post image

نکات مهمی که برای شروع تحول دیجیتال در کسب‌وکار باید بدانید!

بررسی نکات مهمی که صاحبان مشاغل لازم است در راستای تحول دیجیتال در کسب‌وکار خود به آن توجه کنند.


آیا مسیر تحول دیجیتال در کسب‌وکارتان دچار وقفه شده‌ و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌های مختلف هستید؟

با ظهور عصر دیجیتال، تمام شرکت‌ها به‌نوعی با ابزارهای فناورانه درگیر شده‌اند و خوشبختانه بیشتر سازمان‌ها ضرورت ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار خود را به خوبی درک کرده‌اند. از آنجایی‌که تحول دیجیتال یک امر همیشگی و پیوسته است، از بروز مشکلات و اتفاقات در مسیر آن نمی‌توان جلوگیری کرد.

درصورتی‌که در این مسیر دچار مشکل شده‌اید، به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود توجه کنید تا با کمک گرفتن از آن‌ها تجربه‌ای خوشایند از این تحول بسازید.

سرعت حرکت به سمت تحول دیجیتال در کسب‌وکار

/wp-content/uploads/2024/03/33-e1711269990724.jpg

پیش از همه‌گیری کرونا تحول دیجیتال با سرعتی ثابت و حتی آرام در حال پیشرفت بود، اما همه‌گیری کرونا اتفاقی بود که همچون پیشرانه‌ای موجب تسریع این مسیر شد. درحال‌حاضر اگر پیشرفت تحول دیجیتال در کسب‌وکار شما کندتر از حد انتظار است، ممکن است دلیل آن فراموش کردن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تحول دیجیتال، یعنی عنصر انسانی باشد.

برای رفع این مشکل لازم است کارکنان شما سیستم‌های جدید را دریافت کرده و از آن‌ها استفاده کنند؛ همچنین ازآنجایی‌که تحول دیجیتال نقش‌‌‌ها، مهارت‌ها، قابلیت‌ها و روش‌های کار و حتی فرهنگ‌های سازمانی را در بخش‌های مختلف تغییر داده است، لازم است تمامی بخش‌ها، آن را بپذیرند و با آن سازگار شوند.

برای اطمینان از دریافت نتایج بهتر از ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار چند مولفه حیاتی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی وجود دارد که باید در هر تحول دیجیتال به‌صورت یکپارچه مد نظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

از تحول دیجیتال و اثرات آن بر کسب ‌و کار‌های B2B چه می ‌دانید؟

 

مولفه‌های حیاتی درونسازمانی برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار

مولفه‌های درون‌سازمانی که مدنظر قرار دادن آن‌ها در ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار بسیار اثرگذار است، عبارت‌اند از:

  • شفافسازی و ارائه چشم‌‌‌انداز قانعکننده

به اشتراک گذاشتن دلایل ضرورت تحول دیجیتال به کارمندان کمک می‌کند تا ارتباط و اهمیت تحول دیجیتال در پیشبرد امورشان را متوجه شوند. در واقع می‌توان گفت که تکرار مداوم این الزامات استراتژیک باعث می‌شود تا کارمندان یک دید کلی نسبت به این موضوع پیدا کنند و به تغییرات تصادفی توجه کمتری داشته باشند.

  • هم‌سویی مدیران اصلی تا ‌‌میان‌رده با تغییرات ایجادشده

تحولات دیجیتال تحولاتی پیچیده‌ هستند که تحقق آن‌ها مشارکت و همکاری تمامی افراد سازمان را در زمینه‌های مختلف می‌طلبد. برای نتیجه‌بخش بودن تحول دیجیتال در کسب‌وکار لازم است مدیران  به ابزارهایی تجهیز شوند که با کمک  آن‌ها بتوانند تغییرات را به اعضای تیم خود انتقال دهند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر تحول دیجیتال بر منابع انسانی، در عصر تغییرات هم‌ قدم کارمندان خود باشید!

• درگیر کردن سهام‌داران اصلی در مسیر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/03/3333-e1711270115667.jpg

لازم است سهام‌داران اصلی شناسایی شوند و در مسیر حرکت به‌سمت تحول دیجیتال از آن‌ها درخواست شود تا نظرات و دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند. این کار نه‌تنها آن‌ها را در این تحولات دخیل می‌کند، بلکه باعث می‌شود این تحولات را درک کنند و آن‌ها را بپذیرند.

 

 

  • ایجاد مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید

تیم‌های فناوری هدایت‌کننده این تحول هستند و از آنجایی‌که احتمالا به‌دلیل ناشناخته بودن این مسیر افراد با مسائل جدیدی رو‌به‌رو می‌شوند، لازم است مهارت‌های فنی مورد نیاز و مهارت‌های برقراری ارتباط در این افراد تقویت شود.

 

مولفه‌های حیاتی برونسازمانی برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار

مولفه‌های برون‌سازمانی در ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار شامل ملاحظاتی در ارتباط با مخاطبان است که عبارت‌اند از:

• تلاش برای بهبود تجربه کاربری در افراد

/wp-content/uploads/2024/03/333333-e1711270161559.jpg

استفاده کردن از تکنولوژی پایان مسیر  نخواهد بود؛ لازم است مردم سیستم‌های جدید را بپذیرند و از آن‌ها استفاده کنند. از آنجا‌که ارائه تجربه کاربری ضعیف ممکن است منجر به از دست رفتن مشتریان شود، برای جلوگیری از این اتفاق لازم است کانال‌های ارتباطی مناسبی برای دریافت بازخورد از مخاطبان، نظارت و  رسیدگی به مسائل و مشکلات سیستم‌ها ایجاد شود. علاوه‌بر این انتشار یک لیست از سوالات متداول و ارائه واژه‌نامه‌ای از اصطلاحات مهم می‌تواند تجربه کاربری آن‌ها را بهبود ببخشد.

  • مدیریت انتظارات

تحول دیجیتال یک پروسه زمان‌بر است؛ بنابراین لازم است مزایای بلندمدت تحول دیجیتال برای مشترکان شرح داده شود و بر این موضوع که ممکن است این مزایا در ابتدای کار وجود نداشته باشند تاکید شود.

 

کلام آخر

تحول دیجیتال به زبان ساده، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین است و مانند یک موجود زنده به مراقبت و تغذیه نیاز دارد. تحول دیجیتال سازمانی ایجاد قابلیت‌های سازمانی جدید و تضمین موفقیت سازمان در عصر دیجیتال است. تحول دیجیتال نسبت به فناوری اطلاعات گستره وسیع‌تری را در بر می‌گیرد و درواقع گستره آن کل سازمان است؛ بنابراین در راستای حرکت در مسیر تحول دیجیتال باید کلیه ابعاد سازمان مجددا تعریف شود. اتخاذ یک برنامه صحیح در مسیر تحول دیجیتال براساس نظرات و نیازهای مخاطبان، آگاهی‌بخشی و هم‌‌‌سو کردن سهام‌داران و کارکنان  با تحول دیجیتال در کسب‌وکار  می‌توانند یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبان ایجاد کرده و حمایت آن‌ها را برانگیزد.

اگر شما هم یکی از صاحبان کسب‌وکار هستید و تمایل به ارتقا کسب‌وکار خود و حرکت در مسیر دیجیتالی شدن دارید، لازم است با تغییرات این حوزه هم‌سو شوید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌های مختلف، کسب‌وکارها را در مسیر تحول دیجیتال همراهی می‌کند. درصورتی‌که از صاحبان مشاغل هستید و به قرار گرفتن در مسیر تحول دیجیتال تمایل دارید، استفاده از  سرویس‌های نوآورانه ارائه‌شده توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل، مانند سرویس VPN سازمانی، سرویس موبایل سازمانی، دستگاه بی‌سیم واکه و…، به قرار گرفتن کسب‌وکار شما در این مسیر کمک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با راهکارهای گفته‌شده و کاربرد آن‌ها در رفع چالش‌های حرکت در مسیر تحول دیجیتال می‌توانید کد دستوری ستاره سه مربع (#3*) را از خطوط ایرانسلی خود شماره‌گیری کنید و یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

منبع:

https://enterprisersproject.com/article/2022/9/digital-transformation-tips-stay-track

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه