post image

از قابلیت‌های مفید PoC(Push to Talk Over Cellular) بیشتر بدانید!

چگونه می‌توان با استفاده از PoC به طور همزمان از مزایای موبایل و دستگاه بی‌سیم بهره‌مند شد؟


سال‌هاست که کسب‌وکارهای مختلف از بی‌سیم‌های دستی مبتنی بر تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی، به عنوان ابزاری مفید برای برقراری ارتباط با افراد و تیم‌های مختلف استفاده می‌کنند. استفاده از بی‌سیم در بسیاری از مشاغل حساس مانند، نیروهای پلیس، آتش‌نشانی، گروه‌های امداد و نجات کوهستان و صنایعی چون  پتروشیمی همواره ضروری بوده است؛ اما در عین حال کاربرد بی‌سیم، تنها محدود به این مشاغل و صنایع نمی‌شود؛ بلکه در حوزه خدمات نیز از این دستگاه برای برقراری ارتباطات یکپارچه با پرسنل استفاده می‌شود. به‌طور مثال در   سرویس‌های حمل‌ونقل (اتوبوس، مترو و…)، مدارس، دانشگاه‌ها و برگزاری رویدادها و … .

اما هم‌اکنون نسل جدیدی از ارتباطات بی‌سیم به دنیا معرفی شده است.  PoC (Push to Talk Over Cellular) یک سرویس است که از تمامی قابلیت‌های دستگاه‌های بی‌سیم با تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی، برخوردار بوده و همچنین امکانات آن بر روی تجهیزات اختصاصی و گوشی‌های موبایل هم قابل پیاده‌سازی است. این فناوری کاربران را قادر می‌سازد تا تماس‌های فرد به فرد یا فرد به گروه را تنها با فشردن یک دکمه.

/wp-content/uploads/2021/11/PP-e1638254584995.jpg

این تکنولوژی قابلیت اجرای یکپارچه بر روی انواع شبکه‌ها را داشته و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق هر پلتفرمی مانند شبکه‌های تلفن همراه (2G،3G و 4G)، Wi-Fi، باند پهن و همین‌طور شبکه بی‌سیم، ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین برای پوشش‌ حداکثری مناطق، نیازی به زیرساخت‌های جدید ندارد.

مزایای بی‌سیم‌های PoC نسبت به بی‌سیم‌هایی با تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی چیست؟

یکی از معایب بی‌سیم‌هایی با تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی، برد محدود آن‌ها بود؛ همچنین پوشش‌دهی آن‌ها وابسته به تجهیزات زیرساختی (منابع تغذیه‌ای، آنتن‌ها و مجوزهای امنیتی) بود و خرید و نگهداری از این زیرساخت‌ها هزینه‌های سنگینی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کرد.

اما بی‌سیم‌های PoC با استفاده از شبکه تلفن همراه(Cellular Network) یا Wi-Fi، ارتباطات فوری را در سطح شبکه اپراتور، بدون نیاز به هیچ‌گونه زیرساختی امکان‌پذیر می‌کند. با این وجود اگر از قبل سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زیرساخت‌های رادیویی شده باشد، از این تکنولوژی می‌توان به عنوان یک راهکار ترکیبی استفاده کرد و بی‌سیم‌هایی با تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی را  نیز به دستگاه‌های PoC متصل کرد. همچنین این تکنولوژی به واسطه استفاده از شبکه‌های باندپهن، قادر به برقراری تماس‌های صوتی و ویدیویی و ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای نیز می‌باشد.

 

مزایای بی‌سیم‌های PoC نسبت به موبایل چیست؟

تجهیزات اختصاصی PoC این امکان را به کارمندان می‌دهد که از دستگاه‌های کاملا اختصاصی برای برقراری ارتباط با سایر افراد و تیم‌ها استفاده نمایند. مزایای استفاده از این دستگاه‌‌ها نسبت به موبایل، شامل موارد زیر است:

  • برخورداری از یک دکمه (Push to Talk) PTT بزرگ برای برقراری تماس‌های فوری، بدون نیاز به شماره‌گیری یا منتظر ماندن برای برقراری تماس
  • قابلیت حذف نویز و توان صوتی بالا برای استفاده در محیط‌های پر سروصدا
  • دوام و قابلیت ‌اطمینان کافی برای استفاده
  • طراحی کاربری ساده‌تر و مناسب برای انجام وظایف شغلی

 

 PoC چه مزایایی را در اختیار پرسنل قرار می‌دهد؟

به طور کلی مهم‌ترین مزایایی که این تکنولوژی برای پرسنل ایجاد می‌کند به شرح زیر است:

۱-امکان برقراری ارتباطات سریع و کارآمد با پرسنل

برقراری ارتباط در مسافت‌های  طولانی، از طریق بی‌سیم‌های معمولی بسیار دشوار است؛  اما PoC با پوشش گسترده خود، نه‌ تنها برقراری ارتباطات محلی را آسان می‌کند بلکه امکان برقراری ارتباطی فوری و کارآمد را در محدوده شبکه اپراتور  فراهم می‌کند.

۲- عدم نیاز به زیرساخت‌های پرهزینه و پیچیده

سیستم‌های PoC  برخلاف بی‌سیم‌هایی با تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی، نیازی به خرید، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری زیرساخت ندارند؛ زیرا همه این موارد از قبل، توسط اپراتورهای شبکه تلفن همراه انجام شده است. به‌ این ترتیب، هزینه‌های عملیاتی کاهش پیدا کرده و برخلاف سیستم‌های PMR، دیگر نیازی به اخذ مجوزهای مکرر نخواهد بود.

 ۳-راه‌اندازی سریع

از آنجایی که زیرساخت‌های شبکه اپراتور از قبل وجود دارد، سیستم‌هایPush to Talk Over Cellular را می‌توان خیلی سریع راه‌اندازی کرد. بی‌سیم‌های  PoC می‌توانند با سیم‌کارت‌های آماده‌ به ‌کار و از پیش نصب‌شده کار کنند.

۴- برقراری ارتباطاتی فوری و امن

از طریق این تکنولوژی می‌توان تنها با فشار دادن یک دکمه، با افراد و تیم‌های مختلف در فواصل دور، ارتباطی فوری برقرار کرد. همچنین با رمزگذاری بر روی سرورهای ابری، می‌توان بستری برای گفت‌وگوهای محرمانه فردی و یا گروهی ساخت که به تبادل امن و مطمئن پیام‌ها کمک می‌کند.

۵-کیفیت بالای صدا

با وجود قابلیت عالی حذف نویز بر روی این دستگاه‌ها، افراد می‌توانند حتی در مناطق ناملایم و خشن نیز، بالاترین کیفیت صدا را از طریق این تکنولوژی تجربه کنند.

6- قابلیت ردیابی و نظارت بر کاربران از طریق GPS

این دستگاه‌ها با برخورداری از GPS یکپارچه، ردیابی موقعیت مکانی افراد را ممکن می‌سازد و یک ابزار ضروری برای مدیریت، زمان‌بندی و ردیابی تیم‌های اعزام شده به مناطق دور خواهد بود. زمانی که افراد وارد مناطق خطرناک شده یا از مناطق تعیین‌شده دور می‌شوند، اعلان‌های مربوطه برای افراد مسئول ارسال خواهد شد.

۷- امکان برقراری تماس‌های فردی و گروهی

این فناوری، مشترکان را قادر می‌سازد تا تنها با فشار دادن یک دکمه، تماس‌های یک‌به‌یک(فردی) یا تماس‌های یک‌به‌چند(گروهی) به‌طور هم‌زمان و از طریق شبکه موبایل برقرار کنند.

۸- پهنای باند نامحدود

از آنجایی که شبکه‌های بی‌سیم مانند LTE از اپلیکیشن‌هایی که نیاز به پهنای باند بالا دارند پشتیبانی می‌کند، در پلتفرم PoC امکان برقراری تماس‌های ویدیویی نیز وجود دارد. همچنین برخلاف شبکه‌های (Professional Mobile Radio)PMR که ظرفیت کانال محدودی دارند،این پلتفرم امکان ایجاد هر تعداد کانال مجازی و برقراری تعداد زیادی تماس‌‌های گروهی را  فراهم می‌کند.

 

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد دستگاه‌های بی‌سیم با تکنولوژی باند فرکانس اختصاصی، دیگر جواب‌گوی نیازهای کسب‌وکارها نیستند؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها در جهان به  سمت استفاده از  تکنولوژی‌های جدیدتر مانند PoC گرایش پیدا کرده‌اند. به همین منظور راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سیستم بی‌سیم خود به نام واکه قصد دارد تا با ایجاد یک بستر  ارتباطی امن و افزایش سرعت و سهولت در برقراری ارتباطات، کارایی عملیاتی کسب‌وکارهای کشورمان را بهبود ببخشد. برای آشنایی بیشتر با این راهکار، می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://bridgesystemsltd.com/what-is-push-to-tallk-over-cellular-pttoc/

https://icomuk.co.uk/The-Benefits-of-Push-To-Talk-Over-Cellular-PoC-Radio-Systems/4133/1787/

https://www.hytera.com/en/products/lte-broadband/poc-radio/whitepaper.html

4.1 28 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۰۴

با واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، ارتباطی امن و پرسرعت را تجربه کنید!

واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، چگونه به بالا رفتن سرعت و کیفیت ارتباطات کمک می‌کند؟

بازدید: 6959

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

بهبود ارتباطات داخلی در صنعت هتلداری با واکه، سرویس بی‌سیم ایرانسل

استفاده از سرویس بی‌سیم ایرانسل در صنعت هتلداری، چگونه کیفیت ارتباطات داخلی را بالا می‌برد؟

بازدید: 6089

blog image

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

نقش واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل) در ارتقای کیفیت ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم

سازمان منطقه آزاد قشم چگونه توانست به کمک واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل)، کیفیت ارتباطات خود را در ستاد نوروزی به حداکثر برساند؟

بازدید: 5905