در ادامه مطالبی که پیرامون استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار و چرخه عمر محصول منتشر کردیم، این بار به بیان اهمیت واحد تحقیقات بازار در سازمان‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر صاحبان کسب‌وکار مقالات و کتاب‌های زیادی در رابطه با تحقیقات بازار خوانده‌اند. برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی مناسب و کسب رتبه اقتصادی مناسب برای کسب‌وکارتان، استفاده از کارشناسان تحلیل‌گر تحقیقات بازار ضروری است. برای کسب موفقیت در بازار رقابتی همواره باید نسبت به مشتریان خود و آنچه رقبایتان انجام می‌دهند آگاهی کافی داشته باشید و این امر تنها با داشتن واحد تحقیقات بازار امکان‌پذیر خواهد شد.

بسیاری از کسب‌وکارها تحقیقات بازار را جدی نمی‌گیرند و مزایای واقعی آن را درک نمی‌کنند. برای کمک به درک بهتر این موضوع، در ادامه پنج مزیت اصلی واحد تحقیقات بازار را خواهیم گفت:

1- تمرکز بر روی مشتریان بالقوه

به طور کلی واحد تحقیقات بازار مسئولیت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از محصول، خدمات و بازار را بر عهده دارد. اما زمانی موفقیت از آن سازمان خواهد شد که تمرکز اصلی این واحد برروی مشتریان باشد و به سازمان کمک کند تا درک مناسبی از مشتریان خود بدست آورده و متناسب با خواسته‌های مشتریان برای خود هدف گذاری کند.

برای مثال:

  • مشتریان از ما چه انتظاری دارند؟
  • مشتریان ما چه کسانی هستند؟
  • از محصول/خدمات ما چه می‌خواهند؟

با کمک این تحقیق‌ها کسب‌وکارها می‌توانند یک خط ارتباطی درست با مشتریان خود داشته باشند. زمانی‌که شما نیازهای مشتریان خود را به درستی درک کنید، می‌توانید نیازهای آن‌ها را با زمینه کاری خود تطبیق دهید.

چگونه یک لیست نظرسنجی ایجاد کنید:

برای داشتن پرسشنامه‌ای اصولی باید یک لیست جامع نظرسنجی از مشتریان خود ایجاد کنید که شامل نام، نام خانوادگی، ایمیل و نام کالا/ محصولات/خدمات باشد.

فرم نظرسنجی می‌تواند از طریق ایمیل یا پیامک برای کاربران ارسال شود یا بر روی وب‌سایت سازمان قرار بگیرد تا زمانیکه مشتری قصد ترک کردن وب‌سایت شما را دارد به وی نمایش داده شود.

2- چگونگی شناسایی نقاط قوت رقبا:

یکی دیگر از مواردی که به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به رقبا پیشرفت کنید دانستن این است که آن‌ها چگونه محصولات خود را قیمت‌گذاری کرده، ارائه و پشتیبانی می‌کنند. برای به دست آوردن بازار بیشتر نسبت به رقبای خود، همواره باید رقبا را مورد بررسی قرار دهید. این یکی از استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار است. مطمئنا با کمک واحد تحقیقات بازار و نظارت دائمی بر عملکرد سایر رقبا شما قادر خواهید بود قیمت‌های خود را مناسب با بازار تنظیم کنید.