post image

۷ مورد از ترندهای صنعت مالی که نباید در سال جدید فراموش کنید!

معرفی ۷ نمونه از برترین ترندهای صنعت مالی در سال ۲۰۲۴


صنعت مالی و بانکداری در سال‌های اخیر و به لطف نوآوری‌های تکنولوژیکی تحولات و تغییرات خیره‌کننده‌ و مثبتی را پشت سر گذاشته که موجبات ورود صنعت بانکداری کشور ما به حوزه تحول دیجیتال را نیز فراهم کرده است.

/wp-content/uploads/2024/03/8-e1710145473224.jpg

گفتنی است که همگام شدن کسب‌وکارها با این تغییرات و حرکت درراستای ترندهای صنعت مالی تنها راه بقا در این صنعت است و لازم است تا هر سازمانی با تکنولوژی و ابزارهای آن همسو شود.

در قلب تحول دیجیتال صنعت بانکداری، تکنولوژی هوش مصنوعی قرار دارد که قابلیت ایجاد تغییراتی اساسی در این صنعت را دارد. به همین دلیل و با گذشت زمان کمی از سال ۲۰۲۴، قصد داریم تا برترین ترندهای صنعت مالی در این سال را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی کلیدی‌ترین ترندهای صنعت مالی و بانکداری

۱.افزایش استفاده از برنامه‌های مالی شخصی و موبایل‌ بانک‌ها

همه‌گیری کرونا اتفاقی بود که پذیرش و محبوبیت استفاده از اپلیکیشن‌های مالی شخصی را تا ۹۰ درصد سرعت بخشید. گفتنی است که با بیش از ۷ میلیارد کاربر تلفن‌های همراه هوشمند در سراسر جهان، این برنامه‌ها نه‌تنها امکان مدیریت از راه دور سرمایه‌ها را فراهم می‌کنند، بلکه دسترسی به منابع مالی ‌وام‌دهندگان دیجیتال را نیز افزایش می‌دهند.

بانکداری باز یا آزاد (Open Banking) یکی از اصطلاحاتی است که برای آسان‌تر کردن کار مشتریان، به سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی اجازه می‌دهد تا به تراکنش‌های بانکی و سایر داده‌های بانک‌ها و موسسات مالی دسترسی داشته باشند. از آنجایی‌که میزان استقبال کشورهای اروپایی از این روش بانکداری بسیار بالا است، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده میزان محبوبیت برنامه‌های مالی بیشتر شود و این فرصت برای بانک‌ها و موسسات مالی ایجاد شود تا براساس داده‌های به دست‌آمده از برنامه‌ها، نسبت به رفع نیاز مصرف‌کنندگان و جلب اعتماد آن‌ها اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در امور مالی، از بانکداری سنتی تا موبایل بانک‌ ها!

۲. ادغام فناوری بلاک‌چین در امور بانکی و مالی

/wp-content/uploads/2024/03/888-e1710145533447.jpg

با رونق فناوری بلاک‌چین و شناخته شدن در میان مردم، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ این فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم‌های مالی سنتی تبدیل شود. از مزایای ایجادشده توسط فناوری بلاک‌چین و بانکداری مبتنی‌بر ابر در سال ۲۰۲۴ می‌توان به امنیت بالا و ارزان‌تر و کارآمدتر شدن تراکنش‌ها اشاره کرد. درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های مطرح در سراسر جهان به‌طور فعال از این فناوری برای تسویه معاملات و خودکار کردن پرداخت‌های بیمه خود استفاده می‌کنند.

همان‌طور که فناوری بلاک‌چین به بلوغ و تکامل خود ادامه می‌دهد، این پتانسیل را دارد تا انجام تراکنش‌های مالی را تغییر داده و اکوسیستم‌های مالی امن‌تر، کارآمدتر و یکپارچه‌تر ایجاد کند.

۳. هوش مصنوعی از ترندهای صنعت مالی

جدا از فناوری بلاک‌چین، موسسات مالی متعدد و معتبری در کشورهای توسعه‌یافته درحال اجرا و بهره‌مندی از فناوری‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نظیر چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، با هدف ایجاد تجربه بهتری برای مشتریان هستند. با روی کار آمدن فناوری هوش مصنوعی در حوزه بانکداری انتظار می‌رود که این فناوری، موجب شکل‌گیری دیگر ترندهای صنعت مالی مانند برنامه‌ریزی‌های مالی، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری سفارشی (براساس پروفایل‌های کاربران) و ارائه داده‌های رفتاری شوند.

۴. بالا بردن کارایی با خودکارسازی امور بانکی و مالی

/wp-content/uploads/2024/03/88888-e1710145605772.jpg

سال ۲۰۲۴ را می‌توان سال تغییر فرآیندهای دستی و تکراری به فرآیندهای خودکار و دیجیتال دانست. با پیشرفت‌های هوش مصنوعی و استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف، جریان‌های کاری فشرده‌ای که به‌صورت دستی و به‌ کمک نیروی انسانی انجام می‌شد، با استفاده از ترندهای صنعت مالی بهینه می‌شوند. از نمونه‌های این امور که اکنون امکان خودکارسازی دارند، می‌توان به ورود مشتریان جدید، پردازش تراکنش‌های معمول، ثبت صورت‌حساب‌ها و… اشاره کرد که اکنون با کمک هوش مصنوعی نوید تغییرات قابل‌توجهی در صرفه‌جویی در زمان و هزینه را می‌دهند و همچنین میزان بالاتری از دقت و سازگاری را به ارمغان می‌آوردند.

 

۵. ظهور بانکداری باز یا آزاد در میان ترندهای صنعت مالی

سیر صعودی بانکداری باز یا آزاد که در بالا هم به آن اشاره کردیم، در سال ۲۰۲۴ ادامه دارد و به افراد امکان کنترل بی‌نظیری بر داده‌های مالی خود را می‌دهد. این ترند متحول‌کننده از ترندهای صنعت مالی بر به اشتراک‌گذاری ایمن اطلاعات از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا APIها متکی است که باعث ایجاد یک محیط رقابتی بین ارائه‌دهندگان خدمات می‌شود. اینگونه می‌توان گفت که APIها به‌عنوان یک رابط و اتصال‌دهنده عمل می‌کنند، موجب تسهیل ارتباط یکپارچه بین برنامه‌های مالی مختلف می‌شوند و راه را برای راهکارهای دیجیتالی و نوآورانه متناسب با ترجیحات فردی هموار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال را با کمک APIها در کسب ‌و کار خود پیاده ‌سازی کنیم؟

 

فراتر از افزایش سرعت و راحتی، بانکداری باز یا آزاد با از بین بردن موانع سنتی، به افراد بیشتری کمک می‌کند تا به خدمات مالی اصلی دسترسی داشته باشند و عضوی از یک اقتصاد دیجیتالی باشند. همان‌طور که این تغییر پارادایم روزبه‌روز آشکار می‌شود، می‌توانیم آینده‌ای را پیش‌بینی کنیم که با راهکارهای خلاقانه و اقدامات امنیتی افزایش‌یافته شکل گرفته است.

۶. پذیرش سرویس‌های مبتنی‌بر ابر در بانک‌ها و موسسات مالی

/wp-content/uploads/2024/03/81-e1710145681727.jpg

پس از همه‌گیری کرونا و با تغییر شتابان بسیاری از کسب‌وکارها به‌سمت خدمات دیجیتال، شاهد گرایش تعداد فزاینده‌ای از بانک‌ها و موسسات مالی به سوی فناوری‌ها و سرویس‌های مبتنی‌بر ابر بودیم. طبق اعلام و پیش‌بینی شرکت بین‌المللی داده (International Data Corporation) هزینه‌های جهانی و سرمایه‌گذاری در خدمات ابری تا سال ۲۰۲۷ به ۱.۳۵ تریلیون دلار می‌رسد و این تغییر در سال‌های آینده سیری صعودی خواهد داشت.

درراستای معرفی مزایای سرویس‌های مبتنی‌بر ابر در بانک‌ها می‌توان گفت که چت‌بات‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی نحوه تعاملات مشتریان را تغییر می‌دهند، پشتیبانی شخصی و کارآمد ارائه می‌دهند و با ارائه قابلیت‌هایی برای تجزیه‌وتحلیل تراکنش‌ها، به افزایش امنیت و کشف بدافزارها کمک می‌کنند. بنابراین همزیستی هوش مصنوعی و فناوری‌های ابری به‌عنوان یک نیروی محرکه، به تقویت هرچه بیشتر خلاقیت و نوآوری، بهبود تجارت مشتری و استحکام‌بخشی به فاز بعدی تحول دیجیتال در صنعت مالی منجر می‌شود.

 

۷. افزایش استحکام در امنیت سایبری با افزایش ترندهای صنعت مالی

افزایش پیوسته و مداوم انواع تهدیدات سایبری و پیچیدگی آن‌ها، موضوع امنیت سایبری را به خط مقدم اولویت‌های عملیاتی در طول رشد بانکداری دیجیتال سوق داده است. ازطرفی مقابله با تهدیدات درحال تحول امنیت داده‌ها موضوعی است که مستلزم سرمایه‌گذاری پایدار در زیرساخت‌های قوی و متعاقب آن توسعه مهارت‌های تخصصی است. انتظار می‌رود که این اولویت در سال ۲۰۲۴ همواره موردتوجه قرار گیرد، چراکه با حفظ یکپارچگی و امنیت پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال، مصرف‌کنندگان می‌توانند با اطمینان در یک چرخه مالی به‌هم‌پیوسته و مبتنی‌بر فضای دیجیتال تعامل کرده و معاملات خود را انجام دهند.

 

ارائه ترندهای صنعت مالی توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل

راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از شرکت‌هایی است که به کسب‌وکارهای فعال در صنعت بانکداری کمک می‌کند تا ازطریق راهکارهای دیجیتالی مختلف مانند سرویس موبایل سازمانی (MVPN)، سرویس VPN سازمانی، سرویس شبکه امن همراه و… قدم در راه تحول دیجیتال بگذارند و از این طریق عملکرد کسب‌وکار خود را بهبود بخشیده و وفاداری مشتریان را جلب کنند.

در ادامه می‌توانید تجربه موفق برخی از مشتریان ما در بهره‌مندی از راهکارهای گفته‌شده را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت توسعه و نوآوری شهر در استفاده از سرویس MVPN ایرانسل

ارتباطی امن میان شعب بانک گردشگری با استفاده از شبکه امن همراه VPN+  ایرانسل

تجربه شرکت به پرداخت ملت در استفاده از راهکار شبکه امن همراه ایرانسل

 

کلام آخر

صنعت خدمات مالی و بانکداری در مسیر تحول عمیقی در ۱۲ ماه آینده قرار دارد که خود زیربنای تکامل انتظارات مشتری و فناوری‌های این صنعت است. ترندهای نام‌برده‌شده صنعت مالی در سال ۲۰۲۴ هرکدام بر تغییر به‌سمت دیجیتالی شدن، تغییر پارادایم‌های عملیاتی پیرامون فناوری بلاک‌چین و مدیریت مالی شخصی‌سازی‌شده تاکید دارند و می‌توان گفت که نقش محوری فناوری سرویس‌های مبتنی‌بر ابر در تسهیل مسیر این تحول بسیار مشهود و اساسی است.

شما می‌توانید اطلاعات کامل هرکدام از راهکارهای گفته‌شده را از طریق شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) دریافت کنید. همچنین این امکان را دارید تا برای دریافت مشاوره جهت انتخاب راهکار مناسب از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 منبع:

https://www.receeve.com/insights/7-essential-trends-for-banks-and-financial-organisations-in-2024

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8320

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7096

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5472