلات مربوط به تجهیزات الکتریکی  استفاده کنند. مهندسان می‌توانند با تماشای ویدئوهای ارسالی توسط بازرس‌های عملیاتی، از راه دور  وضعیت کنتورها را بررسی کنند و آن‌ها را در خصوص انجام دادن یا ندادن عملیات تعمیرات، راهنمایی کنند. به این ترتیب می‌توان از وقوع حوادث احتمالی، جلوگیری کرد و ایمنی فرایند کنتورخوانی و تعمیرات را افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

راهکار PoC در بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید برق ترکیه

تجربه هتل Atlantis The Palm دبی در استفاده از تکنولوژی PoC

با کاربرد تکنولوژی PoC در مدیریت نواحی تجاری شهر لندن آشنا شوید.

PoC چه مزایایی را برای شرکت DEDAŞ به‌همراه داشت؟

/wp-content/uploads/2022/01/444444444-e1641741482966.jpg

تکنولوژی  PoC  به پرسنل شرکت DEDAŞ این امکان را داد تا در هر زمان با همکاران خود در ارتباط باشند. همچنین با توجه به متفاوت بودن پوشش‌دهی اپراتورها در مناطق مختلف ترکیه، آن‌ها می‌توانستند با تکیه بر قابلیت دو سیم‌کارته بودن این بی‌سیم‌ها، در هر منطقه‌ای که پوشش‌دهی بالاتری را فراهم می‌کند، از خدمات اپراتوری استفاده کنند. بدیهی است که بدون استفاده از قابلیت‌های این تکنولوژی، انجام عملیات کنتورخوانی و تعمیرات به‌شیوه‌ای امن و کارآمد، برای پرسنل این شرکت، بسیار مشکل می‌شد.

کنتورخوانی هوشمند و قابلیت برقراری ارتباطات بی‌سیم چندرسانه‌ای، باعث بهبود بهره‌وری و ایمنی و کاهش هزینه‌های عملیاتی این شرکت شد. همچنین استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم PNC550 به‌جای گوشی‌های موبایل از  عدم تمرکز افراد، توسط اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های غیرضروری جلوگیری می‌کرد. بنابراین تکنولوژی Push to Talk Over Cellular به پرسنل شرکت این امکان را داد که عملیات را به‌شیوه‌ای کارآمدتر، سریع‌تر و هوشمند‌تر پیش ببرند.

 

سخن آخر

همان‌طور که ذکر شد، بزرگ‌ترین شرکت‌های توزیع برق در دنیا، با هدف بهبود کارایی و بهره‌وری عملیات خود از  تکنولوژی بی‌سیم PoC  استفاده می‌کنند. کشور ما نیز  به‌واسطه بهره‌مندی از نیروگاه‌های توزیع برق مختلف، نیازمند استفاده از  تکنولوژی‌های جدید است تا کارایی عملیات کنتورخوانی و تعمیرات کنتورها را در استان‌های مختلف، بهبود ببخشد. در همین راستا، راهکارهای سازمانی ایرانسل  با ارائه واکه سرویس بی سیم خود، بستری مناسب را برای ارتباطات امن، آنی و پایدار  برای این کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره واکه، نسلی جدید از ارتباطات بی سیم کسب کنید، می‌‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir  با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.hytera.com/en-industries/case-study/utilities-energy/turkey-dedas-eletricity-meter-reading-2021/

4.1 7 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۰۴

با واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، ارتباطی امن و پرسرعت را تجربه کنید!

واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، چگونه به بالا رفتن سرعت و کیفیت ارتباطات کمک می‌کند؟

بازدید: 7051

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

بهبود ارتباطات داخلی در صنعت هتلداری با واکه، سرویس بی‌سیم ایرانسل

استفاده از سرویس بی‌سیم ایرانسل در صنعت هتلداری، چگونه کیفیت ارتباطات داخلی را بالا می‌برد؟

بازدید: 6156

blog image

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

نقش واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل) در ارتقای کیفیت ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم

سازمان منطقه آزاد قشم چگونه توانست به کمک واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل)، کیفیت ارتباطات خود را در ستاد نوروزی به حداکثر برساند؟

بازدید: 5995