post image

از مزایای منحصربه‌فرد تکنولوژی ابری در صنعت خودرو چه می‌دانید؟!

چطور تکنولوژی ابری به مدیریت موثر داده‌ها، کاهش هزینه‌ها و امنیت بالاتر خودروها کمک می‌کند؟


تصور کنید که می‌توانید درب خودرو خود را تنها با استفاده از  گوشی هوشمندتان باز کنید یا هنگام رانندگی در جاده‌های برفی و لغزنده از خودرو خود پیغام هشدار دریافت کنید. مهم نیست این تصورات شما تا چه میزان واضح است؛ چون در آینده‌ای نه چندان دور، همه این تصورات به واقعیت می‌پیوندند. امروزه، شرکت‌های خودروساز با همکاری  توسعه‌دهندگان وب‌سایت، در تلاش هستند تا خودروها را از طریق تکنولوژی ابری به یکدیگر متصل و به این ترتیب سطح بالایی از امنیت و راحتی را برای افراد فراهم کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله، شما را با کاربرد تکنولوژی ابری در خودروها آشنا کنیم.

استفاده از تکنولوژی ابری در صنعت خودرو بحث جدیدی نیست، اما به واسطه همکاری بین تولیدکنندگان خودرو و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با سرعتی بی‌سابقه در حال پیشروی است. هر کدام از ما به طور متوسط ۷% از عمرمان را صرف رانندگی می‌کنیم؛ بنابراین خدمات ابری فرصتی را در اختیارمان می‌دهد که در این مدت، شکل متفاوتی از سرگرمی، امنیت و راحتی را در اتومبیل تجربه کنیم.

 

عملکرد تکنولوژی ابری در خودروها

در چند دهه اخیر، به‌واسطه تکنولوژی ابری، نحوه تعامل افراد با خودروها تغییر پیدا کرده است. این فناوری، امکانات بسیاری را برای خودروها فراهم می‌کند و با کمک یک واحد متصل، امکان انجام تنظیمات مختلف و مدیریت و به‌روزرسانی قابلیت‌های مختلف خودروها را فراهم می‌کند.  به عنوان مثال، اکثر خودروهای الکتریکی می‌توانند اطلاعات خود را  از راه دور با مراکز داده به اشتراک بگذارند و رانندگان را شرایط جاده و وضعیت آب‌وهوا مطلع کنند. شرکت‌های خودروساز، نرم‌افزارهای متصل خود را به طور پیوسته توسعه می‌دهند تا مشتریان، امکان تعاملی بهتر با خودروها، فضای ابری و گوشی‌های هوشمند خود داشته باشند.

خودروهایی ایمن‌تر و هوشمندتر به لطف تکنولوژی ابری

/wp-content/uploads/2022/05/88-e1653117205648.jpg

خودروهای Volvo یک مثال قابل‌توجه برای اثبات این موضوع است که چطور تکنولوژی رایانش ابری در خودروها پیاده‌سازی می‌شوند تا اهداف مهمی به جز سرگرمی را برای مشتریان برآورده کنند. این شرکت، سال‌هاست که با به‌کارگیری تکنولوژی و استانداردهای امنیتی بالا، یک تجربه رانندگی امن را برای مشتریان خود فراهم کرده است. Volvo هم‌اکنون، تولیدکننده ایمن‌ترین خودرو در دنیا محسوب می‌شود.

«Your life, your car, connected» (زندگی شما، خودروی شما، متصل) اسلوگان این شرکت است که در ساده‌ترین کلمات، آن‌ چه را که مشتریان از خودروهای جدید انتظار دارند، بیان می‌کند. به لطف خدمات مبتنی بر تکنولوژی ابری، کاربران خودروهای Volvo می‌توانند با کمک گوشی‌های هوشمند، وسایل نقلیه خود را کنترل کنند.

با استفاده از گوشی‌های هوشمند که نقش یک کلید دیجیتال را نیز بازی می‌کنند، می‌توان درب خودروها را باز کرد و اتومبیل را استارت زد. همچنین این امکان وجود دارد که به‌طور موقت کلیدهای دیجیتال را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید، میزان سرما و گرمای کابین خودر را از راه دور کنترل کنید و با کمک هر وسیله هوشمندی مسیریابی انجام دهید و میزان سوخت را کنترل کنید.

به‌علاوه این تکنولوژی، به‌منظور جلوگیری از وقوع تصادفات در هنگام رانندگی در مسیرهای لغزنده، هشدارهایی آنی را برای رانندگان ارسال می‌کند و این اطلاعات را به صورت هم‌زمان برای سایر رانندگان و مقاماتی که مسئول نظارت بر جاده‌ها هستند ارسال می‌کند تا آن‌ها را از خطرات احتمالی مطلع کند.

/wp-content/uploads/2022/05/888-e1653117249750.jpg

به لطف تکنولوژی ابری امکان بهره‌برداری از خودروهای خودران نیز فراهم می‌شود. با کمک نقشه‌های سه بعدی دیجیتال که بر بستر ابر فعال هستند، تمامی اطلاعات لازم برای راندن اتوماتیک خودروها فراهم می‌شود. با قابلیت Unsupervised Autonomous در خودروهای خودران افراد می‌توانند با خیالی کاملا آسوده در خودرو خود بنشینند و بدون نیاز به هیچ نظارتی بر خودرو تا زمانی که به مقصد می‌رسند، روزنامه بخوانند یا گزارشات کاری‌‌شان را آماده کنند.

مزایای استفاده از تکنولوژی ابری در صنعت خودرو

در قسمت قبل، با چند نمونه از مزایای خدمات ابری برای رانندگان آشنا شدیم؛ در این قسمت می‌خواهیم به بیان مزایای استفاده از تکنولوژی ابری در صنعت خودرو بپردازیم:

۱. کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و نظارت بر خودرو

به‌کارگیری تکنولوژی ابری و نرم‌افزار در صنعت خودرو، نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد. نگهداری زیرساخت و سخت‌افزارهای IT، هزینه‌های بالایی را به لحاظ تامین انرژی، نیروی انسانی و همچنین نگهداری و تعمیرات این تجهیزات به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، اما در صورت استفاده از تکنولوژی ابری، تمامی هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات، نظارت بر سخت‌افزارها و به‌روزرسانی تجهیزات بر عهده شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری خواهد بود.

همچنین با استفاده از شیوه پرداخت AS Pay As You Go می‌توان به اندازه‌ی میزان‌ استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، هزینه پرداخت کرد.

 

۲. فضای ذخیره‌سازی بالا

حجم اطلاعاتی که در صنعت خودرو مبادله می‌شود، بسیار بالاست. نگهداری از این حجم از اطلاعات نیازمند خریداری سرورها و تجهیزات ذخیره‌سازی گران و پرهزینه است. این در حالی است که ارائه‌دهندگان خدمات پردازش ابری، فضای ابری نامحدودی را به خودروهای هوشمند اختصاص می‌دهند که امکان ذخیره‌سازی حجم بالایی از اطلاعات و مدیریت موثر داده‌ها در آن وجود دارد؛ همچنین با استفاده از قابلیت مقیاس‌پذیری این سرورهای ابری، می‌توانید متناسب با نیازتان، فضای ذخیره‌سازی بیشتری را خریداری کنید.

۳. تجربه رانندگی امن

/wp-content/uploads/2022/05/88888-e1653117311491.jpg

خودروهای خودران نیازمند سنسور، رادار  و دوربین‌هایی هستند که خودروها را به صورت اتوماتیک و از راه دور، بدون نیاز به راننده کنترل می‌کنند. تکنولوژی ابری، یک جریان پیوسته و بدون‌وقفه‌ از اطلاعات و خدمات شبکه را برای خودروهای خودران فراهم می‌کند و به این ترتیب، سطح امنیت، کارآیی و ایمنی را در خودروهای خودران افزایش می‌دهند.

۴. امنیت بالاتر و کاهش ریسک از دست رفتن اطلاعات

نقض حریم خصوصی داده‌ها، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های شرکت‌های امروزی شده است. زمانی که شرکت‌های خودروساز از زیرساخت‌های اختصاصی خود استفاده می‌کنند، مسئولیت حفاظت از اطلاعات در مقابل هکرها، بر عهده خودشان است. این در حالی است که با استفاده از بسترهای رایانش ابری، شرکت‌های فراهم‌کننده خدمات ابری مسئولیت تامین امنیت و حفاظت از اطلاعات سیستم کاربران را بر عهده دارند؛ بنابراین سرورهای ابری با برخورداری از ریسک خرابی کمتر و کاهش احتمال از بین رفتن داده‌ها، بستری مناسب برای حفاظت اطلاعات در صنعت خودروهای خودران محسوب می‌شوند.

توصیه می‌کنیم مقاله تحول رایانش ابری با تکنولوژی بلاک‌چین را بخوانید تا با روش‌های ارتقا امنیت این تکنولوژی بیشتر آشنا شوید.

 

چالش‌های استفاده از خودروهای مبتنی بر تکنولوژی ابری

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در استفاده از خودروهای مبتنی بر تکنولوژی ابری وجود دارد، آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در مقابل حمله هکرهاست. به همین دلیل تولیدکنندگان این خودروها برای اطمینان کامل از امنیت سایبری اطلاعات، باید دقت کافی را در انتخاب پلتفرم‌های ابری به خرج دهند.

همچنین از آنجایی که خودروها، توانایی برطرف کردن مشکلات نرم‌افزاری را در حین حرکت ندارند، لازم است به تجهیزاتی مجهز باشند که بتوانند به هر نوع خطای سیستمی که در اتومبیل اتفاق می‌افتد، در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ بدهند و از جان مسافران محافظت کنند.

دزدیده شدن موبایل‌های هوشمندی که به اتومبیل‌ها متصل هستند، خطر دیگری است که در این خصوص وجود دارد. در چنین موقعیت‌هایی، بستر ابری باید به قابلیت قفل کردن خودرو و ردیابی گوشی دزدیده شده مجهز باشد.

 

سخن آخر

تکنولوژی‌های جدید با سرعتی بسیار بالا در حال پیشرفت و ترکیب شدن با یکدیگر هستند و گاهی حتی متوجه نمی‌شویم که این تکنولوژی‌ها، چه زمانی و چطور وارد زندگی ما شده‌اند. خودرو متصل که حاصل ترکیب تکنولوژی‌‌های اینترنت اشیا (IoT) و خدمات ابری (Cloud) است، موجی جدید و تعیین‌کننده را در صنعت خودرو ایجاد کرده است که در آینده‌ای نه چندان دور، سایر کسب‌وکارهای جهان را نیز با تحولی عظیم رو‌به‌رو خواهد کرد.

مجموعه ما هم در راستای همراه شدن با این تحولات جهانی، علاوه‌بر ارائه راهکارهایی مانند خدمات ابری و اینترنت اشیا که از ارکان اصلی و زیربنایی خودرو متصل محسوب می‌شوند، به تازگی اقدام به رونمایی از جدیدترین محصول خود یعنی خودرو متصل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سرویس‌ها می‌توانید به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.masterdc.com/blog/cloud-technology-in-cars/

https://www.ridge.co/blog/cloud-computing-in-smart-automotive/

4 5 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4307

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4166

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3564