post image

ذخیره‌سازی ابری، راهی برای رسیدن به تحول دیجیتال در حوزه آموزش!

ذخیره‌سازی ابری چگونه آموزش را در جهان امروز متحول خواهد کرد؟


تحول دیجیتال، این روزها، به همه ابعاد زندگی ما راه یافته است.  از زندگی روزمره گرفته تا زندگی شغلی و تحصیلی. حوزه آموزش نیز با توجه به نیازهای جدید خود به این جریان پیوسته است. یکی از ابعاد مهم دیجیتالی شدن این حوزه، استفاده وسیع آن از پلتفرم‌ ذخیره‌سازی ابری است. تکنولوژی ابری این امکان را به کاربران می‌دهد تا در هر زمان و مکانی به اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند و در شرایطی که کامپیوترها و تجهیزات دچار اختلال یا خرابی شود، اطلاعاتی که بر روی فضای ابری ذخیره شده است از بین نمی‌رود. در این مقاله با نقش پلتفرم ذخیره‌سازی ابری در حوزه آموزش آشنا خواهید شد.

پلتفرم ذخیره‌سازی ابری در حوزه آموزش

/wp-content/uploads/2019/01/33-e1658724543798.jpg

احتمالا با برنامه‌های ابری همچون Flickr، YouTube، Google Docs و Netflix آشنا هستید. مدتی است که کارخانه‌های تولیدکننده لپ‌تاپ‌ برای کاهش وزن دستگاه‌هایی که دارای هارد درایو هستند از برنامه‌های ابری بهره می‌برند. لپ‌تاپ‌های Chromebook اچ پی دارای ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری است.

یکی از مزایای خدمات ابری در حوزه‌ آموزش تسهیل کارهای گروهی است. فرض کنید قرار است دانشجویی پایان‌نامه خود را تنظیم کند؛ در حالت معمول، انجام هماهنگی برای برگزاری جلسات با مدیر گروه، استاد راهنما و به اشتراک گذاشتن اطلاعات میان اعضای تیم، کاری وقت‌گیر است، اما به کمک خدمات ابری، اشتراک‌گذاری اطلاعات فوق‌العاده آسان شده و  نیازی به برگزاری جلسات حضوری نیست.

علاوه بر موارد بالا، استفاده از پلتفرم‌ ابری در حوزه آموزش مزایای بسیاری دارد. که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ذخیره‌سازی پرونده‌های کاغذی قطور  در قالب اسناد الکترونیکی
  • ایجاد امکان دسترسی آسان به برنامه‌های درسی، یادداشت‌ها و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در چندین دستگاه
  • کاهش مصرف کاغذ
  • صرفه‌جویی در زمان

بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید درباره رایانش ابری بدانید

استفاده از پلتفرم ذخیره ‌سازی ابری در حوزه آموزشی در سراسر جهان

/wp-content/uploads/2019/01/333-1-e1658724588926.jpg

برنامه‌های مفیدی همچون Scanner Pro برای iPhone و iPad وجود دارد که به افراد این امکان را می‌دهد که جزوه، کتاب و سایر اسناد خود را اسکن  و در فضای ابری بارگذاری کنند تا دیگر نیازی به حمل کتاب‌های سنگین درسی خود نداشته باشند.

دانشگاه Queen Mary لندن در حال تحقیق بر روی انجام کارهای حقوقی با استفاده از فضای ابری (Cloud Legal Project- CLP) است. این تحقیقات برای توسعه و استفاده موفق از خدمات محاسبات ابری ضروری است. CLP در سال ۲۰۰۹ توسط اعضای مرکز مطالعات تجاری (Centre for Commercial Law Studies- CCLS) در دانشگاه کوئین ماری لندن با حمایت مالی شرکت مایکروسافت راه‌اندازی شد. این تحقیقات، در دانشگاه کمبریج، با همکاری گروه علوم کامپیوتر و فناوری در طیف گسترده‌ای از موضوعات آغاز شد.

از جمله خدماتی که تحقیقات بر روی آن‌ها در حال انجام است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت خدمات ابری
  • قراردادهای ابری
  • حفاظت از داده‌ها وحفظ حریم خصوصی
  • روباتیک ابری
  • موضوعات مربوط به مالیات‌دهندگان ابری و وضعیت قانونی دارایی‌های آنلاین

بیشتر بخوانید:

خدمات ابری ایرانسل، پاسخی مناسب به چالش‌های کسب و کار

معرفی پلتفرم‌های ابری در حوزه آموزش

Dropbox

Dropbox یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های موجود برای ذخیره‌سازی ابری برای تمام سیستم عامل‌های Mac، Android و iOS است که به افرادی که مشغول تحصیل هستند ۲ گیگابایت فضای رایگان اختصاص می‌دهد. Dropbox از ویژگی همگام‌سازی لحظه‌ای برخوردار است، به این معنی که در آن فایل‌هایی که دانشجویان در حال کار بر روی آن هستند به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود. Dropbox برای دانشجویانی که با نرم‌افزارهای گرافیکی و انیمیشن‌سازی کار می‌کنند بسیار مفید است زیرا توانایی اجرای تکنیک‌های ۳ بعدی را داراست.

/wp-content/uploads/2019/01/33333-e1658724654745.png

زیرساخت ابری ایرانسل

زیرساخت ابری ایرانسل  یک سرویس اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی ابری کاملاً بومی است که هم به مراکز آموزشی و هم به دانشجویان و هنرجویان این توانایی را می‌دهد که فایل‌ها، مدارک یا مطالب درسی خود را با هر فرمتی بر روی این فضا بارگذاری کنند.

 

  • نحوه استفاده از سرویس

نماینده هر مرکز آموزشی با مراجعه به زیرساخت ابری ایرانسل می‌تواند با ثبت ایمیل خود ثبت‌نام را انجام دهد. پس از ثبت ایمیل نماینده آن مرکز لینک ثبت‌نام را دریافت می‌کند و با وارد کردن اطلاعات کامل و بارگذاری مدارک می‌تواند ثبت‌نام خود را تکمیل کند.

  • ویژگی‌ها و مزایای زیرساخت ابری ایرانسل

۱.امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعاتی که بر روی فضای ابری ذخیره شده‌اند به علت رمزگذاری، توزیع و ذخیره آن‌ها در مراکز داده امن و مدرن ایرانسل تأمین می‌شود. ذخیره‌سازی اطلاعات در چند مرکز داده سبب می‌شود در صورت بروز مشکل در دیتاسنتر اول، اطلاعات از طریق دیتاسنتر دوم در دسترس کاربران باشد. همچنین، افراد و مراکز آموزشی می‌توانند از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنند

۲.تجربه کاربری ساده

داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل به کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به دانش تخصصی، به راحتی از امکانات ابری بهره‌مند شوند، سرور بسازند و آن را مدیریت کنند. این پنل در نسخه‌های تحت‌وب و دسکتاپ قابل استفاده است.

۳.دسترسی آسان

قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها به صورت لینک دانلود، به مراکز آموزشی اجازه ‌می‌دهد به ‌آسانی فایل‌ها و داده‌های مورد نیاز را در قالب یک لینک دانلود در اختیار دانشجویان قرار دهند. این ویژگی تأثیر قابل توجهی در کاهش هزینه و زمان صرف شده برای انتقال اطلاعات دارد.

۴. مقیاس‌پذیری

/wp-content/uploads/2019/01/33333333-e1658724767601.jpg

توسعه‌پذیری (مقیاس‌پذیری) فضای ذخیره‌سازی ابری  یکی از کلیدی‌ترین مزایای این سرویس برای کاربران محسوب می‌شود. این قابلیت به افراد اجازه می‌دهد در هر زمان که نیاز به حجم ذخیره‌سازی بیشتر یا کمتری دارند، بدون نیاز به خرید یا تعویض تجهیزات IT، تنها طرح کاربری خود را تغییر دهند. همچنین در این سامانه، افراد زیادی می‌توانند به اطلاعات مشخصی دسترسی داشته باشند بدون آن‌که نیاز باشد از فلش یا هارد استفاده کنند.

 

سخن آخر

مزایای بی‌شمار سرویس‌های ابری برای مراکز آموزشی آن را به گزینه مناسبی برای توسعه آن‌ها تبدیل کرده است.  دانشگاه‌ها و مدارس متقاضی می‌توانند برای آشنایی بیشتر با زیرساخت ابری ایرانسل به وب‌سایت تخصصی آن مراجعه و برای دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

https://london.ac.uk

3.3 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4284

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4126

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3547