در مقالات گذشته به صورت مفصل درباره مبحث رایانش ابری صحبت کردیم. در سرویس رایانش ابری یاCloud Computing ، خدمات پردازشی به صورت آنی بر بستر اینترنت انجام میشود. پردازش و ذخیره سازی اطلاعات، میزبانی وبسایتها و اپلیکیشنها و خدمات نرمافزاری جدید، از جمله فعالیتهای انجام شده بهوسیله سرویس رایانش ابری هستند.
یکی از اساسیترین مدلهای رایانش ابری، IaaS (Infrastructure as a Service) یا زیرساخت به عنوان سرویس است که کسب و کارها به کمک آن میتوانند زیرساختها و اساس خدمات رایانش ابری را از تامینکننده اجاره کنند. این زیرساختها، شامل سرورهای مجازی، فضاهای ذخیرهسازی داده ، شبکه، بک آپ و فایروال هستند.
تمرکز ایرانسل به عنوان برزگترین اپراتور دیتای کشور، بر مجموعهای از خدمات سازمانی همگام با فناوریهای روز دنیاست، که اثربخش و در عین حال ساده و مقرون به صرفه میباشد. در همین راستا، ایرانسل مدل IaaS یا زیرساخت به عنوان سرویس را در بستر Cloud و بصورت Pay-as-You-go ارائه کرده است.
در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با سرویس IaaS ایرانسل آشنا کنیم و به شرح جزئیات و مزایای آن برای کسب و کارها بپردازیم.
سرویس IaaS ایرانسل
زیرساخت ابری، از بهروزترین و کاملترین خدمات ابری ایرانسل است که به تمام کسب و کارهای داخلی، دیتاسنتر ابری ارائه میکند. این سرویس به شکل مجموعهای کامل و کارآمد از تمام خدمات ابری ایرانسل و مطابق با بهروزترین فناوریهای ابری دنیا طراحی شده است. خدمات پردازش ابری ایرانسل از اجزایی مانند پردازشگرهای مجازی (vCPU)، حافظه مجازی (vRAM)، فضای ذخیرهسازی، امکانات شبکهای و امنیتی در قالب سرورهای مجازی و تکنیکهای نرمافزاری تشکیل شده است.
این سرویس، کسب و کارها را قادر میسازد تا علاوهبر افزایش سرعت توسعه زیرساخت اطلاعاتی و حل مسائل مربوط به نگهداری و پشتیبانی دادهها، در هزینههای مربوط به خرید و نگهداری تجهیزات و راه اندازی دیتاسنتر، استخدام نیروی انسانی متخصص و همچنین هزینههای عملیاتی، صرفهجویی کنند.
از سویی دیگر، کسب و کارها با برونسپاری خدمات ابری مورد نیاز خود دیتاسنترهای ابری که از پایداری و امنيت بالایی برخوردار است، ریسکهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات را مدیریت کرده و در هر لحظه و هر مکان به منابع ابری خود دسترسی خواهند داشت.
دیتاسنتر ابری ایرانسل
تفاوت یک دیتاسنتر ابری با دیتاسنتر فیزیکی این است که منابع و امکانات در آن، به صورت مجازی و خودکار بوده و میتواند در لحظه و در چند موقعیت جغرافیایی ایجاد و مدیریت شود. ایرانسل با ارائه پلتفرمی جامع و کامل به مشتریان سرویس IaaS، توانسته کلیه نیازمندیهای یک دیتاسنتر را در لایه زیرساخت پوشش دهد.
هدف نهایی ایرانسل از ارائه این زیرساخت این است که ضمن بهبود قابلیتهای فنی سرویس و صرفهجویی در مصرف انرژی، زمان و هزینه، در نهایت بتواند تجربه کاربری کسب و کارها و همچنین مشتریان آنان را بهبود بخشد. تمامی منابع در این سرویس ابری، به صورت کاملا یکپارچه و توزیع شده ارائه شده و از طریق پرتال کاربری به راحتی در دسترس و قابل تغییر است.
استفاده از آخرین نسل فناوریها، سرورها و تجهیزات شبکه، باعث ایجاد قابلیتهای چشمگیر سرویس IaaS ایرانسل در افزایش بهرهوری، مقیاسپذیری و دسترسی، بهبود عملکرد و کنترل خطاها در تمام لایههای این سرویس شده است.
در ادامه قصد داریم تا اجزای این پلتفرم را به شما معرفی کنیم.
آشنایی با امکانات پلتفرم دیتا سنتر ابری ایرانسل
Template Instances (Virtual Machines)
در این قسمت، کاربران میتوانند سرورهای متعددی را به صورت خصوصی یا عمومی تعریف کنند و به کمک این سرورها، میزبان وبسایتها، اپلیکیشنها و سایر سرویس های مربوط به آنها باشند.
امکان ساخت، فعالسازی و مدیریت تعداد زیادی ماشین مجازی یا Virtual Machine پرکاربرد یا شخصیسازی شده توسط مشتری، در دیتاسنتر ابری ایرانسل وجود دارد. فقط با چند کلیک میتوانید بر اساس نیاز خود، سرور جدید عمومی یا خصوصی بسیازید، تعداد ماشینهای مجازی مورد نیاز خود را تعیین و سیستم عامل دلخواهتان را انتخاب کنید. استفاده از این ماشینهای مجازی، سبب میشود در مدت زمان راه اندازی و بهرهبرداری سرویسهای ابری و همچنین هزینههای مرتبط یا ساخت و نگهداری دیتا سنتر و استخدام نیروی انسانی ماهر صرفه جویی کنید.

Cluster Deployment
این قابلیت به شما کمک میکند تا کلاستر یا گروهی از ماشینهای مجازی یکسان را متناسب با معماری سرویس مورد نظر خود ایجاد کنید. به دلیل وجود این ویژگی، برای ایجاد و راهاندازی ماشین مجازی، نیازی به طی کردن تمام مراحل از ابتدا ندارید و در کمتر از یک دقیقه میتوانید تمام ماشینهای مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.
Orchestration
یکی از برجستهترین امکانات سرویس IaaS ایرانسل، قابلیت ایجاد و مدیریت ارتباطات فرآیندهای خودکار و اجرای جریانات کاری بر اساس ساختاری منسجم، منظم و منعطف است؛ بهگونهای که تمام فرآیندها بهطور خودکار و قابل برنامهریزی اجرا شود. در حقیقت Orchestration با ارائه ابزارهایی، مدیریت وظایف و روندهای کاری پیچیده را در لایه های مختلف ارائه سرویس امکان پذیر و تسهیل میکند.
Cloud Controller
توزیع ماشینهای مجازی در منابع سختافزاری مختلف، به دلیل وجود کنترلکننده ابر یا همان Cloud Controller، انجام و مدیریت میشود. به عبارت سادهتر، Cloud Controller این امکان را فراهم میکند تا در صورت بروز اختلال احتمالی در یک سرور، در عملکرد سرویس و خدماترسانی به کاربران اختلال ایجاد نشده و خرابی به بار نیاید.
Scalability
قابلیت مقیاسپذیری منابع در ماشینهای مجازی این امکان را برای شما فراهم میکند تا بتوانید منابع پردازشی تخصیص داده شده به ماشینهای مجازی خود را در هر زمان ، به میزان مورد نظرتان افزایش یا کاهش دهید.
Disaster Recovery
با فعال بودن این امکان در زیرساخت ابری ایرانسل، یک بکآپ به صورت Live از ماشینهای مجازی ایجاد شده و در صورت خرابی و یا در دسترس نبودن ماشین اصلی، عملیات بازگردانی ماشین و اطلاعات بهصورت خودکار انجام میشود.
Let’s Encrypt
در دیتاسنتر ابری ایرانسل، تنها با چند کلیک میتوانید تنظیمات مورد نظر خود را برای تنظیم گواهیهای امنیتی انجام داده و ارتباطات سرویس خود را ایمن کنید.
Backup
با فعال کردن امکان بکآپ، یک نسخه آماده بهرهبرداری، از آخرین نسخه ماشین مجازی را در در پنل کاربری خود در اختیار خواهید داشت. این فایل پشتیبان به شما امکان میدهد که در صورت لزوم بتوانید در عرض چند ثانیه، ماشین مجازی مورد نظرتان را بازیابی کنید. در صورت نیاز میتوانید تنها با چند کلیک، نسخه پشتیبان مورد نظر را به نسخههای عملیاتی تبدیل کنید.
Rebuild
نصب مجدد سیستم عامل یا به اصطلاح Rebuild، از دیگر امکانات این سرویس است. با توجه به این ویژگی، در صورت بروز مشکل در سیستم عامل و رفع نشدن آن، میتوانید یک نسخه خام از سیستم عامل خود یا یک نسخه بکآپ از ماشینهای خود را نصب کنید.
(Volume) External Disks
در خدمات ابری ایرانسل، امکان اتصال دیسکهای خارجی مجازی به ماشینها وجود دارد. از این طریق میتوانید دیسکهای ابری را همانند دیسک خارجی به ماشینهای مجازی خود متصل کرده، اطلاعات را میان آنها جابهجا کنید یا از آنها بکآپ بگیرید.

One–Click App Installation
این مکانیزم شما را قادر میسازد تا تنها با یک کلیک، وارد مرحله نصب و راه اندازی اپلیکیشن روی سرور موردنظر خود شوید. به کمک این ویژگی، میتوانید اپلیکیشن، پکیج یا به اصطلاح سرویس دلخواه خود را در کوتاهترین زمان ممکن و بدون پیچیدگیهای فنی نصب کرده و به مجموعه کاملی از اپلیکیشنها دسترسی داشته باشید.
Object Storage
ذخیرهسازی ابری بر مبنای اشیا (آبجکت)، مفهومی بسیار کاربردی در زمینه ذخیرهسازی اطلاعات در بستر Cloud است که علاوهبر فراهم کردن امکان مدیریت جامع فایلها، تعیین سطوح دسترسی برای کاربران و استفاده از API برای مدیریت و درسترسی به فایل ها در فضای ابری، از اشغال شدن فضای اضافه به ازای فایلهای تکراری، جلوگیری میکند.

Multi–Level Monitoring
به کمک ابزارهای مانیتورینگ سرویس ابری، به راحتی میتوانید از طریق پرتال و اپلیکیشن، به صورت شبانهروزی به خدمات ابری ایرانسل، ماشینهای مجازی و سرورهای خود دسترسی داشته و آنها را مدیریت کنید. از آنجا که دسترسی کامل برای مدیریت سرویس در اختیار شما قرار داده میشود، برای انجام تغییرات یا ارسال درخواستهای خود، نیازی به ارسال Ticket ندارید.
DNS as a Service
دیگر نیازی به پیکربندی و تنظیمات پیچیده بهمنظور هدایت رکوردهای (Domain Name System) DNS به سرور خود نخواهید داشت و تنها با چند کلیک میتوانید تمام تنظیمات مربوط به سرویس DNS را بدون ریسک و انجام عملیاتهای پیچیده در نگهداری این سرویس انجام دهید.

Firewall as a Service
فایروال اختصاصی، امکان مدیریت امنیت زیرساختها و سرویسهای مربوط به آن را در اختیار شما قرار میدهد. از طریق فایروالها، میتوانید ماشینهای مجازی خود را گروهبندی کرده و برای هر گروه، قوانین خاصی تعیین و اعمال کنید.

Load Balancer as a Service
توزیع بار، یکی از مناسبترین راهکارها برای ایجاد قابلیت اطمینان و افزایش میزان دسترسپذیری سرویس است. با استفاده از این ویژگی، میتوانید بار شبکه و بار پردازشی سرویس خود را میان ماشینهای مختلف تقسیم کنید.
Pay as you go
در این مدل قیمتگذاری، تنها به میزان استفاده از منابع در ساعت، هزینه پرداخت میکنید. این در حالی است که در ازای رزرو یا مصرف منابع بیشتر، هزینه واحد منابع در ساعت، کاهش خواهد یافت. یکی از روشهای بهینهسازی هزینهها، امکان خاموش کردن یا به اصطلاح خارج کردن ماشینهای مجازی غیرکاربردی از مدار است. با این کار تنها برای نگهداری دیتا در دیسک تخصیص داده شده به ماشین مورد نظر، هزینه میپردازید.
مهمترین مزایای سرویس IaaSایرانسل در یک نگاه

جهت دریافت مشاوره یا آگاهی از شرایط دریافت خدمات ابری ایرانسل، میتوانید از طریق ارسال ایمیل به آدرس EB@mtnirancell.ir اقدام نمایید.
نظرات و پیشنهادات