post image

۷ چالش بزرگ کسب و کارها در راه‌اندازی خدمات ابری و راه‌حل‌های آن !

کسب و کارها معمولاً در مسیر پیاده‌سازی خدمات ابری دچار چه اشتباهاتی می‌شوند ؟


استفاده از ذخیره‌سازی ابری فواید زیادی دارد، اما فقط در صورتی ‌که بتوانید برای مشکلات احتمالی آن راهکارهایی پیدا کنید. در این مطلب به مشکلات عمده استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری اشاره می‌کنیم تا قبل از این‌که داده‌های خود را به فضای ابری منتقل کنید اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید.

۱- اشتباه در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری

وقتی نوبت به انتخاب شرکت خدمات ابری می‌رسد AWS و Microsoft Azure اولین نام‌هایی هستند که به ذهن خطور می‌کنند. با این‌که این دو پلتفرم برای بسیاری از شرکت‌ها مناسب‌اند، ممکن است برای شما انتخاب خوبی نباشند. شاید منطقی‌تر باشد که با توجه به اندازه کسب‌وکار خود، شرکت کوچکتری را برای دریافت خدمات رایانش ابری انتخاب کنید چرا که معمولاً شرکت‌های کوچک‌تر توجه بیشتری به مشتریان نشان می‌دهند.

اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه رایانش ابری نیاز دارید، لینک‌ زیر را مطالعه کنید:

هر آنچه باید درباره رایانش ابری بدانید!

هنگام انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تاریخچه قطعی شبکه

با اطلاع از میزان قطعی شبکه در شرکت مورد نظر متوجه می‌شوید که این شرکت در گذشته تا چه اندازه قابل اتکا بوده است و در آینده چقدر می‌توانید به آن اعتماد کنید.

  • میزان در دسترس بودن داده‌ها

باید به این موضوع توجه داشته باشید که چه پهنای باندی برای انتقال داده میان سرورهای شرکت در مرکز داده‌ ابری، میان چند پایگاه داده و اینترنت استفاده می‌شود. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بدانید میزان دسترس‌پذیری داده‌ها در شرکت مورد نظر چقدر است.

  • ساختار قیمت‌گذاری

برای انتخاب پلتفرم مناسب لازم است ابتدا از  هزینه‌های ثابت و هزینه پهنای باند برای وارد و خارج کردن داده‌ها آگاه شوید. یکی از مشکلات معمول در خدمات ذخیره‌سازی ابری این است که اکثر کاربران نمی‌دانند که به‌سادگی می‌توانند با توجه به نیاز خود، نوع خدمات دریافتی را انتخاب کنند. برای مثال بیشتر آن‌ها نمی‌دانند که آیا باید هر ماه مبلغ مشخصی برای فضای ابری بپردازند یا می‌توانند به میزان مصرف خود به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت کنند.

  • آشنایی شرکت ارائه‌دهنده با حوزه کاری شما

انتخاب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری که با کسب‌وکار و نیازهای بازاریابی شما آشنایی دارد کار را ساده‌تر می‌کند. در مقابل، شرکتی که هیچ‌گونه تخصصی در زمینه کسب‌وکار شما ندارد می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد و شما را از رقیبان‌تان عقب بیندازد. شرکت‌هایی که با حوزه کسب‌و کار شما آشنا هستند می‌توانند نوع خدمات متناسب با کسب و کار شما را تشخیص داده و به بهترین نحو پشتیبانی اطلاعات شما را بر عهده گیرند.

آیا می‌دانستید با رایانش ابری می‌توانید زمین را نجات دهید؟

مقالات زیر را در این زمینه حتما مطالعه کنید!

 

۲- در نظر نگرفتن پهنای باند

ممکن است مرکز داده‌های شما با پهنای باندGbps  ۱۰۰ /۱۰/۱ یا حتیMbps  ۱۰۰ با هم در ارتباط باشند، اما زمانی که بحث اتصال به اینترنت پیش می‌آید پهنای باند شما کمتر هم می‌شود (شاید حتیMbps  ۱۰ ) و ممکن است نامتقارن هم باشد (یعنی آپلود داده‌ها در فضای ابری آهسته‌تر از دانلود از آن است).

درگاه‌های ذخیره‌سازی ابری و دیگر تجهیزات بهینه‌سازی WAN می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند، اما اگر پهنای باند شرکت خدمات ابری مناسب نباشد، روند ذخیره‌سازی برای شما رضایت‌بخش نخواهد بود.

۳. واضح نبودن تفاهم‌نامه سطح خدمات (SLA)

/wp-content/uploads/2018/11/999-e1643549117664.jpg

اکثر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری تفاهم‌نامه سطح خدمات خود را در قالب متنی تکراری به مشتریان ارائه می‌دهند که در آن به تعهدات خود و نوع جبران خسارت احتمالی اشاره می‌کنند.

اما دلیلی ندارد شما حتماً این تفاهم‌نامه را بپذیرید. کمیته بین‌المللی داده (IDC) تخمین زده است که ۸۰ درصد مشتریان خدمات ابری تفاهم‌نامه‌ای که به آن‌ها ارائه شده است را بدون مطالعه امضا می‌کنند در حالی‌که فقط  ۲۰ درصد مشتریان به دنبال نسخه بهتری از تفاهم‌نامه‌ هستند تا اطمینان یابند نیازهایشان به‌طور کامل برطرف می‌شود.

برای مثال شرکتی ممکن است به شما  یک پیشنهاد ویژه با این عناوین بدهد؛  ۹۹.۹۹ درصد اتصال و ۵۰ دقیقه قطعی در سال، اما این مورد ممکن است به صورت سالیانه محاسبه شود، بنابراین سرویس می‌تواند به مدت ۵۰ دقیقه در اولین روز قرارداد قطع شود و شما باید تا پایان سال صبر کنید تا ببینید قراردادی که بسته‌اید نقض می‌شود و آیا مشمول جبران خسارت می‌شوید یا خیر.

در این میان، مسئولیت هرگونه ضرر و زیانی که متحمل شده‌اید با شما است. برای اجتناب از چنین مشکلی، ممکن است بتوانید توافق کنید که مثلاً  اگر ۵۰ دقیقه قطعی در سال  مجاز است، حداکثر قطعی  هر ماه ۱۵ دقیقه (با توجه به نیازتان) باشد.

 

۴- دستِ بالا گرفتن مبلغ جریمه نقض قرارداد

ما معمولاً تمایل داریم به توافق‌نامه سطح خدمات به شکل یک بیمه‌نامه نگاه کنیم؛ قرارداد ما تا زمانی دوام خواهد آورد که مفاد تفاهم‌نامه رعایت شود و اگر هم نشود اتفاقی خاصی نمی‌افتد، چرا که شرکت ارائه‌دهنده خدمات مبلغی را برای جبران خسارت پرداخت خواهد کرد.

اما مسئله به همین سادگی نیست. در بیشتر موارد شرکت خدمات ابری جریمه خود را در قالب اعتبار (مثلاً فضای ابری رایگان برای چند ماه) و یا در موارد جدی‌تر-مانند از دست دادن تمام داده‌ها- به اندازه سه یا چهار برابر مبلغ قرارداد سالیانه پرداخت می‌کند. در بسیاری از موارد، این مبلغ در مقایسه با اطلاعاتی که از دست داده‌اید ناچیز است.

قطعاً می‌توان برای جریمه، بر سر مبلغ بیشتری با شرکت خدمات ابری توافق کرد، اما احتمالاً در صورت از دست رفتن اطلاعات، متحمل هزینه‌های بیشتری خواهید شد.  در نتیجه، اغلب  خرید پوشش بیمه  شخص ثالث برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود.

 

۵- نداشتن اطلاعات درباره پس گرفتن داده‌ها و قطع همکاری

شرکت‌های خدمات ابری معمولاً هنگام جذب مشتری بسیار قوی عمل می‌کنند و شرایطی فراهم می‌کنند که به‌‌راحتی داد‌های خود را به آن‌ها بسپارید، اما زمانی که تصمیم بگیرید شرکت طرف قرارداد خود را تغییر دهید، پس‌گرفتن داده‌ها می‌تواند به طرزی غیرقابل پیش‌بینی سخت باشد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، نیاز است پاسخ‌های قابل قبولی برای پرسش‌های زیر بیابید:

  • داده‌ها شما چگونه از مرکز داده‌ ابری به مرکز داده‌های شما برگردانده خواهد شد؟ از طریق اتصال به شبکه یا با انتقال داده‌ها بر روی سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا داده‌ها بازگردانده شوند؟ باید چند روز یا چند هفته صبر کنید؟
  • اگر بخواهید داده‌های خود را دانلود کنید چه پهنای باندی در اختیار دارید؟ این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا حتی با پهنای باندGbps  ۱، دو هفته طول می‌کشد تا TB ۱۵۰ داده را از روی فضای ابری به مرکز داده‌های خود منتقل کنید.
  • هزینه انتقال داده‌ها از طریق شبکه یا از طریق سخت‌افزار چقدر است؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا کپی‌ها و نسخه پشتیبان پاک شود؟ چه تضمین رسمی داده می‌شود که داده‌های شما پاک شده است؟
  • داده‌ها در چه قالبی در دسترس شما قرار خواهند گرفت؟ در قالب .csv یا قالبی بسته‌تر؟

۶- تصور اشتباه درباره حدود مسئولیت‌های شما در قبال امنیت اطلاعات

/wp-content/uploads/2018/11/9999-e1643549173277.png

شرکت‌های خدمات ابری در زمینه مسائل مربوط به فضای ابری به‌خصوص تأمین امنیت آن متخصص هستند، اما اگر امنیت اطلاعات به خطر بیفتد، مشتریان شما را مسئول می‌دانند و از شما تقاضای جبران خسارت می‌کنند. این شما هستید که در مقابل مشتریان خود شرمنده می‌شوید و اعتبار کسب‌وکارتان زیر سؤال می‌رود.

جلوگیری از بروز چنین مشکلی کاملاً به شما بستگی دارد؛ این‌که تا چه حد می‌توانید به امنیت فضای ابری که بابت آن پول می‌پردازید اعتماد کنید و این سطح از امنیت تا چه میزان با نیازهای شما هماهنگی دارد. بدین منظور باید تا حد امکان درباره تدابیر امنیتی فضای فیزیکی مرکز داده‌ها اطلاعات کسب کنید و در مورد قوانین و دستورالعمل‌هایی که شرکت موردنظر از آن‌ها پیروی می‌کند آگاهی داشته باشید.

 

۷- صرفه‌جویی در هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن دیگر مؤلفه‌ها

برای بسیاری از شرکت‌ها مهم‌ترین انگیزه برای استفاده از ذخیره‌سازی ابری کاهش هزینه‌ها است. ذخیره‌سازی ابری از نظر اقتصادی راهکار خوبی به نظر می‌رسد، اما باید توجه کرد که در این نوع ذخیره‌سازی فقط نحوه پرداخت بابت ذخیره‌سازی تغییر نمی‌کند، بلکه ساختاری کاملاً متفاوت جای ساختار قبلی را می‌گیرد.

به عبارت دیگر، فضای ابری با مرکز داده‌های شما متفاوت است و علاوه‌بر چالش‌هایی که در خصوص امنیت اطلاعات، قابلیت دسترسی و سازگاری با نیازهای شما، در این روش وجود دارد، باید ویژگی‌های کاربردی دیگری را نیز در نظر بگیرید.

 

سخن آخر

در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، قبل از هرگونه اقدامی برای تغییر شیوه ذخیره‌سازی داده‌ها و انتخاب بستر ذخیره‌سازی ابری، کمک زیادی به موفقیت کسب‌وکارها و مدیریت آن‌ها خواهد کرد.  اگر به دنبال خدماتی امن، باکیفیت و پرسرعت برای انتقال داده‌های سازمان خود به فضای ابری هستید، راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه زیرساخت ابری ایرانسل و با در نظر گرفتن تمامی مشکلات احتمالی، سعی در ارائه بستری امن با بیشترین امکانات و بازدهی دارد. شما می‌توانید برای آشنایی با این خدمات به وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه و برای دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

http://www.enterprisestorageforum.com/

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4281

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4124

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3546