post image

تحول دیجیتال در صنعت معدن، انقلاب معادن به کمک تکنولوژی جهانی!

صنعت معدن برای بقا و همگامی با تحول دیجیتال به چه فناوری‌ها و ابزارهای دیجیتالی نیاز دارد؟


صنعت معدن در حال تجربه یک انقلاب صنعتی جدید و گذر از تحولی عظیم است. بسیاری از شرکت‌های معدنی به‌دنبال رویکرد جدیدی برای آینده کسب‌وکار خود هستند و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اغلب تاسیسات معدنی به‌سرعت در حال پیر شدن هستند و کارشناسان، ارزیابی مجدد بهره‌وری در معادن را پیگیری می‌کنند.

زمانی‌که صحبت از تحول دیجیتال می‌شود و نوبت به تغییر صنایع و رویکردهای جدید می‌رسد، ورود به دنیای دیجیتال، معنا پیدا می‌کند. اما ورود به این دنیا چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟ چگونه می‌توان در بهترین حالت ممکن از آن استفاده کنیم؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ما در این مقاله همراه باشید.

تحول دیجیتال چیست و چه تاثیری بر صنعت معدن دارد؟

/wp-content/uploads/2023/04/4444-1-e1682323549961.jpg

بسیاری از شرکت‌ها منتظر لحظه وقوع تحول دیجیتال هستند. رسیدن به نقطه‌ای که از نظر اکثر آن‌ها پیروزی محسوب می‌شود. یک برد در رقابت با سایر کسب‌وکارها. اما به راستی این پیروزی در صنعت معدن به چه معناست؟ تحول دیجیتال، عملکرد پذیرش ابزارهای دیجیتال و نوآوری‌های جدیدی است که نحوه انجام فرآیند حفاری و استخراج را تغییر می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت معدن در این مسیر، مدیران قدیمی و سنتی این صنعت هستند که انطباق با شرایط جدید برایشان سخت است. برای مثال اغلب آن‌ها از این ابزارها به‌دلیل نگرانی‌های خود بابت هزینه‌های آن‌ها، می‌ترسند. خوشبختانه، تعداد فزاینده فناوری‌ها و حضور تثبیت شده آن‌ها در بسیاری از صنایع، هزینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و به لطف فناوری‌های در حال رشد، ورود به دنیای دیجیتال را برای معادن بسیار مقرون به‌صرفه می‌کند.

ده‌ها شرکت معدنی بزرگ در حال رقابت برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار خود هستند تا عملیات‌های حفاری و استخراج را برای موفقیت‌های طولانی‌مدت تنظیم کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می‌کند؟

 

تاثیر تحول دیجیتال بر بهره‌وری در معادن

بهره‌وری معادن در حال کاهش است و این نکته برای هر کسی که در صنعت معدن کار می‌کند، یک واقعیت تلخ محسوب می‌شود. شاخص‌های بهره‌وری حتی پس از سال‌ها تطبیق با تقاضای پایین‌تر و الزامات جدید برای صنعت، تا ۲۵% کاهش یافته است. صنعت معدن مانند سایر صنایع نیست. عملیات روزانه یک شرکت معدنی به دلیل عدم قطعیت در متغیرهای تاثیرگذار بر کارگران، محیط زیست و بازار، می‌تواند متفاوت باشد.

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری بهره‌وری وجود دارد، اما بسیاری از عملیات‌های استخراج سنتی زمان کمی را صرف اندازه‌گیری متغیرهای تاثیرگذار بر بهره‌وری می‌کنند. برای مواردی مانند برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات معدن، شرکت‌ها می‌توانند از طریق تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنایع معدنی، در چارچوب متغیرهای شغلی کار کنند و راه‌هایی برای حذف ضایعات، کاهش زمان و از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌ها پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

کاهش آلودگی زیست محیطی معادن با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل (FMS)

افزایش بهره‌وری در معادن با تحول دیجیتال

واضح است که برای شرکت‌های معدنی مدرن، باید شرایط تغییر کند تا در مواجهه با بودجه و درآمد کمتر، بهره‌وری را افزایش دهند. دو روش زیر به لطف تحول دیجیتال می‌تواند به صورت استراتژیک اتفاق بیفتد:

۱. استفاده از قدرت داده و محاسبات:

/wp-content/uploads/2023/04/44444-e1682323606755.jpg

تعدادی از ماشین‌های مرتبط با صنعت معدن، با نوعی ابزار دیجیتال کار می‌کنند. یکی از ابزارهای دیجیتالی که کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزار محاسبات داده‌ برای هدایت تغییرات در عملیات استخراج است. با مشاهده داده‌های مربوط به ارتباط میان ماشین‌های استخراج و همچنین خروجی مراحل مختلف در فرآیند استخراج، شرکت‌ها می‌توانند بینش معنی‌داری به‌دست آورند که پروژه‌ها و سایت‌های شغلی آینده را راهنمایی می‌کند.

۲. افزایش ابزارهای دیجیتال تیم:

همان فناوری‌‌هایی که ما در خانه استفاده می‌کنیم، در معدن نیز استفاده می‌شود. برای مثال، ما از گوشی‌های هوشمند برای پیامک یا بررسی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم، درحالی‌که استخراج‌کنندگان می‌توانند با بهره‌مندی از سرویس موبایل سازمانی، از همان گوشی‌های هوشمند برای برقراری ارتباط و نظارت بر فرآیند استخراج استفاده کنند. به‌همین ترتیب، افزایش استفاده از ابزارهایی مانند بی‌سیم دیجیتال، عینک هوشمند و… کار را ایمن‌تر می‌کند.

معدن‌کاری دیجیتال در ایران

/wp-content/uploads/2023/04/444444-1-e1682323641187.jpg

برخی معادن و شرکت‌های معدنی بزرگ در ایران، برای بهبود شرایط و البته رفع موانع خود در مسیر تحول دیجیتال، به‌سراغ راهکارهای سازمانی ایرانسل و محصولات آن آمدند.

برای مثال، شرکت معدنی آهن آجین برای تبادل امن اطلاعات و با هدف هماهنگ کردن بخش‌های مدیریتی، مالی، فنی و اجرایی پروژه‌ها با دفتر مرکزی در تهران، تصمیم به استفاده از سرویس شبکه امن همراه VPNLite ایرانسل گرفت.

شرکت معدنی باما نیز به‌دلیل وسعت بالا و تنوع بخش‌های مختلف، نیاز به یک سرویس ارتباطی قابل‌حمل و مطمئن داشت که از طریق سرویس موبایل سازمانی ایرانسل، آن را رفع کرد.

 

همچنین پیشبرد عملیات‌های تخلیه، بارگیری مواد فله در اسکله‌ها و همچنین ایجاد هماهنگی میان واحدهای عملیاتی مختلف در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌ فارس نیازمند یک سرویس ارتباطی بود که این نیاز نیز همچون شرکت معدنی باما از طریق سرویس موبایل سازمانی حل شد.

بیشتر بخوانید:

کدام سرویس های راهکارهای سازمانی ایرانسل در رفع چالش های معادن نقش دارند؟

 

کلام آخر

تحول دیجیتال تنها مسیر درست برای صنعت معدن است. چراکه تمام مشکلات ایجاد شده برای صنعت را به راه‌هایی بهتر در حفاری و عملیات تبدیل می‌کند. نکته مهمی که نباید فراموش کرد نیز این است که برای اطمینان از موفقیت در بلندمدت، باید زمان خود را صرف ایجاد تحول دیجیتال در صنایع فلزی و معدنی کنید.

راهکارهای سازمانی ایرانسل در طول سال‌های اخیر، همیشه برای هوشمندسازی صنایع معدنی و حرکت معادن کشور در مسیر تحول دیجیتال، تلاش کرده است و سرویس‌هایی کاربردی را نیز برای بهبود فرآیندهای آنان معرفی کرده است.برای مثال، واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل نقش مهمی در تامین امنیت کارکنان معادن، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان تاثیر بسیاری در صرفه‌جویی زمان حفاری‌ها داشته است.

برای اطلاع از جزییات بیشتر درباره سایر محصولات نیز می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید یا از طریق آدرس ایمیل  EB@mtnirancell.irراه ارتباطی ما با خودتان را حفظ کنید.

 

منبع:

https://www.globalminingreview.com/mining/01062021/the-digital-transformation-is-changing-the-mining-industry-for-good/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8332

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7105

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5480